Welk model auto zoek ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: Welk model auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:55

Zafira A (1999-2005) kan aan je gewicht eis voldoen. Meriva doet dat ook. Let er bij Opel op dat niet alle blokken goed tegen lpg kunnen. Één letter verschil in motorcode kan alle verschil maken! Meeste Zafira draaien wel relatief veel toeren op snelweg-snelheden. Dacht dat er 1.8's zijn met de langere overbrenging van de diesel. Vraagbaak: www.opel-forum.nl

Corolla Verso of Avensis Verso?
Audi A2?
Daihatsu Terios?
Mercedes A klasse?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:03

Inderdaad waarom geen Renault? Ik heb een Renault grand senic echt een geweldige auto!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:24

En waarom geen diesel? Ben toch beetje niewsgierig naar de redenen daarachter :+

Als ik het goed begrijp gaat het jou vooral om afstand vloer - stoel, de 341 mm in onderstaand plaatje. NIET de omcirkelde 624 mm, dat is de instaphoogte, die is voor jouw minder belangrijk (al zal een auto met lage instap geen grote zithoogte hebben).

Afbeelding

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:39

BrankaZ schreef:
tjaakje schreef:
Een Subaru Forester? Of hij echt een hoge zit heeft weet ik niet zeker, hij lijkt op de auto die ik rij, maar blijft wel onder de 1350 kg.

Zeker de oudere modellen zijn niet echt hoge zit. Maar verder wel redelijk het lijstje van de TS. Heb zelf een Subaru uit 1998 (waar ik helaas afscheid van moet gaan nemen) en i.v.m. de hoge zit die de TS beslist wil niet genoemd.

Ok! Dacht altijd dat die auto's ook hoog zaten. Dan de Nissan X-trail. En heb je een Berlingo (of peugeot Partner) al eens geprobeerd?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:49

Het oude model Toyota rav4? Geen idee of hij er is in lpg en qua gewicht zit hij volgens mij wel in jou richting. Wij hebben er jaren met veel plezier mee gereden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:09

amandananana schreef:
Een Qashqai is echt een hele fijne auto die aan je eisen voldoet.

Daar dacht ik ook direct aan idd!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:33

Rex_Rolfo schreef:
Zafira A (1999-2005) kan aan je gewicht eis voldoen. Meriva doet dat ook. Let er bij Opel op dat niet alle blokken goed tegen lpg kunnen. Één letter verschil in motorcode kan alle verschil maken! Meeste Zafira draaien wel relatief veel toeren op snelweg-snelheden. Dacht dat er 1.8's zijn met de langere overbrenging van de diesel. Vraagbaak: http://www.opel-forum.nl

Corolla Verso of Avensis Verso?
Audi A2?
Daihatsu Terios?
Mercedes A klasse?

Oudere model Zafira schijnt beter op lpg te rijden dan de nieuwere versies. Althans kennis van mij heeft bewust weer een ouder model met weinig kilometers gekocht om die reden.

Overigens is het niet alleen bij Opel dat de blokken niet allemaal goed tegen lage kunnen.
De lpg- eis maakt je zoektocht wel uitdagend. Ik heb vooral goede ervaringen met Volvo en lpg maar die voldoen verder niet aan je wensen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 07:22

Opel Combo of VW Caddy geen optie? Die kleine busjes zitten meestal hoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 08:54

Geen idee of jullie het door hebben, maar ik word erg blij van al die mensen die meedenken. Ik ben al zo'n tijd in mijn eentje aan het kijken, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Fijn om er hier even met wat mensen over te kunnen hebben!

De vraag, waarom geen renault. Alle vier de garage waar ik hier mijn auto wel eens naar toe breng, raden mij dat ten zeerste af. Renault staat helaas bekend om lastige problemen met de elektronica. Een verhaal wat ik vaker gehoord heb en ook in mijn omgeving gezien heb. Dat wil niet zeggen dat er geen goede Renaults zijn, maar de kans op problemen lijkt wel aanmerkelijk groter te zijn dan bij andere merken. En ja, ik weet dat je met elk merk pech en geluk kan hebben, maar ik wil de gok niet wagen. Bovendien heeft mijn vaste garage zulke slechte ervaringen met Renault dat hij hem dan liever niet in onderhoud wil.

Volkswagen caddy is net te zwaar.... de oudere partners kunnen qua gewicht (de nieuwe niet), maar daar heb ik gisteren in gezeten en om de een of andere vreemde reden zat ik met mijn knieeen tegen het stuur aan. En dat is erg jammer, want die voldeed verder aan alle eisen. Maar het stuur vrij kunnen ronddraaien lijkt me toch wel redelijk een vereiste :))

Audi en Mercedes, daar heb ik tot nu toe eigenlijk helemaal niet naar gekeken. Ik meen namelijk dat die nogal duur zijn in onderhoud (qua onderdelen en dergelijke). Of vergis ik me dan? Want dan zou ik daar nog naar kunnen kijken.

Diesel, vooruit. Simpelweg te duur en daarnaast ook veel te vervuilend. LPG is vele malen schoner en zowel per km aan brandstof als per maand aan wegenbelasting goedkoper dan diesel. EN je mag er alle steden gewoon nog mee in, ook iets om mee te nemen.

Het gaat me inderdaad niet om het gele cirkeltje, maar eerder om de 341 die bij de bestuurder aangegeven staat :j. Mooi duidelijk plaatje!

Tot mijn eigen grote verbazing, blijkt de Rav4 binnen het gewicht te vallen! Dat had ik niet verwacht, ik meende echt dat die veel zwaarder waren! Ik ga hem toevoegen aan mijn lijstje, kijken of ik een kan vinden om eens in te zitten!

Volvo op LPG is een droom. Ik heb voor de grap gekeken, je komt ze tegen met zelfs 5 ton op de teller en dan zijn ze nog hun geld waard. Die dingen zijn echt onverwoestbaar geloof ik op lpg. Maar ze moesten niet zo akelig laag zitten..... Als ik ooit een XC60 of 90 kan betalen, dan weet ik het wel :~ Helaas moet dat voorlopig even een droom blijven :))

Ik heb even contact gehad met de gasboer over de opel meriva. Hij gaf aan dat de modellen tot 2010 goed op lpg liepen. Dus dat zou zeer zeker een goede kanshebber zijn. Ik heb al gezien dat ze ook met acceptabele km-stand nog zéér betaalbaar zijn en dan zelfs vaak ook nog cruise control hebben. CC is geen eis, maar ik heb wel gemerkt dat mijn lijf daar zeker bij gebaat is, dus als het kan zou ik dat wel lekker vinden.
Er staan zelfs een paar hier in de buurt, dus ik weet wat ik de komende dagen te doen heb.

Jullie zijn geweldig met zijn allen, dank je wel!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:00

Als je de keuze hebt voor CC moet je het zeker doen! Ik koop geen auto meer zonder :n het is zoooooooooo relaxed :D

Succes met zoeken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:04

Ik hoop voor je dat je daar wat in gaat vinden!

Een Peugeot Bipper, Fiat Fiorino, Citroen ??? zijn ook hoogzitters, mijn vader heeft een Bipper en daar kan hij prima in zitten met zijn 1.87m. Mocht een Meriva niets worden...
Qua prijs heb ik geen idee, m'n vader heeft er al 2 gehad geloof ik, als bedrijfsauto, dat wel...
Zijn een stuk lichter en kleiner dan de Partner en Caddy.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:11

Lalidan schreef:
Tot mijn eigen grote verbazing, blijkt de Rav4 binnen het gewicht te vallen! Dat had ik niet verwacht, ik meende echt dat die veel zwaarder waren! Ik ga hem toevoegen aan mijn lijstje, kijken of ik een kan vinden om eens in te zitten!

Wij hebben t oude model Rav 4 gehad en hij heeft n hoge zit en een hoge instap. En het is echt een fijne wagen. Wij rijden inmiddels de nieuwe Rav 4 maar die is wel zwaarder.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:12

Ieder zijn ding kwa merk. Ik rij al 11 jaar met renault. Eerst twingo, nu modus en buiten de gebruikelijke slijtagekosten nog nooit problemen gehad. Niet aan de motor, niet aan de elektronica.

Binnen 2 weken komt de nieuwe, renault gean scenic. Ook ik zocht een auto waar je hoger in zit. T was deze of de nieuwe zahfira.

We hebben ook nog een zahfira mzt lpg gehad. Waren daar ook wel content van maar wel veel kosten gehad.
Daarmee dat we voor de scenic zijn gegaan.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:21

Nissan almera tino? Weet alleen het ledig gewicht niet, is het japanse alternatief van de renault scenic en citroen xsara picasso. Hier eentje van 16 jaar oud en rijdt nog steeds als een zonnetje

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:22

Bipper, die kende ik eigenlijk niet. Plaatje erbij zoeken, kom ik er nog een tegen op LPG ook. Nog ff wat van de prijs af kletsen en hij is nog binnen budget ook :) http://auto.autoscout24.nl/Peugeot-Bipp ... -308506209

De dikke Mercedessen zijn zoals alle topsegment auto's duur in onderhoud. Een A of B klasse is veel normaler.

Bij een Opel echt naar de code van het blok kijken. Van opel-forum.nl: "De Z18XE gaat prima op gas, de Z18XER, daarvan is de kop ook van ander materiaal, heeft kleppen die je moet stellen is gewoon niet geschikt voor gas."

Verder kun je altijd nog een keer naar een autohandelaar gaan die veel heeft staan. Kan de meest onbetrouwbare beun zijn, dat is niet erg. Als je maar de gelegenheid krijgt om in diverse modellen te gaan proefzitten. Kijk dan meteen waar je je voet neer kunt zetten als die niet op het gaspedaal rust. Naar mijn ervaring kun je met het gas op CC bij het ene model je voet meer ontspannen dan bij sommige andere.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:22

Het is heel wisselend de auto's. Mijn vader is auto monteur en eigen zaak. Maar sommige auto's is hij enthousiast over en de ander niet. Zo heeft hij mijn autootje goedkoop gekocht, een ford fiesta, maar reed niet. Half jaar mee bezig geweest en ineens had hij het probleem, nu rijd ik rond met een zak over de elektronica onder de motorkap, maar hij rijd als een zonnetje.

Meriva en de Zafira beide hele fijne auto's. Renault toch wisselende verhalen. Zo kunnen ook auto's redelijk betaalbaar zijn maar moeten ze perse de echte onderdelen hebben die in de kosten oplopen... kan nu alleen even niet op het merk komen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:33

Heb juist de nissan note van mijn vader verkocht aan garage. Geen nissan garage maar die wist te vertellen dat veel merken dezelfde basdis en of motor heeft. De note had dus dezelfde bassis en motor als renault.
K geloof dat peugot en opel dit ook hebben.

Dus je kan wel een ander merk kopen maar met dezelfde motor bv als het merk dat je niet wilt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:36

dromertje2 schreef:
Heb juist de nissan note van mijn vader verkocht aan garage. Geen nissan garage maar die wist te vertellen dat veel merken dezelfde basdis en of motor heeft. De note had dus dezelfde bassis en motor als renault.

Dus je kan wel een ander merk kopen maar met dezelfde motor bv als het merk dat je niet wilt.

Volgens mij is het Peugeot en BMW?
Althans, hebben mijn ouders gehad. Een 308 met een motor ontwikkeld door BMW? Of zoiets... Rampzalige motor. Rampenauto... De slechtste Peugeot die ze ooit hebben gehad en ze hebben er heel wat naar volle tevredenheid versleten.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:40

dromertje2 schreef:

De garages hadden het dan ook over elektronica, niet zozeer over de motor.
TS; Audi valt qua (onderhouds)kosten aardig mee, verder zou ik voor jouw eisenpakker inderdaad de Golf Plus aanraden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:46

Ik heb de motor als voorbeeld genomen maar kan evengoed de elektronica zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:55

Mercedes B (oude A is echt instabiel wua rijgevoel)

Kia Carens /Joice

Dacia Dokker / Duster

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:08

Dacia's zijn ook gewoon Renaults toch? Dat zal TS dan liever niet willen denk ik.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:20

Als de auto die je op het oog hebt geen cruise control heeft, informeer dan eens naar de kosten om die erin te laten zetten. Bij veel auto's is dit namelijk al voorbereid in de elektronica en dat hoeft niet altijd veel te kosten. Voor een Volkswagen of Audi is dat volgens mij nog geen 100 euro. Zeker de moeite waard lijkt mij als je er zoveel baat bij hebt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:28

Veel verschillende merken hebben inmissel inderdaad dezelfde motor. Denk ook aan de aygo, c1 en 107, is in de basis allemaal dezelfde auto. Maar juist in de elektronica (of, in het voorbeeld wat ik noemde, gebrek aan elektronica :+) zit er verschil. En bij renault gaat het dus inderdaad niet om het motorblok, maar juist om alle goedkope elektronica. Maar, zoals gezegd, met elke auto kan je pech of geluk hebben. Wat mij betreft laten we dit onderwerp verder rusten, omdat het gevraagd werd heb ik uitgelegd waarom niet. Mijn keuze staat wat dat betreft echter gewoon vast, dus daarover door gaan en dat er ook mensen zijn die wel goede ervaringen hebben met Renault is in dit topic niet van toepassing.

Wat betreft Dacia weet ik het niet.... dezelfde motor hebben als Renault is mijn probleem niet, volgens mij heeft de Dacia wel minder elektronica erop zitten. Ik ga het navragen!

Nissan almero tino, toegevoegd aan mijn lijstje van mogelijkheden! Thanks.

Bipper ken ik. Is een van de eerste auto's waar ik naar gekeken heb, omdat mijn broer hem in bestelbusuitvoering heeft gehad en ik daar fijn in kon rijden (lees, naar Parijs op en neer en nog normaal lopend uit de auto komen). Alleen ik heb gemerkt dat op de een of andere manier de lucht in de Teepee versie bij 120 km per uur nogal gaat klapperen. Mijn oren gaan er zeer van doen. Uitzonderlijk jammer, want het was in wezen mijn eerste keuze. En ik vind een achterbank toch echt wel handig, dus een bestelbus met gesloten cabine zal niet zo zijn waar ik voor ga. Maar in wezen voldoet hij inderdaad aan alle eisen :j. Hoewel, als ik hem nu zo zie.... misschien dat ik morgen toch even naar Oldenzaal rij.... :o. Wie weet heb ik toevallig net twee ellendige teepee's geprobeerd.

Bedankt voor de specificatie van het motorblok van de opel Rex_rolfo! Zo specifiek wist ik het niet, maar stelbare kleppen is met LPG inderdaad geen goed idee.

Achteraf laten inbouwen van CC heb ik al naar gekeken, maar ik heb nog nergens 100 euro gehoord. De goedkoopste was 500 euro, de Hyundai zit al op 750.... Het is wel iets wat ik in mijn achterhoofd hou, maar budgettechnisch word het lastig denk ik.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:30

Heb je al eens naar een ford fusion gekeken?
Heeft ook een hoge zit.