Tips gevraagd voor inrichting studentenkamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Re: Tips gevraagd voor inrichting studentenkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:34

Volgens mij zijn de meeste tips al gegeven.
Zorg dat je kamer niet te rommelig wordt en werk de hoogte in.
Zelf heb ik dit op mijn studentenkamer gedaan door mijn bed onder het raam te parkeren, aan het voeteneind heb je nog een klein stukje vloer en dan mijn kledingkast. Daar boven op een schoenen collectie :+
Aan de andere kant van mijn bed heb ik zo'n kallax kast van Ikea, 5x5. Enorm veel opbergruimte dus al en mijn zit en slaap gedeelte zijn een beetje apart van elkaar.
Verder heb ik fruitkistjes als tv meubel waar ik nog leuke prullaria in kwijt kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:04

En neem lichte kleuren, dat werkt ook ruimtelijker :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:05

Ik heb een Ikea hoogslaper maar die is helemaal niet wiebelig hoor! En ook niet laag (met mijn 1.65 kon ik er onder staan).

Afbeelding

STORA is de naam van de hoogslaper. Hij is er overigens ook in het zwart :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:41

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:23

Ga eens puzzelen! Maak alles op schaal, uitknippen en dan schuiven met hoe je het wil hebben. Zo heb ik het in ieder geval gedaan toen ik op kamers ging. Evt. nog niet gekochte meubelstukken kan je zo ook mooi alvast mee schuiven om te kijken of het past.

Op eerste gezicht zou ik ook al zeggen je kleding rek vervangen door een kast en dan kan dat lack tafeltje met al die spulletjes al weg. Ik heb bijv. dit;
Afbeelding
De rechterkant heeft een deurtje tot boven de lades, dus de bovenste 2 vakken zijn altijd open. Deze is rond de 1,60m hoog, rond 1,20m/1,30m breed en ik denk 40 a 50 cm diep. Neemt dus weinig ruimte in maar ik kan er zoveel in kwijt. En ook nog alle ruimte voor dozen erbovenop (en dan kan ik er nog bij gezien ik zelf 1,60m ben, ook handig :+ )
Is misschien niet zo matchend met de rest van jou interieur maar wel enorm functioneel. Ik heb ook expedit/kallax kasten maar daar kan ik lang niet zo veel in kwijt. Mijn tip wat dit betreft is dus verder kijken dan ikea, zoek op marktplaats of ga naar de kringloop.

Daarnaast nog van die haken die je aan je deur kan hangen voor je jas e.d. zijn ook ideaal, die heb ik gewoon bij de primark gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:43

Ik zou ook voor een dichte kast gaan inderdaad, niet zo'n kledingrek. Een kast geeft een rustiger beeld en dan lijkt de ruimte ook groter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:58

Nadeel van een 'echte' kledingkast is dat die meestal 60 cm diep zijn, terwijl je met 48/50 cm ook voldoende diepte hebt voor een kleerhanger.
Als je niet heel veel kleren hebt zou je ook voor een uitschuifbare kleerhangerstang kunnen gaan https://www.kastaccessoires.nl/Opruimin ... robehouder zodat je met een ondiepere kast toe kunt. Dat levert ook weer meer ruimte op.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:15

Bij de ikea heb je zat 'echte' kledingkasten die maar 40 diep zijn. Je kan ze zelf samenstellen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:17

IKEA heeft de PAX ook in 30 :D die heb ik want ik vond 60 ook veel te diep :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:18

En je 2 persoon bed vervangen voor een 1 persoon? Scheelt behoorlijk wat ruimte. Neem dan een 1 persoon hoogslaper en je hebt ruimte om een bureau of zithoek te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:22

Dan zou ik eerder voor een twijfelaar van 110/120 gaan. Lekker breed voor jou alleen en toch ruimte genoeg voor af en toe eens met 2 :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:23

Je bed neemt nu erg veel ruimte in. Ik had een 2 persoons slaapbank van de Ikea, zo'n opklapbare. Vaak klapte ik hem niet eens uit en lag ik gewoon op het 'zitgedeelte' zeg maar. Bak er onder voor het beddengoed en er zit een hoes bij zodat je hem ook kunt omtoveren tot bank. Dan creeer je ook gelijk een wat huiselijkere sfeer.

Je hebt nu veel kleine of open meubels, dat maakt het beeld best rommelig. Zo'n vakkenkast is wel heel leuk, maar dan zou ik er ook mandjes bijkopen voor losse spulletjes. Misschien op zoek naar een dichte kledingkast?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:28

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:04

Leuk concept :)
Ik ben alleen niet zo voor een dichte bodem waar je matras op ligt. Het vocht kan dan niet weg en dat is niet gezond.
Verder vind ik het in/uit bed komen een ramp.
Overigens lijken die banken er onder me ook niet al te lekker zitten. Een buro met een kledingkast er onder lijken me dan handiger. Misschien is er dan nog ruimte voor een kleine 2-zitter er naast.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:24

Heb je al foto's van hoe je het nu hebt ingericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:36

Afbeelding
Afbeelding
Huidige inrichting! Gaat de goede kant op :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:30

Al tijdje hier niet gereageerd
maar ik had voor mijn kamer heel veel aan de site floorplanner.com
ik had alles opgemeten en hier dan ingevoerd en veel meubels kan je dan invoegen en dan ook de goede maten invoeren. ze hadden geen rattenkooi :P maar dan heb ik de grijze kast rechts gebruikt en wel de juiste maten erbij
zo kon ik een indeling maken en uiteindelijk is die ook zo geworden. de ene indeling maakte het veel ruimer dan de andere. ik heb het nu heel anders staan dan ik oorspronkelijk van plan was

ook heb ik een ikea bed wat een 1 persoons bed, 2 persoondsbed en bank in 1 is. ook heeft hij 3 mega grote lades waar ik veel in kwijt kan. het 2persoonsbed kan ik uitschuiven

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:40

Bij de ikea hebben ze nu een studentenkeukentje. :) Neemt niet meer plek in dan 1,5 vierkante meter. Zit een wasbakje in, staat een mini inductieplaatje op, zit een koelkastje onder. Je kan er ook je prullenbak nog onder kwijt. Ideaal! :D

Verder kan je een hoogslaper nemen en daaronder je bureau maken. :j Dan heb je ook nog plek voor een kledingrer. Nog een mini tafeltje met stoelen, en klaar is kees. Past vast wel.

Misschien kan je je kamer schetsen met ramen en deur, zodat we kunnen zien hoe je ruimte kan worden ingedeeld? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:28

Dat keukentje is deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S69139684/

Maar dan moet je alsnog wel een afzuigmogelijkheid hebben voor koken, en een mogelijkheid hem aan te sluiten op waterleiding voor afvoer en kraantje. Heb je dat niet in je kamer dan is dat geen optie natuurlijk. Of als je je bestaande wasbak niet mag weghalen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:34

TS kan je een lading boekenplanken bevestigen naast en boven de deur? Daar kan je bakken/manden en weet ik wat in kwijt met kleding, boeken, schoolspul en noem maar op. Boven de deur is veel ruimte dat heel nuttig te gebruiken is wat eigenlijk maar weinigen doen.

Hier ook mooie tips over klein wonen.
http://www.flabber.nl/artikel/klein-won ... e-minimale

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:40

Jans schreef:
Dat keukentje is deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S69139684/

Maar dan moet je alsnog wel een afzuigmogelijkheid hebben voor koken, en een mogelijkheid hem aan te sluiten op waterleiding voor afvoer en kraantje. Heb je dat niet in je kamer dan is dat geen optie natuurlijk. Of als je je bestaande wasbak niet mag weghalen.

Afzuigmogelijkheid is alleen echt belangrijk als je enorme stukken vlees gaat grillen, of niet kan koken waardoor je alles laat verkolen. :) Raampje open gaat ook prima. Hier on Zweden hebben we elke week restaurant, en afzuigkap mist alleen nog. Worden hele maaltijden voor 40 man bereid, maar van geurtjes merk je eigenlijk niets.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:42

Ik had ik mijn huurappartement destijds ook geen afzuigkap. Zat er gewoon niet in maar er ging tijdens het koken gewoon een raampje open. Was het wel eens vergeten, dan kon het brandalarm ook nog wel eens aan gaan i.v.m. de hoeveelheid stoom :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:11

Haii,
Wat leuk zeg zo'n keukentje, wist niet dat dat bestond!
Tijdje terug hier al foto's gepost, ben tevreden met hoe het nu is. Alles past en heb nog voldoende ruimte om te lopen over :)
Iets aan de muur hangen naast de deur vind ik nog wel een hele goede tip, ga er even over nadenken wat ik daar het liefste wil! :D Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:14

LidyK97 schreef:
Haii,
Wat leuk zeg zo'n keukentje, wist niet dat dat bestond!
Tijdje terug hier al foto's gepost, ben tevreden met hoe het nu is. Alles past en heb nog voldoende ruimte om te lopen over :)
Iets aan de muur hangen naast de deur vind ik nog wel een hele goede tip, ga er even over nadenken wat ik daar het liefste wil! :D Bedankt

Je kan er ook een prikbord hangen, dan kan je er allemaal leuke dingen op prikken. :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:43

Of kapstokhaken voor jassen?
Weet niet hoe creatief je bent, maar een muurschildering is ook een mooie manier om wat kleur en sfeer in je kamer te brengen ;)