Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:48

Ik heb recent een huis gekocht en zelf een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar genomen. Over beiden kreeg ik van vrienden en kennissen ook wel te horen dat wel zonder kon, maar bij mijn eerste bezichtiging merkte ik dat ik echt een aankoopmakelaar nodig had, want ik stond een beetje in dat huis zo van "uh ja leuk, weet ik veel of ik het wil kopen" en durfde niet zoveel te vragen en aan te raken. :') Voelde me echt in het diepe gegooid en ongemakkelijk. Dus daarom aankoopmakelaar om de kritische noot erin te houden en onze belangen in gedachten te houden. Ik vond het het geld echt waard.

Idem met hypotheekadviseur; ik kon alles aan hem vragen en voelde gewoon goed. Ook over het proces zelf heb ik daar heel veel vragen gesteld. Maar ook bij welke bank we dan moesten zijn voor onze specifieke situatie en bedrag wist hij precies, ik denk niet dat we dat zelf zo goed hadden uit kunnen zoeken.

Ik zou wel aanraden te kijken of het klikt met zowel hypotheekadviseur als eventuele aankoopmakelaar. Hypotheekadviseur voelde bij ons gelijk heel goed, aankoopmakelaar hebben we met 2 stuks afspraken gemaakt, eerste voelde wel goed en tweede echt heel slecht, die was voor mijn gevoel helemaal niet met ons bezig maar hoe we zo gauw mogelijk een huis moesten kopen zodat 'ie zijn geld kreeg. Weet niet of dat gevoel terecht was, maar er was iig duidelijk geen persoonlijke klik. Bij zoiets belangrijks als een huis kopen, vooral als je heel veel vragen hebt, vind ik zelf een klik en het vertrouwen dat je goed geholpen gaat worden in een eerste gesprek het allerbelangrijkste. :j

Succes! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:51

Mews schreef:
Ik heb recent een huis gekocht en zelf een hypotheekadviseur en aankoopmakelaar genomen. Over beiden kreeg ik van vrienden en kennissen ook wel te horen dat wel zonder kon, maar bij mijn eerste bezichtiging merkte ik dat ik echt een aankoopmakelaar nodig had, want ik stond een beetje in dat huis zo van "uh ja leuk, weet ik veel of ik het wil kopen" en durfde niet zoveel te vragen en aan te raken. :') Voelde me echt in het diepe gegooid en ongemakkelijk. Dus daarom aankoopmakelaar om de kritische noot erin te houden en onze belangen in gedachten te houden. Ik vond het het geld echt waard.

Idem met hypotheekadviseur; ik kon alles aan hem vragen en voelde gewoon goed. Ook over het proces zelf heb ik daar heel veel vragen gesteld. Maar ook bij welke bank we dan moesten zijn voor onze specifieke situatie en bedrag wist hij precies, ik denk niet dat we dat zelf zo goed hadden uit kunnen zoeken.

Ik zou wel aanraden te kijken of het klikt met zowel hypotheekadviseur als eventuele aankoopmakelaar. Hypotheekadviseur voelde bij ons gelijk heel goed, aankoopmakelaar hebben we met 2 stuks afspraken gemaakt, eerste voelde wel goed en tweede echt heel slecht, die was voor mijn gevoel helemaal niet met ons bezig maar hoe we zo gauw mogelijk een huis moesten kopen zodat 'ie zijn geld kreeg. Weet niet of dat gevoel terecht was, maar er was iig duidelijk geen persoonlijke klik. Bij zoiets belangrijks als een huis kopen, vooral als je heel veel vragen hebt, vind ik zelf een klik en het vertrouwen dat je goed geholpen gaat worden in een eerste gesprek het allerbelangrijkste. :j

Succes! :)

Waarom durfde je zelf geen vragen te stellen? En wat voor kritische opmerkingen had je aankoopmakelaar? Wie gingen er nog meer mee naar bezichtigingen?

Hypotheekadviseur heb ik inderdaad :j Heel erg prettige vent, heb ik inderdaad wel een klik mee.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:54

Janine1990 schreef:
Valentijn5 schreef:
Ik volg. Ook al kan ik geen huis kopen, wil ik dit wel graag weten hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

Het jammere is dat het ALTIJD alleen maar over de financiën gaat, terwijl ik zelf liever niet voor verrassingen komt te staan in het proces. :')

Ik vind het erg jammer, dat ik geen huis kan kopen. Een huurhuis is ook niet goedkoop. Maar met een koophuis vind ik toch fijner. Veel succes voor de mensen die het wel kunnen kopen.

solarpleure

Re: Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:57

Een aankoopmakelaar is voor bepaalde steden wel aan te raden, omdat zij huizen weten te vinden die nog niet in de 'actieve' verkoop staan. Daarnaast kunnen ze de onderhandelingen voor je doen, waar ze over het algemeen meer ervaring mee hebben dan dat de gemiddelde huizenkoper heeft :Y)
De prijs is net wat je met ze afspreekt, een vast bedrag, of een percentage van de aankoopprijs.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:58

Valentijn5 schreef:
Ik vind het erg jammer, dat ik geen huis kan kopen. Een huurhuis is ook niet goedkoop. Maar met een koophuis vind ik toch fijner. Veel succes voor de mensen die het wel kunnen kopen.

Ooh ik weet er helaas alles van... Maar in mijn geval ben ik zelf een beetje dom geweest en heb ik te lang voor te weinig gewerkt. In mijn omgeving kan je vrij gemakkelijk kopen met een beetje geld.

Vorig jaar toen ik begon (en dus nog niet kon kopen achteraf), had ik een nieuwbouwwoning op het oog van 120.000 euro. Netto maandlasten: 340 euro.
Helaas waren alle woningen al beschreven toen ik belde; Of ik interesse had in het huren van eenzelfde woning, want er kwamen er nog 2 te huur. Huurprijs? 700 euro!!

Woning met nauwelijks tuin, splinternieuwe CV, rondom dubbelglas en kunststof kozijnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:03

Een goede (!) hypotheekadviseur neemt je niet alleen mee in het hypotheekproces, maar kan je ook alles vertellen over het aankopen van een woning en hoe dat in zijn werk gaat. Berekenen wat iemand kan lenen en welke maandlasten daar bij hoort is niet zo spannend. Iemand echter kunnen bontzorgen en het hele traject goed begeleiden is meer een vak apart.

Vraag dus zeker door wat de adviseur voor je kan betekenen, en wat tot zijn of haar dienstverlening behoort. Wij verzorgen bijvoorbeeld kosteloze aankoopbegeleiding, maar dat doet zeker niet elke adviseur. Vaak is er een overlijdensrisicoverzekering benodigd. Zitten de kosten voor het advies en het afsluiten bij de prijs voor het hypotheekadvies, of krijg je daar een aparte nota voor? Zelfde met verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Ik heb gehoord over adviseurs die met droge ogen daar honderden euro's voor durven te vragen, terwijl het imo onlosmakelijk verbonden is met het geven van góed hypotheekadvies.

Zorg ook dat je een adviseur hebt die verder kijkt dan 'waar is de rente het laagst'. Elke verstrekker in NL houdt zich aan de GHF (Gedragscode Hypothecaire Financieringen) maar onderling is er echt wel veel verschil in het acceptatie- en beheerbeleid. En die verschillen kunnen in het aanvraagproces wel voor vervelende hobbels zorgen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:04

Janine1990, welke omgeving woon jij dan?

Verder lees ik even rustig mee hier. :)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:05

Toen wij besloten om een huis te kopen zijn wij naar de hypotheekadviseur gegaan die een groot netwerk hier in de buurt heeft en echt tijd voor je neemt. Via via hoorden we veel positieve verhalen over deze adviseur. Bij ons eerste gesprek hebben we naar de lonen van ons gekeken en hoeveel uur we daarvoor werkten. Maar ook hoe wij onze toekomst zagen. Zouden we bijvoorbeeld een kinderwens hebben, dan zal ik dan waarschijnlijk minder werken en dus minder uren hebben.

We hadden voor het maximale bedrag kunnen gaan, dat was bij de ene bank hoger dan de andere, maar hebben er voor gekozen om de minimale uren van mijn man te gebruiken en 1/3 van mijn uren.

De ene bank kon ons max 260.000 lenen, de ander 245.000. We zijn voor de laagste rente gegaan en zijn veel minder gaan lenen omdat we toevallig een prachtig huis hadden gezien voor heel wat minder geld.

De hypotheekadviseur heeft echt alles uitgezocht. In die zelfde week vond hij een nog betere rente ergens anders en belde ons gelijk op.

Ook heeft hij voor ons op het huis geboden. 2 dagen over en weer en telkens contact met ons.

Tussen het 1e gesprek met de adviseur en het kopen van ons huis zat wel geteld 1 week! Alles is afgehandeld door de adviseur en we hebben eigenlijk zelf alleen bezichtiging gedaan en papierwerk ingeleverd en daarna naar de notaris gegaan.

En toen de rekening kwam, dachten we dat het niet klopte, zo weinig :')

Belangrijkste is dat je een goede klik met je adviseur hebt. Dat die persoon echt voor je aan het werk gaat en je op de hoogte houd.

Janine1990

absque_dubio schreef:
Janine1990, welke omgeving woon jij dan?

Verder lees ik even rustig mee hier. :)

Groningen :P

Selina

Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huis gekocht. Omdat we 0,0 verstand hadden, hebben we een aankoopmakelaar ingeschakeld. Weet even niet uit m'n hoofd wat het kostte, maar kan het opzoeken als men dat wil weten. Zij heeft bij het bieden slim geboden, en uiteindelijk hadden we het huis. Wij waren 3 maanden opzoek. Inderdaad veel voor je neus weg.

We zijn eerst vrijblijvend naar ING geweest, daarna naar de Hypotheker. Dat laatste voelde goed dus via hun de hypotheek geregeld. Ging eigenlijk heel soepel. Zou gewoon naar meerdere banken gaan voor advies en dan kijken wat het beste voelt.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:06

Libero is een aankoopmakelaar die voor je onderhandeld en dingen regelt zoals de notaris. Zij geven dus webinars zodat mensen daar nog meer vanaf weten en wellicht het zelf ook kunnen doen. Al is het voor hun natuurlijk te doen dat mensen bij hun komen, omdat ze via Libero toch minder kunnen bieden en meer slagingskans hebben. https://www.liberoaankoop.nl/ is de website, Die webinar is gewoon een slimme marketing tactiek, maar ik heb er wel het een en ander aan opgestoken.

Wij hebben vooralsnog geen aankoopmakelaar, we zoeken niet in een drukke markt een huis (Deventer, trekt wel meer aan, maar voor als nog vind ik het best meevallen) en we hebben geen haast. Als we over een half jaar HET huis tegen komen, is het ook prima.

Daarnaast gaan wij wss een hypotheek aanvraag doen via EyeOpen, die werkt telefonisch. Zijn bij verschillende hypotheek adviseurs geweest, in een kantoor, maar kregen via EyeOpen de beste informatie over vanalles. Ik kon alles vragen en alles werd zo goed uitgelegd.

het enige waar wij nu nog naar kijken is hoe het moet tussen 'ons'. wij kopen samen een huis, zijn officieel nog niks van elkaar. Trouwen hoeft van ons nog niet dus we moeten ons nog echt even verdiepen in de beste optie om onze relatie vast te leggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:08

Groningen stad is niet zo makkelijk meer om te kopen. Dat is echt waanzin. Buiten Groningen is het nog wat normaler, al had ik laatst een klant met een woning in Zuidhorn die binnen 6 (!!!) uur verkocht was.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 12:11

Een aankoopmakelaar gaan we pas in de arm nemen als we steeds achter het net vissen. De wijk waar we nu kijken is nog niet zo populair, dus vandaar dat we het eerst zelf proberen. Hierbij is het wel zo dat er wel wat kennis in de familie zit, ook over de staat van het huis etc en wat er nodig is om iets op te knappen.
Maar de randstad kan inderdaad echt vreselijk zijn! Dat onderhandelen kan ik ook beter niet zelf doen ;)

Berdien, bedankt voor je uitgebreide post! Hieruit blijkt dat het dus geen gegeven is dat je een goede hypotheekadviseur voor je krijgt. Vind dat wel lastig om uit te zoeken, want er zijn zooo veel aanbieders en geen idee wat dan een goede is :+ Ik zal in ieder geval jouw vragen meenemen over de dienstverlening etc.

Goldenhero: Fijn dat je zo'n goede adviseur had. Daar heb je dus echt veel aan :)

En de huizenmarkt is in sommige gebieden echt killing inderdaad. Binnen zes uur verkocht!? Niet te geloven!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:12

Berdien schreef:
Groningen stad is niet zo makkelijk meer om te kopen. Dat is echt waanzin. Buiten Groningen is het nog wat normaler, al had ik laatst een klant met een woning in Zuidhorn die binnen 6 (!!!) uur verkocht was.

Maar ik wil ook niet in de stad wonen :P

Waar in Zuidhorn was deze woning dan?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 12:12

RoosG schreef:
het enige waar wij nu nog naar kijken is hoe het moet tussen 'ons'. wij kopen samen een huis, zijn officieel nog niks van elkaar. Trouwen hoeft van ons nog niet dus we moeten ons nog echt even verdiepen in de beste optie om onze relatie vast te leggen.

Dit is inderdaad ook iets wat ik nog eens moet bekijken. Goede om op te schrijven!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:13

In het laatste nummer van de consumentenbond stond een stuk over de kwaliteit van financiële dienstverlening... niet echt best.
Dus goed na blijven denken.
Belangrijkste strekking was dat geen enkele adviseur echt onafhankelijk is.

Succes.
Ik moet nog ff 2 jaar wachten met kopen en dan nog even héél goed bedenken waar we naartoe gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:17

Janine1990 schreef:
M_D_H schreef:
Wij hebben afgelopen vrijdag het gesprek gehad met de financieel adviseur.
Wat heel fijn is voor mijn vriend en ik, is dat ik een WFT diploma heb, waardoor ik veel van de financiële zaken weet en we ons daardoor iets meer bewust zijn van alle voor en nadelen.

Ook wij hebben besloten niet voor het maximale bedrag te lenen.
Momenteel zijn wij bezig ons budget van uitgaven naast elkaar te leggen om te kijken wat wij precies maandelijks overhouden als we bepaalde hypotheken wel of niet zouden doen.
Daarnaast zijn we al online aan het bekijken naar wat we mooi vinden, we eventueel zouden willen, welke plaats ons aantrekt en wat we absoluut niet willen.

Zelf moet ik nog een intentie verklaring krijgen, maar daar wachten we nog even een maandje mee.

Waarom ga je er een maandje mee wachten?

Ik werk al ruim 1,5 jaar bij het bedrijf waar ik nu werk,. echter ben ik recentelijk van uitzendkracht naar directe dienst gekomen waarbij ik 2 maanden proeftijd heb gekregen.
De intentie is wel degelijk om mij aan te houden, maar met het switchen van een andere afdeling en van uitzendkracht naar dus rechtstreeks in dienst wil ik even afwachten met het vragen om verklaringen tot het wat rustiger is geworden :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:17

Richting Briltil was dat.

Als je zaken goed vast wilt laten leggen maar niet wilt trouwen/geregistreerd partnerschap kun je een samenlevingscontract op laten stellen en notarieel vast laten leggen. Let wel op, dit betekent niet automatisch dat je bij overlijden van de één de woning erft! Hiervoor is een testament benodigd. Een notaris kan je hier alles over vertellen. Samen een woning kopen en niets vastleggen is imo het nemen van een enorm (en onnodig) risico.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:18

Simbaa schreef:
RoosG schreef:

Dit is inderdaad ook iets wat ik nog eens moet bekijken. Goede om op te schrijven!

Je moet beide een testament bij de notaris laten vastleggen waarin je omschrijft wat er met het huis gebeurd als 1 van de twee komt te overlijden.
Een samenlevingscontract is hier in niet voldoende :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:24

Mijn vriend en ik zitten nu in dit proces. Eind januari was ik klaar met studeren, had ik een (vierjarig) contract in handen en met de vaste baan van mijn vriend vonden we het tijd om de stap te zetten. We begonnen bij een (onafhankelijk) hypotheekadviseur, eentje bij ons in het dorp. Héle fijne man, die ruim de tijd genomen heeft ons alles uit te leggen, die we kunnen bellen bij vragen en die ons heel fijn helpt. Hier kregen we dus ook direct de tip om niet maximaal te lenen, zeker omdat wij nadrukkelijk de wens uitspraken om veel te kunnen sparen om in de toekomst mogelijk groter te gaan (paarden aan huis, wellicht?)
Bij hem viel ook het woord NHG, oftewel nationale hypotheek garantie. Simpel gezegd krijg je hiermee korting op de hypotheekrente (zo'n 0.8%) en zijn er speciale gevallen waarbij de overheid voor je garant staat mocht je om bepaalde redenen niet kunnen betalen. Dit geldt echter alleen voor aankoopsommen onder 247.500 euro (uit mijn hoofd). Een hypotheekadviseur kan je hier ook in adviseren, soms lijkt het namelijk alsof het in eerste instantie niet kan, maar blijkt het op een andere manier toch te kunnen.

Toen begon het huizen kijken. Dit hebben we zonder aankoopmakelaar gedaan. Een aantal huizen viel flink tegen. We hebben diverse keren achter het net gevist. Tot ons droomhuis voorbijkwam op funda. Deze keer direct moeders meegenomen en gaan kijken. Dit was echt ons huis. Dezelfde dag hebben we de verkopend makelaar opgebeld met een bod, welke geaccepteerd werd.

Dan begint de rompslomp pas echt. Je krijgt een (bijna) onleesbaar voorlopig koopcontract onder je neus. Onze hypotheekadviseur heeft ons koopcontract nog nagekeken, en dankzij hem hebben we iets meer ruimte om de financiering rond te gaan krijgen. Uiteindelijk kom je dan tot een compromis en wordt het een definitief koopcontract. Die moet door alle partijen getekend worden. Dit is bij ons vorige week gebeurd :D

Verder hebben we voor het tekenen van het koopcontract nog laten taxeren (verplicht voor eigenlijk elke hypotheek) en ook een bouwkundige keuring laten doen. Er was geen reden dat we narigheden verwachtten, maar je hebt nu eenmaal onderzoeksplicht en gezien het bouwjaar van het huis was er wel enige kans op asbest. Gelukkig blijkt dat niet het geval.

Ik ben zelf erg blij dat wij het regelen van de hypotheek uitbesteed hebben. We hebben getwijfeld over een aankoopmakelaar, zeker gezien we een paar keer net te laat waren, maar ik ben wel blij dat we dat geld in eigen zak gehouden hebben.
Een tip die ik verder nog wil meegeven: ga naar een hypotheekadviseur die goed voelt.

Nu begint voor ons een volgend administratief deel: een samenlevingscontract en testament regelen. Daarnaast moeten we nog een opstalverzekering (en waarschijnlijk inboedelverzekering). In de tussentijd proberen we maar ook nog leuke dingen te doen, zoals een bank uitzoeken voor ons nieuwe huis ;)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:31

Ga vooral eens bij verschillende hypotheekverstrekkers langs, dat staat vrij en dan weet je ook meer wat en wie goed bij je past.
Als je een huis hebt gevonden, nemen ze je dan helemaal in het proces mee.. Dan moet je keuringen uit laten voeren, meestal verplicht, 100 keer overal je handtekening zetten en heel veel gesprekken verder heb je dan eindelijk je sleutel :P

Wij werden gewoon heel goed meegenomen in het proces door zowel hypotheekverstrekker als verkopende partij ( via woningstichting, startershuis).
Met een beetje gezond verstand, kom je zelf ook al een heel eind!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:36

Berdien schreef:

Als je zaken goed vast wilt laten leggen maar niet wilt trouwen/geregistreerd partnerschap kun je een samenlevingscontract op laten stellen en notarieel vast laten leggen. Let wel op, dit betekent niet automatisch dat je bij overlijden van de één de woning erft! Hiervoor is een testament benodigd. Een notaris kan je hier alles over vertellen. Samen een woning kopen en niets vastleggen is imo het nemen van een enorm (en onnodig) risico.

Denk dat ik weet welke dat was :P

M_D_H: Ik heb begrepen dat de meeste werkgevers helemaal niet moeilijk doen over een intentieverklaring, omdat ze niet verantwoordelijk te houden zijn achteraf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:40

Nee klopt, maar ik voel mij zelf er prettiger bij als ik de proeftijd even afwacht :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 12:42

Janine1990 schreef:
Berdien schreef:

Denk dat ik weet welke dat was :P

M_D_H: Ik heb begrepen dat de meeste werkgevers helemaal niet moeilijk doen over een intentieverklaring, omdat ze niet verantwoordelijk te houden zijn achteraf.

Dat ligt echt heel erg aan je werkgever. Bij mij op het werk gaat dat helaas echt niet zo maar.
Maar je hoeft toch niet perse een intentieverklaring te hebben om je inkomen (deels) mee te kunnen laten tellen? Ik dacht dat je dan alleen niet je gehele inkomen mee mocht rekenen. (Maar wellicht heb ik het helemaal fout :D )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:48

Klop, maar daar zitten ook weer haken en ogen aan.

Wat ook handig is om mee te rekenen is de schulden die je al hebt.
Ik heb een stufischuld, maar een lease auto telt daarin ook al mee :)