Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:16

Marije_jiplover schreef:
bigone schreef:
Dat is met alles wat je koopt of verkoopt toch zo, de verkoper hemelt op en de koper kraakt af.

Als er in het boekje wat we van de makelaar staat dat het dak "nodig onderhoud behoeft", de waterschade aan het plafond in de slaapkamer nog zichtbaar is en je kunt zien dat er slechts provisorisch wat gefixt is, en dat wordt afgedaan door bewoner als "is absoluut niet dringend", dan heb je het als bewoner/verkoper toch niet echt goed begrepen.

Klopt maar als koper is een bouwkundig rapport laten maken zeker aan te bevelen. Vooral bij wat oudere huizen. Veel mensen willen besparen maar zo'n rapport legt alle pijnpunten bloot. En net als bij het kopen van paarden, is het verhaal te mooi om waar te zijn dan moeten alle alarmbellen afgaan :D . Ik heb alleen ervaring met oude huizen en huizen voor onze kinderen die vrij nieuw zijn. Allemaal in dunbevolkte gebieden. Ik kan me heel goed voorstellen dat het in grote steden en vooral gewilde steden veel verstandiger is om voor koop of verkoop een makelaar in de hand te nemen. Je weet niet welke mensen je bij een bezichtiging over de vloer krijgt. En in sommige steden moet je zo snel zijn als koper dat een aankoopmakelaar van grote waarde kan zijn.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:28

Wij hebben onze vorige woning verkocht via zo'n doe-het-zelf makelaar. Dus zelf foto's, zelf verkoopverhaal, zelf de bezichtigingen. Huis werd niet verkocht (was nog in de 'moeilijke' tijd) en toen toch via een echte makelaar gedaan, huis was toen zo weg.

Kwa foto's gaf hij als tip: of helemaal leeg, of met meubels en het dan ook echt aankleden.
Wij hadden het vrij steriel en ongezellig op de foto gezet, dat was niet goed.

superpony

Re: Makelaar of zelf verkopen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:52

Wij willen ons huis ook al een tijdje verkopen, maar vooral ik zie op tegen het gedoe, terwijl ik juist al even wil verhuizen.

Wij horen van mensen om ons heen van zelf verkopen en via een makelaar. Meesten zijn uiteindelijk toch via een makelaar verkocht.

We hebben hier een aantal makelaars die de meeste verkoop hebben, maar ik vind ze niet erg open over hun kosten. Ze willen allemaal wel gratis waardebepaling komen doen.

Waar ik erg over val, is dat tegenwoordig mensen een soort showroom willen en nergens meer doorheen kunnen kijken. Ons huis is enigszins smaakgevoelig en we kunnen daar niet veel meer aan veranderen. Dat kost meer dan het opbrengt en we willen onze spullen niet kwijt. We hebben bijv een nieuwe donkerbruine hoekbank.

Toen we dit huis kochten, stonden deze en nog 1 hier al langer te koop in de moeilijke tijd. Daarna zijn er 4 in heel rap tempo verkocht. Nu staat er eentje al 4 maanden te koop met volgens mij weinig bezichtigingen. Terwijl hier niet bergen keus is in deze prijsklasse.

Qua presentatie waren die andere 4 heel verschillend van elkaar. Maar je moet ook een beetje mazzel hebben soms.

Veel mensen zie ik ook hun adv van funda of de makelaar delen op facebook. Het zal wel werken, maar ik vind het zelf echt niet prettig dat iedereen alleen gaat kijken om het kijken en de prijs te zien. Mijn vrienden op fb gaan echt dit huis niet kopen, dat weet ik zo ongeveer wel zeker. ''Echte'' vrienden mogen natuurlijk alles weten.

Wij zijn net overgestapt naar de SNS en die heeft een kantoor in het dorp en daar mag je je huis gratis promoten in de etalage.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:21

Volgens mij is er uit recent onderzoek gekomen, dat de verkoopprijs via een makelaar een stuk hoger ligt dan de verkoopprijs via een internetmakelaar of doe het zelf makelaar. Ook heb je er zelf geen werk aan. Wij hebben jarenlang de bezichtigingen zelf moeten doen, en daar word je behoorlijk moe van. Ook om iedere keer aan te horen, wat niet goed is.... De makelaar verdient zichzelf terug door de hogere verkoopprijs en je hebt er zelf geen werk aan. Volgende huis (als we gaan of moeten verkopen) laat ik door een makelaar doen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:36

Maar wat doe je? Geef je een makelaar ook de sleutels zodat hij erin kan met kijkers wanneer hij wil? Wij hebben bijv dieren en die wil ik uit huis hebben bij kijkers.

Ons huis werd verhuurd door de eigenaren. De vrouw en haar kind waren in huis toen wij met de verkopende makelaar het huis kwamen bezichtigen. Stond lang te koop, mankeerde veel aan en stonk ook. Makelaar was echt niet positiever dan het was. Bij de notaris ook nog grapjes gemaakt over wat ons te wachten stond, maar daar kies je voor.

Mijn oom en tante gingen rondje op de fiets naar dit huis kijken en stonden even voor de oprit. De huurders vroegen hun naar binnen en hebben het huis best lopen afkraken. Logisch en deels waar, maar wij moesten toch op korte termijn een dergelijk huis.

Ik vind een fijne makelaar vinden best lastig. Ze hebben flink wat eisen over hoe je huis te verkopen, maar ik wil mn huis niet leeghalen. We moeten hier nog zeker maanden wonen en we hebben geen zolder bijvoorbeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:49

Wij hebben ons vorige huis in de moeilijke tijd binnen 3 maanden verkocht. Dat was toen echt snel voor een dergelijk huis.
Via een makelaar :j
We hebben de boel netjes op de foto laten zetten (krabpaal even uit de keuken voor de foto's, voor de bezichtigingen bleef hij gewoon staan) waarbij de fotografe goede tips had over hoe het allemaal zo goed mogelijk op de foto kwam, aanrader was dat. Zo haalden we bijvoorbeeld ook persoonlijke foto's even weg, extra plantje erbij hier en daar.
Geen groothoeklens, wel alles zoals het is, maar dan mooi sfeervol op de foto.

Als zich dan iemand meldde voor bezichtiging, dan gaf de makelaar dat van te voren aan, zodat wij de boel in orde konden maken en zorgen dat we weg waren. Katten zaten dan even een uurtje in de garage. De makelaar had idd een sleutel.

Bouwtechnische keuring hebben wij als verkopers niet laten doen, dat doen koper toch zelf wel en heeft daarmee geen meerwaarde.

Verder zorgde de makelaar ook voor het voorlopig koopcontract, ook wel handig/essentieel.

Ik zou het meteen weer zo doen.

Maar aan de andere kant zijn we in de zoektocht naar een ander huis ook een hoop slechte makelaars tegen gekomen. Degene die ons het huis verkocht heeft was met stip de ergste.
Ga er maar niet van uit dat makelaars zaken als vergunningen etc checken, ook hebben ze vaak geen verstand van bouwtechnische zaken.

Maar... als de eigenaresse het huis zelf had willen verkopen, dan had ze het waarschijnlijk niet verkocht gekregen. Verkopen is ook een kunst.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:07

Wij hebben net ons huis verkocht via een makelaar. Echter wij hebben alle bezichtigingen zelf gedaan, of omdat mensen zelf bij ons aanbelden vanwege bord te koop in de tuin, of omdat het mensen uit de randstad waren die graag in het weekend wilden kijken en dat deed onze makelaar niet (en wij wilden die potentiele kopers echt niet afzeggen)

De kopers waren juist heel blij met onze eigen rondleidingen omdat wij veel meer wisten over de woning dan de makelaar (details en foto's etc mbt verbouwingen) en ze vonden het juist fijn een kop koffie te krijgen na 2.5u in de auto te hebben gezeten. Ze vonden de rondleidingen van makelaars bij andere woningen helemaal niks.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Voor ons heeft het dus juist gunstig uitgepakt.
Zuur is wel dat we alsnog de volle courtage van de makelaar moeten betalen, terwijl we zelf veel werk gedaan hebben. Uiteraard gaan we nog wel in discussie over de factuur ... :7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:18

Het leeghalen van een huis vind ik niet altijd ene voordeel. Persoonlijke en heel smaakgevoelige spullen misschien wel, maar verder moet het een woonhuis kunnen blijven. Op tv worden mensen echt gek gemaakt dat een huis een showroom moet zijn lijkt het wel.
Een kennis stuurde mij een link van een huis waar ze waren kijken. Was echt heel steriel. Ze vonden de keuken echt vreselijk, zo kaal. Zij hebben ook een keer mogen kijken toen de bewoners er waren en bleek er wel van alles in de keuken te staan op kastje etc en vonden ze het huis een stuk fijner aandoen.

Familie verkoopt een relatief duur appartement en is ook erg smaakgevoelig. Extra pakket voor advies, maar dat was vooral afzeiken, waar je dan 1000 euro voor betaald. Ze zeggen; alles leeg en schilder het wit.
Die hebben mee gedaan aan een open dag en ik weet haast zeker dat het een groot nadeel is dat 1 persoon dan aanwezig is en zelf gaat proberen te verkopen.

Helaas kunnen mensen echt nergens doorheen kijken. Ik volg wel van die woon programma's en mensen vallen over het interieur, terwijl je dat er niet bij krijgt. Maar ook een verkeerd praatje zou je niet moeten tegenhouden als het huis, de plek etc je gewoon goed past.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:21

@superpony: het punt is ook gewoon dat mensen het gewoon echt niet kunnen. Daar kun je als verkoper wel van alles van vinden, maar daar verkoop je je huis niet mee :n
Overigens was onze keuken ook heel smaakgevoelig en kregen wij ook het advies om onze muren in een andere kleur te schilderen in die ruimte. Dat hebben we dus niet gedaan :n Maakte uiteindelijk ook niets uit voor de verkoop, het was ook echt de enige ruimte die echt heel smaakgevoelig was. Daar konden de kopers dan nog net doorheen kijken :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:28

Maar het is wel wat we als voorbeelden overal te zien krijgen. Ik snap werkelijk niet dat mensen niet door de meubels heen kunnen kijken, die koop je niet en begrijpt toch iedereen?

Ik bekijk het niet als verkoper, ook als koper. Wij kopen natuurlijk zelf ook huizen en denken bij alles, o dat doen we zo, dat slopen we eruit en klaar.

Wij hebben de oude plavuizen laten zitten. Ten eerste was het makkelijk tijdens verbouwen en we hebben dieren. Ik wil er best even laminaat overheen leggen, maar dan investeer ik geld, terwijl kopers lichter of donkerder willen en het toch niet goed is. Maar als er geen laminaat in ligt, of hout etc, dan moet er veel van de prijs af.......

Een huis perfect naar je smaak vinden en op de juiste plek en de juiste grootte en juiste prijs is heel lastig. Mensen moeten gewoon accepteren dat dingen functioneren en later wat aanpassen naar smaak.

Hier was alles uitgewoond, dus wij hoefden nergens over na te denken verder.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:30

Wij hebben ons huis via een makelaar verkocht en dat zou ik je ook aanraden. Gewoon een stuk of 3 a 4 bellen en laten langskomen voor een vrijblijvende taxatie/gesprek. Dan kies je de gene uit met de beste klik/werkwijze. Aan de hand van de meerdere taxaties kun je realistischer je vraagprijs bepalen en dan kan de makelaar los.

Voordeel is dat veel voor je geregeld wordt en je zelf weinig hoeft te doen. Verder krijg je tips voor de fotograaf langskomt en op het moment dat er biedingen komen kun je samen met je makelaar overleggen welke stategie je kiest. Ons huis is uiteindelijk per opbod verkocht voor veel meer dan de vraagprijs. Dit hadden wij niet durven dromen. Puur gelukt omdat de makelaar die tactiek voor handen had. Heb je een oud huis of nieuwbouw? Je krijgt bij een oud huis bijvoorbeeld ook tips bij bouwtechnisch onderzoek e.d.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:32

@superpony: maar dat is het nu juist, als jij vindt dat 'mensen dat maar moeten accepteren', dan moet jij misschien maar accepteren dat je een lagere prijs voor het huis krijgt dan misschien zou kunnen.
Omdat je niet bereid bent om je aan te passen aan wat de koper van nu wil: een huis wat compleet af is en naar eigen smaak is ingericht.
Is ook goed, maar accepteer dat dan gewoon :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:36

MIjn moeder heeft haar geerfde huis destijds proberen te verkopen zonder makelaar. Zef open huis organiseren en alle advertenties. Daar kwamen welgeteld 2 geinteresseerden op af.
heeft ruim 8 maanden geduurd. TOen zijn ze toch gaan investeren in een makelaar in die regio, binnen 1,5 maand was het verkocht. Er werden fotos gemaakt, advertenties, maar het mooiste was.. Als een makelaar in de buurt een bezichtiging heeft en het huis bevalt niet zo goed, neemt hij de mensen mee naar jouw huis zo van; ik heb nog iets in de buurt wat volgens mij aan jullie wensen voldoet. hIj heeft toen die mensen meegenomen naar mn moeders huis en die waren verkocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:41

Wendy schreef:
@superpony: maar dat is het nu juist, als jij vindt dat 'mensen dat maar moeten accepteren', dan moet jij misschien maar accepteren dat je een lagere prijs voor het huis krijgt dan misschien zou kunnen.
Omdat je niet bereid bent om je aan te passen aan wat de koper van nu wil: een huis wat compleet af is en naar eigen smaak is ingericht.
Is ook goed, maar accepteer dat dan gewoon :)

Dat hoeft hier gelukkig niet zo snel.

Maar ik zeg het niet alleen als verkoper, ook als koper. Wij kopen dus met dat principe. Ons huis zal niet veel in prijs zakken en gelukkig hoeft dat hier, gekeken naar de verkochte huizen ook niet snel.

Als mensen teveel willen zakken, dan gewoon niet. Zoeken ze verder, vind ik prima.

Wij hebben dat net zo. Wij zien ook dingen en dan is het ook kiezen of delen. Voor ons is de plek en de ruimte belangrijker dan het huis zelf.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:44

Met makelaar, doe-het-zelf makelaar of zonder, overal valt wat voor te zeggen. Ligt er heel erg aan wat je zelf denkt te kunnen en wat je liever uit handen geeft.

Vind je het lastig om je oude auto te verkopen? Dan misschien ook hulp inschakelen voor verkoop van het huis. En kies je makelaar zorgvuldig.

Toen wij ons vorige huis verkochten kreeg ik de indruk dat ze tegen elkaar op wilden bieden. De valkuil is dat het aantrekkelijk lijkt om met de makelaar in zee te gaan die de hoogste prijs "belooft". Voor je het weet zit die te hoog en zit je volgend jaar nog met je huis.

Wij hadden met de makelaar een relatief lage provisie afgesproken tot een bepaald bedrag, zou het huis meer opleveren dan kreeg hij ook een flink percentage van de meeropbrengst. Op die manier was hij echt wel gemotiveerd om wat extra werk te doen want elke duizend euro extra leverde hem een paar honderd op. Bij een normale provisie van 1,5% of zo levert duizend euro extra net 15 euro op.

Voordeel van een makelaar is dat je huis op Funda komt, voor veel zoekers toch de belangrijkste site. Komen huizen van NVM makelaars nog steeds hoger dan die van niet-nvm makelaars? Daar was een (flinke) tijd terug iets van in het nieuws.

De hulp die een goede makelaar biedt bij voorbereiding, verkoop en ook de afhandeling van de verkoop is toch wel prettig. Maar je moet een goede hebben die wil werken voor de centen. Die niet te beroerd is om een keer 's avonds te komen als kijkers alleen dan tijd hebben enz.

En wat hierboven al genoemd: zorg dat het huis neutraal is (verf die typische muurkleur weg enz), mensen kijken er NIET doorheen!! Zorg voor écht goede foto's en een realistische vraagprijs en het moet lukken. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:30

Meeste makelaars zeggen dat de courtage 1.8 % is maar vergeten er bij te zeggen dat er nog wel vaak andere kosten bij komen. Je zit al snel aan 2,5 %.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:54

Wij hebben het huis verkocht via Facebook, haha!
Het is even gedoe, maar het scheelt zo veel kosten. Probeer het anders eerst gewoon.
Huizen verkopen nu zo snel, dat je die makelaar alleen nodig hebt als je zelf iets wil kopen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:01

Maar kan ook opbrengst schelen. Wat is beter, 180 met 2,5% kosten (€ 4500) of 170 zonder kosten?

ps, provisie makelaar is vaak onderhandelbaar ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:33

Je zult altijd wisselende ervaringen horen omdat het zelf verkopen van een woning van veel factoren afhangt. Wij hebben vorig jaar zelf ons appartement verkocht in één week tijd en daar slechts facebook en marktplaats voor gebruikt. Ik ben echter wel actief in het vastgoed en onroerend goed, beschik over een vlotte babbel en een vrij behoorlijk zakelijk inzicht.

Vooraf zijn we met verschillende makelaars om de tafel gegaan die allen een courtage van 1 - 2,2% over de verkoopsom rekende. Ze konden zich echter niet vinden in de door ons gewenste vraagprijs van 320.000,- want volgens hun was meer dan 275.000 niet haalbaar. :+
Eigenwijs als ik ben toch voet bij stuk gehouden en besloten de verkoop eerst zelf te proberen. Advertentie opgesteld, foto's gemaakt, wat 'te koop' posters op de ramen gehangen en ter kennisgeving wat mailtjes verstuurd naar makelaarskantoren in de omgeving.

We hadden de woning zelf aangekocht in december '13 voor 240.000 (woning stond op dat moment al 3jr op de markt), we hebben er zelf maar 8.500,- in geïnvesteerd (even wandjes glad gestuct, badkamer en keuken eenvoudig gemoderniseerd en laminaat door gelegd) en uiteindelijk in juli '16 zelf verkocht voor 314.000,-
Verkoopcontract heb ik uiteindelijk wel uitbesteed aan een makelaarskantoor omdat ik daar door mijn eigen verhuizing niet snel genoeg aan toe kwam.

Huidige woning hebben we zelf aangekocht en stond te koop bij makelaarsland. Grote valkuil voor mensen met een grote emotionele betrokkenheid: Je ontdekt veel gemakkelijker de essentiele informatie rond het huis en gevoelsmatig zijn mensen door het persoonlijke contact toch sneller geneigd te zakken in de prijs, jammer voor hun maar daar hebben wij zelf echt ons voordeel mee gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:36

Wij hebben ons huis nu te koop staan via internetmakelaars.nl

Dit bevalt ons heel erg goed. We hebben alles zelf in de hand (tekst, foto's) en doen ook zelf de bezichtigingen. Zo hebben we hier nu 2 bezichtigingen gehad die binnen 2 uur na een belletje op de stoep stonden. Geen makelaar die dat kan.

Grote voordeel van deze internetmakelaar is dat je werkt via een lokale makelaar. Dus geen bedrijf 200km verderop. Ze hebben daardoor goede kennis van de regio (en de waarde van jouw woning!) en zijn een super backup voor vragen, tips en ondersteuning. De onderhandelingen en het koopcontract wordt ook door hen verzorgd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 00:46

Dus dan werken de plaatselijke makelaars daaraan mee? Hier ontvangen we weleens een flyer dat ze huizen zoeken om te verkopen met een aanbieding.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:04

veerledec schreef:
Wij hebben een huis gekocht waarbij ik eerst bij de Open Huizen Route ben gaan kijken. Rondleiding door de verkoper dus. Daarna nog een keer teruggegaan voor een bezichtiging met mijn man, gewoon bij de makelaar. Maar ik vond de rondleiding van de verkoper veel fijner, ik kreeg veel meer inside information en wist dus bij de tweede bezichtiging van alles aan mijn man te vertellen, dat de makelaar niet wist.

Dit is ook mijn ervaring. Makelaars weten zo goed als niks en zijn ook niet erg geïnteresseerd om het op te zoeken/na te kijken. Misschien komt dit omdat wij een paardenpand zoeken en is dit bij een standaard woning minder, dat weet ik niet. Ook is het vaak gedoe om afspraken in de avonduren, het weekend te maken wat ik nog een nadeel vind. Ik heb voor 2 huizen een dag vrij moeten nemen. Best zuur dat er dan vervolgens dingen niet blijken te kloppen waardoor mijn interesse 0 is.

Wat foto's betreft, als jij gewone foto's kunt maken lijkt mij dat prima in orde. Ik heb laatst nog in een huis gestaan waarin ik de makelaar een compliment gaf voor de groothoeklens... ik kon mijn kont niet keren maar zo ruim op de foto's.

Contractueel gezien zou ik alles uitbesteden maar zo'n tussenvorm zou ik zeker overwegen!

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:26

Wij hebben ons huis via Makelaarsland verkocht. Eerst enkele makelaars uit de buurt laten komen, maar we vonden de kosten en voorwaarden fors. Wel prijsindicatie en advies over aanpassingen gehad. Deze aanpassingen uitgevoerd en de hoogste vraagprijs die geadviseerd werd aangehouden.
Foto's vind ik erg belangrijk en zelfgemaakte foto's haal je er op funda vaak zo uit. Wij hebben dit via Makelaarsland laten doen, dit waren dus professionele foto's. Voordeel is dat je zelf bepaalt welke foto's in welke volgorde op funda komen. Ook de plattegrond schets je zelf en werken zij uit. Aanpassingen werden vlot verwerkt. Verkooptekst overgenomen van toen we het huis aankochten (van regio makelaar) en dit aangevuld met de recente aanpassingen. Hierdoor hadden we een objectieve tekst. Bezichtigingen uitbesteedt aan mijn schoonvader die, doordat het niet zijn huis is, zakelijk en feitelijk kon zijn maar wel via ons alle info over het huis kon geven. Ook was hij veel beschikbaar waardoor bezichtigingen vlot ingepland konden worden.
Voor verder advies over de prijs, onderhandelingen en contracten kun je terecht bij je eigen makelaar via Makelaarsland. Je hoeft dus echt niet alles zelf uit te vinden.
Is ons prima bevallen. Uiteindelijke prijs waarvoor het verkocht is viel zelfs hoger uit dan de vraagprijs die een van de makelaars adviseerde, ondanks de aankoopmakelaar die de kopers hadden.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:28

Wendy schreef:
Ga er maar niet van uit dat makelaars zaken als vergunningen etc checken, ook hebben ze vaak geen verstand van bouwtechnische zaken.

Ik vind het niet gepast om te gaan generaliseren. Er zullen vast makelaars zijn die hier geen verstand van hebben of dit wellicht niet controleren, maar niet elke makelaar of kantoor is hetzelfde! :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:38

noomie1 schreef:
Wendy schreef:

Ik vind het niet gepast om te gaan generaliseren. Er zullen vast makelaars zijn die hier geen verstand van hebben of dit wellicht niet controleren, maar niet elke makelaar of kantoor is hetzelfde! :)

Nee, ik ben alleen nog geen makelaar tegengekomen die wél verstand had van vergunningen of bouwtechnische zaken.
Zo, geen generalisatie meer :')
Sorry, maar mijn eigen ervaringen zijn op dat vlak echt bedroevend. Wij wisten er zelf echt veel meer van dan de makelaars die we tegen kwamen, dat is toch wel een beetje jammer.
En dan laat ik de grove fout die de makelaar die het huis aan ons verkocht even buiten beschouwing.