Eigen huis bouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Re: Eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:19

Niet iedere gemeente bepaald de stijl van je huis. Ligt eraan wat voor een welstandsbeleid ze hebben. In het bestemmingsplan is wel opgenomen hoe hoog de goot mag zijn etc.

We hebben ons huis voor een groot deel afgebroken en voor de rest weer helemaal opnieuw opgebouwd. Ik zou het zo nog een keer doen. Bij ons hebben ze ook niet gevraagd wanneer het af was. Ik weet wel dat je binnen ene bepaalde tijd moet starten, maar er zijn volgens mij geen regels over wanneer de bouw klaar moet zijn.
De kosten van een huis bouwen zit zo rond de 150.000-200.000. Ligt er ook aan hoeveel je zelf kan doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:22

Vaak zijn bestaande huizen goedkoper dan alleen al het kavel zelf. Hier koop je voor 4 ton pas een kavel van 2000 m2. Te klein voor paarden en dan moet er nog een huis met mitsen en maren op. Inderdaad wonen in een stacaravan mag helaas niet.

Ts je komt in je berichten niet volwassen over en vooral naief. Ik vind je manier van reageren niet echt respectvol en je wuift alles weg. Maar goed dromen zijn om na te leven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:22

Wij hebben gebouwd. Via een architect een tekening in laten dienen bij de gemeente. Eerste tekening werd afgekeurd, gemeente wilde een ander type huis. Architect was bekend met onze gemeente, heeft gevraagd wat ze dan wel wilden zien en heeft op basis daarvan een huis getekend. Alleen al in dit proces ben je enkele duizenden euro's kwijt.

Verder hebben wij daarna via architect een aanbesteding gedaan. Diegene die het goedkoopste kon bouwen mocht de opdracht doen.

Architect had van ons een budget doorgekregen wat wij konden betalen daarop heeft hij de tekening gemaakt.

Het is wel een tijd geleden en ik weet niet alles precies.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:25

FatCat schreef:
bello2005 schreef:

dat ligt er aan. niet ieder kavel is 'duur' dat heeft ook natuurlijk met lokatie te maken.

badkamer en keuken is echt niet duur. ook dat ligt er helemaal aan wat je precies wilt.
en het is niet dat ik totaal niets op de tafel kan gooie, maar geen 3 a 4 ton

Keuken kastjes en tegeltjes hoeven niet duur te zijn nee. Maar water aanvoer, rioleering, grondwerken,etc dat kost aardig wat. Ik bedoel maar dat je de grooste kosten niet kan uitstellen als je warm water will hebben, kunne douchen en koken, verwarming etc

Mag ik vragen naar welke locatie je zit te kijken? Eventueel een voorbeeld van een grond dat te koop staat?

joa ok, dat klopt

nog niet direct op het oog,

suffie schreef:
Ik weet niet in welke regio je een stuk bouwgrond zoekt en ook niet hoeveel, maar je moet toch zeker in het buitengebied rekenen op vanaf €200.000 voor ongeveer 0,5 ha. En zoals de anderen al aangeven; bijna niets mag en er moet heel veel..... Ik denk dat je beter lekker kunt gaan sparen en straks je droomhuisje kunt gaan kopen. Daarnaast mag je geen paarden houden op de bouwgrond, dat mag alleen op agrarische grond. Je stallen e.d. zullen ook binnen het bouwblok moeten vallen.

limburg en heb al enkele gronden gezien voor minder dan 2 ton.
ik weet niet of dat wel helemaal waar is. want hier in het dorp heeft bijna iedereen wel een lap grond achter het huis waar de paarden op lopen. ik neem aan dat dat ook gewoon 'bouwgrond' is

1 grote stal wat vast gekoppeld is aan het huis

tamary schreef:
Koop een flink stuk agrarische grond ergens buiten de bebouwde kom en wat uit het zicht. Zorg voor bouwblok (schuilstal/schuur), veeput (of zelfs doorboren naar veilig drinkwater diepte, maar laat het water testen), zorg voor toestemming om er een caravan/schaftkeet te plaatsen/liefst al toegestaan in bestemmingsplan (kijk op youtube naar tiny house en dan echt richting de 7m2, max. 2.5m hoog en op wielen). Huur een klein huisje in het dichtstbijzijnde dorp voor de rest van de nodige voorzieningen.

Wil je echt een huis bouwen ergens op een stil plekje, bedenk je dan dat die plekken 1 ivm natuurbehoud niet bebouwd mogen worden (waardevermeerdering is giga nl) en dat de nodig grote machines hoe dan ook veel schade maken om er bij te kunnen en dat hersteld niet zo maar. Het kan zijn dat je voor zo'n droom beter kan uitwijken naar het buitenland, hoewel daar ook flink haken en ogen aan zitten.

joa dat geloof ik graag, van de ene kant wil ik best weg uit nederland, van de andere kant weer niet

ik ken hier bijv in het dorp genoeg stille plekjes, vlak aan de bosrand

hesterve schreef:
Als je een kavel wilt kopen om je eigen huis op te bouwen komt er heel wat bij kijken. Ten eerste moet er een kavel te koop komen die je aanstaat in het formaat wat je voor ogen hebt en in het bouwbesluit staat dan wat je er mag bouwen en dat moet dan naar je zin zijn.. Dat kan gaan van hele strikte regels zodat er enigszins gelijke woningen komen in een bepaald gebied tot heel ruim waardoor er hele diverse woningen komen te staan. Soms komen er ook kavels te koop waar een een stuk weidegrond bij kan kopen.
Als je de grond gekocht hebt en bouwtekeningen hebt moeten die goedgekeurd worden. De grond moet bouwrijp gemaakt worden . Aansluitingen en aanleggen gas water en electra. Het werkelijk bouwen van het huis. Het aankleden badkamer keuken iets op de wanden en vloeren inrichten tuin aanleggen.
Prijzen zijn lastig te geven . Hier kost bouwgrond tussen de €400 en €500 per m2 maar dat kan elders heel anders zijn. Wat t huis kost is afhankelijk van wat voor bouw, hoe groot, kwaliteit van de afwerking enz. Wij zijn wezen kijken voor kavels hier van tussen de 400 en 500m2 en met een huis naar onze zin werd t echt te duur. Terwijl en 2 dorpen verderop 2 grote 2 onder 1 kap woningen in t buiten gebied te koop kwamen( nieuwbouw, casco opgeleverd) op een bouwkavel van 600m2 per huis met 16000m2 weidegrond de een en 8000m2 de ander voor nog geen 4 ton per huis. Ik bedoel hier mee te zeggen dat het ook in een steek best kan verschillen in prijs.
Al met al kost het gewoon een hoop geld .

joa idd.. maar ik wil echt een vrijstaand huis, buren moeten echt ver uit de buurt zijn.
vind 4 ton nogal veel voor een 2 onder 1 kap :O

Solleke_Noah schreef:
Kom in België een huis bouwen, hier mag iedereen bouwen waar hij zin in heeft :+

http://uglybelgianhouses.tumblr.com/

Een half grapje natuurlijk, maar hier worden wel echt de gekste dingen neergezet, eenheid is ver te zoeken _O-

whaha, zou ook een optie kunnen zijn. woon dicht bij de grens

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:27

Vrijstaand zonder buren dan krijg je geen bouwkavel op het perceel.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:34

bruintje123 schreef:
25 jaar terug bouwde we niet zelf maar het was wel nieuwbouw.
Wij wilde ipv hardhout kunststof kozijnen. Mocht niet.
Dakkapel. Mocht niet.
Dus nee even bouwen zoals je Wilt. Helaas.

en wat was de reden ?
hier zie ik wel vaker dat ze ineens een dakkapel hebben laten maken en dan gewoon in een rij huis

Zonnetje81 schreef:
Vaak zijn bestaande huizen goedkoper dan alleen al het kavel zelf. Hier koop je voor 4 ton pas een kavel van 2000 m2. Te klein voor paarden en dan moet er nog een huis met mitsen en maren op. Inderdaad wonen in een stacaravan mag helaas niet.

Ts je komt in je berichten niet volwassen over en vooral naief. Ik vind je manier van reageren niet echt respectvol en je wuift alles weg. Maar goed dromen zijn om na te leven.

niet respectvol ? waar doel je dan op. ik reageer heel normaal hoor, maar geef wel mijn mening over bepaalde dingen waar ik nogal van sta te kijken

Esther_ schreef:
Niet iedere gemeente bepaald de stijl van je huis. Ligt eraan wat voor een welstandsbeleid ze hebben. In het bestemmingsplan is wel opgenomen hoe hoog de goot mag zijn etc.

We hebben ons huis voor een groot deel afgebroken en voor de rest weer helemaal opnieuw opgebouwd. Ik zou het zo nog een keer doen. Bij ons hebben ze ook niet gevraagd wanneer het af was. Ik weet wel dat je binnen ene bepaalde tijd moet starten, maar er zijn volgens mij geen regels over wanneer de bouw klaar moet zijn.
De kosten van een huis bouwen zit zo rond de 150.000-200.000. Ligt er ook aan hoeveel je zelf kan doen.

dat bedoel ik idd, wil alles door eigen mensen laten doen, dus dan is het zowiezo een stuk goedkoper
maar in ieder geval bedankt voor je bedrag +-
is in ieder geval niet een WOW bedrag. valt me dus goed mee :)

joyce83 schreef:
Wij hebben gebouwd. Via een architect een tekening in laten dienen bij de gemeente. Eerste tekening werd afgekeurd, gemeente wilde een ander type huis. Architect was bekend met onze gemeente, heeft gevraagd wat ze dan wel wilden zien en heeft op basis daarvan een huis getekend. Alleen al in dit proces ben je enkele duizenden euro's kwijt.

Verder hebben wij daarna via architect een aanbesteding gedaan. Diegene die het goedkoopste kon bouwen mocht de opdracht doen.

Architect had van ons een budget doorgekregen wat wij konden betalen daarop heeft hij de tekening gemaakt.

Het is wel een tijd geleden en ik weet niet alles precies.

en moest je dan veel aan laten passen of viel dit mee ? zou voor mij echt een dumper zijn als het van mijn ideale zou afwijken.
want stel, het zou dus helemaal worden afgekeurd en het zou totaal iets anders moeten zijn, wat dan ?

je zit dan wel al met je stuk grond te kijken toch ?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:35

bruintje123 schreef:
Vrijstaand zonder buren dan krijg je geen bouwkavel op het perceel.

hoe bedoel je ?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:38

Omdat ze dat niet in het straatbeeld vonden passen. Wat onzin was want er stond niet een hetzelfde huis.

Waarom koop je in Limburg geen huis voor 350. Verbouw voor 50.000 en je hebt je paarden aan huis met een lap grond.

Dat er op landbouw grond op een plek waar jij dat Wilt geen bouwkavel wordt afgegeven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:40

Nou we hebben evengoed een mooi huis. Andere huis was compleet anders. Achteraf was de indeling leuker maar nu hebben we aan de buitenkant meer een boerderij stijl en dat was de andere niet.

Grond hebben we van mijn ouders gekocht en wij hadden eigenlijk vooral zoiets als we maar iets mogen bouwen. Dus niet echt een huis in ons hoofd van het moet perse zo of zo uit komen te zien.

Paar huizen verder hebben ze best gedoe gehad met het soort steen waar ze mee mochten bouwen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:41

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:54

Ik zou zeggen slinger google eens aan en je komt al een heel eind. Bepaal hoeveel m2 je nodig hebt voor je huis en pony en ga kijken of je daar bouwgrond voor kunt kopen.Op de websites van gemeentes vind je meer informatie over het bestemmingsplan en ook zul je moeten uitzoeken wat de kwaliteit van de grond is en of die al bouwrijp is of niet. Prijzen van huizen vind je ook op internet. Dit zijn natuurlijk gemiddelde prijzen maar die geven wel een redelijk beeld.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:56

TS, je wilt voor 2 ton een zelfgebouwd/ontworpen huis, vrijstaand, aan de rand van het bos, met genoeg grond om de ponys op te laten lopen?
Dan hoor ik graag wanneer je dat gevonden hebt, kom ik in de buurt wonen. ;)

Maar serieus, ik denk dat je dit te opportunistisch inschat. Als je mensen in je vriendenkring hebt die handig zijn met (ver)bouwen, zou ik op zoek gaan naar een bouwval met grond erbij. Dat voor weinig geld opkopen, en door de handige mensen laten ombouwen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:57

Neem aan dat TS 2 ton bedoeld voor de grond en 2 voor het huis?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:05

Urona447 schreef:

Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen, omdat ze schreef dat ze geen 3, 4 ton had. Maar dan nog zou ik eerder voor een bestaand huis gaan. Zeker als je een droomhuis wilt bouwen, met specifieke eisen, denk ik dat je toch gauw behoorlijk boven je budget gaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:10

Je bouwt voor 150.000/200.000 echt niet je droomhuis. Vaak moeten de huizen in het buitengebied een bepaalde grote zijn en dan nog de stal/garage en tuin aanleggen....is allemaal nieg voor niks. Al voordat je uberhaupt aan het bouwen bent. En wij zitten er thuis middenin en ik hoor hier en daar wel eens wat voorbijkomen. Valt vies tegen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:28

Nou inderdaad, trek maar 4-5 ton er voor uit hoor en dan heb je echt geen kasteel op een hectare grond. Ik denk dat je niet echt een reëel beeld hebt van alle regeltjes en prijzen die het bouwen van een huis met zich mee brengt.

Wij hebben zelf een boerderij met grond. Wij zijn zelf wat jaren geleden bezig geweest met een familielid op onze grond te laten bouwen volgens de ruimte voor ruimte regeling. Het is namelijk grond waar geen bouwbestemming op zit en daar mag je dus niet zomaar iets op bouwen.
Het blok dat wij op het oog hadden om daar op te laten bouwen is aangemerkt als ruimte voor ruime kavel.
Enkel het verwerven van de bouwtitel kostte al bijna 200.000,- Dan komen er nog allerlei onderzoeken bij die je vanzelfsprekend moet betalen. Denk aan: milieuonderzoek, inrichtingsplan, rioleringsplan, bodemonderzoek, flora en faunaonderzoek en een archeologisch onderzoek.
Al met al zou het 250.000,- kosten (afhankelijk van alle onderzoeken: uitslagen en event. verder onderzoek) voor ze er zouden kunnen gaan bouwen 8-)

Er staat dus al jaren gewoon nog mais, aardappelen, uien en tarwe op deze blok :') Ze zagen het niet zitten, wat wij volkomen begrepen.

Zelf bouwen is gewoon erg duur. In dit geval had je zelf je huis mogen tekenen, maar dan moet het alsnog goedgekeurd worden door de gemeente. Op gewone blokken die in de verkoop staan is vaak al bepaald wat er opkomt. Dan kun je bijv. iets bijbetalen voor een uitbouw o.i.d.

Als je geen + 500.000,- op kunt hoesten is het vrees ik onbegonnen werk om een mooi huis buitenaf weg te zetten met genoeg grond eraan voor paarden aan huis.
Dan zou ik eerder gaan kijken voor een leuke oude opknapboerderij (kijk alleen wel uit met asbest daken, in NL moet dit er voor 2024 af zijn. En dat kost je veel geld).

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 22:31

Ik zal morge ff op iedereen inhoudelijk reageren. Mijn interner is weg gevalle dus is beetje moeilijk om nu op iedereen i houdelijk te reagere

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:14

Vaak kan je beter een slooppand kopen dan een leeg bouwkavel, de nuts voorzieningen liggen er dan al en dat scheelt een boel kosten.
Vervolgens een huis bouwen, wij zijn toen naar Selekthuis geweest om te kijken, kosten vielen mij mee en je kon er alle kanten mee op..

Uiteindelijk hebben we het niet gedaan, geen geschikt kavel kunnen vinden dus maar een boerderij gekocht (samen met vrienden) en van de deel een huis gemaakt maar dat heeft bijna net zoveel gekost.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:26

Buitengebied kan ook zo leuk zijn met andere omwonende die stiekem liever niemand dichtbij wilt hebben, of een of andere natuur freak.
Heb je net alles leuk voor elkaar en ze zijn zo ver dat ze kunnen gaan bouwen. Is er opeens een of ander beschermd diertje gespot. Hoppa bouwstop, en dit kan ze lang gerekt worden.
En kost ook nog eens een hoop extra geld.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:31

Palmera schreef:
Ik heb nog nooit een huis gebouwd en dat zal ik ook niet doen. :)

Hou rekening met dat het de gemeente is die grond verkoopt en vergunningen verstrekt. Die gemeente verteld hoe groot jouw huis móét worden. En of hij links of rechts op je perceel móét staan. De gemeente geeft aan in welke stijl het huis gebouwd móét worden. En welke materialen en kleuren jij móét gebruiken.

De gemeente verteld jou ook wanneer het af móét zijn. Dus stukje bij beetje afbouwen kun je vergeten.

Kortom het word jouw huis, mede-bepaald door een ander. Denk hier niet te licht over en laat je héél goed informeren. :)

Wat een onzin! Als je het nog nooit hebt gedaan, niet weer van hoe en wat; waarom schrijf je dan zoiets?
Je kunt van heel veel verschillende instanties, bedrijven, boeren en particulieren grond kopen!
En in principe kun je bedenken wat je wilt, zolang je je aan een aantal basisregels houdt.
Daarnaast is niet alles, overal toegestaan en dát kun je weer gewaar worden bij de gemeente, waar je je bouwvergunning aanvraagt.
Gewoon een perceel zoeken waar je op mag bouwen en in die gemeente uitzoeken wat wel en niet mag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:44

Urona447 schreef:

Ik denk we; max 2 ton:
Citaat:
het is niet dat ik totaal niets op de tafel kan gooie, maar geen 3 a 4 ton

TS dat ben je wel minimaal totaal kwijt.
Alleen al een stuk grond met bouwblok is al flink prijzig, helemaal als het "ideaal" en rustig gelegen is.
Het aan laten leggen van g/w/l op een stuk kale grond kost vaak al flink wat.

Hier in Friesland (is redelijk goedkoop) stond een stukje grond van 1100m2 meter te koop voor 95.000.
En een stuk van 1900 m2 voor 199.000 dus zonder huis en geen plek voor een pony.

Wat je mag bouwen qua hoogte grootte enz is beperkt (je moet ook voldoen aan een minimale grootte).
Ook qua steen/dakpannen/kleur enzo ben je gebonden aan regels.

Je mag er ook niet een stacaravan opzetten en maar zien wanneer je gaat bouwen (en hoe lang het gaat duren).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:47

"Gewoon een perceel zoeken waar je op mag bouwen"

Dat zijn doorgaans de percelen waar al een (oude) boerderij op staat.
En daar is de prijs dan ook al naar.
Een stuk maïsland/ weiland zonder bouwblok krijg je zelden anders in de bestemming.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:58

Je kunt dan idd beter gewoon een oud huis kopen waarvan je alleen de buitenmuren en vloeren laat staan, en de rest gaat verbouwen.

Dan kun je een hoekje inrichten waar je gaat "leven" en de rest gooi je gewoon op de kop.
Het is niet ideaal, dat kan ik wel met zekerheid zeggen maar als er weer een stukje af is dan is je leefruimte weer een stukje groter (of je verplaatst je leefruimte weer naar de plek die af is).

Zo hebben wij eerst een jaar in een stacaravan in de tuin gewoond tot er iets was dat bruikbaar was. Dat is eerst alleen een slaapkamer geweest en keuken + douche en toilet nog in de stacaravan. Daarna hebben we een "tijdelijke" woonkeuken gemaakt met een goedkope keuken en een zithoek waar de tv staat. Inmiddels had ik ook een badkamer gemaakt in huis dus kon de stacaravan eruit. Het bed ging intussen naar de volgende ruimte omdat de oude plek gesloopt ging worden.
Toen de slaapkamer gemaakt die wel blijvend zou zijn, en dat is eigenlijk de enige ruimte die echt af is na 3 jaar verbouwen :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:50

Koop een bouwval met een ha grond. Dan ben je qua weiland en bouwgrond klaar, en je kosten zijn identiek (zeg 2 ton in het Noorden) Sloop de bouwval (ongveer 30.000 incl sloopvergunning)
Bouwvergunning nieuwbouw is percentage van bouwkosten. Bouwkosten nieuwbouw afhankelijk van de luxe ongeveer 300-400 euro per kuub. 600 kuub is een gebruikelijke max in het buitengebied, dus je nieuwbouw kost je 180-240.000 euro. Bouwvergunning is dan rond de 20.000.
Ben je met een half miljoen klaar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 06:27

Als je zoiets wilt moet je niet in Nederand zijn maar eerder richting frankrijk/spanje/ierland etc kijken daar zijn ze veel minder streng in wat je kunt doen opje eigen stuk grond.
Hier houden ze graag alles strak en recht en zeker nieuwbouw zijn veel regels aan verbonden (en dus kosten ;) ) Bovendien is grond ook veel goedkoper op het Ierse platteland dan hier in friesland bv

We hebben vorig jaar in Ierland 1800m3 land gekocht met een half af huis erop (wind/waterdicht rest moet nog gedaan worden) daar koop je hier nog geen garage voor.... DUs ik zou zeggen trek europa in en zoek een leuk plekje :)