Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:43

verootjoo schreef:
Ik zeg toch dat ze ook kunnen ontsporen als ze al in je huis zitten.... Maar een makelaar die je huurders screent geeft alweer wat meer zekerheid :j

Nee, ik bedoel juist te zeggen dat de screening van een makelaar nietszeggend is en puur een kwestie van geluk. Wij verhuren inmiddels al 9 jaar, maar ik doe het niet meer met particulieren. Geen haar op m'n hoofd.

TS: Zonder hypotheek houd dan rekening met de vermogenrendementsbelasting. Dat tikt nog heel flink aan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:02

Pinda_Dipje schreef:
verootjoo schreef:
Ik zeg toch dat ze ook kunnen ontsporen als ze al in je huis zitten.... Maar een makelaar die je huurders screent geeft alweer wat meer zekerheid :j

Nee, ik bedoel juist te zeggen dat de screening van een makelaar nietszeggend is en puur een kwestie van geluk. Wij verhuren inmiddels al 9 jaar, maar ik doe het niet meer met particulieren. Geen haar op m'n hoofd.

TS: Zonder hypotheek houd dan rekening met de vermogenrendementsbelasting. Dat tikt nog heel flink aan.

Tuurlijk niet. Ik schrijf hiervoor toch dat verhuurd vastgoed voor een lagere waarde mag worden opgenomen? Als je spaargeld inruilt voor verhuurd vastgoed geeft dat altijd een voordeel in Box 3. Linkje ga ik even zoeken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:06

Hier bijvoorbeeld: https://www.advocaat-voor-hennepkwekeri ... erhuurders
Citaat:
Bepalingen in het huurcontract

Het is verstandig om in het huurcontract op te nemen dat duidelijk staat omschreven voor welk doel het pand gebruikt mag worden en wat de staat van het pand is bij het aangaan van de huurovereenkomst. Als verhuurder zou u tevens moeten opnemen dat u bij calamiteiten altijd directe toegang tot het pand heeft en in ieder geval maandelijks de mogelijkheid heeft om het pand te inspecteren voor onderhoud of andere onregelmatigheden.

Daarnaast is het verstandig om een bepaling in het contract op te nemen waarin staat dat het de huurder niet is toegestaan om hennep te kweken in het gehuurde, danwel andere activiteiten te verrichten die strafbaar zijn gesteld op grond van de Opiumwet, of anderszins. Ook is de bepaling dat activiteiten die betrekking hebben op misdrijven en/of hennepteelt voldoende grond geven voor onmiddellijke ontbinding van de overeenkomst geen overbodige luxe.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:11

Pinda_Dipje schreef:
verootjoo schreef:

Wat voor soort verhuur doe je dan? Enkel aan grote bedrijven voor expats?

Pinda_Dipje

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:57

We hebben nog twee woningen in de particuliere verhuur. De anderen zijn allen aan een bekende zorginstelling verhuurd waar zij cliënten in onder brengen tegen een vast tarief, maar dat is een voorbeeld van een heel groot project.

Als particulier zou ik misschien toch eens kijken naar vakantiewoningen waarvan de verhuur wordt uitbesteed. Rendement is vaak best aardig, en je hebt een stuk minder kopzorgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:08

Ik zou eens kijken of een vakantiehuis niks voor jullie is. Bijvoorbeeld bij Landal. Leuke investering waar je een behoorlijke zakcent aan kunt verdienen. Daarnaast mag je vier weken per jaar zelf op vakantie gaan. :)

Die zijn vaak een stuk goedkoper dan een huis en je hebt er zelf heel weinig mee te maken, maar wel erg leuke extra's.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:18

riegje schreef:
Ik heb niet het topic doorgelezen, Maar wij hebben een poos ons huis verhuurd.
En er komen heel veel mensen af op een advertentie, maar daar zit ook heel veel ''zooi'' tussen.
De mensen die niet terecht kunnen op de sociale huurmarkt gaan particulier zoeken en dit zijn niet altijd de brave en nette mensen. zeg maar.
Check iedereen zeer grondig, of laat het extern doen. Niets zonder contract doen, want niet is wat het lijkt. Je kan er een hoop ellende mee hebben, Na alle waarschuwingen gegeven te hebben. zou ik wel zeggen dat wij er geen spijt van hebben gehad om te verhuren. t was een leuke spaarpot!

Hier even het bewijs van de uitzondering op bovenstaande.. mijn vriend heeft een fijne baan maar ik ben dus student. Voor woningnet moeten we minimaal 7/8 jaar ingeschreven en makelaars hebben een inkomenseis waar wij niet aan konden voldoen. Even ter schets; ik liep 5 maanden stage dus werkte er niet naast op dat moment. En stufi (sowieso 500,- pm) telt dan ook niet mee net zoals eerdere loonstrookjes helaas.
Dan val je er net buiten. Wij moesten wel particulier. En geloof me denk dat wij super huurders zijn. Huis is netjes, zelfs verbeterd.
Helaas zitten wij met de keerzijde, onze huurbazen hebben ons altijd dwars gezeten, zoals geen verwarming in de winter, vocht en schimmel in huis etc etc. Gelukkig gaan we nu wel verhuizen juist vanwege die huurbaas en het op onze tenen lopen.

Wij hebben ook onze families altijd garant gehad, overigens nooit nodig geweest omdat we het allemaal prima konden betalen.

Dus er zijn zeker huurders die juist je woning beter maken dan het voorheen was en die netjes de huur betalen :) risicos kun je al uitsluiten door inderdaad wat achtergrond informatie op te zoeken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 02:40

Pinda_Dipje schreef:
We hebben nog twee woningen in de particuliere verhuur. De anderen zijn allen aan een bekende zorginstelling verhuurd waar zij cliënten in onder brengen tegen een vast tarief, maar dat is een voorbeeld van een heel groot project.

Als particulier zou ik misschien toch eens kijken naar vakantiewoningen waarvan de verhuur wordt uitbesteed. Rendement is vaak best aardig, en je hebt een stuk minder kopzorgen.

Dat klinkt als een fijne/goede klant om zaken mee te doen +:)+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:30

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen mits je er studenten in wilt zetten is een van de bewoners een bekende maken en die als 'hoofdhuurder' benoemen. Een kind van een bekende, iemand uit de buurt oid. Als je in ieder geval een contactpersoon hebt binnen het huis die de huur voor jou verzamelt, screent wie er bij hem/haar komt wonen (vrienden of vriendinnen bijvoorbeeld) en die basaal onderhoudt regelt.
Ik heb altijd in huizen gewoond waar er een iemand verantwoordelijk was voor die dingen in ieder geval. Contact met de huisbaas ging grotendeels door hem/haar. Het handige is dat dingen als het repareren van een ketel dan ook niet door de huisbaas zelf gebeuren, maar dat de hoofdbewoner een loodgieter/monteur/whatever belt en dat de rekening gewoon bij de huisbaas terecht komt.

Ik denk zeker dat je er flink wat uit kan halen, vooral als je in een populaire studentenstad een fijne koopwoning op de kop kan tikken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:07

Wij hebben twee appartementen in Noordwijk gekocht. 1 een jaar geleden maar daar maakt mijn partner veel gebruik van voor zijn werk. De tweede pas gekocht en moet nog helemaal geschilderd worden. Wij hopen die vanaf april in de verhuur te kunnen doen via een vakantie aanbieder. De andere gaan we zelf verhuren. We gaan een jaar kijken wat het beste loopt. Je betaald namelijk 30 % aan een verhuurder waardoor de huurprijs hoger moet worden als dat willen. Maar het voordeel is natuurlijk dat er goed geadverteerd wordt en de Duitse markt ook bereikt word. Nog geen ervaring met de verhuur dus. Volg hier om ervaringen te lezen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:28

veerledec schreef:
Hier bijvoorbeeld: https://www.advocaat-voor-hennepkwekeri ... erhuurders
Citaat:
Bepalingen in het huurcontract

Het is verstandig om in het huurcontract op te nemen dat duidelijk staat omschreven voor welk doel het pand gebruikt mag worden en wat de staat van het pand is bij het aangaan van de huurovereenkomst. Als verhuurder zou u tevens moeten opnemen dat u bij calamiteiten altijd directe toegang tot het pand heeft en in ieder geval maandelijks de mogelijkheid heeft om het pand te inspecteren voor onderhoud of andere onregelmatigheden.

Daarnaast is het verstandig om een bepaling in het contract op te nemen waarin staat dat het de huurder niet is toegestaan om hennep te kweken in het gehuurde, danwel andere activiteiten te verrichten die strafbaar zijn gesteld op grond van de Opiumwet, of anderszins. Ook is de bepaling dat activiteiten die betrekking hebben op misdrijven en/of hennepteelt voldoende grond geven voor onmiddellijke ontbinding van de overeenkomst geen overbodige luxe.

Huurders met groene vingers laten zich door zo'n clausule niet tegen houden en zijn gemiddeld genomen niet de grootste lieverdjes.

Particulier verhuren is en blijft groot risico. Huurders zijn vreselijk goed beschermt. Rendement op spaargeld is lager evenals risico.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:00

KimD heb jij ervaring met een vakantie huis kopen?
Deze optie staat ook open maar vraag me af hoe het zit met groot onderhoud enzo. Niet dat we het jaar erop gelijk moeten investeren in het groot onderhoud.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:27

Onderhoud van het huis ligt natuurlijk aan de staat van het huis. Koop je een huis op een park dan wordt de verhuur, inrichting en onderhoud en schoonmaak volledig door hun verzorgt. Je krijgt wel rendement (dacht iets van 7.5% ) en je heb er geen omkijken naar maar zelf gebruiken kan bijna niet. Vaak maar drie weken per jaar en dan het liefst buiten het hoogseizoen. Als je een huis buiten een park om koopt kan je deze verhuren via bijv Belvilla, aan zee.nl, home away of een andere website. Je kan dan samen met hun bepalen hoe het gaat met sleuteloverdracht en schoonmaak. Zelf doen of uit handen geven. Je betaald 30 % van de verhuur aan hun maar je kan ook zelf nog buiten hun om zelf gebruik ervan maken (of zelf verhuren aan bijv familie en vrienden) In dat geval ben je wel zelf verantwoordelijk voor het onderhoud maar je heb ook vrijpheid het in te richten zoals je wil. Let er wel op dat als het alsnog op bijv op een park of in een complex zit je ook een bijdrage moet betalen aan een vereniging van eigenaren voor bijvoorbeeld tuinonderhoud of gemeenschappelijke gebouwen. Verhuur is trouwens belastingvrij. Is ook fijn

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:44

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 09:39

Napie het is echt voor de verhuur.
Op de landal makelaardij hebben we al gekeken.
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van eigenaren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:54

Zijn er hier ook mensen met een huis in het buitenland die dit verhuren? Die mij een PB zouden willen sturen? :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:48

sandra8 schreef:
Op de landal makelaardij hebben we al gekeken.
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van eigenaren.
Mijn vader dus. Uitstekende ervaring en zoals ik al eerder berichtte heeft hij tot de dag van vandaag spijt dat hij er maar eentje gekocht heeft indertijd. Rendement is prima en zeer stabiel. Het park waar hij het huis heeft wordt goed beheerd en is zeer populair.
https://www.landal.nl/parken/coldenhove

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:16

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn ex-buren wel.

De ex-buren kochten een nieuw huis maar kregen het oude (naast mij) niet verkocht.
Dus om de kosten te drukken huurders erin. Op het oog een leuk gezinnetje met 3 kinderen. leeftijd tussen de 4 en 17. ''Mogen er ook huisdieren in het huis'' ja.
4 papegaaien 3 grote honden en ontelbaar ongecastreerde katers en poezen, en ik vermoed reptielen op de boven verdieping.
Aan schoonmaken een broertje dood, woon er nu 2 jaar en heb slechts 1 keer een stofzuiger gehoord. In de ramen kun je je naam schrijven aan de binnen en buitenkant.
Er staat een wasmachine, twee koelkasten en 4 kapotte scooters in de achtertuin. Samen met alles wat ze uit het huis hebben gesloopt. Vloerbedekking, plafond delen, keukenkastjes enz enz.

Wat ik van de ex-buurman begreep is er al maaaaanden geen cent betaald.
Deurwaarders en andere instanties kunnen niets voor hem doen, de exacte reden weet ik niet.

De huidige buren stoppen hun rekeningen bij mij in de bus in de hoop dat ik ze betaal ofzo... (betrapt door overbuurvrouw!)
Hun wonen op getal en ik op zelfde getal-A. Gaan natuurlijk ongeopend retour in hun eigen brievenbus.
Bij mij aan de deur ook al eneco gehad om de stroom af te sluiten, totdat ik hem wees op het huisnummer. Na welgemeend excuus vertrok hij naar een deur ernaast.

Bezint eer ge begint, want mijn ex-buurman heeft er erg veel ellende van.
Vermoed dat het huis nu echt onverkoopbaar is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:58

Mijn schoonvader heeft jaren geleden een appartement en een maisonette gekocht in een studentenstad, omdat zijn kinderen er destijds gingen studeren.
Het appartement is de eerste jaren verhuurd geweest aan studenten, zijn zoon fungeerde als hoofdhuurder :j Later heb ik er samen met mijn vriend (zijn zoon) samen gewoond en nu is het inmiddels alweer een jaar of 9 verhuurd aan een ex-collega van mijn vriend. Allemaal prima huurders, en met uitzondering van de tijd dat wij er samen woonden, ook prima opbrengsten. Ook zijn in die 20 jaar de huizenprijzen nogal gestegen, dus bij verkoop houdt hij er flink aan over. Ik denk dat als de huidige huurder er uit gaat, het appartement verkocht wordt :j
De maisonette is veel verhuurd geweest aan studenten en een tijdje aan mijn zusje. Een paar jaar geleden gingen de studenten er uit en heeft mijn schoonvader het opgeknapt voor de verkoop. Alleen was het zo mooi geworden dat hij ging twijfelen: het geld had hij niet acuut nodig, dus waarom niet toch weer verhuren voor een betere prijs (en dan niet meer aan studenten)? Dat laatste heeft hij gedaan. Te huur gezet via een makelaar, binnen een week liep het storm.
Nu wonen er alweer een paar jaar een co-assistent en zijn vriendin :)

Voor mijn schoonvader waren/zijn de huizen die hij verhuurt altijd prima spaarpotjes geweest. Natuurlijk is het appartement ook alleen maar via ons eigen netwerk verhuurd, maar ze hebben eigenlijk nooit slechte huurders getroffen. Het kan dus zeker wel!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:55

Wendy. Ja dat is het mooiste natuurlijk dat het "bekende" zijn die het willen huren.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:28

Ben eigenlijk best wel benieuwd wat jullie uit eindelijk gedaan hebben of gaan doen. Het is een best interessant onderwerp dus ben erg benieuwd naar jullie ondervindingen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:21

Napie schreef:
Wij hebben twee appartementen in Noordwijk gekocht. 1 een jaar geleden maar daar maakt mijn partner veel gebruik van voor zijn werk. De tweede pas gekocht en moet nog helemaal geschilderd worden. Wij hopen die vanaf april in de verhuur te kunnen doen via een vakantie aanbieder. De andere gaan we zelf verhuren. We gaan een jaar kijken wat het beste loopt. Je betaald namelijk 30 % aan een verhuurder waardoor de huurprijs hoger moet worden als dat willen. Maar het voordeel is natuurlijk dat er goed geadverteerd wordt en de Duitse markt ook bereikt word. Nog geen ervaring met de verhuur dus. Volg hier om ervaringen te lezen

Inmiddels verhuren wij 1 appartement via Belvilla en aanzee.nl en dat loopt hartstikke goed. Al sinds april bijna geen leegstand en hij is de hele zomerperiode volledig vol geboekt. Alles wordt door een tussenpersoon verzorgt en we verdienen er lekker aan. Even zien wat we in de winter kunnen verwachten maar zo ver ben ik er erg tevreden mee

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 22:13

We zijn bij een vakantiepark wezen kijken maar dat huisje was best al oud en d'r zou op korte termijn het eea aan gedaan moeten worden dus dat werd hem niet