Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:39

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:43

Volgens mij kan dat gewoon. Wij hebben ook een huis verhuurd totdat het verkocht is. Ging via de makelaar. De huur werd gestopt toen het huis verkocht was.

Maar je kan toch ook niet verwachten dat je eeuwig in een huurhuis kan wonen :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:46

Als dat contract voor onbepaalde tijd is verootje, dan min of meer wel ja. :j

Jullie makelaar heeft waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd geregeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:49

Gypsy schreef:
Als dat contract voor onbepaalde tijd is verootje, dan min of meer wel ja. :j

Jullie makelaar heeft waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd geregeld.

Dat denk ik, juist om zulke problemen te voorkomen is dat via de makelaar gegaan :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:49

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:08

Mensen er staat dat de verhuurder ernstig ziek is, wat moet hij dan? Het maar overlaten aan de nabestaanden?
Ik vind het vrij absurt dat hier zo moeilijk over gedaan word, dit is toch gewoon een risico wat je loopt als je (zoals ik het begrijp) particulier huurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:11

Polly schreef:
Mensen er staat dat de verhuurder ernstig ziek is, wat moet hij dan? Het maar overlaten aan de nabestaanden?
Ik vind het vrij absurt dat hier zo moeilijk over gedaan word, dit is toch gewoon een risico wat je loopt als je (zoals ik het begrijp) particulier huurt.

Eens := ipv te gaan bestuderen of dit wel mag kan je toch ook gewoon in drie maanden een ander huis zoeken :?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:11

Polly schreef:

Het gaat dan inderdaad van rechtswege over op je nabestaanden.
Er is in NL nu eenmaal een hoop bescherming voor de huurder, dat is niet voor niks en dat weet je als verhuurder als je er aan begint.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 21:12

Ik weet niet wat er in de overeenkomst stond, maar ik weet wel dat ze van plan waten om er jarenlang te blijven wonen. Ze hadden alles opgeknapt.
Het huis stond ook niet te koop.

Ik ga haar zeker vertellen dat ze juridisch advies moet gaan inwinnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:13

Huurders zijn in Nederland extreem goed beschermd. Ook als je een contract voor bepaalde tijd hebt, kan het zo zijn dat je er na die tijd toch niet zomaar uitgezet kan worden - hoe gek dat ook klinkt. En inderdaad, koop breekt geen huur. In principe moeten de erfgenamen de huur ook gewoon voortzetten.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, dus het beste kan schoonzus van schoonzus contact opnemen met haar rb-verzekering of met een rechtswinkel oid.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:14

verootjoo schreef:
Polly schreef:

Eens := ipv te gaan bestuderen of dit wel mag kan je toch ook gewoon in drie maanden een ander huis zoeken :?

Dacht exact hetzelfde. Ze is toch ergens akkoord gegaan met een opzegtermijn in het contract? Ze komt toch niet van het ene op het andere moment op straat te staan, ze heeft 3 maanden de tijd om hun situatie te veranderen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:16

Nou sorry hoor, ook al huur je het is gewoon je thuis. Ik snap best dat je dan niet zomaar even gaat verkassen zonder morren. Ook huurders steken soms ergens best geld in. Dan wil je er toch een x aantal jaar van genieten. En 3 maanden om elders te gaan huren is imo best kort.

Als de gemeente jouw koophuis onteigend ga je toch ook niet zonder morren een ander huis zoeken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:17

Nou inderdaad, je weet toch dat je het huurt en dat het niet van jou is? Dat ze dingen hebben opgeknapt hebben ze toch ook bij hun volle verstand gedaan neem ik aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:17

Gypsy schreef:
Polly schreef:

Het gaat dan inderdaad van rechtswege over op je nabestaanden.
Er is in NL nu eenmaal een hoop bescherming voor de huurder, dat is niet voor niks en dat weet je als verhuurder als je er aan begint.

Ik vind het nogal wat om koste wat kost je gelijk te halen tegenover een ernstig en terminaal ziek iemand :n

Als je er heel lang in wilt wonen moet je kopen mi :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:18

Storm schreef:
Ik weet niet wat er in de overeenkomst stond, maar ik weet wel dat ze van plan waten om er jarenlang te blijven wonen. Ze hadden alles opgeknapt.

Is er dan geen mogelijkheid dat zij het kopen?

Je kunt wel alles opknappen, maar als je huurt dan weet je dat het niet jouw eigendom is en dat het huren een keer op kan houden.
Ik denk dat alles erg afhankelijk is van wat er in het huurcontract staat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:19

Gypsy schreef:
Als de gemeente jouw koophuis onteigend ga je toch ook niet zonder morren een ander huis zoeken.

Wat een belachelijke vergelijking!

Als ik dit zo lees weet ik wel heel zeker dat ik never nooit een huis of wat dan ook ga verhuren, ik vind het ronduit schandalig dat mensen in zware tijden zo tegengewerkt worden door huurders, alsof die niks anders aan hun hoofd hebben dan voor het gerecht gedaagd worden omdat ze min of meer noodzakelijk onroerend goed moeten verkopen.
Hou de eer aan jezelf en zoek een andere huurwoning óf, als ze echt niet willen vertrekken doe dan eem bod op het huis, mogelijk is de hypotheek wel op te brengen en dan ben je overal vanaf.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 21:20

Het huis is een prachtige boerderij in het midden van het land met veel grond eromheen. Ze hebben 3 kinderen. Ze hebben afgelopen 2 jaar veel aan het huis opgeknapt en vinden het vreselijk weg te moeten. Zo'n plekje vinden ze niet (snel) meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:21

Gypsy schreef:

Dat kun je niet vergelijken. Bij kopen is het jouw eigendom, bij huren wordt het nooit je eigendom. Dat is ook de reden dat wij nooit hebben gehuurd en een woning gekocht hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 21:21

Delphi schreef:
Storm schreef:

Is er dan geen mogelijkheid dat zij het kopen?

Je kunt wel alles opknappen, maar als je huurt dan weet je dat het niet jouw eigendom is en dat het huren een keer op kan houden.
Ik denk dat alles erg afhankelijk is van wat er in het huurcontract staat.

Haar man heeft een eigen bedrijf en ze krijgen het niet rond om een hypotheek te krijgen.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:22

Gypsy schreef:
Nou sorry hoor, ook al huur je het is gewoon je thuis. Ik snap best dat je dan niet zomaar even gaat verkassen zonder morren. Ook huurders steken soms ergens best geld in. Dan wil je er toch een x aantal jaar van genieten. En 3 maanden om elders te gaan huren is imo best kort.

Dat onderste is toch niet te vergelijken.

Ik heb geen idee wat de afspraken zijn, particulier huren neemt dit soort dingen met zich mee.
Ze hebben afspraken met de eigenaar, geen idee of die bindend gaan zijn voor de nieuwe partij...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:23

Storm schreef:
Het huis is een prachtige boerderij in het midden van het land met veel grond eromheen. Ze hebben 3 kinderen. Ze hebben afgelopen 2 jaar veel aan het huis opgeknapt en vinden het vreselijk weg te moeten. Zo'n plekje vinden ze niet (snel) meer.

Dan moeten ze het kopen, imo is dit een risico van de huurder, zeker bij particuliere huur.
Als dat geen mogelijkheid is zou ik met de familie in gesprek proberen te gaan maar ik kan me heel goed voorstellen dat die wel wat anderw aan hun hoofd hebben

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:26

Polly schreef:
Als ik dit zo lees weet ik wel heel zeker dat ik never nooit een huis of wat dan ook ga verhuren, ik vind het ronduit schandalig dat mensen in zware tijden zo tegengewerkt worden door huurders, alsof die niks anders aan hun hoofd hebben dan voor het gerecht gedaagd worden omdat ze min of meer noodzakelijk onroerend goed moeten verkopen.
Hou de eer aan jezelf en zoek een andere huurwoning óf, als ze echt niet willen vertrekken doe dan eem bod op het huis, mogelijk is de hypotheek wel op te brengen en dan ben je overal vanaf.

In ons dorp is iemand die haar huis ook verhuurd had. Het huis werd uitgeleefd en was ontzettend smerig. Huurders hadden een betalingsachterstand van enkele maanden en nog steeds mocht zij de huurders niet uit haar eigen huis zetten. Pas na een lange strijd via de rechtbank zijn ze eruit gemoeten .... en zat zij met een compleet uitgeleefd huis.

Een wederzijdse opzegtermijn vind ik niet meer dan normaal. Ook lijkt het me normaal dat je een huurder er uit kunt zetten als bijv. de huur 2 maanden niet betaald is, tenzij je samen een betalingsregeling treft. Ook als de huurder schade aan je huis toebrengt en het niet onderhoud vind ik dat je als verhuurder wat meer rechten mag hebben.
Ik zou inderdaad ons huis ook nooit verhuren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:26

Gek dat iedereen de huurders aanvalt. Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat dit het risico is wat de verhuurder neemt. Hij had het huis ook kunnen verkopen.

Overigens maakt het niet uit wat bokt vindt, maar wat er in de wet staat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:28

ik snap dit soort dingen ook vaak niet.

mij is altijd geleerd dat je iets wat je huurt(eender wat),je geen (grote) kosten aan doet,het is nl niet van jou.

wat haalt rechtzaak of juridisch of eender wat uit?
als het verkocht wordt,moeten ze er sowieso uit.
een boerderij wordt gewoon gekocht om zelf in te wonen,niet om te verhuren.
en dat geldt altijd als reden om eruit gezet te worden als huurders.

dus nu morren en ff enkele maanden rekken haalt toch gewoon niets uit?
het huis komt te koop,dus eruit moeten ze sowieso.

idd risico van het huren en niet slim om in een huurhuis hopen kosten te doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:29

Kinke schreef:
Nou inderdaad, je weet toch dat je het huurt en dat het niet van jou is? Dat ze dingen hebben opgeknapt hebben ze toch ook bij hun volle verstand gedaan neem ik aan.

Je weet toch dat als je een woonhuis verhuurt dat je dat niet zomaar weer vrijkrijgt, hebben ze toch ook bij hun volle verstand gedaan neem ik aan. Het is nou eenmaal zo geregeld in de wet dat verkoop geen huur breekt. Niks erg als je daar geen verstand van hebt hoor, maar daar zou ik me als huurder dan weer niet zoveel van aantrekken.