Ontplofte trapkast, ideeen en oplossingen gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:57

Jezus :oo .

Minder voorraad kopen en dus minder in die kast flikkeren? Of het gewoon netjes wegzetten ipv neergooien (waar het op lijkt iig)? Frituur naar de schuur?

Achterom

Re: Ontplofte trapkast, ideeen en oplossingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:04

Je zegt dat je klein woont. Dat betekent dus gewoon minder bewaren, je hebt er dus gewoon de ruimte niet voor :n
Dus wc-papier en andere artikelen die je op voorraad hebt: of iets verzinnen op het toilet/badkamer (of de ruimte waar je het nodig hebt), of gewoon minder kopen.
Zelfde geldt voor knutselspullen: heb je dat echt allemaal nodig?
Maak keuzes: klein huis met weinig opbergruimte betekent simpelweg minder spullen.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:07

Een apothekerskast onder je trap maken! Ideaal, netjes enz.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:08

Heel eerlijk vind ik dit geen voorraadkast maar een rotzooi en vuilnis kast. Als ik het zo zie, zie ik ontzettend veel afval en lege flessen. Als je die al weert uit de kast en alles in nette bakken doet ziet het er al veel beter en overzichtelijker uit.

Heb zelf ook zo`n trapkast maar daar zit dus al mijn voorraad in van eten enzovoort. Woon ook heel erg klein maar alle voorraad voor badkamer zit daar weer in een kast.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:18

Oeps. :=

Die lege flessen sowieso eerder wegbrengen en netter neerzetten. Ik heb een mandje waar er precies 6 inpassen. Zit die vol, dan gaan ze mee.

Als alle kasten in je huis uitpuilen is het misschien toch tijd om eens kritischer te zijn of alles bewaard moet blijven. Niet denken 'oh, komt vast wel eens van pas.' Heb je het recent gebruikt? Is het iets wat je niet vaak gebruikt maar wat je wel moet hebben (Ducttape, lijm, dat soort dingen)? Nee? Dan kan het waarschijnlijk weg.

De mandjes puilen uit, dan kan je beter grotere bakken kopen waar de spullen netjes in passen. Dan staan er ook minder losse rommeltjes. Dat ziet er gelijk al netter uit.

Die 'bom' is niet iets wat zomaar, oeps, gebeurt. Dat doe je zelf hè ;) Makkelijk onderhouden = minder spullen. En als ik zie hoe die lege flessen erin gegooid zijn, en hoe veel het er zijn, denk ik dat er al een hoop winst te halen valt in minder bewaren en netter opbergen. :)

Het is lastig als je (te) weinig ruimte hebt, maar de enige structurele oplossing is dan toch om minder spullen te verzamelen. Op Pinterest kan je wel een hoop tips vinden om kastruimte optimaal te benutten. Als je zoekt op 'small house hacks' of 'storage hacks' vind je heel veel ideetjes.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:21

Haha, ik heb het nooit zo erg, maar toch herkenbaar hoor!

Om te beginnen zou ik een paar dichte, stapelbare dozen/opbergbakken kopen. Of gebruik schoenendozen. Met kleine doosjes kun je weer deze bakken verder indelen, maar dat is wellicht voor later...haha! Je kunt ook oude drinkpakken gebruiken en deze leuk bekleden met inpakpapier, misschien leuk voor de kids.
Schrijf op de dozen wat erin zit en stapel ze op de schappen. Wel handig dus dat je van te voren even meet hoe groot de dozen kunnen zijn voordat je ze koopt.

Dan écht ALLES eruit de kast halen.
Alles buiten de kast netjes gaan sorteren: knutselspullen/kantoorspullen/schoenpoetsmiddelen.
Wat weg kan/dubbel is zou ik weggooien of weggeven.
Met weinig bergruimte zou ik wel kritisch kijken naar wat je echt nodig hebt. Ik zie veel schoenenspuitbussen, veel pennen/ect. Misschien kun je met iets minder ook toe -> dat geeft rust en ruimte.

Hebben jullie ook een meterkast? Wellicht is hier op een handige manier nog wat op te bergen?
Ik zou ook zeker de deur aan de binnenkant gaan gebruiken om wat op te hangen (tassen met lege flessen) of een rek (als deze niet te zwaar wordt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:35

Jemig mijn kelder is gewoon net hierbij := , ik zou ook meer met bakken doen en de deur . Zijn al goede tips gegeven ..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:40

Als 1e een kast is geen onuitputtelijke opbergruimte. Vol is vol. Je kan we alles erin willen proppen maar het houdt een keer op. Toch nog kritischer kijken naar wat erin gaat.
Geen zolder of schuurtje waar spullen heen kunnen die je bv minder als 1x per week nodig hebt ?
En verder de lege flessen kan je iedereen discipline over leren. Bij mij gaan ze als ze leeg zijn meteen in de boodschappen tas en gaan de 1e volgende keer met boodschappen doen mee. Kleine moeite maar scheelt wel weer rotzooi. En anders heb je ze waarschijnlijk ook 10x in je hand. Iedere keer als je de kast open doet komen ze je tegemoet vallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:52

Shanna schreef:
De dingen die ik niet zo vaak gebruik heb ik al naar de zolderkast of schuur verbannen, die juist omdat ik het niet zo vaak gebruik ook niet zo makkelijk ontploft..

Je verplaatst het probleem. Misschien tijd om te ontspullen? Wat heb je werkelijk echt nodig? Voor zowel jezelf als de kinderen?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:56

De manier waarop je schrijft :') heerlijk.

Iedereen met een trapkast heeft dat probleem denk ik. Als ik bij die van mijn moeder kijk. Minder zooi maar wel altijd een bende. Deur dicht en klaar :+

Wat ik zou doen (ik ben best georganiseerd). 1 kast kopen en die erin zetten. Op de grond een of twee grote bakken die je van twee kanten kunt openen (van die plastic dingen van de action bijvoorbeeld). 1 voor flessen en 1 voor papier bijvoorbeeld?
De plank daar boven van die plastic bakken met je knutsel spul. Zodat je Kids er zelf bij kunnen (je hebt wel kinderen toch? Helemaal overheen gelezen maar ik las wel iets over knutselen). Plank daar boven spelletjes eventueel. Stapelen.
En dan de bovenste planken gebruiken voor je eigen opslag. Ik heb zelf alles in bakken of mandjes. Alles wat bij elkaar hoort bij elkaar.

Hoe kleiner je die kast maakt hoe minder kans je hebt op zooi.
Is je flessenbak vol, hup in een big shopper en in de schuur of alvast in de auto. Terug brengen naar de winkel. Zelfde voor je papier bak.

Op een gegeven moment krijg je er ook wel een beetje lol in (ik tenminste wel :+ ) maar ik sorteert mijn strijkkraaltjes vroeger al constant op kleur. :=

Dus huidige planken eruit. Simpele kast van de ikea bijvoorbeeld erin. Of je vriend/man is zo handig dat hij er zelf een kast in kan maken waarvan de planken iets meer naar voren komen (zodat je minder loze ruimte hebt om spul in te gooien). En bakken kopen. Beetje leuke kleurtjes helpt misschien ook.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:02

Ik ben bang dat het niet alleen een kwestie is van deze kast.
Het gaat er meer om dat je georganiseerd raakt.
Je spullen ergens anders opbergen lost niets op. Dan wordt het ergens anders een troep.
Het enige wat helpt is opruimen, dus weggooien.
Dingen niet ergens neerkwakken of ingooien , maar bewust ergens opbergen/ neerzetten.
Waarschijnlijk is jouw hoofd ook regelmatig een chaos :o
" even snel dit doen en even snel dat doen " en dan dingen half doen of dingen vergeten.
Als je structuur en regelmaat in je hoofd en je leven krijgt worden je kasten waarschijnlijk ook overzichtelijker .....sprak zij uit ervaring :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:09

Haha ik ben half super georganiseerd, en half chaos.. ik weet, ook in deze rotzooi, precies wat waar ligt, en als je mn open kasten bekijkt of kasten waar anderen ook wat te zoeken zouden kunnen hebben (zoals de keukenkastjes) dan denk je echt van wauw! Zelfs mn bestekla is gelepelt! Maar wat achter een deurtje zit die niemand open hoeft te doen... daar gaat het mis :')

Uit het zicht is voor mij goed genoeg zegmaar :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-17 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:10

Maar heb je dit allemaal nodig ? := , zijn vast dingen bij die je niet gebruikt. .

Afbeelding
Afbeelding

Het voordeel hier is dat ik een kelder heb en deur kan makkelijk open heb alleen het gat gevuld :=

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:11

Dan is er maar één oplossing; de deur uit je trapkast halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:12

sans6 schreef:
Dan is er maar één oplossing; de deur uit je trapkast halen

:Y)

Daar heb ik ook serieus aan gedacht ja! _O-

Maar daar vind ikde planken en betonnen vloer toch niet mooi genoeg voor.. dan moet ik eerst vloertje leggen, verven, nieuwe planken er in, nieuwe bakken op de planken.. -O-

Al ga ik sowieso dat laatste wel doen, met deksel!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:14

Citaat:
Ik heb al heel vaak zoveel mogelijk weg gedaan wat weg kon, en dat staat nu ook weer op de planning, maar toch krijgt de bom telkens weer opnieuw de kans om te ontploffen.. Ook heb ik al zoveel mogelijk in bakken, maar de bom richt ook schade aan IN die bakken.

Ja. Mooi verhaal. Die bom ben je zelf.
Ruim gewoon je zooi op. Gooi je flessen weg. Ruim het praktisch in. Gooi je zooi weg. Koop niet teveel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:27

Alles er uit, sorteren wat je echt nodig bent.

Allemaal gelijke bakken kopen met deksel bij bv de Action, en een markeerstift.

Elke bak een functie (bv tekenspullen) en dit er ook op zetten met de stift aan de buitenkant.
Alles wat er niet in past heb je teveel of leg je een nieuwe bak voor aan.

Zakken met dierenvoer in bakken doen met een deksel, dat ruimt gelijk op en dan zie je ook als je toe bent aan een nieuwe zak halen, je hebt toch geen 2 zakken op voorraad nodig.

Kratje/tas op een vaste plek zetten/hangen die je telkens mee neemt met het boodschappen doen en deze gebruiken om de lege flessen en het glaswerk in te zetten. Consequent elke keer met boodschappen doen meenemen, went vanzelf.

En voor de rest jezelf en je huisgenoten een schop onder hun gat geven als het een rotzooi wordt en iedereen consequent verantwoordelijk houden voor de gemaakte rommel, wat je gebruikt ruim je netjes weer op!
Elke dag bijhouden is zoveel beter dan elke 2 maand je ergeren en alles te moeten aanpakken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:37

Ik zie al veel goede tips.
Ik zou ook andere bakjes gebruiken, met deze heb je overal ruimte tussen de mandjes, zonde.
Schoenendozen etc, zijn ook nog weer opstapelbaar, valt t ook niet zomaar om.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:12

In een huishouden betekent meer voorraad meestal ook goedkoper boodschappen doen. Hier liggen ook 6 tubes tandpasta en staan er 40 rollen wc papier. Gewoon, omdat t geld scheelt. Ik snap die keuze dus wel.

Koop bakken in verschillende kleuren. Blauw voor de kinderspullen, wit voor de schoonmaak en geel voor lampjes, batterijen etc. Levensmiddelen kunnen dan los op de plank.
Zo'n vouwkrat op de grond voor de lege flessen en je boodschappentassen opgevouwen onderop. Zo moet je altijd die flessen meenemen wanneer je boodschappen gaat doen

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:26

Heb je een auto en doe je de boodschappen met de auto? Doe dan lege flessen e.d. direct in de kofferbak, of leg ze voor de deur zodat de volgende die naar buiten gaat, ze direct in de kofferbak stopt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:38

Ts doet haar boodschappen te voet

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:20

Boodschappentrolley mee dan en daar de lege flessen in steken. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:42

Ik doe lopend boodschappen zonder trolley.. :Y)
De flessen blijven dus in een bigshopper gaan :o

Ik ben vandaag naar de winkel geweest voor plastick bakken die niet transparant zijn en wel deksels hebben, plus 1 goedkope wel transparante bak voor alle lege bigshoppers en diepvriestassen (die nu onzichtbaar net om het hoekje liggen).

Morgen ga ik dan beginnen met opruimen, ik hoop maar dat ik genoeg bakken heb.. :')

Ook nog even kijken hoe ik ze ga labelen.. Omdat de buitenkant ruw is valt whitebord-marker af (denk ik, of kan je dat ook van ruw plastick vegen?), dus ik denk dat ik met schilderstape ga labelen..

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:44

Op ruwe oppervlakken werkt whiteboard marker niet, of nouja, dan is het gewoon permanent marker :')
Schilderstape lijkt me beter. :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:58

Ik las eerst: de tapkast staat op ontploffen. :j

Kan je niet van die curver bakken kopen, die kan je stapelen.
Kijkt gelijk netter. Kratten voor de flessen en inderdaad een lappen rol of pvc voor de plasticzakken.