Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:39

Ik zou het wel doen. Wij huren ook nieuwbouw en na een aantal hele oude woningen is dit echt een verademing. We betalen echt heel erg weinig aan stookkosten.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:26

Aangezien het nieuwbouw is en je uit een oud huisje komt zullen je energie kosten wel dalen, dat voordeel heb je!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:50

tamary schreef:
Cinderella schreef:
TS: je kan het betalen, het is waarschijnlijk een betere woning dan je nu hebt, dus waarom niet? :)
Je kunt nog genoeg sparen per maand, je hebt nog een buffer en je houdt nog genoeg geld over voor leuke dingen. Een nieuwbouw appartement met energielabel A zal in de vaste lasten ook gunstiger uitpakken. :D
Go for it!

Hogere huur = hogere vaste lasten. Zo niet dan zijn de stookkosten wel idioot hoog nu.

Je rijk rekenen met loonsverhogingen die je nog niet hebt (en je niet weet wat er netto van overblijft) is op zijn minst onverstandig.

Ik kan mij voorstellen dat je meer groen om je heen wil, maar of dat de prijs waard is?
En daarbij hoe zit het met je inkomen en sociale huurgrens? Want daar val je nu nog onder gezien je huur en je inkomen. Kijk kritisch naar wat gezien je verwachtingen qua inkomen het handigst is : verhuizen en blijven huren of blijven zitten, hard sparen en over een paar jaar kopen. Verwacht je dat je inkomen (net) boven de sociale huurgrens uit komt (dacht nu 34.000 of 38.000 bruto/jaar), dan moet je of daarvoor al verhuisd zijn naar wat je wil of kopen, want daarna is andere goedkope huurwoning huren niet meer mogelijk.

Mijn vriend en ik betalen 200 euro voor g/w/l voor 38vierkante meter en gaan straks vrijstaan wonen en betalen dan gemiddeld 150,- g/w/l voor een dubbel zo groot oppervlakte!
Dus ligt ook echt aan de woning (en verhuurders)

Ts heb je geen auto? Die kost ons ook flink wat per maand. Is wel vd zaak dus 20.000 km per jaar kunnen we er mee rijden gelukkig :)

Mijn vriend en ik betaalden 700 incl maar sinds hij fulltime werkt en een goede baan heeft kunnen we enorm sparen maar dat resulteert meer in lekker genieten van leuke dingen (onze huidige huurwoning was drama dus we hielden van lekker dagjes weg en eten buiten de deur)

Nu gaan we verhuizen en duurder wonen mijn vriend heeft 1 inkomen en ik helaas na mijn stage alleen stufi maar ook wij komen makkelijk rond en wij betalen een stuk meer dan jij aan huur.
Denk echt dat je het moet doen. Kan me voorstellen dat een nieuw bouw woning veel fijner leven is!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:51

Qua energierekening kan het echt gaan schelen. In mijn 2 kamer appartementje uit de jaren 50 verbruikte ik veel meer gas en elektra dan nu in mijn nieuwbouw eensgezinswoning.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:54

AfricanLady schreef:
Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen

Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk

Dus je verdient €1100,- per maand.
Je hebt een huurwoning van €517,- per maand. Daarnaast nog vaste lasten van €700,- per maand, dan kom ik uit op €1217,- vaste lasten per maand, of is die €700,- vaste lasten inclusief huur? Doe je dan geen boodschappen? Of heb je geen telefoon? Geen internet? Geen tv? Is de huur inclusief gwl?
Ik vind dit nogal een beetje onrealistisch. :=

Alenthe05

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:09

Ik zou het niet doen. Voor die paar m2 meters meer.... Je hebt dan een heel nieuwbouw app, die moeten nog helemaal ingericht worden. Denk aan vloeren, muren gordijnen etc etc. Kost een vermogen.
Ik zou lekker blijven zitten waar je nu zit, flink sparen en leuke dingen doen. Je geld in een bult stenen gooien is zonde. Kan je miss straks beter een mooi app kopen dat helemaal aan jou wensen voldoet. Gewoon lekker gaan leven ipv straks gaan beknibbelen...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:18

grote punt is dat je nooit meer terug kan. Krijg je dalijk ontslag of voel je je niet meer lekker in je baan moet je krom liggen om dit nog te betalen. Zou lekker nog een paar jaar sparen voor een flinke buffer en wees blij dat je zo goedkoop kan wonen en nog wat over houdt voor leuke dingen.
Ik heb in het verleden ook deze keuze gemaakt en ben groter gegaan, nu erstig spijt dat ik dat kleine goedkope huisje niet meer heb.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 09:19

Energielabel is trouwens a++.
Is hier iemand die dat ook heeft?

En blijven zitten is voor mij geen optie! Dus weg ga ik hier sowieso.
Kosten voor inrichting heb ik uiteraard rekening mee gehouden.

Mijn vraag is puur of hier mensen zijn met eenzelfde situatie en of dit haalbaar is.

Mijn keuze is al gemaakt dat ik hier vertrek. Ik ben hier ingetrokken met mijn inmiddels ex partner en op dit plekje zijn ook de nodige dingen voorgevallen waardoor ik hier klaar ben.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 09:20

mystery1980 schreef:
grote punt is dat je nooit meer terug kan. Krijg je dalijk ontslag of voel je je niet meer lekker in je baan moet je krom liggen om dit nog te betalen. Zou lekker nog een paar jaar sparen voor een flinke buffer en wees blij dat je zo goedkoop kan wonen en nog wat over houdt voor leuke dingen.
Ik heb in het verleden ook deze keuze gemaakt en ben groter gegaan, nu erstig spijt dat ik dat kleine goedkope huisje niet meer heb.

Bedankt voor je reactie, neem ik zeker mee!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:25

Ik zou je uitgaven eens goed specificeren. Misschien ook eens op de site van Nibud kijken naar wat een gemiddeld aan dingen wordt besteed. Ja, als je gaat verhuizen naar de nieuwbouw dan zul je zeker moeten gaan besparen op dingen. (Aangezien het pas in mei is zou je iig nog 4 maanden hebben om nu al extra te sparen voor de inrichting)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:34

Wat zijn je plannen mbt kopen in de toekomst?
Als je de komende jaren nog wilt huren zou ik het gewoon doen, anders niet, dan zou ik sparen voor je toekomstige koop huis.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 09:45

Koop heb ik overwogen maar met mijn salaris kan ik net een ton lenen.. Dus dat zit er voor mij niet in voorlopig..!

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:49

Dan zou ik het gewoon doen.
Ik heb gelijkwaardige huurlasten en inkomen en heb ook nog een paard en redt het prima.
Heb lage stookkosten en kijk wel altijd waar ik mijn tv/internet ect afsluit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:53

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:58

En je hebt geen auto ts? Want dat is net zoals telefoon etc een grote maandelijkse kostenpost

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 10:02

Ik heb wel een auto! Maar die auto heb ik al 5 jaar dus ik weet wat een auto kost..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:29

Ik heb ook A++ en zie mijn reactie van eerder vanmorgen. Het scheelt enorm met de 2 kamer portiekflat die ik hiervoor had.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:40

Quellian schreef:
http://www.huurlastencalculator.nl/

Je kunt ook bij de woningbouwvereniging informatie inwinnen over welke maat zij aanhouden?

Volgens deze site kan ik maar voor 480 huren :Y)

Oke even ter vergelijking, ik verdien ongeveer hetzelfde als jou (paar tientjes meer)
Ik huur 550 p.m. heb geen auto en niet zo'n hele hoge vast lasten. Wel 2 katten, ik rekening mezelf aan vaste lasten incl. boodschappen. 900-1000 euro en dan let ik echt niet heel erg op voordelig boodschappen doen. Wel heb ik geen auto wat dus wel scheelt.
Dus ik zou zeggen dat het zou moeten kunnen, ik doe best vaak leuke dingen waardoor ik ook maar 300 euro spaar p.m.
De vraag is wil jij het doen van leuke dingen opofferen? 80 euro p.m. sparen vind ik zelf erg weinig....
Zou je eventueel uit kunnen kijken naar iets wat goedkoper is?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:51

Ik wilde net zeggen, voor een ton kan je leuke dingen kopen tegenwoordig.. en een startershypotheek?

in ieder geval, van 80,- per maand 'over om te sparen' zou ik persoonlijk heel zenuwachtig worden. Stel dat alles tegenvalt voor x maanden, dan ben je goed de sjaak.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 11:51

Bedankt voor jou duidelijke berekening!

Ik ga zo nog eens alles op een rijtje zetten. Ik zou eventueel verder kunnen kijken maar dan loop ik tegen 2 dingen aan:

Een nieuwbouw met tuintje wordt bijna niet aangeboden

En

Ik zou waarschijnlijk nog ca. 2 jaar moeten wachten tot ik weer 1e sta. (Sta nl. Pas 1 maand ingeschreven).

Dus vandaar dat dit voor mij echt een mooie kans is. Ik heb tevens volgende week een gesprek bij de woonstichting waarbij ik ook ter plekke te horen krijg of het in mijn budget past.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 11:53

Celiien schreef:
Ik wilde net zeggen, voor een ton kan je leuke dingen kopen tegenwoordig.. en een startershypotheek?

in ieder geval, van 80,- per maand 'over om te sparen' zou ik persoonlijk heel zenuwachtig worden. Stel dat alles tegenvalt voor x maanden, dan ben je goed de sjaak.

Bedankt voor je reactie!

Als ik daar een huis voor vind, ga ik er nog niet op vooruit alleen..

Ik begin niet op 0 hè.. heb wel een potje van 1000 Euro voor onverwachtse kosten. Niet veel maar dat heb ik al 4 jaar lang.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:57

Ik verdiende voorheen zo'n 1800 netto en betaalde ook 700 excl. aan huur. Dat ging prima, maar heel veel hield ik niet over. Moet dan ook wel een studieschuld afbetalen, heb een auto en reed regelmatig paard. Het kan wel, maar als ik een grote reparatie aan de auto had ofzo, was het wel even spannend.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:06

_Dribbel schreef:
Celiien schreef:

Bedankt voor je reactie!

Als ik daar een huis voor vind, ga ik er nog niet op vooruit alleen..

Ik begin niet op 0 hè.. heb wel een potje van 1000 Euro voor onverwachtse kosten. Niet veel maar dat heb ik al 4 jaar lang.

Als we kijken naar een hypotheek van een ton, ga je ongeveer 300-400,- per maand betalen aan hypotheeklasten. dit ipv 700,- aan huur scheelt toch aardig wat hoor :+

(en ja oke, op t moment dat iets kapot gaat, is het voor jezelf. maar daar spaar je voor en je 'gooit geen geld weg')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:07

_Dribbel schreef:

Dat is echt ongelofelijk weinig als je dat afzet tegen een kale huur van 700 euro en maar 80 euro overhouden per maand! Enig idee hoe snel je je in de schulden/nesten kunt werken op zo'n manier?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:10

_Ekenna schreef:
AfricanLady schreef:
Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen

Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk

Dus je verdient €1100,- per maand.
Je hebt een huurwoning van €517,- per maand. Daarnaast nog vaste lasten van €700,- per maand, dan kom ik uit op €1217,- vaste lasten per maand, of is die €700,- vaste lasten inclusief huur? Doe je dan geen boodschappen? Of heb je geen telefoon? Geen internet? Geen tv? Is de huur inclusief gwl?
Ik vind dit nogal een beetje onrealistisch. :=

Is inlusief boodschappen verzekering telefoon etc.
Jij vind het onrealistische maar voor mij een manier van leven