Hebben jullie een inboedelverzekering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 14:39

Boras schreef:
Nou ja, dat laatste is niet echt on topic. Sorry daarvoor. Het was meer een reactie op zijn aanmerkingen op de belastingen en verzekeringen in Nederland. Je betaalt wat, maar krijgt ook wat.

In Turkije leeft men meer bij de dag en anders komt tijd, komt raad.
Als dat kan, is het prima toch?

Alleen, mocht je inboedel in de toekomst in waarde toenemen en mocht vervanging toch niet mee zo eenvoudig zijn, dan moet je niet vergeten om alsnog een verzekering te nemen :)

Haha geeft niks hoor! Klopt helemaal wat je zegt.. Verzekeringen etc kennen ze bij hem in de familie in ieder geval niet en alles wordt onderling wel opgelost.

paardje

Re: Hebben jullie een inboedelverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:09

Ik denk dat je man er anders in staat, omdat hij anders is gewend. Alleen je leeft nu hier en ik denk dat je hem toch maar het beste duidelijk kan maken dat het hier wel heel verstandig is :D

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:11

Is het geen optie om de verzekeringen tegen het licht te houden?
Dus realistisch kijken naar wat je verzekerd en eventueel oversluiten naar een goedkopere verzekeraar?
Let ook op eigen risico. Bij een van mijn verzekeringen ging ik meer dan de helft minder betalen als het eigen risico 250 ipv 0 euro was.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:41

Ik ben nu mijn complete inboedel kwijt door orkaan Irma en wat ben ik blij met mijn verzekering.
Had er niet aan moeten denken om nu alles zelf te moeten gaan betalen. Het had best gekund, maar dat is dan een flinke aanslag op de spaarrekening. Dan maar een tientje per maand betalen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:49

Is inboedelverzekering niet verplicht hier in NL?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:50

Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering en inboedel en ben nog geen 8 euro per maand kwijt.... ik zou het er niet op gokken als ik jou was :n

Nee inboedel is niet verplicht in Nederland en aansprakelijkheidsverzekering ook niet... enkel zorgverzekering en autoverzekering is verplicht in Nederland

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:02

Wij hebben de regel, alles wat je zelf kan betalen moet je niet verzekeren. Alles wat je niet zelf kan betalen wel verzekeren.

Inboedel wel, want als de boel afbrand, kan ik geen hele nieuwe inboedel kopen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:04

Een kleine aanvulling op de feiten van Yonker:

een opstalverzekering en een overlijdensrisicoverzekering zijn niet wettelijk verplicht, maar kunnen wel als een verplichting worden opgelegd door je hypotheekverstrekker.

Ook wel belangrijk als je eens kritisch naar je verzekeringen wilt gaan kijken :D

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:07

Voor zover ik weet ben je met een inboedelverzekering niet alleen verzekerd voor de inboedel,maar ook voor vervangende woonruimte, herstelwerkzaamheden, schilderwerk,nieuwe vloer, etc voor het geval je hele woning afbrandt. Ze regelen dan veel zaken voor je. Als maatschappelijk werker raadde ik het mensen altijd aan een inboedelverzekering af te sluiten om (nieuwe) schulden te voorkomen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:08

Boras schreef:
Een kleine aanvulling op de feiten van Yonker:

een opstalverzekering en een overlijdensrisicoverzekering zijn niet wettelijk verplicht, maar kunnen wel als een verplichting worden opgelegd door je hypotheekverstrekker.

Ook wel belangrijk als je eens kritisch naar je verzekeringen wilt gaan kijken :D

Ja maar das niet verplicht dus enkel als je een verplichting aangaat bij een derde :+
Had t meer over wat vanuit de overheid verplicht is. Heel veel mensen denken namelijk dat een aansprakelijkheidsverzekering verplicht is maar dat is dus niet zo.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 16:12

EvelienKiss: Dat wist ik niet dat er zoveel meer geregeld wordt..

Ga het toch maar eens uit zijn hoofd praten dan.. Even inburgeren :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:04

Booooo schreef:
SCW: bedoel je niet de opstalverzekering dan? Je hebt toch geen 180.000€ aan inboedel? Wij hebben een huurhuis dus opstal verzekering hebben we sowieso niet.

Excuus, daar zat inderdaad ook kosten bij die onder opstal verzekering vallen. Maar het zal je echt nog tegen (of mee)vallen wat je aan spul in je huis hebt staan en hoeveel het bij elkaar toch nog kost.
Als we zien dat er een aantal weken dagen lang schoonmaak/herstel werkzaamheden zijn geweest begrijp ik wel dat er uiteindelijk een rekening van €180.000 uit kwam (vloeren allemaal vernieuwd wat er net 2 weken in lag, muren schoongemaakt/gewit, ramen opnieuw gezet, nieuw balkon, nieuwe zonwering, waar het kon gordijnen schoon gemaakt/vervangen, banken nieuw gekocht geloof ik). Echt alles is uit huis geweest en schoon gemaakt/vervangen. Maar puntje bij paaltje; ik weet dus niet het precies bedrag van alleen de inboedel, wel dat je voor zo'n klein bedrag geen risico moet willen lopen :D

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:47

Wat je zou kunnen doen is eens met je verzekeringsadviseur (en eventueel een tweede verzekerigsadviseur als second opinion) kijken naar de verzekeringen die je hebt.

Hij/zij kan je dan vertellen of je over of onder verzekerd bent. In andere culturen dient de familie vaak als "verzekering" maar, afhankelijk van waar je woont in het buitenland (stad of platteland) zijn de prijzen voor vervanging, etc vaak heel anders dan hier in Nederland.

Buiten de verplichte verzekeringen, verzeker je je, zoals iemand anders al schreef, bij vooorkeur voor die gebeurtenissen waar je de schadepost bij een eventuele gebeurtenis niet zelf kunt of wilt betalen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:49

Heb je huur of koop?
Bij de meeste huur huizen (woningbouw verenigingen) ben je namelijk verplicht om een inboedelverzekering af te sluiten.
Dit staat dan in het contract of de regels die je hebt ondertekend

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:04

Ik heb ook lang getwijfeld of ik wel of geen inboedel verzekering zou nemen. Uit eindelijk wel gedaan, gelukkig maar!

De wasmachine is gaan lekken en heeft bijna de hele zolder (ruim 40m2) blank gezet.
Zeg maar dag tegen het laminaat en de ondervloer. Spullen vielen gelukkig nog mee.

Maar alleen al de kosten van het laminaat waren €1000. Voor het zelf verwikderen en vervangen hebben wij ook geld gekregen van de verzekering. Plus de kosten van het geconditionerings bedrijf.

Kortom, verzekering meer dan waard. Hopelijk heb ik hem nooit meer nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:41

Heb jaren zonder inboedelverzekering gedaan (financieel persoon: "weet je hoe duur het is als je alles opnieuw aan moet schaffen!?" Ik: "ja, ong 2000 euro, ik heb het net allemaal nieuw aangeschaft :)"
En ik wist ook dat ik het geen probleem zou vinden om weer van 0 te beginnen.

Maar inmiddels heb ik de rekensom nog eens gedaan en heb ik wel wat meer in huis staan en zou ik geen zin hebben om vanaf 0 te beginnen met kringloopspul, maar vind ik het juist geruster dat ik wat van de verzekering zou krijgen, dus heb ik er nu maar wel een afgesloten.

Het is maar net wat je op welk moment het minst erg vind.

BartVB schreef:
Mijn stelregel is dat ik eigenlijk alleen verzeker wat verplicht is (WA, ziektekosten, overlijdensrisico, auto) of wat ik zelf financieel niet kan of wil dragen (arbeidsongeschiktheid, reisverzekering ivm eventuele medische kosten).

WA is strict genomen "AVP" (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren) en niet verplicht. Maar die zou ik wel iedereen aanraden.