Wel of niet verhuizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:23

Snorkel8 schreef:
@ bruintje: haha ja heel handig.

Er is naast het potje van inkomen ook nog een potje voor wasmachines en dat soort ellende. Wat dat betreft hangen we niet aan draadje hoor. We hebben het altijd goed gehad en dus ook wel een buffertje.

Het is niet zo dat de noodpot aangebroken wordt, het is een pot waar nu de ZZP inkomsten van mijn man zitten, dit is een X bedrag. Hiervan kunnen we bijv. nu zonder verdere opdrachten een maand of 10 van leven, daarna missen we een gedeelte hiervan en zou dat aangevuld moeten worden.
Als we voor een duurder huis kiezen kunnen we hiervan bijv. een maand of 8 leven zonder verdere inkomsten.

misschien schetst het zo een iets duidelijker beeld? Dit is los van het potje voor wasmachines die stuk gaan enz.

Het is best lastig om je financiele status uit te leggen :)

Zoals ik al eerder aangaf, is het voor je man mogelijk om een of twee dagen in loondienst en daarnaast zijn bedrijf op te starten?? Dan heb je een iets solidere basis. Verder heeft je man gelijk met het even een jaar afwachten, dat potje moet alleen aangesproken worden voor het geval hij totaal geen opdrachten heeft.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:31

ik krijg zojuist een uitnodiging om te gaan kijken.

Urbanl, jou bericht ga ik even goed laten bezinken. Ik wil geen overhaaste beslissing nemen en wat je zegt heb je ook zeker gelijk in. We moeten even goed zaken gaan afwegen.

Bigone: excuus overheen gelezen. Wat je aangeeft heeft hij gedaan en hij gaat vanaf 1 juli niet meer in loondienst werken maar 100% ZZP. Hij heeft een jaar in combinatie gewerkt maar loopt nu vast doordat als hij een opdracht heeft hij geen nieuwe klanten kan werven.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:33

Snorkel8 schreef:
Voor sociale huur zijn de wachttijden ongeveer 7 jaar, wij wonen in juli 3 jaar in deze woning dus de kans op een sociale huurwoning is 0.0 op het moment.

woningruil? misschien is er wel iemand die liever in of bij het centrum woont. Niet geschoten, altijd mis.

Snorkel8

Re: Wel of niet verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:37

Sta ik bij ingeschreven, ben wel in contact met iemand maar we hebben voor sociale huur nu een te hoog inkomen dus komen er niet doorheen,

sorry als het klinkt dat ik in problemen denk. We zitten even in een ingewikkeld pakket nu. Ik ben juist van de oplossingen en heel blij met al jullie adviezen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:52

Nee hoor zit met hetzelfde probleem.

Mede door mijn 1.5jaar ziektewet kon ik terug naar sociale woningbouw. Nu ben ik weer aan het werk en kon ik op basis van die uitkering nog van een appartement naar een eengezinswoning.
Nu sta ik ook op het punt te gaan samenwonen MAAR ik wil mijn huis er nog even bijhouden WANT... als dit misgaat moet ik ook weer naar vrije sector ivm te hoog inkomen. EN kan ik niet meer in het dorp blijven waar ik nu zit. En ik ben een alleenstaande moeder dit geen alimentatie krijgt en voor alles moet opdraaien voor de meiden. Dus vrije sector is dan best heavy.

Vele ZZPer hebben het zwaar het eerst jaar je moet het nodige opbouwen... ik zou geen risico nemen is zonde als je met je buffer de huur en extra hoge kosten moet opvangen.

En hou ook rekening mee dat er vast veel valt op te knappen....

Kijken houdt vaak in dat je het neemt.... dit soort huizen komen wel met regelmaat vrij dus over een jaar kan ook nog :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:53

Snorkel8: ik vind niet dat het klinkt alsof je in problemen denkt, maar dat het klinkt alsof je de vele dingen die hierbij meespelen goed op een rijtje aan het zetten bent. En het is gewoon lastig - er is gewoon een flink gat tussen sociale huur en vrije sector, en als je net op die grens zit en niet helemaal een stabiel inkomen hebt, dan zijn bijna alle opties gewoon niet ideaal. En je kunt dan ook niet even proberen, want je kunt ook weer niet zomaar terugverhuizen naar een goedkopere woning als het nodig blijkt. (Huh, woningmarkt :\ )

Je hebt het ook over jullie ouders, hoe staan die er in? Niet dat je daar meteen bij aan moet komen, maar het kan gewoon heel erg verschillen. Sommige ouders willen graag hun kinderen, en/of hun kleinkinderen, op een goede plek zien en zien dat als iets dat ze je graag willen geven. En als je dan een goede band hebt, dan is het iets om mee te nemen. Dat geeft toch wat meer vertrouwen.
Heel veel mensen starten met hulp van hun ouders - vaak bij koopwoningen, maar als het hier net een extra veiligheidsnet is, waarom niet?

Maar als de band met jullie ouders minder is, of ze wel met enige tegenzin zouden bijspringen als het echt niet anders kan, maar liever niet, of als je per se onafhankelijk wilt blijven, dan zou ik die stap minder snel maken.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:07

Urban, voor jou inderdaad ook een lastige situatie, wat is nou slim? hoop dat je er een beetje uitkomt, samen wonen is wel erg leuk!! maar inderdaad wil je ook geen risicos nemen, zeker niet als er ook kinderen zijn.
Hier in Haarlem is het woningaanbod onder 1000 euro pm niet groot, en zeker niet als je in een beetje leuke buurt wilt wonen.

Fijn dat jullie het zo zien! het is inderdaad afwegen.

Onze ouders hebben we heel goed contact mee, beide kanten hebben aangeboden tijdelijk financieel te helpen mocht dat nodig zijn. Maar dit wil je natuurlijk liever niet.

Net afgesproken om zo goed met ML te overleggen, als we willen kijken moeten we al heel veel regelen qua uittreksels etc, dus inderdaad als we gaan kijken gaan we niet voor de lol.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:11

Ik zou het huis nemen als je het nu kan krijgen. Je slaat jezelf voor je kop als je het je neus voorbij laat gaan en je later geen huis meer kan krijgen. Daarnaast zou ik zelf zorgen voor meer inkomen. Ga 5 uur per week extra werken voor die 150 euro. Not done om je man met een startend bedrijf die druk op te leggen. Zie het als tijdelijk. Mocht hij over een jaar lekker draaien kun je alsnog met je kleintje thuiszitten.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:23

Piezze, Wellicht gaan we daar straks naar kijken, overigens leg ik de druk niet om mijn man maar dat doet hij op zichzelf. Ik probeer hem juist aan alle kanten te ondersteunen waar ik kan.

Voor mij meer werken betekend wel dat we meer opvang moeten regelen, dit moet wel elkaar opheffen, kinderopvang kost erg veel geld, hij gaat nu 2 dagen naar het kinderdagverblijf en mijn moeder past u al 1 dag op maar kan dat niet uitbreiden. Verder ben ik geen voorstander voor nog een ander oppas adres.

Het komt een beetje over alsof je denkt dat ik lekker thuis wil zitten en niks doen, dit is zeker niet het geval, wij hebben bewust gekozen dat ik 24 uur zou gaan werken zodat we ons zoontje niet door anderen hoeven te laten opvoeden. Maar mocht het zo zijn dat we dit beter tijdelijk kunnen veranderen dan is dat zeker een optie.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:30

Wanneer gaat de kleine naar school? Dat zal ook niet lang meer duren als ik dit zo lees?.
Dat scheelt al een hoop.

Kan je bij je werk meer werken en ook flexibel blijven?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:31

Wat een botte reactie Piezze. Als er kinderen zijn, dan maak je nou eenmaal keuzes qua werktijden in het belang van je kinderen. Ze zijn nu klein en hebben je nu nodig. Ik vind het zelf dan weer not done om je kind 5 dagen in de week bij de opvang te droppen. Volgens mij hebben TS en haar man het prima in evenwicht zo, en is het alleen financieel even een vraagstuk door onzekerheid over ZZP.

Kinderopvang is duur idd, maar met wat je terugkrijgt kan werken doorgaans wel uit. MAar snap heel goed dat je niet meer wilt werken zelf, wil zelf ook niet meer dan 24 uur, anders krijg je nog maar zo weinig mee van die kleintjes.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:32

Nee snap ik hoor maar om iets te huren op onzeker inkomen lijkt mij riskant. 25 uur of 30 uur werken maakt niet zon enorm verschil. Misschien kan je iets met avonduren als je man thuis is om kinderopvang te ontwijken? Waar een wil is, is een weg het is maar net wat je er voor over hebt. Anders blijf je gewoon waar je nu zit?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:33

Ik vind dat best wel een verschil, 24 uur kan ik in 3 dagen doen, 30 uur zal ik tocht echt 4 dagen naar kantoor moeten. Dus een extra dag opvang en een extra dag m'n zoon niet zien. Dus kan me goed voorstellen dat dat wel een dingetje is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:37

Hoezo je zoon niet zien? De dag bestaat uit meer dan een ochtend en een middag? Wat een drama gedoe. Sta je smorgens wat vroeger op om te spelen en ga je andere uren werken waardoor je hem na het middagslaapje kan halen? Dat zeg ik waar een wil is, is een weg. Je kan ook de situatie laten zoals het is. Dat is toch ook prima en eigen keus.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:41

kleine is nu 7 maanden dus school zit er voorlopig niet in.

Meer werken zal vast kunnen maar dat is een afweging die we moeten maken, welke uren moet dat dan en wat doen we met ons zoontje.

Waar een wil is is zeker een weg, de vraag is wat je er voor over hebt en of het afweegt tegen wat je er voor terug krijgt.

We kunnen altijd beslissen te blijven waar we zitten, maar ik wil wel graag kijken of het mogelijk is hier weg te gaan. zoals ik aangaf is het woongenot nu steeds meer aan het dalen.

Ik vind het geen drama gedoe maar juist reëel. Natuurlijk kan ik ook weer 36 uur gaan werken maar daar hebben we bewust voor gekozen dat niet meer te doen. Een tussen weg kan ook vast maar moeten we gewoon goed naar kijken.

Ik vroeg om kritisch advies en dat geef je dus daarvoor mijn dank :) ik ben nu bijna klaar met werk en we gaan dan in overleg hoe of wat. ik houd jullie op de hoogte en wellicht kom ik nog met vragen :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:47

beetje verwende reacties hier qua kinderen.... als je wat wilt bereiken moet je helaas werken want voor niets komt alleen de zon op.

Ik werk 32 uur dit moet wel want anders is er niets voor de kinderen aangezien hun vader liever zielug doet. Tuurlijk zou ik graag thuis zijn voor ze maar dan is er ook niets extra's en geen sport en andere zaken die belangrijk zijn. EN voor mij is werken ook belangrijk (beter in mijn vel) Plus een kinderopvang enz is goed voor het sociale gedrag van kinderen vooral als er geen zusjes of broertjes zijn. Plus dat ik het belangrijk vindt dat een kind ziet dat ouders werken en wat daar het resultaat daaruit is (meer centjes en ruimte) maar ook dat de moeder sociaal gezien invloed op de maatschappij geeft dus ook een voorbeeld voor de kinderen.
Helaas is dit iets wat bij heel duidelijk is en de kinderen het verschil goed zien.

Denk dat een kind veel meer aan heeft dat je 1 a 2x per week er een middag bent actief voor hun ipv er iedere dag zijn en nog niet met ze bezig zijn.

Houdt rekening mee naar mate ze ouder worden ze meer naar school gaan dus meer ruimte voor andere zaken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:48

Ja ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het huis is. Was zeker niet vervelend bedoeld en hoop niet dat je er een rotgevoel van hebt. Heb zelf ook die situaties gehad met kleine kids en vanalles geprobeerd tot krantenwijkjes en schoonmaakadresje naast vaste baan. Ik weet dat het niet meevalt.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:52

geen vervelend gevoel hoor Piezze! ik vroeg om advies en die geeft je.

Urban, snap je punt, we gaan eerst kijken of we eruit komen zonder meer werken want die keuze hebben we bewust genomen. Dat is altijd nog mogelijk en zeker iets om mee te nemen, mocht het bijv. bij mijn man nog niet zo lekker lopen kan ik dat altijd nog doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:08

Snorkel8: ik kan het me goed voorstellen dat je daar niet nog een dag oppas aan toe wilt voegen.

Oh ja, dat is ook nog wel een idee: als je (nog) niet gaat verhuizen, kijk dan eens extra actief naar plekken waar je zoontje lekker de ruimte heeft om te spelen en buiten te zijn, zoals parken en bossen in de omgeving. En tracteer jezelf daar bv ook wat vaker op - inclusief dat je wat geld opzij zet om dat te kunnen doen. (De parken zelf zijn gratis, maar vervoer misschien niet. Maar dat is een afweging. Zoals bv een familie die ik ken bewust heeft gekozen de auto weg te doen, en een deel van het uitgespaarde geld opzij zet om af en toe een taxi te kunnen nemen naar een plek die op een andere manier vrijwel niet te bereiken is. Heel verstandig. Een taxi voelt soms als ongemakkelijk en overdreven luxe, maar op het totaalplaatje is het de beste en voordeligste keuze. De meeste parken in de stad zullen wel wat beter te bereiken zijn met fiets of ov hoor, maar ik bedoel het principe.)
Voor het sjouwen van kinderen heb ik niet zo gauw een oplossing, maar misschien dat een boodschappen-bezorgdienst wel het gesjouw met bepaalde boodschappen kan verminderen. Etc.

Soms moet je die switch maken. Als je 150 euro per maand minder uitgeeft aan huur, dan kun je een deel van die 150 euro gebruiken voor anderen dingen - die kun je dan terugschroeven als er minder opdrachten zijn bv. Dat geeft je flexibiliteit, maar betekent dus dat je in maanden met wel genoeg opdrachten ook echt de ruimte hebt om daar wel wat mee te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:14

UrbanL schreef:
beetje verwende reacties hier qua kinderen.... als je wat wilt bereiken moet je helaas werken want voor niets komt alleen de zon op.

Ik werk 32 uur dit moet wel want anders is er niets voor de kinderen aangezien hun vader liever zielug doet. Tuurlijk zou ik graag thuis zijn voor ze maar dan is er ook niets extra's en geen sport en andere zaken die belangrijk zijn. EN voor mij is werken ook belangrijk (beter in mijn vel) Plus een kinderopvang enz is goed voor het sociale gedrag van kinderen vooral als er geen zusjes of broertjes zijn. Plus dat ik het belangrijk vindt dat een kind ziet dat ouders werken en wat daar het resultaat daaruit is (meer centjes en ruimte) maar ook dat de moeder sociaal gezien invloed op de maatschappij geeft dus ook een voorbeeld voor de kinderen.
Helaas is dit iets wat bij heel duidelijk is en de kinderen het verschil goed zien.

Denk dat een kind veel meer aan heeft dat je 1 a 2x per week er een middag bent actief voor hun ipv er iedere dag zijn en nog niet met ze bezig zijn.

Houdt rekening mee naar mate ze ouder worden ze meer naar school gaan dus meer ruimte voor andere zaken.

Dus wanneer jouw kinderen niet zo'n lamstraal van een vader hadden zou je ook zeker 32 uur of meer werken?? Ik vind de opmerking over zielig gedoe mbt kinderen niet netjes, ts is duidelijk bezig met alles goed doordenken, ze hebben samen bewust gekozen om het kind drie dagen aan de oppas over te laten, dat heeft iedereen gewoon te respecteren en er is niets zieligs aan. Je geeft aan te werken voor de sport en andere extra's voor je kinderen, misschien dat je over 10 of 15 jaar terug denkt en beseft dat ze beter iets minder extra's en meer aandacht hadden moeten krijgen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:21

Als je kinderen een vader hadden die niet een potje zielig zat te doen, had je dan ook ervoor gekozen om 32 uur te gaan werken? Is natuurlijk je goed recht en iedereen moet ook vooral zelf de beslissing maken wat het beste voor jezelf en je kind is. Maar jij zit wel in een beduidend andere situatie die niet te vergelijken is met die van TS.

Geen idee of je doelt op mijn reactie wat betreft 'verwende reacties qua kinderen'. Maar ik vind er niks verwends aan dat je er voor kiest om minder te gaan werken als dat financieel mogelijk is, in het belang van je kinderen. Als ik er alleen had voorgestaan had ik uiteraard ook andere keuzes gemaakt.

UrbanL schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:47

Ik zou er vooral rekening mee proberen te houden dat de eerste maanden dat je man meer opdrachten gaat krijgen, niet per se betekenen dat hij ook meer geld uit kan geven. Juist die eerste maanden zijn erg belangrijk om een zo groot mogelijk wat-als potje op te bouwen, want als ZZP'er is een AOV behoorlijk prijzig en daarbuiten heb je totaal geen garantie op inkomen als hij wel een keer een rustige periode heeft. Dan is een behoorlijk spaarpotje toch wel erg prettig.

Jullie willen van sociale huur naar vrije sector lees ik, valt er dan niet een flinke hap huurtoeslag weg? En hoe makkelijk zou het evt voor je man zijn om weer terug te gaan in loondienst als het niet van de grond komt met zijn eigen bedrijf?

Als jullie effectief écht maar 150 euro duurder uit zijn per maand en jullie kunnen dat betalen, evt vanuit extra uren van jouw kant of terug naar loondienst voor je man zou ik zeggen gewoon doen. Als kind vond ik het altijd super stom dat ik niet in de stad woonde (vooral als puber dan) maar nu ben ik alleen maar blij dat ik gewoon in alle rust buiten kon spelen en dat ik meer had dan een balkonnetje om me op uit te leven. Dan kan je beter nu de stap zetten dan blijven wachten terwijl die onzekerheid het komende jaar echt nog niet weg gaat zijn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:27

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:32

We wilden eigenlijk naar het huis rijden om een eerste indruk te krijgen, daarvanuit verder denken.

Maar mede dankzij jullie reacties neigen we er nu toch heel sterk naar om het even te laten. Inderdaad wat meerdere zeggen, eerst een groter potje opbouwen en wat meer duidelijkheid over de financiële situatie.

Oh we gaan er toch even langs, ook zeg ik nog niet af, maandag heeft mijn man nog een afspraak om een oudere opdracht verder uit te breiden, dit kan ook weer wat betekenen. Het is dus niet helemaal over maar denk dat het toch te vroeg is.

Emma, huurtoeslag krijgen we niet, te hoog inkomen :) we zijn echt de doelgroep waar veel jonge gezinnen inzitten en te weinig woningen voor zijn. Qua huur is het 150 maar qua gwl wel meer, dus ik denk 250 euro per maand extra.

Mijn man zegt ook, over een half jaar hebben wel al een heel ander beeld, en hopelijk een fijne buffer opgebouwd.
@neej, oh dank je wel!
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 05-04-17 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:35

Ik bedoelde zeker niet dat jullie het helemaal niet moeten doen hoor, ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken en als het kan... Waarom dan niet? Maar ik ken enorm veel ZZP'ers (ben zelf beginnende ZZP'er) en ik weet dat het soms gewoon even niet zo lekker loopt en dat het dan handig is als je in principe een potje voor meerdere maanden apart hebt. Een AOV is erg duur als je een korte eigen risicoperiode wil en daarnaast moet je altijd incalculeren dat je een paar maanden geen werk kan krijgen. Dan is een huis misschien niet het beste om nú in te investeren voor jullie, als dat potje er nog niet is.