Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 23:35

Charaz schreef:
Ik lees mee, ook wij verbruiken meer dan verwacht, bij ons wordt binnenkort de spouwmuur geisoleerd en op onze slaapkamer komt dubbelglas, is je dak geisoleerd?

Ja. Dak vloer en muur isolatie

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:41

Is de ketel ook gecontroleerd? Niet dat ie zo waardeloos staat afgesteld dat ie een lading onverbrande koolwaterstoffen staat uit te braken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 23:46

Rocamor schreef:
Is de ketel ook gecontroleerd? Niet dat ie zo waardeloos staat afgesteld dat ie een lading onverbrande koolwaterstoffen staat uit te braken.

Ik laat hem donderdag nog testen op rookgas uitstoot, naast zijn gebruikelijke beurt. Verder vandaag geen bijzonderheden...

Rocamor

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 07:37

Normaal nemen ze dan enkel zuurstof CO2, CO en NOx mee. Ik geloof geen koolwaterstoffen.

Maar goed, ben benieuwd

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 08:27

66940.518 was de stand gisteren toen de kachel uitging. Vanmorgen 9 uur later was de stand 66940.548.
De cijfers acher de komma staan op mijn meter in het rood, dat zijn geen hele m3 volgens mij?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:33

Heb je de kachel op een bepaalde stand staan dat hij onder een bepaalde temperatuursgraad moet aanspringen?

Edit: je had gisteren toch ook nog gedoucht?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 08:40

@ Cayenne nee en nee, douchen doe ik zo

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:45

Waar zit je thermostaat? Net naast een deur die elke keer open en dicht gaat?
Elke keer als daar de temp zakt, slaat je kachel aan en dat kost ook onnodig veel gas

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:51

15 per dag is wel veel hoor! Kan de monteur van alles beweren maar dat klopt gewoon niet. Wij hebben een vrijstaande woning van 200 m2 uit 1928 en wij verstoken nu tussen de 7 en 10 per dag en alleen als het echt vies koud is en we zijn de hele dag thuis komen we boven op op de 15 uit.

Kennelijk is er ergens iets dat gas vreet bij het stoken. Ben benieuwd wat de controleur zegt nu.

Wij hebben toon en dan kan je heel makkelijk zien wat het hoge verbruik tot gevolg heeft, zowel met gas als elektriciteit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:56

Wij hebben dat ook gehad. Alle leidingen laten afpersen, nieuwe meter laten plaatsen, ketel (was 4 jaar oud) na laten kijken. Niks.

Op een dag kwamen we thuis en was het 27° in huis terwijl de thermostaat niet aan stond en het buiten wel warm maar niet zó warm was. Toen een andere monteur erbij die bedacht de driewegklep te vervangen, en dat was m.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:00

Is er een lek in de warmwaterleiding ? of een warm waterkraan die druppelt ?

Dan blijft iedere keer je ketel aanslaan om je warm water te verwarmen dat kan ook extra gebruik opleveren.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:45

Maar als je constant warm water zou verliezen en de ketel dus steeds bezig is warm water te leveren zou de verwarming het slecht/niet moeten doen. Omdat de ketel voorrang geeft aan warm water boven verwarmen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:46

Wildgirl schreef:
66940.518 was de stand gisteren toen de kachel uitging. Vanmorgen 9 uur later was de stand 66940.548.
De cijfers acher de komma staan op mijn meter in het rood, dat zijn geen hele m3 volgens mij?

De waakvlam van de ketel blijft branden. En verbruikt ook een beetje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:48

Bestaat dat nog een waakvlam?
Onze ketel heeft geen vlam, de vorige ook niet.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:52

bruintje123 schreef:

Geen idee of alle ketels dat nog hebben. Maar het kan wel het gasverbruik verklaren terwijl hij uit staat.

Je kan ook je huis eens late bekijken met een warmte camera. Dan kan je zien waar je warmte heen gaat. Of dat die netjes binnen blijft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:53

Rossfechten schreef:
Is er een lek in de warmwaterleiding ? of een warm waterkraan die druppelt ?

Dan blijft iedere keer je ketel aanslaan om je warm water te verwarmen dat kan ook extra gebruik opleveren.

een warm water kraan die druppelt geeft koud water..

je moet een bepaald volume vragen voordat het water uit je warmwaterkraan ook echt warm wordt..
ze je de kraan niet ver genoeg open dan wordt er niet gereageerd.

idem met een lek in de warm waterleiding eigenlijk.. of het lek moet toch wel aardig groot zijn.

enige dat steeds je ketel laat aanslaan is het comfort vat.. dit is een vat bij je cv.. hierdoor krijg je direct warm water uit je kraan als je daarom vraagt (dus ook uit een druppelende kraan).. nu blijft de ketel dan ook niet continue aan slaan als je warm water kraan druppelt, maar wel als er 5 liter is weggedruppelt en het vat weer bijgevuld en bijgewarmd moet worden.

echter, dat is nog niet zoveel, als dat het comfortvat uit zich zelf al aan slaat... Dit is een meerverbruiker.. Je kunt beter de douche even 30 seconden laten doorlopen om warm te worden.. dan het comfortvat aan te laten.. Immers als je de hele dag geen warm water gebruikt, dan houdt je ketel voor niets de inhoud van het comfortvat op bijna kokend heet water, dit kost best heel veel energie..

niet de verklaring voor 3000 kuub, niet eens in de buurt, maar wel significant meer dan dat je het gebruik van het comfortvat uitschakelt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:58

Wafel schreef:
bruintje123 schreef:

Geen idee of alle ketels dat nog hebben. Maar het kan wel het gasverbruik verklaren terwijl hij uit staat.

Je kan ook je huis eens late bekijken met een warmte camera. Dan kan je zien waar je warmte heen gaat. Of dat die netjes binnen blijft.

een goedafstelde waakvlam verbruikt zo'n 80 kuub per jaar.. moderne ketels hebben geen waakvlam meer maar een electrische ontsteking.. deze 80 kuub kun je gewoon als verlies rekenen, zorgt ervoor dat het water direct van enig redelijke temperatuur is, maar dat beetje laat je meestal doorstromen tot het water warm genoeg is.. een slecht afgestelde waakvlam (niet egaal blauw brandend) kan tot 250 kuub aan gas verbruiken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:00

Even over je thermostaat.
Neem eens een losse temperatuurmeter en zet deze naast je thermostaat en kijk eens of deze twee overeen komen.

Ik had twee jaar geleden een hoog gasverbruik, bleek dat de thermostaat een veel te lage temperatuur aan gaf. Dus de kachel bleef verwarmen, terwijl het allang op temperatuur was.
Zo in de eerste instantie leek er niets aan de hand met de thermostaat, maar toch bleek daar het probleem in te zitten. (Ketel was al vervangen, dus daar kon het niet aan liggen.)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:03

Ik had ooit een huurwoning met de draaithermostaat op een steenstrips muur. Altijd op 18 graden, zelfs s winters. En het was altijd behaaglijk binnen. Boven mij stookten ze en beide zijden naast mij, ik dacht echt dat het daar aan lag. Tot de afrekening kwam....800 gulden (toendertijd). Ik was 5 dagen per week werken en in de weekenden ook vaak weg. Heb toen eea na laten kijken. Bleek dat de thermostaat wel op 18 stond maar door de ongelijkmatige steenstrips op 24 graden was blijven hangen....
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-02-17 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:04

elenaMM77 schreef:
een warm water kraan die druppelt geeft koud water..

je moet een bepaald volume vragen voordat het water uit je warmwaterkraan ook echt warm wordt..
ze je de kraan niet ver genoeg open dan wordt er niet gereageerd.

Maar als je kraan op warm staat en je trekt hem vol open en zet hem dan op koud, laat hem wel aanslaan.
Ze raden daarom ook aan om je kraan altijd op koud te zetten als je hem niet gebruikt.

Maar zou geen extreem hoog verbruik veroorzaken verder. Kleine besparing.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:09

Sabbientje schreef:
Even over je thermostaat.
Neem eens een losse temperatuurmeter en zet deze naast je thermostaat en kijk eens of deze twee overeen komen.

Ik had twee jaar geleden een hoog gasverbruik, bleek dat de thermostaat een veel te lage temperatuur aan gaf. Dus de kachel bleef verwarmen, terwijl het allang op temperatuur was.
Zo in de eerste instantie leek er niets aan de hand met de thermostaat, maar toch bleek daar het probleem in te zitten. (Ketel was al vervangen, dus daar kon het niet aan liggen.)

Dank voor de tip. Mijn thermostaat is vorig jaar vervangen omdat de oude ineens niets meer deed. Ik heb nu zo'n hele simpele ronde zonder instel mogelijkheden.

Ik heb geen warmwatervat, dus dit verbruikt niets.
Er lekt ook geen water; ik heb een waterverbruik van nog geen tientje in de maand(incl 2 wassen per week en 3x vaatwasser).
Ik laat de monteur donderdag naast de ketel ook de thermostaat nakijken, echter, de vorige bewoner(met de oude, luxe thermostaat) had óók dit bizar hoge verbruik.
Lijkt mij dat het dan in 3 dingen kan zitten:

1) ketel, tot op heden niets raars, hopelijk donderdag meer info
2) lek in onzichtbare leidingen, geen idee hoe dat te testen en wat voor kosten ik daarbij kan verwachten
3) defecte meter, echter indien niet dan zit ik met een extra rekening van 400 bovenop de 1200 die ik al mag gaan ophoesten straks -O-

Ik kan er werkelijk waar verdrietig van worden; ik heb gewoonweg zelf ook niet de kennis en kunde om hier iets zinnigs van te zeggen. Ik moet maar vertrouwen op monteurs en ''technische mannetjes''

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:09

maar je stookt toch niet op temperatuur, maar op behagelijkheid Sabbientje?

als je woning behagelijk is, dan weet je dat dat de temperatuur is waarop je je cv wilt instellen, ongeacht wat de thermometer dan aangeeft? je kunt 21 graden bijna niet verwarren met 22 graden in huis.. 21 is voor de meeste behagelijk, 22 is overduidelijk 'warm' in huis.. tenzij je een koukleum bent, maar dan weet je ook al voor jezelf dat jij persoonlijk meer gas verbruikt om het behagelijk te hebben..

ik denk dat veel mensen de mist in gaan door een cv gewoon maar op 21 te kiepen als ze thuis zijn, waardoor daaronder niet meer als 'prettig' ervaren wordt.. Je kunt beter uitgaan van matig behachelijk en dan een lekkere trui aantrekken of een fleecedekentje op de bank voor wanneer het voor je gevoel ineens frisjes is.

lol als mijn cv continue zou blijven aanslaan als ik m op 19 graden heb ingesteld maar de thermostaat denkt dat het kouder is... dan gaat mijn thermostaat subiet nog verder naar beneden, want dan broei ik de tent uit ...

je kunt absoluut kijken of de werking van je thermostaat wel goed is.. Maar ongeacht of die goed is, als je eraan twijfelde, dan kun je dus eigenlijk wel stellen dat je het warmer hebt in huis dan nodig of lekker is ;)... hoe dan ook, je cv wat lager instellen en meer gebruik maken van je eigen vermogen om warm te blijven in combinatie met je kledingkast en lekker dekentje (is ook gezonder dan kunstmatig verwarmde droge lucht, al de niet weer opnieuw bevochtigd) :P

Bravura schreef:
Ik had ooit een huurwoning met de draaithermostaat op een steenstrips muur. Altijd op 18 graden, zelfs s winters. En het was altijd behaaglijk binnen. Boven mij stookten ze en beide zijden naast mij, ik dacht echt dat het daar aan lag. Tot de afrekening kwam....800 gulden (toendertijd). Ik was 5 dagen per week werken en in de weekenden ook vaak weg. Heb toen eea na laten kijken. Bleek dat de thermostaat wel op 18 stond maar door de ongelijkmatige steenstrips op 24 graden was blijven hangen....

das toch niet behachelijk? dat is bloedgeslagen heet, rende je visite nooit naar buiten voor frisse lucht.. en wat van de verwarming in kleine ruimten of ruimtes die weinig open gingen, had je daar geen broeikas?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:12

M_i_R schreef:
15 per dag is wel veel hoor! Kan de monteur van alles beweren maar dat klopt gewoon niet. Wij hebben een vrijstaande woning van 200 m2 uit 1928 en wij verstoken nu tussen de 7 en 10 per dag en alleen als het echt vies koud is en we zijn de hele dag thuis komen we boven op op de 15 uit.

Kennelijk is er ergens iets dat gas vreet bij het stoken. Ben benieuwd wat de controleur zegt nu.

Wij hebben toon en dan kan je heel makkelijk zien wat het hoge verbruik tot gevolg heeft, zowel met gas als elektriciteit.

Hmmmm dat geeft ook stof tot nadenken; dan zou het dus wellicht toch in de ketel moeten zitten...Ik zit erover te denken een nieuwe ketel(in de lease) te laten plaatsen; dat kan financieel beter uit dan een nieuwe te kopen. Dan hebben we dat stuk iig gecheckt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:15

@elena, ik zet de verwarming nooit op 21 :n
Hij staat hier op 20 in de avond en als ik het koud krijg pak ik inderdaad een dekentje.
Radiatoren in bijv. de slaapkamer en bijkeuken staan ook altijd uit; hou wel van wat frisheid op die plekken.
Mijn verwarmingspatroon is: van 22.30 uur tot 16.00 uur op 18, van 16.00 tot 22.30 uur op 20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:17

Heb je een slimme meter?

Had ook torenhoog verbruik, nieuwbouw woning. Was bijna nooit thuis maar moest elke maand 100 euro betalen. Bleek dat mijn meter aan die van de buren gekoppeld was en andersom...