Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:09

Oei, ik vind het eerder als weinig klinken.

Ik stofzuig om de dag en dweil minimaal 1x per week (woonkamer, keuken en bijkeuken). Minimaal 1x per week ga ik met de plumeau door het huis en neem de vensterbanken, kasten, stoelen en tafels af. Keuken maak ik na gebruik meteen schoon, 1x in de maand een grote beurt, zelfde geldt voor de badkamer. Na het douchen spoel ik de douche door, zelfde geldt voor de wasbak. Het toilet maak ik dagelijks schoon met Glorix :o . Beddengoed doe ik wel om de twee weken, ik beland iedere avond schoon in bed, klap bij het opstaan het bed helemaal open om te luchten. Dus dat vind ik prima. De dekens van de honden was ik wekelijks.

Nu heb ik wel twee honden, dus het is hier al snel wat viezig door t haar en het zand dat ze meeslepen :).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:12

ehmz, ik denk dat ik dan harder overdrijf dan jij..ik maak iedere dag schoon en stofzuig sowieso iedere dag ( soms in het weekend niet )

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:12

Hier elke dag volledig het huis stofzuigen, dweilen en afstoffen. Om de drie daags ongeveer het toilet, keukenkasten afwassen en deurklinken met een vochtige doek doen. Badkamer ben ik iets slordiger in, om de twee weken ofzo :x .

Elke dag zeker een goede 2 uur aan het poetsen, en de volgende dag ligt het weer zo vuil. Maar ja, kan niet anders dan met twee Duitse herders, drie katten, manlief :Y) en een peuter en kleuter :wow: .

En niet te vergeten het constante opruimen van dingen. Eigenlijk doe ik bijna niks anders dan proberen om mijn huis deftig te houden :evaw: .

Dus nee, is zeker niet overdreven en is eerder weinig dan te veel ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:13

Het bed verschonen eens in de twee weken vind ik wel erg weinig. :o

Sommige dingen kun je al schoonmaken als je er bent.
Bijvoorbeeld als je je tanden poetst, meteen even badkamerspray (of wat je dan ook gebruikt) in de wastafel en afnemen.
Zelfde met de douche en de keuken.
En elke dag een keer als je naar het toilet gaat, toiletreiniger in het toilet en toilet even afnemen.

Zo hou je de belangrijke dingen al schoon voor elke dag.
En kun je plannen dat je elke week een bepaalde ruimte een grote beurt geeft.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:16

Omany schreef:
Hier elke dag volledig het huis stofzuigen, dweilen en afstoffen. Om de drie daags ongeveer het toilet, keukenkasten afwassen en deurklinken met een vochtige doek doen. Badkamer ben ik iets slordiger in, om de twee weken ofzo :x .

Elke dag zeker een goede 2 uur aan het poetsen, en de volgende dag ligt het weer zo vuil. Maar ja, kan niet anders dan met twee Duitse herders, drie katten, manlief :Y) en een peuter en kleuter :wow: .

En niet te vergeten het constante opruimen van dingen. Eigenlijk doe ik bijna niks anders dan proberen om mijn huis deftig te houden :evaw: .

Dus nee, is zeker niet overdreven en is eerder weinig dan te veel ;)
My god, daar heb ik echt geen tijd voor... Dagelijks 2 uur schoonmaken :oo !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:17

Ik vind niet dat je overdrijft maar als ik het zo lees, maak ik ook bij lange na niet zo vaak schoon als half Bokt :+ Stofzuigen doe ik wel vaak, toch wel minstens om de dag. We hebben 2 katten waarvan 1 langharig is en vrijwel overal (behalve in de gang, keuken en badkamer) tapijt dus dat merk je al heel snel.

Maar goed, zoals al werd gezegd... Ik werk 40-50 uur en ik sport vrijwel elke dag ook 1-2 uur. Mijn vriend werkt vaak 50-60 uur dus als we op een doordeweekse dag 2 a 3 uur thuis zijn is het veel :+ Ik heb echt geen tijd om zoveel schoon te maken als veel mensen hier lijken te doen (waar halen jullie de tijd vandaan om elke dag alles te doen?!), maar omdat we niet zoveel thuis zijn is het dus ook niet heel erg nodig. Probeer vaak wel elk weekend alles bij te werken.

Is een schoonmaakster voor eens in de 2 weken of eens in de maand geen idee? Voor die "extra" klussen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:17

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen het doet naast zijn/haar werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:18

Om de dag dweilen... Ik moet er niet aan denken zeg. Wij doen onze schoenen eigenlijk altijd gewoon in de gang uit en als er eens in de twee weken een dweil doorheen gaat is het veel. Snap dat het misschien anders is als je 5 honden en 3 paarden aan huis hebt, maar damn ik zou echt gek worden als ik zo veel tijd in het huishouden zou stoppen als sommigen hier :wow:

Palmera

Barbet schreef:
Sommige dingen kun je al schoonmaken als je er bent.
Bijvoorbeeld als je je tanden poetst, meteen even badkamerspray (of wat je dan ook gebruikt) in de wastafel en afnemen.
Zelfde met de douche en de keuken.
En elke dag een keer als je naar het toilet gaat, toiletreiniger in het toilet en toilet even afnemen.

Ben ik nu de enige die het milieutechnisch geen briljant plan vind om iedere dag een hoop van dergelijke producten te gebruiken?

Ik bedoel, als je een sopje maakt gebruik je veel minder. Maar dan valt natuurlijk wel het 'even snel' idee weg. :)

Chocopasta

Ik zal mijn schoonmaakgewoontes maar verzwijgen hier.. Ben niet zo heel fanatiek :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:19

Het ligt er ook aan of je huisdieren en/of kinderen hebt. Maar ik kan me wel ongeveer vinden in je schema Ts. (Stofzuigen wel vaker, naar behoefte)
Een beetje vuil is ook goed voor het opbouwen van je weerstand :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:21

Emmaa_ schreef:
Om de dag dweilen... Ik moet er niet aan denken zeg. Wij doen onze schoenen eigenlijk altijd gewoon in de gang uit en als er eens in de twee weken een dweil doorheen gaat is het veel. Snap dat het misschien anders is als je 5 honden en 3 paarden aan huis hebt, maar damn ik zou echt gek worden als ik zo veel tijd in het huishouden zou stoppen als sommigen hier :wow:

Ik ben dus helemaal niet veel tijd kwijt omdat ik het bijhoud. In zo'n anderhalf uur heb ik mijn hele huis schoon :) (zondag is mijn echte poetsdag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:22

_San87_ schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik ben dus helemaal niet veel tijd kwijt omdat ik het bijhoud. In zo'n anderhalf uur heb ik mijn hele huis schoon :) (zondag is mijn echte poetsdag).

Maar dat is dan alleen op zondag toch? Ik heb het vooral over de mensen die het erover hebben dat ze meerdere uren per dag schoonmaken. Ik zou echt zingend gek worden.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:23

Ik doe het zo:

Beddengoed 1x per week verschonen.
Stofzuigen en meubels afnemen: 1 of 2 x per week.
Wc en wasbak en keukenblad schoonmaken: Elke dag.
Badkamer en keuken helemaal schoonmaken: 1x per 2 weken.
Dweilen: 1x per 2 weken.

Wij werken 4 en 5 dagen en hebben geen loslopende huisdieren. Verder wonen wij in een appartement 3 hoog dus er word niet echt vuil van buiten naar binnen gelopen. Schoenen zijn altijd uit als we thuis zijn.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:25

Pfoe wat een smetvrees heerst er in dit topic... Elke dag je hele huis stofzuigen, stoffen, dweilen?? Dan is alles toch gewoon nog schoon van gisteren? En waar haal je de tijd vandaan? Okee, als je je huis deelt met honden, katten en kinderen snap ik dat je wat vaker schoonmaakt dan TS die alleen met haar vriend samenwoont en waarschijnlijk de helft van de tijd niet thuis is.
Ik doe dit soort dingen eens per week, maar ik vind eens per twee weken echt niet schokkend. Moet wel zeggen dat ik verder erg opgeruimd ben dus dat mijn huis er wat dat betreft altijd wel netjes uitziet.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:25

Ik stofzuig elke dag soms wel 2 keer maar ik heb een husky die bijna het hele jaar door verhaart :P dwijlen om de 2 a 3 dagen hier mogen schoenen niet in huis :o dus geen modder van schoenen binnen oid. Afstoffen dat is niet mijn sterke kant vaak haal ik de stofzuigen over het meubilair en vind ik het wel goed :')

beddengoed wordt wekelijks verschoont

Ik zou zeggen laat je vriend het topic lezen :P

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:26

Oei ik ben wel n beetje vies als ik jullie zo lees hier. Hahaha

Ik doe iets wanneer ik het nodig vind. Geen vaste rituelen. Maar probeer wel alles hygiënisch te houden. Maar als er n keer stro en zand op de vloer ligt dan ligt dat er soms n paar dagen prima.

Ik werk rond de 32/36 u en heb 12 u reistijd per week en dan de zorg voor mijn paard en nog een paar paarden van m vriendin die ik momenteel veel help......
Dan stel je gewoon wat prioriteiten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:28

Emmaa_ schreef:
_San87_ schreef:

Maar dat is dan alleen op zondag toch? Ik heb het vooral over de mensen die het erover hebben dat ze meerdere uren per dag schoonmaken. Ik zou echt zingend gek worden.
Ja klopt. Door de week het stofzuigen is een klein kwartiertje, afnemen idem.

Dus idd enkel de zondag een paar uur lekker poetsen (therapeutisch :o ). Als ik iedere dag twee uur zou poetsen heb ik geen vensterbanken meer denk ik (weggepoetst) :D.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:30

kirri schreef:
Ik zou zeggen laat je vriend het topic lezen :P

En dan is hij zielsgelukkig dat hij TS als vriendin heeft en niet één van de fanatiekere poetsters! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:31

Ja kijk, op die manier maak ik ook een stuk meer schoon. Als ik klaar ben met koken gooi ik alles in de afwasmachine, neem ik het aanrecht even af etc. Als ik kruimels op de bank zie pak ik de kruimeldief even, als ik m'n haar heb geborsteld en er liggen haren in de wasbak haal ik ze even weg. Stofzuigen gaat zo twee keer per week waarvan een keer grondig en eentje echt met de Franse slag. Is trouwens pas sinds kort hoor, ik heb lang echt als een varken geleefd. Schoonmaken was echt onmogelijk voor me.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:32

Ik ben zo te lezen echt heel ranzig. Deurklinken zijn hier volgens mij nog nooit gepoetst, stofzuigen wel elke dag (katten en kind), dweilen 1 a 2 keer in de maand, vieze plekken haal ik gewoon meteen weg als ik ze zie. Aanrecht elke keer na het afwassen, de rest hooguit 1 keer in de 2 a 3 maanden. Toch is ons huis echt niet vies (op het oog), je plakt nergens aan de vloer of deuren en je kan met een gerust hart naar een schoon toilet.

Sowieso wil ik gewoon niet zo'n groot deel van mijn vrije tijd besteden aan poetsen, ik doe het al voor mijn werk, het is zeker niet mijn hobby en zoveel eer heb je niet van je werk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:34

Ik voel me nu heel vies na het lezen van dit topic :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:35

Hier word om de dag geveegd, eens per week gestofzuigd en 1 x per 2 of 3 weken gedweild, boven nog minder. Hebben een hond die niet verhaard en bij binnenkomst doen we onze schoenen gelijk uit.

Stoffen doe ik de ene week boven de andere week beneden. Trap is wit dus die doe ik 2x per week. Keuken doe ik elke dag na het koken althans aanrecht schoon, vaat weg, gootsteen schoon en wat eventueel gemorst is op kastjes.

Beddengoed verwissel ik minstens 1 x per week.

Van de badkamer moet ik bekennen dat ik het bad en de tegels niet zo vaak schoonmaak, douche in het bad dus lig er ook niet in. Wc pot word elke dag chloor doorheen gedaan en met een borstel geschrobt, eens per week helemaal afgenomen.

Als ik dit al lees van mezelf denk ik als ik het optel toch wel dat ik met boodschappen en wassen drogen, vouwen zo 2 tot 3 uur kwijt ben in het weekend als ik het achter elkaar zou doen. Werk fulltime dus ik vind het ook zonde om er meer aan te doen daarbij als mensen onverwacht langskomen vinden ze het er altijd zo netjes uit zien :P
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 11-03-17 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:35

Het zal ook afhangen van het aantal mensen en dieren dat in het huis woont. ;)

Mungbean

Re: Overdrijf ik? (Schoonmaak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 23:39

Iedere dag chloor zou me echt aan mijn groene hart gaan en dat vind ik persoonlijk ook overdreven, je likt die pot immers niet uit.
Ik probeer zo ecologisch bewust mogenlijk te poetsen als dat gaat. Dus meer met azijn bijvoorbeeld.