Wat zijn mijn rechten? Aanschaf auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:43

Adrienne93 schreef:
We hebben met de garage gebeld en ze vinden het heel vervelend en willen het zeker oplossen! Mn moeder had gebeld aangezien ik aan t werk ben. Ze willen graag dat ik terugbel en dan een afspraak maken!

Wat fijn! Zo zie je maar.. eerst even bellen en overleggen. +:)+

Want aan de BOVAG garantie had je nu niets aangehad, je zit onder de €4500,-. :(

Hou je ons op de hoogte?

tones

Re: Wat zijn mijn rechten? Aanschaf auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:44

Klinkt goed TS, hopelijk wordt het allemaal opgelost.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 11:09

Nou... er is een offerte gemaakt en ben me helemaal de pleuris geschrokken..

Om al het noodzakelijke te repareren, en dan hebben ze op bijna alles 20%korting gedaan, zit de reparatiekosten op iets meer dan €2000,00.

Aangezien ik zo moet werken en mijn moeder nu aan het werk is gaan we er morgen samen even naar kijken.

Vind dit echt niet leuk en ben er misselijk van, Mn maag draait 6 salto's tegelijk.
Ondanks dat het een oudere auto is vind ik het niet normaal dat ik na 6 weken al zulke reparatie kosten heb.

Baal hier vreselijk van en ben er goed ziek van. Morgen even samen kijken wat we hiermee gaan doen...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:11

Rechtsbijstand er op gaan zetten. Je hebt als consument gewoon recht op 6 maanden garantie op feitelijk alles wat ervoor zorgt dat een auto een auto is. Iemand laten tekenen voor non-conformiteiten is wettelijk zelfs strafbaar in den beginsel.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 11:30

maaikemuis schreef:
Rechtsbijstand er op gaan zetten. Je hebt als consument gewoon recht op 6 maanden garantie op feitelijk alles wat ervoor zorgt dat een auto een auto is. Iemand laten tekenen voor non-conformiteiten is wettelijk zelfs strafbaar in den beginsel.

Hoop dat wij rechtsbijstand hebben. Gaan we morgen even uitzoeken...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:58

Lastige kwestie, ook omdat je niet of lastig kan vaststellen wat al stuk was bij aankoop en wat niet.
Wij hebben het gehad met een auto die 2 maanden in ons bezit was, koppakking kapot. Gezien de kosten 2x de aanschafwaarde van de auto waren hebben we de auto weggedaan en een ander gekocht die een week erna ook een kapotte koppakking had. (Ligt absoluut niet aan onze rijstijl, gewoon hele domme pech)
Dat zijn risico's die kunnen gebeuren vanaf een bepaalde km stand en leeftijd.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 12:27

nuscaniels schreef:
Lastige kwestie, ook omdat je niet of lastig kan vaststellen wat al stuk was bij aankoop en wat niet.
Wij hebben het gehad met een auto die 2 maanden in ons bezit was, koppakking kapot. Gezien de kosten 2x de aanschafwaarde van de auto waren hebben we de auto weggedaan en een ander gekocht die een week erna ook een kapotte koppakking had. (Ligt absoluut niet aan onze rijstijl, gewoon hele domme pech)

Nja dat is t dus, ik heb inmiddels meerdere garages gebeld en t verhaal uitgelegd(zijn allemaal bekenden van ons) en ze zeggen allemaal dat in die 3a4 weken ik erin heb gereden en die +/- 1500km dat het niet bij mij is ontstaan maar voor de verkoop al zo was.
Zonder de kortingen en dan het volledige bedrag, houdt dat in dat ie me een zo goed als Total losse auto heeft verkocht.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:42

Krijg je een compleet nieuw motorblok voor die prijs?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:45

HUh? dus ze willen het oplossen, maar eigenlijk lossen ze niets op want jij moet alsnog alles betalen?
Dat lijkt me niet de bedoeling. De garage hoort een goed product te verkopen, dit product is niet licht beschadigd, maar echt goed kapot. En volgens mij moeten zij het dan oplossen.

Ania
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:10

Urona447 schreef:
Krijg je een compleet nieuw motorblok voor die prijs?

Nieuw BMW motorblok komt op ong 8000 incl btw. Dus dat denk ik niet.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:17

Ik bedoelde het sarcastisch Heb je wel een gespecificeerde offerte gekregen? Vind het namelijk ontzettend veel geld vooral omdat je aangeeft dat daar al 20 procent korting bij in zit.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:22

Urona447 schreef:
Ik bedoelde het sarcastisch Heb je wel een gespecificeerde offerte gekregen? Vind het namelijk ontzettend veel geld vooral omdat je aangeeft dat daar al 20 procent korting bij in zit.

Ja helemaal gespecificeerd en nog niet eens alles stond erop...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:26

Adrienne93 schreef:
Urona447 schreef:

Ja helemaal gespecificeerd en nog niet eens alles stond erop...

Gaat de garage daar nog mee helpen nu? Aangezien ze aanboden een oplossing met je te zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:34

Auto terugbrengen.
Je bent consument en je hebt recht op een product dat voldoet aan de eisen die je daaraan redelijkerwijs had mogen stellen. (voor degenen hier in het topic: dat is dus niet perse 6 maanden).

Als je de auto nog willen hebben, kun je een redelijke termijn voor herstel bieden (waarvoor zij de kosten dragen), maar persoonlijk zou ik de overeenkomst ontbinden. Hetgeen betekent dat jij je aankoopbedrag terug krijgt en je de auto teruggeeft.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 15:40

Gaat de garage daar nog mee helpen nu? Aangezien ze aanboden een oplossing met je te zoeken?[/quote]

Ze hebben dus nu dit voorstel neer gelegd, reparatie tegen deze kosten.
Natuurlijk ga ik daar niet mee akkoord... ik laat de verdere communicatie met hen aan mijn moeder over aangezien ik daar niet goed mee ben en heel boos kan worden of kan gaan brullen of ontactische uitspraken kan doen.
We gaan morgen uitzoeken wat we er precies mee kunnen doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:54

ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad, nwe auto (wel een stuk duurder 20.000) had versleten remschoenen en idd ook airco probleem. kosten rond 1000euro
Het ging niet van harte maar onder dreiging van melden BOVAG hebben ze alles vergoed. En wel bij mijn eigen garage want de verkoop garage was 3 uur rijden bij mij vandaan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:26

BMW is heel duur in onderhoud en onderdelen. Be there done that. never nooit geen BMW meer voor mij.

Vaak passen enkel eigen merk onderdelen op BMW. Mijn man is automechanieker en ons geluk was dat hij het zelf dus kon oplossen maar onder de onderdelen ga je helaas niet uitgeraken. Over het juridische gedeelte ben ik niet op de hoogte maar weet wel dat je met BMW veel pech kunt hebben.

Weet trouwens niet of het een mogelijkheid is, bij ons in de buurt zit een bedrijf dat bmw's opkoopt en uit elkaar haalt voor onderdelen en dus vrij goedkoop verkoopt. Misschien zit dat bij jullie ook en zou je het met hulp van je familie kunnen oplossen?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:34

Jeetje ts dat valt vies tegen. Toevallig heb ik iets vergelijkbaars.. mijn saab is na 411000 km naar de sloop gegaan (vreselijk vond ik het haha) en er moest snel een nieuwe auto komen. Ik had een vergelijkbaar budget en heb ook iets gevonden wat een goede km stand had en leeftijd was ook prima. Met proefrijden alles goed etc etc nu 6 weken later al 700€ aan reparaties gehad en ook de airco moet nog (ga ik later doen). Ik heb verschillende mensen hier over gesproken en de meesten zeggen toch voor dat geld is een auto kopen een gok. Het is goed mogelijj dat alles later kapot is gegaan en dus niet is verborgen bij verkoop. Dat is lastig aan te tonen, als het wel aan te tonen is dat het al voor de verkoop kapot was kun je wellicht nog iets mar anders ben ik bang dat je behoorlijk pech hebt :(. Anyways ik weet hoe het voelt en wens je sowieso succes met alles!!!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:15

nuscaniels schreef:

Even een quote, want m'n broertje heeft laatst hetzelfde gehad en ik heb het helemaal uitgezocht. Bij een bedrijf moet je wettelijk een bepaalde tijd garantie krijgen ook al 'koop' je die er niet bij. De garage in dit geval heeft omgekeerde bewijslast en moet aantonen dat de auto deze gebreken nog niet had bij de verkoop. Jij hoeft dat zelf niet te doen.

Mijn broertjes motorblok was zelfs gescheurd na twee weken en de hele motor was in de soep gelopen. Uiteindelijk met veel vechten heeft ie nu een nieuw motorblok, maar dat heeft hem ook nog zelf wat geld gekost. (Zou ik overigens niet mee akkoord zijn gegaan, je kunt namelijk ook de koop ontbinden)

Ik hoop dat je eruit komt met de garage. Zoek het eens na, je hebt namelijk veel rechten als consument. Dan kun je ze daar ook mee confronteren en kun je misschien een mooie oplossing vinden samen. Heel veel succes, want dit is wel heel zuur natuurlijk.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 18:49

Ik ben plotseling vanavond vrij. Ik ga vanavond alles even nazoeken. Mochten jullie nog links hebben met duidelijke uitleg hoor ik t graag. Had al t een en ander gevonden op consuwijzer.

Gaat me vooral om het aantonen dat tekenen voor non conformiteit wettelijk verboden is.

Wat Mn rechten zijn bij de verkoop van een ondeugdelijk product en plichten natuurlijk.

En eventueel andere handige tips.
Heb in elk geval besloten niks meer telefonisch te doen en alles per mail.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:43

Rechten en plichten heb ik wel aardig gevonden.
Ben alleen benieuwd of iemand van jullie een link heeft waarin duidelijk is aangegeven dat het laten tekenen van non conformiteit verboden is.

Dat kan ik namelijk nergens vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:11

Dit lijkt mij een gevalletje grijze lijst, waardoor wordt vermoed dat het onredelijk bezwarend is. De verkoper moet aantonen vervolgens aantonen dat het tekenen van die verklaring niet onredelijk bezwarend is. Nogmaals; ik zou de overeenkomst ontbinden. Laat je de volgende keer niet meer verleiden tot het tekenen van dit soort dingen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:11

Adrienne93 schreef:
Ben alleen benieuwd of iemand van jullie een link heeft waarin duidelijk is aangegeven dat het laten tekenen van non conformiteit verboden is.

https://www.advocatenvanoranje.nl/afzie ... p-auto-mag
Citaat:
Het opnemen van clausules waar de consument afziet van non-conformiteit is verboden. Dit is in strijd met de wet. Artikel 7:17 BW is een dwingend wettelijke bepaling waar niet van af mag worden geweken wegens de consumentenbescherming. Artikel 7:17 BW verplicht de verkoper in te staan dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en vrij van gebreken is.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 20:48

_kajo_ schreef:
Adrienne93 schreef:

https://www.advocatenvanoranje.nl/afzie ... p-auto-mag
Citaat:
Het opnemen van clausules waar de consument afziet van non-conformiteit is verboden. Dit is in strijd met de wet. Artikel 7:17 BW is een dwingend wettelijke bepaling waar niet van af mag worden geweken wegens de consumentenbescherming. Artikel 7:17 BW verplicht de verkoper in te staan dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en vrij van gebreken is.

Super Dankje!!

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:52

Wat staat er op je koopovereenkomst en/of factuur? Iets van; akkoord zoals gereden en gezien?
BOVAG garantie gaat namelijk niet op bij een aankoop met deze aankoopsom.

Tekenen voor non conformiteit is een ander ding maar mi dubbel aangezien er toch niets te verhalen valt.

Neemt niet weg dat ik het volledig met je eens ben echter is er zoiets als recht hebben en recht krijgen.. Los van het feit dat ik als garagehouder hier wel iets anders mee om was gegaan.

Succes! +:)+