werkwijze rondom aankopen stuk grond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:27

[naam] schreef:
Je moet dan rekening houden met rond 2200 euro aan extra kosten, exclusief de overdrachtsbelasting, dit is vaak 6%. :j

Dat zijn alle bijkomende kosten voor zowel de koper als verkoper:

Voor de verkoper:
- Royering oude hypotheek
- Taxatie resterend stuk grond (indien nodig voor royering oude hypotheek)

Voor de koper:
- Vorming voorlopig perceel + uitmeting uiteindelijk perceel
- Notariskosten voor koopakte + inschrijving
- Notariskosten nieuwe hypotheek + inschrijving

Het wordt al een stuk goedkoper als er geen sprake is van hypotheek. :)

joyce83

Re: werkwijze rondom aankopen stuk grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 09:54

Nee geen hypotheek. Voor beide kanten niet.

In principe hoeft het ook niet echt uitgemeten te worden denk ik. Of is dit verplicht?
Voor mijn gevoel is het hun stuk komt oo mijn naam te staan. Verder veranderd er niets. Stuk word niet opgesplitst verder.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:44

Voor notariskosten is het lonend om hier en daar te informeren. De tarieven lopen nogal uiteen, maar duur zijn ze allemaal.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:14

joyce83 schreef:
Chipie17 en dan zou het om een evengroot stuk gaan als dat van ons? Of ligt die prijs dan meer aan de prijs die je betaald voor een stuk grond

Nee, 8500 m2, maar in het noorden van het land. Ligt idd aan de waarde van het land, die onroerend goed belasting, is gewoon een %.
In laten teken door kadaster is verplicht. Wij hadden het zelf uitgemeten maar moesten alsnog 500 betalen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:51

Toch nog een vraag. Ik kwam op deze website uit http://www.agritax.nl/tarieven/ heb ik het goed dat ik via hun ook al een globaal iets kan krijgen over de grondwaarde?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:56

Toch zou ik ook bij de gemeente gaan informeren wat eventuele bouwplannen in lintbebouwingen zijn. Er worden de laatste jaren op verschillende plekken, vooral in dorpen, huizen gebouwd waar nog nooit een huis heeft gestaan. Is het zo dat de gemeente zegt dat hier nooit sprake zal zijn van bebouwing dan sta je een stuk sterker met je bod van 5000 (veel geld alsnog)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:35

Nou ondertussen weer wat verder. Gemeente heeft nog geen reactie gegeven, wel is een makelaar even komen kijken welke ik belde voor meer informatie over grondprijzen.

Daarna heb ik mijn tante gevraagd wat hun voor richtprijs hadden, deze lag relatief dicht bij onze prijs wat we in gedachte hadden. Daarna kwam nog het nieuws dat mijn andere tante haar stuk aan ons wilde schenken. Wij hebben samen een pony gekocht 17 jaar geleden en ze draagt ondanks dat ze al jaren niet meer rijd nog steeds bij aan onderhoud. Ze wil hun stuk schenken zodat de pony kan blijven staan. Ze zal dan echter stoppen met de maandelijkse bijdrage (heb ik jaren geleden al aangedragen...)

Al met al hebben we dalijk voor een leuke prijs twee stukken grond. Nu nog bedenken hoe we dit administratief moeten gaan verwerken zodat het voor iedereen gunstig blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:39

Dat is lief! <3

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:45

Ja het is echt lief. Het is schijnbaar altijd al de bedoeling geweest dat ik het stuk grond zou krijgen, eigenlijk beide stukken. Maar tante 1 kan het geld momenteel goed gebruiken. Dus we betalen in verhouding best wel wat voor haar stuk maar door deze constructie komt het toch nog qua prijs netjes uit op een andere manier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:26

Mooie oplossing zo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:30

Mooie oplossing inderdaad. Maar jullie laten wel alles notarieel vastleggen neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:35

Ik zou zelf persoonlijk niet meer voor het ene stuk land betalen dan dat het waard is. :o

Zo wilden wij laatst ons weiland laten egaliseren, zou ons even 1300 euro kosten omdat die man een nieuwe machine voor zichzelf wilde kopen.
Ja sorry, maar dat hoeft niet ten koste van ons te gaan. :x

Ik snap wel dat het anders voelt omdat het familie is, maar misschien kun je haar op een andere manier bijstaan?
En inderdaad, wel alles goed laten vastleggen hoor!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:42

Mooi opgelost zo. Ik heb zelf ook een stuk land dat ik niet meer gebruik. Er staat nu iemand op die het wel wil kopen, maar de prijzen liggen hier gemiddeld erg hoog volgens het landprijzen gemiddelde van boerderij.nl. Er is hier nooit veel aanbod, maar wel vraag.
Ik vind het moeilijk om een prijs te bepalen, ik heb wel wat gezegd, maar dat was volgens de gebruiker van mijn land veel te hoog. Maar ik moest er zelf 20 jaar geleden ook goed voor betalen., en ik moet het niet perse verkopen, dus tja...Er komt vanzelf iets op mijn pad.
Voor iemand die al jaren tevergeefs zoekt is het waarschijnlijk heel wat waard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:18

Wauw wat fijn. Dan is alles van Julie. Goed nieuws en mooie wending

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 15:15

Kbk ik snap het principe wel. Op zich scheelde het 500 met wat wij wilden bieden en was het ook de maximumprijs wat we wilden betalen. Als ik het geld verdeel op beide stukken hebben we laag betaald, zo ga ik het ook maar blijven denken.

We gaan het zeker via de notaris regelen.

Lynn_nikita nu hoeven we in de toekomst alleen nog de bak over te nemen/kopen van pap en mam en dan hebben we in totaal 2250 vierkante meter. Is niet veel maar net genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:18

Dat is een ander verhaal inderdaad. :j
Wel heel tof!