Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
tamary schreef:Cinderella schreef:TS: je kan het betalen, het is waarschijnlijk een betere woning dan je nu hebt, dus waarom niet?
Je kunt nog genoeg sparen per maand, je hebt nog een buffer en je houdt nog genoeg geld over voor leuke dingen. Een nieuwbouw appartement met energielabel A zal in de vaste lasten ook gunstiger uitpakken.
Go for it!
Hogere huur = hogere vaste lasten. Zo niet dan zijn de stookkosten wel idioot hoog nu.
Je rijk rekenen met loonsverhogingen die je nog niet hebt (en je niet weet wat er netto van overblijft) is op zijn minst onverstandig.
Ik kan mij voorstellen dat je meer groen om je heen wil, maar of dat de prijs waard is?
En daarbij hoe zit het met je inkomen en sociale huurgrens? Want daar val je nu nog onder gezien je huur en je inkomen. Kijk kritisch naar wat gezien je verwachtingen qua inkomen het handigst is : verhuizen en blijven huren of blijven zitten, hard sparen en over een paar jaar kopen. Verwacht je dat je inkomen (net) boven de sociale huurgrens uit komt (dacht nu 34.000 of 38.000 bruto/jaar), dan moet je of daarvoor al verhuisd zijn naar wat je wil of kopen, want daarna is andere goedkope huurwoning huren niet meer mogelijk.
AfricanLady schreef:Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen
Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk
mystery1980 schreef:grote punt is dat je nooit meer terug kan. Krijg je dalijk ontslag of voel je je niet meer lekker in je baan moet je krom liggen om dit nog te betalen. Zou lekker nog een paar jaar sparen voor een flinke buffer en wees blij dat je zo goedkoop kan wonen en nog wat over houdt voor leuke dingen.
Ik heb in het verleden ook deze keuze gemaakt en ben groter gegaan, nu erstig spijt dat ik dat kleine goedkope huisje niet meer heb.
Quellian schreef:http://www.huurlastencalculator.nl/
Je kunt ook bij de woningbouwvereniging informatie inwinnen over welke maat zij aanhouden?
Celiien schreef:Ik wilde net zeggen, voor een ton kan je leuke dingen kopen tegenwoordig.. en een startershypotheek?
in ieder geval, van 80,- per maand 'over om te sparen' zou ik persoonlijk heel zenuwachtig worden. Stel dat alles tegenvalt voor x maanden, dan ben je goed de sjaak.
_Dribbel schreef:Celiien schreef:Ik wilde net zeggen, voor een ton kan je leuke dingen kopen tegenwoordig.. en een startershypotheek?
in ieder geval, van 80,- per maand 'over om te sparen' zou ik persoonlijk heel zenuwachtig worden. Stel dat alles tegenvalt voor x maanden, dan ben je goed de sjaak.
Bedankt voor je reactie!
Als ik daar een huis voor vind, ga ik er nog niet op vooruit alleen..
Ik begin niet op 0 hè.. heb wel een potje van 1000 Euro voor onverwachtse kosten. Niet veel maar dat heb ik al 4 jaar lang.
_Dribbel schreef:Ik begin niet op 0 hè.. heb wel een potje van 1000 Euro voor onverwachtse kosten. Niet veel maar dat heb ik al 4 jaar lang.
_Ekenna schreef:AfricanLady schreef:Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen
Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk
Dus je verdient €1100,- per maand.
Je hebt een huurwoning van €517,- per maand. Daarnaast nog vaste lasten van €700,- per maand, dan kom ik uit op €1217,- vaste lasten per maand, of is die €700,- vaste lasten inclusief huur? Doe je dan geen boodschappen? Of heb je geen telefoon? Geen internet? Geen tv? Is de huur inclusief gwl?
Ik vind dit nogal een beetje onrealistisch.