BKR registratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarJon

Re: BKR registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:06

Maar hoe kun je een hoger inkomen opgeven dan dat je daadwerkelijk hebt? Sommige providers vragen naar een loonstrookje, althans vorig jaar was dat in elk geval zo :Y)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:16

Gaan telefoons dan maar 1 of 2 jaar mee???
Nieuw abonnement snap ik maar een nieuwe foon?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:16

Hoeveel moet je dan in godsnaam minimaal verdienen om een lening van 840 euro aan te gaan?! Want dat is 2 jaar a 35 per maand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:27

De nieuwe regel vind ik 3 kanten uitgaan.
1: Het is goed voor nieuwe klanten zodat ze niet in de moeilijkheid kunnen komen.
2: het is een foute regel aangezien ik nu zowat 4 jaar elke maand netjes m'n rekening heb kunnen betalen en dan zou ik dat nu ineens niet meer kunnen?
3: ik vind niet dat een telefoonprovider mag en hoeft te weten wat ik verdien. De privacy is nu dus helemaal ver te zoeken

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:53

purny schreef:
De nieuwe regel vind ik 3 kanten uitgaan.
1: Het is goed voor nieuwe klanten zodat ze niet in de moeilijkheid kunnen komen.
2: het is een foute regel aangezien ik nu zowat 4 jaar elke maand netjes m'n rekening heb kunnen betalen en dan zou ik dat nu ineens niet meer kunnen?
3: ik vind niet dat een telefoonprovider mag en hoeft te weten wat ik verdien. De privacy is nu dus helemaal ver te zoeken

maar dat is dus het probleem. er zijn helaas behoorlijk veel jongeren die inmiddels een gigantische schuld hebben bij een incassobureau omdat ze eigenlijk helemaal geen inkomen hadden.
Dus ja die privacyschending vind ik wel terecht. Je wilt bij het aangaan van zo'n verbinding wel weten of de persoon het kan betalen. en BKR is als bescherming bedoelt.

ik koop eigenlijk altijd mijn toestel in 1x los... en dan een goedkoop abonnement erbij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:55

Ook met verlenging doen ze een inkomenscheck. Ik vind de privacyschending niet terecht.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:59

Dan kan ik het wel vergeten na 10 jaar ofzo een abo bij KPN, of zij kunnen het vergeten haha, het is maar hoe je het ziet. Betaal altijd netjes mijn abo :j

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:02

tis niet dat je geen abbo meer kan afsluiten, alleen niet meer inclusief toestel van boven 250 euro.
dus stel je neemt een abbo met toestal van 500 euro, maar je betaalt 251 euro aan, dan kun je de rest gewoon in je abbo verwerken ;) En als je een duur abbo wilt (van 50+) kun je vast ook even paar maandjes sparen voor die 251 eventueel

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:04

Ooooooh ik las het weer verkeerd haha, dan spaar ik toch gewoon maandelijks voor een telefoon, is nog goedkoper ook :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:06

future_vet schreef:
tis niet dat je geen abbo meer kan afsluiten, alleen niet meer inclusief toestel van boven 250 euro.
dus stel je neemt een abbo met toestal van 500 euro, maar je betaalt 251 euro aan, dan kun je de rest gewoon in je abbo verwerken ;) En als je een duur abbo wilt (van 50+) kun je vast ook even paar maandjes sparen voor die 251 eventueel

Maar niet iedereen heeft die 251 euro zomaar liggen. Ik weet nog steeds niet waar ik die boom kan vinden waar het geld aan groeit.
Het gaat mij erom dat als ik 4 jaar lang netjes m'n abbo heb kunnen betalen ik het ineens niet meer zou kunnen doen omdat ik volgens de regeltjes te weinig verdien. Daar komt het nu op neer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:18

waar ik dan weer benieuwd naar ben voor de mensen die geen 250 euro hebben liggen.... stel je telefoon klettert uit je handen, kaduuk...
hoe ga je dan een nieuwe betalen? Want die maandelijkse kosten blijven gewoon doorlopen, maar de telefoon heb je niet meer...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:24

Liezel1 schreef:
waar ik dan weer benieuwd naar ben voor de mensen die geen 250 euro hebben liggen.... stel je telefoon klettert uit je handen, kaduuk...
hoe ga je dan een nieuwe betalen? Want die maandelijkse kosten blijven gewoon doorlopen, maar de telefoon heb je niet meer...

Ik heb het een paar keer meegemaakt. M'n iPhone kletterde uit m'n handen. Deze heb ik laten maken en heb m'n eerste iPhone nog steeds.
Ik heb zelfs nog m'n oude Samsung en Blackberry bewaard.
Repareren was gewoon zuur. Kostte me best veel geld

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:24

Liezel1 schreef:

Ik heb sowieso mijn vorige telefoon nog liggen, ben er erg zuinig op en als noodoplossing is dat dus prima.
Maar, bij mijn 'dure' abonnement heb ik gelukkig ook een verzekering die de meeste dingen wel vergoed.
Tot nu toe *even afkloppen* zijn mijn 3 telefoons heel gebleven in die 2 jaar dat ze me dienden :') ietwat schade door vallen inderdaad, maar het enige wat er echt mee mis was is dat ze na 2 jaar intensief gebruik gewoon langzamer werden, vast gingen lopen.. niks geks dus gelukkig.

*edit en ze vergoeden best veel! Mijn eerste 'echte' abonnement was met een Samsung Galaxy-S 4, die is eens gevallen in de WC, gewoon stom puur ongeluk, kreeg de gehele reparatie vergoed van de binnenkant met waterschade, moest zelf alleen de verzendkosten van de telefoon betalen. Als ik een leen telefoon had gewild had ik die wel moeten betalen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:31

Je bent gewoon verzekerd voor het laten vallen van je telefoon. De losse verzekering die providers je aansmeren is pure geldklopperij aangezien het vaak standaard in je eigen verzekeringen zit. Onlangs nog mijn, eigen betaalde, iPhone laten vallen. Tussenpersoon gebeld en binnen twee dagen was het geregeld, geen eigen risico en een gerepareerd toestel.

Ik vind de BKR-regel heel goed, er zijn teveel mensen die hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen. Als je problemen hebt met je privacy in dit verhaal onthou dan dat je niet verplicht wordt om tot aanschaf van een duur toestel over te gaan. Een goedkoper alternatief volstaat ook prima, het is een luxe product.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:33

Ik denk dat ik wel een symonly ga nemen volgend jaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:41

fout, het valt lang niet onder elke verzekering.....
En de mensen die hier reageren hebben denk ik ook niet allemaal de voorwaarden (en de kleine lettertjes van) van hun verzekeringsmaatschappij doorgenomen....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:53

Meestal zit er ook nog een eigen risico aan vast. Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten of schade aan m'n mobiel bij m'n inboedel verzekering zit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:01

Je hebt net openlijk op internet te kennen gegeven dat je van plan bent te gaan frauderen, niet zo slim he... Rond €100 kan je hele prima smartphones kopen en met simonly heb je voor €10 bellen + internet. Waarom per se een telefoon van meerdere honderden euro's + duur abonnement? Of is dat de reden waarom je bkr hebt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:04

Dimphyl schreef:
Ik snap de discussie die hier gaande is..

Maaaaar;

Ik heb inmiddels 5 jaar abonnementen bij de zelfde provider, van 30 tot 40 euro en 3 verschillende toestellen daarvan gehad.
Ik heb liever een duur abonnement waarvoor ik maandelijks een groter bedrag betaal, dan in 1x een enorm bedrag moeten neerleggen. Ik ben hier wel altijd secuur in, het totale bedrag bij een 2 jarig abonnement is bij mij wel altijd het laagst mogelijke (en dat dus met hogere maandelijkse kosten. )

Nu loopt mijn abonnement binnenkort weer af, dus ik enthousiast kijken op de site, mijn nieuwe telefoon uitgekozen, bedrag van 35 euro per maand (minder dan wat ik nu betaal!) Maar plotseling mag ik dit abonnement niet meer afsluiten want volgens de registratie verdien ik hier niet genoeg per maand voor?!

Ik betaal dus al 5 jaar lang netjes elke maand mijn kosten, heb duurdere abonnementen gehad dan die ik nu wil afsluiten.. maar nee mevrouw dit mag niet.. hoe dan?!

En nee, dat grote bedrag kan ik niet in 1 x missen; dat is onderdeel van mijn potje voor onvoorziene uitgaven, mijn spaarrekening.. niet voor een telefoon dus. Maar die 30/40 euro kan ik wel missen..

Kort gezegd; ik snap waarom dit in het leven is geroepen maar brave betalende klanten zoals ik worden hier wel flink de dupe van. De enige telefoons die ik nu zou kunnen kiezen zijn een stuk minder dan degene die ik nu heb en daar ga ik nou eenmaal niet mee akkoord..

Ik blijf dus nog even doorzoeken en misschien toch maar nog meer gaan sparen voor een telefoon..

Maaaaaaar, een telefoon is toch geen onvoorziene uitgave? :)* en als je maandelijks dat kan betalen, kan je het toch ook opzij zetten voor een nieuwe?? Je spaart toch voor afschrijving van je spullen?

Ik zie hier geen gedupeerden van hoor, jr loopt echt veel minder financieel risico als je je toestel niet op afbetaling koopt.

Begrijpen mensen wel wat het risico is van op afbetaling kopen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:40

Liezel1 schreef:
fout, het valt lang niet onder elke verzekering.....
En de mensen die hier reageren hebben denk ik ook niet allemaal de voorwaarden (en de kleine lettertjes van) van hun verzekeringsmaatschappij doorgenomen....

Het valt onder steeds meer verzekeringen. :j Ik heb in mijn omgeving diverse familieleden, vrienden en kennissen bijgestaan met de juridische afhandeling van de aangesmeerde verzekering. Een aantal van hen hebben in de periode daarop volgend schade gehad aan toestel/tablet en bij allen, inclusief bij mijn telefoon, is het keurig, zonder eigen risico door de verzekering vergoed. Dat was bij vier verschillende verzekeringsmaatschappijen. Dus voordat je direct roept dat informatie pertinent fout is zou het fijn zijn je feiten even op een rijtje te hebben. ;)

Purny, in geen van de bovenstaande gevallen was er een eigen risico bij reparatie. Ik zou bij vervanging, dus een geheel nieuwe iPhone €45 moeten betalen terwijl mijn toestel al bijna twee jaar oud is. Ga het even na bij je tussen persoon, die kan je direct vertellen hoe het zit.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:47

Verootjoo,
Ik snap zeer zeker het risico, maar zoals gezegd, mijn spaarrekening is voor onvoorziene uitgaven, dus niet voor 'maandelijkse vaste lasten' waar ik mijn telefoon onder reken, het zelfde als mijn huur, boodschappen en voer voor mijn dieren.

Die telefoon á Max. 40 euro per maand kan ik dus missen, maar ik wil niet mijn spaarrekening gaan aanbreken voor 800 (?) Euro aangezien ik dan niet meer genoeg heb voor een groot DA bezoek of voor als er iets in huis sneuvelt.

Extra opzij zetten? Lastig. Ik hou nu maandelijks wel wat over, maar dan zou ik tijden aan t sparen zijn terwijl mijn nu lopende abonnement incl minder wordende telefoon over 2 maanden afloopt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:55

Maar mijn punt is dat een telefoon geen onvoorziene vaste last is, je ziet hem al van ver aankomen, waarom dan niet beginnen met sparen ipv een schuld aangaan?
Als je weet hoe lang je spullen ongeveer meegaan, kun je toch heel makkelijk uitrekenen hoeveel per maand je over moet houden en dus sparen om ze tijdig te vervangen? Als je iets korter rekent, zit je altijd goed. Blijven ze langer goed heb je geluk en hou je je geld nog even in je zak.
Uiteindelijk ben je dan nog veel economischer bezig dan schulden aangaan door dingen op afbetaling te kopen.

En dan daarnaast kan je nog een potje maken voor echte onvoorziene uitgaven. Een kapotte wasmachine/ telefoon/andere dingen in huis, noem ik nl niet 'onvoorzien'...

Ik vind het gemak waarmee mensen hier schulden aangaan (want dat is het, niks meer en minder) echt verbazend...
En zo blijkt maar weer dat deze maatregel echt noodzakelijk is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:00

Tazzey, mijn info en feiten zijn prima op orde hoor!
Ik zeg "lang niet elke verzekering" en niet "geen enkele verzekering".

Dus voordat je direct stelt dat ik iets fout heb, zou het fijn zijn dat je door mij getypte tekst even goed zou lezen ;)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:02

Dan zien wij het toch anders.
Zoals gezegd reken ik die 'lening' voor mijn telefoon abonnement onder mijn vaste maandelijkse lasten. Een hypotheek heb ik niet, aangezien ik nog huur nu, maar een beetje dat principe.

Ik geef het liever maandelijks uit dan in 1 x.
Toch misschien een hele foute gedachte van mij, want ik snap wel wat jij bedoelt!

Maar het punt is gewoon; ik doe dit al 5/6 jaar op deze manier en betaal elke maand netjes mijn abonnement, maar nu zou het opeens niet meer mogen, zelfs met een goedkoper abonnement dan ik nu heb (!) Mag het niet meer door die BKR registratie. Dat is dan toch krom?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:07

Maar als je niet kunt betalen wat je wilt hebben, dan koop je het toch niet? Een telefoon is geen recht, hoor.