Degenen die ik er bij heb gehad zeggen of dicht gooien (wagen zich er niet aan) of vragen een gods vermogen..
Ik heb niet even 2000 plus in mijn broekzak helaas ...
Er komen nog grote kosten aan..
Kiwitje
Dan blijft het turf langzaam verteren/inzakken waardoor het zand uiteindelijk de put in zal schuiven.
Gevolg daarvan is dat het beton zal gaan scheuren en inzakken.
palousa_boy
Ik hoef hem niet te draineren wand het waterpeil stijgt niet maar het turf waar de put van is gemaakt zakt in omdat het langzaam aan verteerd.
Dat is het nadeel van moedertje natuur... dode stoffen verdwijnen in verloop van tijd het ene sneller dan het andere.
Zodra turf aan zuurstof word blootgesteld dan gaat het harder dan je wil helaas...
Het waterpeil word hier in de omgeving heel strak in de gaten gehouden ivm beschermd natuurgebied.
De vloer word idd op het beton gestort en word niet verankert aan de muren (nieuwe regels ivm koude brug ed, onze nieuw gemetselde muren zijn verankerd met een paar muur ankers maar ze zijn niet aan de buitenmuren vast gemetseld).
Wij hebben geen vocht onder het huis afgezien van een 1,5 a 2 meter onder de vloer waar het normale grondwater zit.
Alles daar boven is kurk droog en heeft ook al lange tijd geen vocht gezien.
Al komt er wel een buis in inder de fundering door waardoor we water er uit kunnen halen buiten het huis

Zo kunnen we bv auto wassen ed (en als het water schoon genoeg is gebruiken om land te bewateren en de paarden water te geven en of evt voor andere dingen toilet wasmachine etc etc)
tengeltje11
Dat is dus de reden dat ik dit topic heb geopend.
We moeten iets met deze put doen om te voorkomen dat de vloer gaat zakken.
Er moet iets met de put gedaan worden wat de functie van het turf overneemt waar de vloer rond de turf opvangt.
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik neig naar een laag er in te metselen strak tegen de turf aan waar de vloer tegenaan/op komt te liggen...
Een acryl buis zou mijn voorkeur hebben dat is ook sterk genoeg maar helaas is dat ontiegelijk duur ondanks dat dat dus ook sterk genoeg is..