Hoe wassen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:07

Mars schreef:
Handdoeken, beddengoed en ondergoed gaat hier op 60 graden en de droger in.

De rest op 40 en hang ik uit.

En af en toe even een lege machine op 90 graden met schoonmaakazijn erin :)

Vrijwel hetzelfde. Een 60 graden was voor handdoeken, ondergoed en keukendoeken. Beddengoed op 40 en overige op 30. Een enkele keer een witte of een fijne was. Omdat er allebei in uniform werken hebben we vrij weinig 'luxe' kleren aan en wordt dat op gespaard.

Wasmiddel gebruik ik zeker de helft minder dan aangegeven, wasverzachter idem. Vervangen het met regelmaat door azijn en een droger hebben we niet, vind dat energie verspilling voor ons twee.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:08

Ik was wit apart. Verder alle kleding bij elkaar op 30 graden. Truien en shirts van partner gaan niet in de droger, verder alles wel. Beddengoed gaat op 60 graden en handdoeken soms als ik ze apart was.

Dan draai ik nog een aparte was op 95 graden voor de handdoeken waar ik pis van de hond mee ruim (oud beestje, plast regelmatig in huis) maar nog gaat die stank er niet uit...

JustMe8484

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:09

Overigens was een tijd geleden onze droger stuk. Met twee kleine kinderen en dus extra was door de hond kon ik toen het kouder werd niet op tijd wassen door gebrek aan hang plek

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:13

Donna89 schreef:
Na paarden en hondenspul draait ie leeg op 90 graden

Krijg je em daarmee weer schoon? Ik heb 1x een zweetdeken van paardlief in de wasmachine gedaan en voordat die haren er weer uit waren...

Ik was overigens op 30 of 40 graden, met waspoeder en een antikalkblokje (water is hier ontzettend hard). Goede witte spullen doe ik apart, lichte spullen apart en donkere spullen apart. Wasverzachter gebruik ik eigenlijk alleen in truien.
Vervolgens gaan alleen de matrasovertrekken, handdoeken en washandjes in de droger en heel af en toe iets ouds, maar over t algemeen hang ik alles op

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:18

Ik sorteer: licht, donker, beddengoed en spijkerbroeken.
Mijn moeder doet de was verder, behalve de spijkerbroeken, want die zijn nogal prijzig... En mijn moeder is niet zo kritisch als ik.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:20

Hier een vrijgezelle man en drie jaloerse zussen die mij appen voor advies :D

Ik heb 5 of 6 verschillende types qua was. O.a. wit/licht/donker/zwart, handdoeken/theedoeken, beddengoed, wol en sportkleding. Gaan allemaal apart, verschillende producten en programma's.

Ik ben jaren terug een uurtje of twee met mijn oma aan de keukentafel gaan zitten voor een privé les wassen, nog steeds profijt van.

Ook ophangen gaat hier met beleid en het liefst strijk ik de washandjes nog O:)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:23

voor mensen die paardenspullen wassen in hun wasmaschine: doe alles in een hoeslaken en knoop die dicht, dan heb je geen last van die haren in jou trommel.

witte was op 40 graad,
donkere was (zwart, donkerblauw) op 30 graad,
gekleurde was op 30 graad,
handdoeken, pyama, badmatten, beddengoed op 60 graad.

wassen doe ik sinds kort met azijn erbij, was wordt daar erg schoon van :) en ja ondergoed doe ik bij de gewone was of bij de handdoeken. net wat de maschine vol maakt.

ik heb vandaag de fout gemaakt om mijn huismantel in de wasmaschine te doen bij de gewone was.. overal pluisjes... doe ik nooit weer...

verder hang ik alle bloesjes op een hanger en trek alles glad. weinig kreukels te zien.

wanneer ik weer een strijkbout heb dan strijk ik ook weer alles.

eens in de zoveel tijd doe ik de wasmaschine op 90 graad leeg draaien met een vaatwastablet of azijn erin.

en wasverzachter gebruik ik nooit, wordt mijn was zo raar van..
Laatst bijgewerkt door Arashah op 21-12-16 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:26

Ailill schreef:

Ik heb 5 of 6 verschillende types qua was. O.a. wit/licht/donker/zwart, handdoeken/theedoeken, beddengoed, wol en sportkleding. Gaan allemaal apart, verschillende producten en programma's.

Ik ben jaren terug een uurtje of twee met mijn oma aan de keukentafel gaan zitten voor een privé les wassen, nog steeds profijt van.

vanaf nu ben je geen vrijgezel meer XD ik vind het echt tof wanneer de man de was kan doen, en het dan ook goed doet. alles andere in huis doe ik dan wel. mijn ex heeft mij altijd blij kunnen maken als hij de was had gedaan en ook nog de was gestreken had en opgeruimd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:31

Een strijkbout heb ik nog niet, ook geen ruimte voor de plank eigenlijk. Alles wat ik anders zou strijken hang ik gelijk op een hanger en trek ik inderdaad glad. Zo drogen ze mooi. Kleding van wol laat ik plat drogen, dus liggend op tafel oid, schijnt het beste te zijn voor de vormbehoud.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:32

Beddengoed en handdoeken/schoonmaakdoekjes etc: 90c en als het past in 1 was.
kattenkleedjes (fleecespul): 60c en schoonmaakazijn ipv wasverzachter.
Kleding: 40c, donker apart ivm nieuwe spijkerbroek en de rest bij elkaar.
Verder 1x per 2 maanden de dekbedden (heb er 1 op de bank liggen en 1 op bed): elk apart en op 60c met schoonmaakazijn ipv wasverzachter.
Onderbroeken was ik eens in de zoveel tijd op 90c, als het ff kan met het schoonmaakspul mee.

Ik gebruik gewoon vloeibare color wasmiddel en een wasverzachter of schoonmaakazijn. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:33

Thenexttry schreef:
Ik gooi alles bij elkaar alles op 60 graden of 90 behalve als ik weet dat iets krimpt, dat gaat op. 40.

Enige wat ik apart was is de witte was.

En op sommige shirts na gaat alles de droger in. Ook spijkerbroeken :D

Dit is bijna hoe ik het doe alleen mik ik ook het wit er gewoon bij :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:36

Wat doet iedereen moeilijk? :')

Ik kieper alle kleren bij elkaar op 50 graden. En hang het aan de waslijn. Zeer weinig kreukels, nog nooit wat gekrompen en van een eventuele (gebeurd zelden!) verkleuring geef ik de zon de schuld. :+

Beddegoed op 90 graden, trouwens.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:39

nou dat jullie witte was dan wit blijft is voor mij een raadsel XD :') mijn witte t-schirt heb ik perongeluk in de bonte was gedaan, en met 30 graad gewassen.. was verkleurd _O-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:39

Handdoek, theedoek, beddegoed en ondergoed op 60 graden.

Gewone kleding alles bij elkaar op 30 graden.

Nette kleding op 30 graden fijn programma.

Alles met gewoon waspoeder. Geen droger.

Af en toe, als ik merino wollen spullen was een aparte was met wolwasmiddel.

En ook af en toe een was met beddegoed op 90 graden met azijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:46

Ik was alles apart, en van licht naar donker en donker weer naar licht :+ maar mijn wit is na 10 jaar ook nog echt super wit. En rood, rood etc etc :')
Witte handoeken, sportsokken op 60graden. Vaatdoeken en theedoeken op 90 Rest 30. Sommige wasjes ook 20.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:48

Arashah schreef:
Ailill schreef:

vanaf nu ben je geen vrijgezel meer XD ik vind het echt tof wanneer de man de was kan doen, en het dan ook goed doet. alles andere in huis doe ik dan wel. mijn ex heeft mij altijd blij kunnen maken als hij de was had gedaan en ook nog de was gestreken had en opgeruimd :)
Al het andere in huis?

Waar kan ik tekenen }>

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:49

Arashah schreef:
nou dat jullie witte was dan wit blijft is voor mij een raadsel XD :') mijn witte t-schirt heb ik perongeluk in de bonte was gedaan, en met 30 graad gewassen.. was verkleurd _O-
Heel soms een vaatwastablet doet wonderen ;)

Alleen sloeg ik daar wat in door, met reactie-eczeem tot gevolg -O-

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:57

Als ik na paardenspul met 90 leeg hen gedraaid hoef ik heel soms alleen nog ff met een doek door de rubbers voor de haren.

Wel eens een dag alleen maar paardenspel gewassen, alles.

Toen wasmachine daarna open gezet zodat ie mooi droog was en toen.met de stofzuiger er door.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:17

zacharyhill schreef:
Je moet echt af en toe een keer op 90 graden wassen er ontstaat smurrie in het zeepbakje. Dat gaat stinken omdat je te veel koud wast. Ook een keer per maand je wasmachine leeg op 90 gr laten draaien met een vaatwastablet

Echt waar? Gooi je die vaatwastablet dan gewoon zo in de trommel of boven in het bakje? (Lijkt me niet toch?)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:18

Melanie_B schreef:
zacharyhill schreef:
Je moet echt af en toe een keer op 90 graden wassen er ontstaat smurrie in het zeepbakje. Dat gaat stinken omdat je te veel koud wast. Ook een keer per maand je wasmachine leeg op 90 gr laten draaien met een vaatwastablet

Echt waar? Gooi je die vaatwastablet dan gewoon zo in de trommel of boven in het bakje? (Lijkt me niet toch?)
Ik leg hem meestal bovenop de wasmachine :P

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:19

Ailill schreef:
Ik leg hem meestal bovenop de wasmachine :P

:') :') :')

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:21

Ik ben overigens ook geen waswonder tot ergenis van mijn moeder die dat dus wel is. :+

Voorheen deed ik eigenlijk precies het zelfde als wat hier beschreven wordt; witte was en het overige.. :') Inmiddels wat jaren en ervaringen verder ben ik toch ook van mening dat dit kwalitatief niet zo goed is voor je kleding en inmiddels probeer ik dan ook echt ''groepjes'' te maken. Witte was, donkere was, roze was.. :') Het gaat best goed alleen doordat ik geen droger heb en alleen ben is het af en toe even goed plannen. :Y) En vooralsnog komt het voor dat ik de ''overige'' was bij elkaar in gooi omdat ik dan nog niet genoeg kleding heb voor bijvoorbeeld een roze was. :=

Ik was bijna alles op 30 a 40 graden.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:24

Mooi om te zien dat ik tot topics inspireer ;)

Kleding doe ik op 40 graden met bontwasmiddel
Sokken op 30 graden met bontwasmiddel (grote voorraad en t zijn heel fijne sokken en nergens meer verkrijgbaar, dus ik doe braaf wat t wasetiket zegt), 'tzelfde met bepaalde truien die niet op 40 graden gewassen mogen worden
Handdoeken, theedoeken en viscose doekjes samen op 60graden, met bontwasmiddel
Wit beddengoed op 60 graden, met wit wasmiddel (en als ik oplet, gebeurt dat ook, i.i.t. vanavond :P )
Bont beddengoed op 60 graden met bontwasmiddel

Ik doe niet aan strijken, en op de kleding na gaat alles in de droger.

Soms overweeg ik ondergoed (geen bh's) op 60 graden te gaan wassen, maar ik ben zo bang dat t krimpt...

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:27

:Y) dacht dat ik als student hier heel slecht uit de verf zou komen maar ben nieteens zo heel erg blijkbaar!
Ik heb zwarte was, witte was, donker bont, lichtbont en nieuwe dingen op handwas (ivm afgeven). Soms is lichtbont ook nog gescheiden in geelachtig, rood/rose, blauw etc (als ik veel was heb).
Wissel een beetje tussen 30/40 graden, ligt aan welk programma ik kies (kan niet met alle programma's 30 graden). Ohja en beddengoed op 60 en alles behalve truien, blousjes en handdoeken in de droger. Beddengoed doe ik met wasverzachter (zwitsal.. ruikt zo lekker), en gooi het er bij kleding bij als ik er zin in heb.
Alles overigens gewoon met bont wasmiddel (blijf een student :') )

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:30

Ohja de babykleding was ik ook apart. Eerste jaar omdat ik dat met neutral wasmiddel deed. Maar inmiddels is het een gewoonte.
en dat was ik wit en gekleurd apart. Dus in 2 wasjes