Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:13

Matiz heb ik gehad leuke auto maar vond hem per km wel duur... het was nog wel een 0.9. Ben van de weg gegleden met regen (aquaplanning) Reed verder prima start altijd.

Heb nu een Suzuki Wagon'R 1.3 en die rijdt goedkoper... en rijdt beter. Wel wat zwaarder op de weg wel lekkerder.

Toyota is duur in de aanschaf er is veel vraag naar dat maakt de prijs hoog. Clio is super leuk maar wel groter dan de Matiz en andere types die ik hier zie.
Denk dat je moet kijken wat er in de buurt staat wat je bevalt en wat je per maand uit wil gegeven eraan.

Xjosee

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:23

Ik ben met dezelfde eisen voor de ford fiesta gegaan. Met name omdat die toch boven de 1000 kilo zitten en daarmee wat meer stabiliteit op de snelweg geven, ook als het flink waait. Daarnaast zijn ze goed tweedehands te vinden en hebben de meeste een ketting ipv riem, wat scheelt in onderhoud. Ik durfde wat dat betreft ook best een auto aan die rond de 120.000 had gelopen, maar kwam thuis met een die 80.000 heeft gelopen tot nu toe.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:25

Mijn Peugeot 206 heeft inmiddels ruim 430.000 km op de teller staan en is onverwoestbaar. Netjes onderhouden en dan is er verder niks aan de hand. Zit lekker, ligt fijn op de weg, ruimte genoeg achterin en een grote kofferbak. Ik wil pas iets anders als er straks kindjes komen en ik een vijfdeurs auto nodig zal hebben.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:30

Kijk eens naar een Suzuki Alto of Daihatsu Cuore. Dat zijn over het algemeen prima auto's. Peugeot heeft vaker last van storingen en de Ford Ka is 1 van de meest roestende auto's. En kijk vooral bij particulieren (welke de auto al wat langer in het bezit hebben), zijn vaak nettere auto's dan bij autobedrijven in deze prijsklasse.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:36

Ka is een leuk wagentje... maar wat ze al zeggen, hij roest gewoon onder je kont weg.

Matiz is niet echt geschikt als je wat meer 'auto' wilt... prima wagentje voor mensen die niet veel op de snelweg komen, maar als je dat wel doet zou ik daar niet voor gaan.

Peugeots worden slechter hoe meer electronica ze hebben :') , dus als je een auto van rond 2000-2005 wilt dan is dat vast geen probleem. Oudere peugeots zijn wel fijne degelijke karretjes die lekker rijden, ook op de snelweg bij wind.

Toyota's kan ik aanraden, super degelijk, met goed onderhoud niet kapot te krijgen.
Ennum.... een polo of golf? Goed zoeken dat de vorige eigenaar geen ventje met een petje was die de auto volledig heeft afgeragd, maar het zijn prima auto's met een goede wegligging, en als er eens iets kapot gaat dan zijn onderdelen ook niet moeilijk/duur te vinden. En je hebt een hoop verschil in prijs aangezien ze in veel uitvoeringen hebben, dus daarin ook nog keuze.

Ik rij zelf een suzuki Wagon R, super goedkoop in verbruik en belastingen, mega ruim voor zo'n klein wagentje en is overal te parkeren, en hij gaat niet kapot. Maar op de snelweg is het een soort dronken dweil, ik zwabber alle kanten op als het een beetje waait.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:48

Ford Ka = Ford Roest
Niet doen dus...

Ik zou kijken voor een aziaat, die staan er toch wel bekend om een stuk robuuster te zijn. Suzuki Alto evt een optie?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:54

Ik heb ook een peugeot 206, heerlijk scheurbakkie, nog nooit echt problemen mee gehad.
Een keer dat het 'check engine' lampje begon te branden, maar toen was er iets mis met een stukje elektronica die de warmte door moet geven die zijn eigen leven begon te leiden. Dat was 20 euro om te vervangen.

Ondertussen heb ik deze auto bijna 3 jaar, bijna 90.000km er bij op de teller en ik heb nog nooit iets laten vervangen, behalve de dingetjes die nodig zijn na een bepaalde km-stand. Niet omdat het nodig was, maar meer om hem goed te onderhouden.

Als ik weer een scheurbakkie voor niet teveel geld zou aanschaffen zou het absoluut weer een peugeotje worden.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:59

De ford ka wordt ook door mij afgeraden! Ik had een heLe mooie donker groene maar daar heb ik 8 maanden in kunnen rijden en heeft me in totaal 3500euro gekost en toen werd ie afgekeurd op roest.

Peugeot lijkt me dan een betere optie, mijn man rijdt er een van 19 jaar oud en dat ding rijdt als een raket! Ooit voor 500 gekocht en oud nu al 2 keer zonder problemen door de apk gekomen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:05

Hier ook een 206je, een knalrode en hij heet Perry :') superfijne auto, wij hebben 'm van vrienden overgenomen dus we wisten wel hoe hij altijd onderhouden is en hoe erin gereden is... 1x mee langs de weg gestaan, accu was overleden := maar dat was zo verholpen. Die van ons is van 2005 geloof ik. Fijne wegligging en hij trekt snelweg ook heel goed! Vind 'm fijner 120-130 rijden dan de Chevrolet Aveo van m'n ouders. En hij is op zich best zuinig. Hebben wel een 5 deurs. Oja en ook een voordeel is dat 'ie best ruim is! Mijn vriend is drummer en laatst z'n nieuwe drumstel opgehaald, ging er allemaal met gemak in.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:10

Open corsa, Renault twingo en nissan starlet en micra.

Ford ka niet doen roesten inderdaad onder je kont weg. Opel reed mijn moeder altijd mee nooit problemen gehad.
Twingo geen ervaring maar vaak wel goedkoop.

En de nissan in mijn lijstje zijn niet stuk te krijgen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:18

Ik had met mijn 206 uit 2003 dan weer niet zo veel geluk, 3 jaar gehad, maar elk jaar wel weer grote dingen aan onderhoud (elk jaar iwel rond de 1000 euro denk ik).
Bij aankoop 128 op de teller, uiteindelijk dit jaar ingeruild bij 190.000, omdat de kosten niet meer zouden opwegen tegen de kosten van het kopen van een nieuwe (apk 850 en waarschijnlijk later in het jaar nog wat dingen, waardoor totaal op 2500 uitkwam)
Heb hem ingeruild voor een stuk nieuwere hyundai, hopelijk daar wat minder kosten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:24

Ford Ka kan ik je erg aanraden. Fijne autootjes, stabiel op de weg en genoeg pit. Ik heb jaren rondgereden in een Ka uit '98. Bijna 2 ton op de teller gereden. Afgelopen december heb ik hem ingeruild voor een Ka uit 2010. Ook heerlijk wagentje. Mn oude Ka kwam ik laatst tegen met zn nieuwe bestuurster. Roest was tot pakweg 2000 echt wel veelvoorkomend, maar bij de latere Ka's (na 2000) is dat probleem nauwelijks nog aanwezig. Daarom zie je ze ook nog zoveel rijden!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:24

De Starlet is een Toyota, geen Nissan. Maar ik ga met je mee als het gaat om duurzaamheid van die autootjes, Valerie. Zijn geen nieuwelingen meer, laatste is in 1999 gebouwd dacht ik. Daarna zijn ze opgevolgd door de Yaris. Heb er zelf een uit '98 met nu 2 ton op de teller. Ik heb hem bij mijn vader in onderhoud en hij prijst die Starletjes altijd als hij ze vergelijkt met soortgelijke auto's uit dat bouwjaar. Nissan Micra is volgens mij ook redelijk vergelijkbaar en daar zijn ook wat nieuwere modellen van. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat, TS!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 09:25

Wat een reacties, super fijn! Fijn om alle ervaringen en tips te lezen. Ik zal er vanavond eens serieus naar gaan kijken met marktplaats ernaast om te kijken welke er nog meer op mijn lijstje erbij kunnen.

Ben wel erg blij met de 206 ervaringen. En die kilometers moet ik inderdaad wat meer loslaten. Ik denk wel dat ik Ford Ka op zeker van mijn lijstje ga halen en ook de Matiz hangt op het moment aan een zijden draadje..

Lastig die keuzes: ik wil helemaal geen afstand doen van mijn Kia Kart! |( |( |(

Ik wil wel nog even wat eisen benadrukken:
- Ik wil echt wat meer auto dan mijn Kia Kart, zal straks eens een foto plaatsen, dan hebben jullie een beeld van waar ik nu in rond cross..
- Niet te zwaar (Ford Fiesta gaat over de 1000 kilo), wil in wegenbelasting niet heel veel omhoog gaan (wel iets, maar boven de 1000 vind ik te zwaar worden)
- Stuurbekrachtiging is echt mijn zwaarste eis :D
- Ik reed ongeveer 10.000 per jaar met mijn Kart. Geen mega lange afstanden, maar ik word regelmatig ingehuurd als taxichauffeur voor een weekendje carnaval in Brabant (2 uur rijden voor ons), ritje naar de Veluwe (1,5 uur), dus af en toe wat langere afstanden wel
- Ik wil niet te groot gaan...

De Nissan Micra vind ik niet zo mooi... :o :o Maar jullie positieve verhalen doen mij wel goed, dus ik ga toch vanavond eens marktplaatsen!

Ik heb een foto van internet van ''mijn'' Kia Kart (dit is dus niet mijn eigen). Ik heb een donkergroene, maar de kleur maakt mij niet uit haha.

Afbeelding

Onwijs bedankt voor het meedenken allemaal, waardeer ik echt enorm :D :D

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:36

_Denise_ schreef:
De Starlet is een Toyota, geen Nissan. Maar ik ga met je mee als het gaat om duurzaamheid van die autootjes, Valerie. Zijn geen nieuwelingen meer, laatste is in 1999 gebouwd dacht ik. Daarna zijn ze opgevolgd door de Yaris. Heb er zelf een uit '98 met nu 2 ton op de teller. Ik heb hem bij mijn vader in onderhoud en hij prijst die Starletjes altijd als hij ze vergelijkt met soortgelijke auto's uit dat bouwjaar. Nissan Micra is volgens mij ook redelijk vergelijkbaar en daar zijn ook wat nieuwere modellen van. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat, TS!

oeps... nog niet helemaal wakker :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:36

Oja mijn 206 heeft nu 183.000 nog wat op de teller :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:40

Ik heb een Ford Ka gehad en een Peugeot 206...
De Ka heb ik een half jaar gehad, uiteindelijk wegens roest en onbetrouwbare rem (bleef hangen) weggedaan. Peugeot 206 GTI gehad.
Wat een droomauto! :+:

Die heb ik na 2,5 jaar weggedaan om dat ik wat zuiniger en nieuwer wilde.

Kosten aan de Peugeot was een nieuwe koppeling (die is duur, maar dat weet je bij aankoop, kan je prima voelen of die in orde is), verder helemaal niets. Ruim 30.000km mee gereden. (gekocht bij 155.000) en ik heb er bij inruil nog ruim 1000 euro voor gekregen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:41

Als je meer auto wilt dan je nu hebt, dan valt een 106 sowieso niet binnen je wensen. Een 206 idd wel.

Ik heb er 1 gereden tot 280.000 km (benzine) en deze met veel pijn in mijn hart weg moeten doen nadat iemand achterop gereden was. Voor mij de fijnste auto ooit.

Maar wat iemand anders ook al zei, ga vooral ook proefritten maken, en kijk wat je fijn vindt. De 206 is uiterlijk een leuke auto, maar wel een Franse en dat moet je maar net fijn vinden. Een Japanner rijdt echt heel anders. Gewoon proberen dus. Succes! Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:43

EedihcrO schreef:
Als je meer auto wilt dan je nu hebt, dan valt een 106 sowieso niet binnen je wensen. Een 206 idd wel.

Ik heb er 1 gereden tot 280.000 km (benzine) en deze met veel pijn in mijn hart weg moeten doen nadat iemand achterop gereden was. Voor mij de fijnste auto ooit.

Maar wat iemand anders ook al zei, ga vooral ook proefritten maken, en kijk wat je fijn vindt. De 206 is uiterlijk een leuke auto, maar wel een Franse en dat moet je maar net fijn vinden. Een Japanner rijdt echt heel anders. Gewoon proberen dus. Succes! Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.

Ben zelf van Frans naar Duits gegaan en merk geen verschil eigenlijk... Is ook maar net op wat voor banden alles staat volgens mij... Mijn 206 en de 308 van mijn ouders waren een wereld van verschil.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:43

Oudere aziaatjes, zoals mijn mazda 121 uit 94, zijn mits goed onderhouden ook vaak nog in prima staat. Hoewel je dan wel zit met het gebrek aan stuurbekrachtiging, maar die van een paar jaar jonger hebben dat vaak wel. Behalve nieuwe banden en een nieuwe accu had mijn oudje tot vorig jaar nauwelijks kosten, maar toen moest het uitlaatspruitstuk vervangen worden. Ook dat hebben we gewoon gedaan want verder is ie tiptop in orde.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:54

Janine1990 schreef:
EedihcrO schreef:

Ben zelf van Frans naar Duits gegaan en merk geen verschil eigenlijk... Is ook maar net op wat voor banden alles staat volgens mij... Mijn 206 en de 308 van mijn ouders waren een wereld van verschil.

Vaak zijn de Duitsers een stuk harder geveerd. Ik vind dat niet fijn, maar moet toegeven dat ik nog niet veel kleinere gereden heb. Misschien ligt dat aan de grotere (sport)varianten?

Wij hebben nu een hele burgerlijke 308 sw gezinsauto en ook daar ben ik erg blij mee. De andere is een 3-deurs mini en die moet er ook uit voor de kleine komt, dus nu op zoek naar een 207. Ik ben niet direct voor Franse auto's, maar wel erg pro Peugeot. En mijn man is ook om.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:06

EedihcrO schreef:
Vaak zijn de Duitsers een stuk harder geveerd. Ik vind dat niet fijn, maar moet toegeven dat ik nog niet veel kleinere gereden heb. Misschien ligt dat aan de grotere (sport)varianten?

Wij hebben nu een hele burgerlijke 308 sw gezinsauto en ook daar ben ik erg blij mee. De andere is een 3-deurs mini en die moet er ook uit voor de kleine komt, dus nu op zoek naar een 207. Ik ben niet direct voor Franse auto's, maar wel erg pro Peugeot. En mijn man is ook om.

Mijn ouders zijn na jaren Peugeot terug gegaan naar Opel (Mokka), ze merken geen verschil.

Zelf heb ik een Astra GTC (2008), niet heel erg klein. Maar de Astra CDTI Station uit 2006 hebben we ook een blauwe maandag (pech op vakantie) mee gereden. De overstap van een 307 sw naar die Astra was een drama. Zo vreselijk stug geveerd. Maar daar heb ik totaal geen last van.

Comfort verschil is een klein beetje, mijn sportstoelen in de GTI zaten iets lekkerder, maar in de Mokka van m'n ouders zit je een stuk comfortabeler dan in de 308 die ze daarvoor hadden. :j

Kleine auto's word ik niet zo heel erg blij van, ik heb het idee dat je bij (nieuw) goedkoop/klein sowieso al comfort inlevert. Zie ook de Ford Ka die TS aanhaalt, staat bekend om roest. Terwijl Ford in het algemeen hele goede auto's aflevert. Het merk zelf staat thans niet bekend om roest, voor zover ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:07

De Ford Ka stónd bekend om roest. Auto's van na 2000 hebben dat probleem bijna niet meer en niet meer dan andere merken. Daarom zie je ze nog zoveel rijden. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:09

Jessica schreef:
De Ford Ka stónd bekend om roest. Auto's van na 2000 hebben dat probleem bijna niet meer en niet meer dan andere merken. Daarom zie je ze nog zoveel rijden. :)

Hmm.. ik meende dat ik er eentje had van 2005... Meeste garages waar ik toen geweest ben zeiden ook dat het jaartal weinig uitmaakt, meer hoe de auto werd gehouden (onder dak).

Ik geloof dat het voor het nieuwe type in ieder geval niet meer geldt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:10

Wij keuren dagelijks auto's (aankoopkeuringen) en het oude type Ka heeft zeker na 2000 ook nog last van roest. En of dit nou vooral om kleine en goedkope auto's gaat, nee. Kijk naar Mercedes. Roesten ook erg veel. Dus grootte/merk/prijs doen er echt niet altijd toe om in te leveren op kwaliteit (in dit geval van de lak).