Lease-auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:19

Ik heb een leaseauto van de zaak. Hoef er alleen inkomstenbelasting over te betalen en het is inclusief brandstof.
Dat is dus echt heel voordelig.

Maar privatelease is volgens mij exclusief brandstof. En duur vergeleken met een tweede hands wagen.

Je kan vragen of je via de zaak privatelease kan doen. Dat. Bieden ze bij ons ook aan voor de mensen die geen recht hebben op een leasewagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:24

NatasjavE schreef:
Ik heb een leaseauto van de zaak. Hoef er alleen inkomstenbelasting over te betalen en het is inclusief brandstof.
Dat is dus echt heel voordelig.

Maar privatelease is volgens mij exclusief brandstof. En duur vergeleken met een tweede hands wagen.

Je kan vragen of je via de zaak privatelease kan doen. Dat. Bieden ze bij ons ook aan voor de mensen die geen recht hebben op een leasewagen.

Maar 24% bijtellen over een auto van 70k (dat kost de nieuwe V90 zoals ik 'm wil hebben) is ook veel geld.

Ik heb ooit eens mijn collega's volledig over de zeik gejaagd door te zeggen dat ik ging kijken naar een andere auto, een Rolls Royce.....

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:49

ikke schreef:
ilaan schreef:

Rampenauto's vliegen er bij mij direkt uit. Maar veel rampenauto's zijn simpelweg mishandelde auto's die het na een serieuze beurt en wat TLC opeens prima doen.

Het hele punt is uiteindelijk: voor de prijs van die nieuwe private-lease-auto rijd ik een 15 jaar oude V70; capabel voor het trekken van een serieuze paardentrailer, ook op een zeiknat weiland.

Ik weet waar ik liever in rijd.

Dat en het onderhoud van lease auto's vind ik niet heel denderend als ik de verhalen hoor van mijn vriend. Veel lease maatschappijen laten alleen het hoognodige doen voor de apk. Dingen als een interieurfilter worden zelden vervangen. Dus of je het moet doen voor het gratis 'onderhoud' weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik erg blij ben met mijn twingootje waar ik voor 50 euro per maand in rijd aan vaste kosten. Onderhoud doet mijn vriend dus overigens, net als aan zijn auto.
Voor 1 klein leaseautootje rijden wij hier 2 auto's (waarvan 1 een golf 4 gti), dus zo voordelig vind ik het zelf niet om eerlijk te zijn.

Puntje is wel dat jij (en ik) niet meteen naar de garage vliegt omdat er een rammeltje is. Zelf je (basis)onderhoud kunnen doen, bespaard je echt honderden euro's op jaarbasis.

Ik maak daar keuzes in. Soms heb ik belangrijkere zaken aan mijn hoofd en laat ik de garage even wat werk doen; heb ik wat tijd en ruimte, doe ik het zelf.

Ach, ik doe niks zelf. Niet dat ik niet technisch ben, maar niet op het vlak van auto's. Ik heb ook geen garage waar ik kan knutselen en het is zo makkelijk om het te laten doen.

Gewoon zorgen dat je een degelijke auto koopt waarvan vervangingsonderdelen niet te duur zijn, scheelt al heel veel.
Altotjes gaan gewoon niet snel stuk. Een keer een accu die op is, een keer een bobine heb ik begrepen. Voordeel: die bobines zijn van zichzelf erg goedkoop. Blijven eigenlijk alleen de werkuren over om te betalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:15

mirriezz schreef:
Gewoon zorgen dat je een degelijke auto koopt waarvan vervangingsonderdelen niet te duur zijn, scheelt al heel veel.
Altotjes gaan gewoon niet snel stuk. Een keer een accu die op is, een keer een bobine heb ik begrepen. Voordeel: die bobines zijn van zichzelf erg goedkoop. Blijven eigenlijk alleen de werkuren over om te betalen.

Ik kan een complete auto kopen en bouwen van mijn favoriete merk zonder dat er een origineel onderdeel gebruikt is. Werkelijk alles is te koop in (goede kwaliteit) imitatie :D vaak zelfs OEM.
Dat is niet per se goedkoper, maar het geeft wel aan dat alles te repareren is, zelfs als de bodem van ellende onder de auto uitvalt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:27

Ik zou even een excel bestandje maken.
Hebben wij laatst ook gedaan, toen was de conclusie dat inclusief de aanschaf van de auto de eigen auto pas na 4 jaar goedkoper zou worden dan de lease auto en ook alleen als we nooit duurder onderhoud zouden hoeven laten doen dan 400,- oid. De leeftijd van de tweedehands auto's waar je dan naar moest kijken qua prijs was echter dusdanig dat we de kans groter vonden dat de auto voor die tijd al op zou zijn. In excel kan je heel mooi zien wat de verschillen echt zijn. Want ik kan mijn Volvo 2.5 diesel hier ook de in de vergelijking gooien maar als je op zoek bent naar iets kleins dan heb je daar weinig aan vermoed ik :)

Many

Re: Lease-auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:20

Kun je met jullie baas overleggen of je eventueel een mobiliteitsbudget kunt krijgen? Kort door de bocht betekent het dat je baas het bedrag dat hij jullie nu maandelijks aan reiskostenvergoeding betaalt, optelt bij je salaris. Voor dat bedrag zou je dan auto privé kunnen leasen: dat wordt dan ineens best aantrekkelijk namelijk. Even gauw gegoogled voor wat meer info: https://helder.nl/2017/07/04/3-redenen- ... itsbudget/

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:49

wij hebben momenteel een private lease auto.
Met een baby vond ik mijn Suzuki Alto toch wel aan de kleine kant worden en de Seat Ibiza van mijn vriend is ook niet zo enorm als je eens echt op pad wilt. Na een verhuizing en een baby zat een fatsoenlijke auto kopen er even niet in, dus gekozen voor private lease, met een contract voor 2 jaar. Ik rijd nu heerlijk in een nieuwe opel astra station rond. Maar als deze lease periode voorbij is, gaan we toch weer opzoek naar een auto om zelf te kopen, want het is toch wel een behoorlijk bedrag iedere maand.

Als je het geld hebt om zelf een fatsoenlijke 2e hands auto te kopen, zou ik dat doen. Het rijdt uiteraard heerlijk in een nieuwe auto, maar je betaalt er ook flink voor. Voordeel is dat je niet ineens een flink aankoopbedrag kwijt bent, nadeel is dat de auto nooit van jezelf wordt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:07

Ik zou ook echt kijken of kopen geen optie voor je is. Leuk om in een nieuwe auto rond te rijden, maar 15000 km per jaar is niet veel he. Laat je goed informeren wat je extra gaat betalen als je over die 15.000 heen gaat. En bedenk goed dat je niet zomaar van het leasecontract af kan, bijvoorbeeld als je inkomen wegvalt. De kosten om het contract af te kopen zijn aanzienlijk.
En laat je ook goed informeren over de verzekering! Wat is wel en niet mogelijk, en hoe hoog is je eigen risico?
Zitten de kosten voor de wegenbelasting bij die 172,- euro in?

Ik heb zelf slechte ervaring met private lease. Het heeft me handenvol geld gekost en heel veel frustraties vanwege de slechte service van de lease maatschappij. Ik doe dat dan ook echt nooit meer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:40

In principe is het met een leaseauto hetzelfde als met bijvoorbeeld een huisdierenverzekering: het doel van het bedrijf is altijd om winst te maken, het is geen liefdadigheidsinstelling. En net zoals je dingen die je zelf prima kan betalen dus niet moet verzekeren, zou ik nooit een auto privé leasen als je geld hebt om een fatsoenlijke auto te kopen. In jullie geval gaan er twee auto's worden ingeruild voor eentje, dus dan zou ik van dat geld een leuke auto terugkopen. Mijn vorige auto kwam bijvoorbeeld uit de shortlease, die was een jaar oud dus dan is de ergste afschrijving er al af :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 13:50

Bedankt voor de adviezen! Het gaat ons er niet echt om een nieuwe auto te rijden, maar we willen graag in kosten gaan besparen (hebben nu beide beetje pech met onze eigen auto's). Via het bedrijf waar we werken zullen we geen lease-auto gaan krijgen ben ik bang :D
Maar het zijn maar hersenspinsels voor nu. Alhoewel het idee me, mede door jullie adviezen&ervaringen, wel steeds meer tegen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:00

Het grote venijn van private lease zit hem in het afrekenmodel bij het terugbrengen. Je tekent voor de voorwaarden die men daarvoor heeft. Een kras mag niet groter zijn dan .....
Steenslag niet meer dan .....%
Een vlek in de auto op de bekeleding die niet te verwijderen valt
En ga zo maar verder.
De private lease is nog niet zodanig lang dat er heel veel mensen nu al weten hoe het eindbedrag zal worden indien de auto niet aan de voorwaarden doet die je bij begin hebt afgesproken.
Dit is voor mij de reden geweest om er niet aan te beginnen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:43

4EverHobbes schreef:
Ik zou ook echt kijken of kopen geen optie voor je is. Leuk om in een nieuwe auto rond te rijden, maar 15000 km per jaar is niet veel he. Laat je goed informeren wat je extra gaat betalen als je over die 15.000 heen gaat. En bedenk goed dat je niet zomaar van het leasecontract af kan, bijvoorbeeld als je inkomen wegvalt. De kosten om het contract af te kopen zijn aanzienlijk.
En laat je ook goed informeren over de verzekering! Wat is wel en niet mogelijk, en hoe hoog is je eigen risico?
Zitten de kosten voor de wegenbelasting bij die 172,- euro in?

Ik heb zelf slechte ervaring met private lease. Het heeft me handenvol geld gekost en heel veel frustraties vanwege de slechte service van de lease maatschappij. Ik doe dat dan ook echt nooit meer.

Lief dat je daar aan denkt, maar alles is al lang en breed uitgedacht. Ik ga de auto alleen voor naar mijn werk ga gebruiken dus ik ga de 15.000 km al niet redden :) vriend heeft een auto van zijn werk dus daar gaat de rest mee gereden worden. Eigen risico staat al laag, is ook al aan gedacht.
Wegenbelasting zit er inderdaad bij in :j
En mijn contract zit ook wel goed hoor :D anders had ik het ook echt niet gedaan ;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:45

Ik vind het trouwens lief dat jullie allemaal zo meedenken met mij, maar dat is niet nodig :D ik heb mijn keuze allang en breed gemaakt. :Y) Ik wilde met mijn berichtje alleen maar reageren op de vraag van TS

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:18

Ik lease een Fiesta bij Leaseplan.
Zwaarste motor die er Is en compleet sportpakket aan de buitenkant. Zeer complete en luxe auto. Zit er voor 2 jaar aan vast, 15.000 km en betaal 230 euro per maand. Ik heb uitgerekend dat ik 60 euro per maand betaal voor deze auto na aftrek van wegenbelasting, all risk verzekering, onderhoud en vooral afschrijving.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:34

Wat ik nog mis is hou er rekening mee dat ze een lease auto bij hypotheek afsluiten als vaste schuld zien..

Wij hebben 1 auto op de zaak als lease, zou het prive nooit doen..

Let goed op kilometers, kleine letters en wat valt er binnen de verzekering, eigen risico etc

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 00:26

Anoniem schreef:
Het grote venijn van private lease zit hem in het afrekenmodel bij het terugbrengen. Je tekent voor de voorwaarden die men daarvoor heeft. Een kras mag niet groter zijn dan .....
En ga zo maar verder.
De private lease is nog niet zodanig lang dat er heel veel mensen nu al weten hoe het eindbedrag zal worden indien de auto niet aan de voorwaarden doet die je bij begin hebt afgesproken.

Dat allemaal inderdaad, maar ook als er iets gebeurt - stel dat je die lease auto opgegeven moment niet meer kunt betalen - moet je die auto inleveren, heb je x aantal maanden/jaren lease betaald en uiteindelijk heb je nog niets.
Edit; zelf geen directe ervaring mee maar wel mensen uit mijn omgeving

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 04:46

Benthhh schreef:
Anoniem schreef:
En ga zo maar verder.

Dat allemaal inderdaad, maar ook als er iets gebeurt - stel dat je die lease auto opgegeven moment niet meer kunt betalen - moet je die auto inleveren, heb je x aantal maanden/jaren lease betaald en uiteindelijk heb je nog niets.
Edit; zelf geen directe ervaring mee maar wel mensen uit mijn omgeving

Het gaat mij er niet om dat ik niks heb aan het eind van de rit. Ik neem een lease auto voor het gemak en comfort. Voor de zekerheid dat het biedt. Een auto moet je nooit kopen met het oog op investering en restwaarde. Valt altijd tegen.

Ik heb een leaseauto nu en zelfs de garage snapt niet hoe ze het voor dat bedrag kunnen aanbieden. Omgerekend kost deze auto mij 60 euro per maand.

(Maandbedrag is 230 euro. Verzekering all risk nieuwe auto hetzelfde model op mijn naam is 50 euro, wegenbelasting is 45 euro per maand, onderhoud en banden stelpodt per maand 25 euro en afschrijving 50 euro per maand. Dan blijft er 60 euro over).

Ik heb een looptijd van 2 jaar. 24 maanden x 60 euro is 1440 euro Wat voor auto koop je voor 1440 euro? Met dezelfde opties en luxe en zekerheid die ik nu Heb? Geen. Nooit meer iets anders voor mij.

Mocht ie kapot zijn, komen ze m maar halen of ik lever m in en zoeken ze het maar uit. Dan krijg ik volgens mijn contract direct vervangend vervoer
Geen hoge onverwachtse kosten voor mijzelf.

Dit is mijn bolide voor 60 euro per maand
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 05:04

Dat is zever hé, je bent geen 60 euro per maand kwijt maar 230.
Je hebt niet maandelijks hoge onverwachtse kosten immers.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 05:19

Little_Gift schreef:
Dat is zever hé, je bent geen 60 euro per maand kwijt maar 230.
Je hebt niet maandelijks hoge onverwachtse kosten immers.

Klopt ik betaal 230 euro. Maar de overige kosten had ik ook gehad als ik een auto in prive bezit had gehad dus die vallen weg van elkaar. Nee je hebt geen maandelijkse hoge onverwachtse reparatiekosten. Maar de anwb geeft aan dat voor deze auto standaard onderhoud en banden van 600 euro per jaar normaal is. Met een andere auto heb je dat ook. Zeker als je veel rijd en nog een aparte set winter en zomerbanden hebt

Maargoed denk dat dit ook een discussiepunt is waar we niet uit gaan komen. Ik ben er blij mee en vind het het waard. Een ander niet. Tja, ik vind een paard van 8.000 of laarzen van 500 euro het nier waard. Verschillende prioriteiten :) bovendien kan ik doe 230 euro ruim missen, dus daar ga ik niet moeilijk over doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 05:23

Je post draagt nu helemaal niets bij aan het topic Lease... fijn voor jou dat je het ruim missen kan, wat dat hier echter toe bijdraagt, geen idee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 06:46

Ik heb dit een jaar of drie gelden ook uitgezocht. Het ging toen om een Suzuki Alto €189/maand en ik reed in een 15 jaar oude Subaru Impreza plus.
De maand lasten zouden elkaar niet veel uitmaken, verzekering betaalde ik voor de Subaru bijna niet. Alleen WA en 18 jaar schade vrij. Bij een private-lease constructie wordt geen rekening gehouden met je schadevrije jaren en dat is in mijn geval erg onvoordelig en voelt ook niet eerlijk. Is m.i. Dus alleen erg aantrekkelijk als je begint met rijden en nog niet veel no-claim hebt opgebouwd.

Ik heb dus ook besloten door te rijden tot mijn Subaru ermee op zou houden of hoge kosten zou krijgen, rijdt inmiddels in een 12 jaar oude Peugeot 206 station, en als mijn zoon geen paaltje had geraakt met gladheid dan hadden we de Subaru nog gehad.
Mis mijn trailertrekkertje wel.

Private lease is het niet voor mij, wil ook ongegeneerd mijn hond in de auto kunnen vervoeren. Ook als ze in het bos een modderbad heeft genomen. Wel fijn als die auto dan gewoon eigendom is.,

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:34

Little_Gift schreef:
Je post draagt nu helemaal niets bij aan het topic Lease... fijn voor jou dat je het ruim missen kan, wat dat hier echter toe bijdraagt, geen idee.

Grappig dat ik wel 30 zinnen getypt heb met info hoe ik kijk naar hoe een leaseprijs is opgebouwd en lease daarom in mijn ogen aantrekkelijk is en jij over 1 zin valt. Waarbij deze zin voor mij ook nog een reden is geweest om het wel te doen.

Als je het topic hebt over 'hoe duur is jouw paard per maand' en iemand heeft daar 2 paarden. En er wordt gevraagd waarom ze twee paarden heeft en ze antwoord dat ze het leuk vind en beide stallingen kan betalen, dan is dat toch ook niet raar?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:36

Topic is hier niet "hoe duur is jouw auto per maand" of "waarom heb je 2 auto's" of dergelijks... topic is hier waarom lease - auto... zou hetzelfde zijn als in een topic over verzorgpaarden gaan prediken dat je 2 eigen paarden hebt omdat je ze ruim kan betalen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:41

Ik vnd wat romeo schrijft er wel zeker toe doen.
Hoe zij er tegenaan kijkt en het berekend.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:44

Little_Gift schreef:

Juist wel, ook op deze manier kun je tot een goede beslissing komen. Ik vind het goed doordacht en uitgezocht. Ze is niet over één nacht ijs gegaan en maakt een weloverwogen beslissing. Dat kan wellicht mensen helpen die dit topic lezen.

In dit soort gevallen kan met m.i. best uit en als je let op leuke aanbiedingen, dan kan het best een goede optie zijn. Maar ieder maakt andere keuzes en je moet doen waar jij je goed bij voelt.