APK en kleine beurt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:49

Apk is hier zelfs gratis in combinatie met een beurt. Maar kleine beurt ben ik eigenlijk altijd wel rond de 200 euro kwijt en grote vaak rond de 600-700 euro. Maar dan moet er ook wel elke keer iets vervangen worden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:02

hoikimmmy schreef:
Ik ben zelf automonteur bij Nissan dealer. Wij rekenen anderhalf uur voor een beurt klein en groot, dit is dus olieverversing, remvloeistofverversing, checken overige vloeistoffen en eventuele andere filters. Reparaties komen hier nog overheen, maar deze zijn altijd in overleg met de klant. Voor APK rekenen we half uur keuringstijd en als er een steekproef zou zijn kan dit anderhalf tot 2 uur langer duren. Dit ivm de steekproefcontroleur die binnen anderhalf uur komt en dus ook alles weer moet checken.

Al met al ben je dus als alles meezit 2 uur tot 2 en een half uur kwijt. Als dealer zijn wij natuurlijk duur en hebben we altijd origenele onderdelen waarmee je bij ons voor een kleine beurt al gauw over de 200 zit maar dan heb je dus originele onderdelen, de juist gespecificeerde olie en garantie.

Ik vind 4 uur echt belachelijk veel voor een kleine beurt zelfs voor een grote.

Begrijp ik het goed dat de tijd voor/door de steekproef controleur doorberekend wordt aan de klant? Dat vind ik best schandalig.. :=

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:22

Balou_k schreef:
hoikimmmy schreef:
Ik ben zelf automonteur bij Nissan dealer. Wij rekenen anderhalf uur voor een beurt klein en groot, dit is dus olieverversing, remvloeistofverversing, checken overige vloeistoffen en eventuele andere filters. Reparaties komen hier nog overheen, maar deze zijn altijd in overleg met de klant. Voor APK rekenen we half uur keuringstijd en als er een steekproef zou zijn kan dit anderhalf tot 2 uur langer duren. Dit ivm de steekproefcontroleur die binnen anderhalf uur komt en dus ook alles weer moet checken.

Al met al ben je dus als alles meezit 2 uur tot 2 en een half uur kwijt. Als dealer zijn wij natuurlijk duur en hebben we altijd origenele onderdelen waarmee je bij ons voor een kleine beurt al gauw over de 200 zit maar dan heb je dus originele onderdelen, de juist gespecificeerde olie en garantie.

Ik vind 4 uur echt belachelijk veel voor een kleine beurt zelfs voor een grote.

Begrijp ik het goed dat de tijd voor/door de steekproef controleur doorberekend wordt aan de klant? Dat vind ik best schandalig.. :=

Nee die hoeven jullie niet te betalen alleen dat kost wel meer tijd.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:27

Off topic: even een stipje. Ik vind het interessant om te lezen over autokosten en garages enz. Aangezien ik nog niet zo lang mijn eigen autootje heb :)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:47

Sabini schreef:
Off topic: even een stipje. Ik vind het interessant om te lezen over autokosten en garages enz. Aangezien ik nog niet zo lang mijn eigen autootje heb :)

Als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:01

Ik ben mega opgelicht als ik dit zo lees: kleine beurt gehad + airco vloeistof bijvullen. Auto is uit 2012 en benzine auto.

Ik mocht 360,- betalen -O-

kiki1976

Re: APK en kleine beurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:16

Poeh, hier vorige maand de airco opnieuw laten vullen, betaalde daar € 40 voor.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:36

_Nelleke_ schreef:
Ik ben mega opgelicht als ik dit zo lees: kleine beurt gehad + airco vloeistof bijvullen. Auto is uit 2012 en benzine auto.

Ik mocht 360,- betalen -O-

Airco bijvullen is wel prijzig. Betaalde ik destijds €90 voor bij een ford ka die wel helemaal leeg was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:37

40€ is niet duur.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:04

Airco vullen ligt er heel erg aan welke vloeistof erin gaat, de oude vloeistof koelde beter en is ook nog goedkoper maar de airco van tegenwoordig gaat andere koudemiddel in die milieuvriendelijker en duurder is.
Plus voor airco bijvullen doen we eigenlijk niet aan, dus eerst moet de hele airco leeggehaald worden waar soms wel een half uur in kan zitten, dan weet je ook gelijk of deze lek is. En dan nog weer vullen. In de meeste autos gaat al gauw 450 gram...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:18

Ik ben zelf planner geweest bij 2 verschillende auto bedrijven.
Bij beide bedrijven plande ik het volgende.
Apk 1 uur
Kleine beurt 1 uur
Grote beurt 4 uur.
En bij een grote beurt werd er voor een apk niet echt meer extra tijd gerekend omdat dan toch al het grootste gedeelte nagekeken werd.
Bij beide bedrijven zat er wel degelijk verschil tussen een kleine en een grote beurt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:05

Mijn vader vertrouwt garagebedrijven sowieso niet. Hij had ooit eens een splinternieuwe auto gekocht en daar had hij garantie op. Binnen een jaar was er een probleem met een onderdeel (ben even kwijt wat het ook alweer was). Hij had toen met nagellak een stip op de onderzijde van het onderdeel geplaatst en heeft de auto naar de garage gebracht. Je raadt het al: als het geen garantie was, dan had hij het volle pond mogen betalen voor iets wat niet vervangen was maar waarvan men wel beweerde dat gedaan te hebben. Hij is nooit meer teruggegaan en heeft problemen zelf opgelost. Dan maar geen garantie (want die kreeg hij uiteindelijk dus toch niet).

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:22

Ik laat mijn auto altijd door een kennis die een garage heeft doen.
Ook bij hem betaal ik redelijk de reguliere prijzen (ook hij moet zijn garage draaiende houden en eten op de plank krijgen;)).
APK + 4gas test € 35,00
Koplampen polijsten € 22,00
Aandrijfashoes versnellingsbak zijde € 147,20
Hoes stabilisator stang kogel € 29,30
Motor olie bijvullen € 11,40

totaal € 244,90

Als je dit deelt door 12 maanden dat je er weer mee kan rijden valt het allemaal reuze mee, namelijk € 20,40 aan onderhoud per maand.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:28

Motorolie bijvullen vind ik altijd zo'n flauwekul, dat kun je prima zelf, waarom zou je daarvoor betalen?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:36

Goof schreef:
Motorolie bijvullen vind ik altijd zo'n flauwekul, dat kun je prima zelf, waarom zou je daarvoor betalen?

Omdat ik voor 12 euro 1,5 liter kwaliteit olie in mijn auto heb laten vullen.
En dan hoef ik zelf ook niets mee te doen :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:52

Ik heb een diesel die wel wat olie lust en dan rij ik ook naar de man die onze onderhoud doet, kun je er even een litertje bij gooien? En dan zie ik het de eerstvolgende keer wel op de rekening verschijnen :+ beetje lui? Misschien wel. Maar ook makkelijk :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:40

Goof schreef:

Maar olie volledig verversen, ik heb echt geen idee hoe dat moet. Ik ben blij dat ik überhaupt weet hoe de motorkap open moet maar ik kan nog geen lampje verwisselen.

Ruitenwisservloeistof bijvullen kan ik wel! :+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:53

Hier in de regio, APK 25 euro en uurtje werk, kleine beurt houden we ongeveer ook een uur a anderhalf voor aan bedrag verschilt wat er gedaan moet worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:54

hoikimmmy schreef:
Airco vullen ligt er heel erg aan welke vloeistof erin gaat, de oude vloeistof koelde beter en is ook nog goedkoper maar de airco van tegenwoordig gaat andere koudemiddel in die milieuvriendelijker en duurder is.
Plus voor airco bijvullen doen we eigenlijk niet aan, dus eerst moet de hele airco leeggehaald worden waar soms wel een half uur in kan zitten, dan weet je ook gelijk of deze lek is. En dan nog weer vullen. In de meeste autos gaat al gauw 450 gram...

Bij mij is die ook eerst leeg gehaald, en toen gevuld (duurde bij elkaar iets van anderhalf uur of zo), maar moet wel zeggen dat het met dat het een actie was van de garage, want normaal kost het rond de € 90/100
Zit idd van dat speciale kleur spul door zodat je het kan zien of er ergens lekkage is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:05

Goof schreef:

Inderdaad, net als de koelvloeistof, de ruitenwisservloeistof, bougies, luchtfilter, ruitenwissers. Dat zijn dingen die je makkelijk zelf kunt doen (daar hoef ik zelfs geen hulp voor te hebben).

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:20

Sodera schreef:
Ik heb vorige week alleen een kleine beurt uit laten voeren en was ook al €175 kwijt...
Grote beurt + apk voor 230 euro vind ik echt bizar goedkoop eerlijk gezegd...

Nou inderdaad.. anderhalf jaar terug grote beurt gehad was 800 kwijt. Moest ook flink wat gebeuren dus viel me zwaar tegen maar vooral de btw trekt het bedrag lekker omhoog..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:24

nontie schreef:
Sodera schreef:
Ik heb vorige week alleen een kleine beurt uit laten voeren en was ook al €175 kwijt...
Grote beurt + apk voor 230 euro vind ik echt bizar goedkoop eerlijk gezegd...

Nou inderdaad.. anderhalf jaar terug grote beurt gehad was 800 kwijt. Moest ook flink wat gebeuren dus viel me zwaar tegen maar vooral de btw trekt het bedrag lekker omhoog..

Idd.... die €800 heb ik zowel voor een grote beurt betaald als voor de laatste APK (waarbij distributieriem vervangen is)....

Ik kan prima olie bijvullen maar vervangen niet hoor......

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:14

Olie vervangen mogen jullie in principe ook niet zelf doen, de afgewerkte olie moet speciaal afgevoerd worden en je kan ook niet zomaar een oliesoort in je auto gooien. Plus als je olie vervangt moet je ook het filter vervangen want het filter gaat maar een bepaalde tijd mee en dan stopt idie met werken of hij loopt zelfs dicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:30

hoikimmmy schreef:
Olie vervangen mogen jullie in principe ook niet zelf doen, de afgewerkte olie moet speciaal afgevoerd worden en je kan ook niet zomaar een oliesoort in je auto gooien. Plus als je olie vervangt moet je ook het filter vervangen want het filter gaat maar een bepaalde tijd mee en dan stopt idie met werken of hij loopt zelfs dicht.

Bij onze gemeente kun je afgewerkte olie en oude oliefilters gewoon (speciaal) inleveren bij de milieustraat.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:50

Brainless schreef:
hoikimmmy schreef:

Bij onze gemeente kun je afgewerkte olie en oude oliefilters gewoon (speciaal) inleveren bij de milieustraat.

Ja heb je ook gelijk in trouwens, vergeten. Maar dan moet je het zelf wel goed op kunnen vangen.