Retourzenden binnen 7 dagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 23:01

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:20

Ik heb de site even bekeken en het briljante is dat ze aan TS aangeven enkel aan bedrijven te leveren, maar dat op hun website staat dat zowel bedrijven als particulieren welkom zijn. :')

In hun AV wordt wel gezegd dat als je als particulier bestelt, ze alleen leveren als je akkoord gaat met de zakelijke (en dus beperkte) algemene voorwaarden. Probleem is dat als je als bedrijf aan een particulier levert, je wettelijk gebonden bent aan de zogenoemde 'wet koop op afstand' en de voorwaarden die daarin staan. Je mag daar niet in voor de consument negatieve zin van afwijken. (dus: retourtermijn naar 7 dagen (wettelijk is 14) mag niet, maar retourtermijn naar 30 dagen mag zeker) Als bedrijf heb je wat dat betreft twee keuzes: niet leveren aan particulieren of je aan de wettelijke voorwaarden houden.

Ik heb helaas geen account op die site en zonder kun je zo te zien niet bestellen, dus ik kan helaas niet zien wat je te zien krijgt als je het bestelproces door gaat. Geen zin om een account aan te maken op zo'n site :P

Nicole21

Re: Retourzenden binnen 7 dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:59

Was het niet zo met algemene voorwaarden dat wanneer deze op 'de zwarte lijst' staan je hier in geen geval van af mag wijken als (web)winkel zijnde? En op 'de grijze lijst' mag je er van afwijken wanneer je daar een goede reden voor hebt.

Of haal ik nu iets door elkaar? :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:22

Toevallig had IT-jurist Arnoud Engelfriet het vandaag op z'n blog over AV's, dus heb van de gelegenheid even gebruik gemaakt voor je. :)

Citaat:
Mag je als bedrijf zijnde in je AV opnemen dat je enkel aan particulieren levert als ze akkoord gaan met de business to business AV, waarin je vervolgens zaken als het herroepingsrecht beperkt tot 7 dagen in plaats van de bij consumentenkoop voorgeschreven wettelijke 14 dagen?

Citaat:
Arnoud Engelfriet 12 januari 2017 @ 10:10
Nee, want de regels over het herroepingsrecht bij consumenten zijn dwingend recht. Een consument kán daar geen afstand van doen om welke reden dan ook en op welke wijze dan ook. Je kunt hooguit zeggen dat je niet levert aan consumenten, bv. door te eisen dat men een bedrijfsnaam en KVK/BTW nummer invult bij bestelling. Een stiekeme consument die nepnamen invult kan dan natuurlijk nog steeds, en of die dan consumentenrecht kan claimen is een open vraag. Maar jij kunt dan in ieder geval wegens schending van de voorwaarde “U dient een bedrijf te zijn” de overeenkomst vernietigen.

Wat ik eerder al zei dus. Weet je ook wat je als reactie van het juridisch loket hoort te krijgen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:09

Exitium schreef:
In de mail krijg je ze vrijwel nooit, zelfs een grote webshop als Bol.com heeft ze daar niet in staan. Mag ik vragen om welke site het gaat? (mag ook per PM als je het niet hier neer wil zetten)

Lomography doet het wel en zo nog enkele zaken. Kon zijn. :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:37

Ik heb ook eens een discussie gehad met een webshop. Ik had daar een artikel besteld, er werden geen verzendkosten gerekend. Toen ik het retourneerde, hebben ze van het aankoopbedrag alsog verzendkosten afgetrokken, want die kosten hadden ze toch gemaakt zeiden ze. Dat is natuurlijk helemaal van de zotte.

Lang verhaal kort gemaakt: ik heb toen (uiteindelijk) een klacht ingediend via klachtencompas.nl van de consumentenbond en toen was het binnen een paar dagen geregeld. Zij nemen dan contact op met de betreffende webshop. Kennelijk nemen webshops een klacht toch serieuzer als de consumentenbond zich ermee gaat bemoeien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:52

Speedster schreef:
Ik heb ook eens een discussie gehad met een webshop. Ik had daar een artikel besteld, er werden geen verzendkosten gerekend. Toen ik het retourneerde, hebben ze van het aankoopbedrag alsog verzendkosten afgetrokken, want die kosten hadden ze toch gemaakt zeiden ze. Dat is natuurlijk helemaal van de zotte.

Lang verhaal kort gemaakt: ik heb toen (uiteindelijk) een klacht ingediend via klachtencompas.nl van de consumentenbond en toen was het binnen een paar dagen geregeld. Zij nemen dan contact op met de betreffende webshop. Kennelijk nemen webshops een klacht toch serieuzer als de consumentenbond zich ermee gaat bemoeien.

Nouja, wat idioot zeg.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:04

Als je als consument en dus niet als bedrijf wat hebt gekocht heb je gewoon recht op 14 dagen recht om afstand te doen van de koop :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:46

Vind dit echt een heel bijzonder bedrijf. Zorg voor een lange adem want imo sta jij 100% in je recht en verdien je het ook om dat te halen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 16:37

Tsja... Wat moet ik nu...

Ik wil het pakket graag terugsturen (vandaag is het 14 dagen geleden dat ik het retourding heb ingevuld, maandag is het gelezen. Is het maandag die telt?), maar ik krijg compleet geen gehoor, ookal heb ik laten weten dat ik door drie(!!) instanties gelijk heb gekregen, ik krijg helemaal geen gegevens om naar toe te zenden en ook niet op welke manier. Moet ik het pakketje vandaag maar sturen en dan maar aangetekend via Post NL, of op een andere manier? Ik ben namelijk bang dat ik er nooit meer wat van hoor of dat ze gaan zeggen dat ze nooit iets gekregen hebben of op een andere manier gaan Dwarsbomen. Ik heb foto's gemaakt van het inpakken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:44

Sowieso aangetekend verzenden! Dan heb je bewijs.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 16:46

Zoe_97 schreef:
Sowieso aangetekend verzenden! Dan heb je bewijs.

Dat wou ik ook sowieso inderdaad. Ik ben bang dat dit een heel getouwtrek gaat worden, maar het lucht al op dat ook 3 instanties mij gelijk geven. Ik zal er maandag sowieso nog even achter aanbellen met het bedrijf zelf en een van de instanties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:49

Even inbreken hoor, ik heb ook een vraag mbt het herroepingsrecht. Als het als storend wordt gezien maak ik een nieuw topic aan natuurlijk.

Ik kom net op een site waar het volgende staat;
Ruilen kan binnen 14 dagen met geldige reden.
(Niet exact overgenomen ivm vindbaarheid webwinkel maar dat is wel wat er staat)

Nu kom ik dit soort 'regels' vaker tegen op webwinkels. Maar je hoeft binnen die 14 dagen toch helemaal geen geldige reden op te geven, het mag toch ook zonder reden op te geven retour zolang het product maar niet gebruikt of beschadigd is? Met uitzondering op op maat gemaakt materiaal natuurlijk..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:50

Anoniem schreef:
Even inbreken hoor, ik heb ook een vraag mbt het herroepingsrecht. Als het als storend wordt gezien maak ik een nieuw topic aan natuurlijk.

Ik kom net op een site waar het volgende staat;
Ruilen kan binnen 14 dagen met geldige reden.
(Niet exact overgenomen ivm vindbaarheid webwinkel maar dat is wel wat er staat)

Nu kom ik dit soort 'regels' vaker tegen op webwinkels. Maar je hoeft binnen die 14 dagen toch helemaal geen geldige reden op te geven, het mag toch ook zonder reden op te geven retour zolang het product maar niet gebruikt of beschadigd is? Met uitzondering op op maat gemaakt materiaal natuurlijk..

Klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:53

Oke, ben ik toch niet zo gek als ik dacht :+
Het stomme is ook dat in de algemene voorwaarden van waar ik het net toevallig zag, dat daar dan inderdaad weer staat dat het binnen 14 dagen zónder opgaaf van reden retour mag. Beetje tegenstrijdig dan om op de voorpagina te zeggen dat het met geldige reden retour mag. Maar dan weet ik in ieder geval dat m'n hersenen me nog niet in de steek hebben gelaten en dat m'n twijfel niet voor niks is. Sorry voor het inbreken! (En dat midden in de nacht :+)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 02:03

Zelfs als hetzelfde in de AV had gestaan, had dat geen verschil gemaakt. Webshops hebben zich gewoon aan de wetgeving rond het herroepingsrecht te houden. :)

Bij de winkel waar ik destijds een conflict mee gehad heb, staat dit er (nog altijd) in zie ik. :')

Citaat:
Als de Klant zijn/haar aankoop herroept, zal <naam winkel> het bedrag dat de Klant voor het product betaald heeft, exclusief de door <naam winkel> gemaakte vrachtkosten terugbetalen.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:00

Is er al wat meer duidelijk heidy?