Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
musiqolog schreef:Relaxed schreef:Ik heb een nieuwe CV met een slimme thermostaat en hier kan je een weekprogramma invoeren.. Nu vraag ik me altijd af of het beter is om de temperatuur laag te zetten als je er niet bent of om juist de temperatuur wat hoger te houden zodat hij niet zo hard hoeft te werken als je thuis komt.. Wat is nou beter?
Dus welke temperaturen houden jullie aan als je er wel of niet bent?
Dat de thermostaat harder moet werken als je hem een tijdje uitzet en dan weer aanzet is een fabeltje. Gewoon uitzetten als je weggaat.
Redeneer maar even mee. Warmte is een vorm van energie. Dat je huis 's winters afkoelt komt door de tweede wet van de thermodynamica: energie wil zichzelf gelijkmatig verdelen en dus gaat de warmte naar buiten. (De mate waarin hangt natuurlijk af van je isolatie, maar dat terzijde.) Naarmate het verschil met buiten kleiner wordt, neemt die neiging tot egaal verdelen wel af: je huis wordt minder snel kouder. Bovendien krijg je restwarmte van je buren, en van automatische lichten (als je die hebt).
De cv vult die verdwenen warmte aan door extra energie toe te voegen. Dat doet hij door chemische energie om te zetten in warmte. Elke graad warmte "kost" vrijwel evenveel energie. (Vrijwel, omdat er al tijdens het stoken een minibeetje verloren gaat aan de omgeving.) Stel nu - je bent een tijdje weggeweest - dat het in je huis is afgekoeld tot 15 graden en je wilt 20 graden. Dan kost dat evenveel als vijf keer een graad opstoken. Als je de thermostaat in de tussentijd aan laat staan heeft hij waarschijnlijk wel vaker dan vijf keer moeten werken - hoe hoger hoe vaker. Dus: wees wijs, spaar het milieu en je bankrekening en laat hem gewoon op vorstbeveiliging staan.
Ik citeer dit artikel:Citaat:When the ambient temperature is low, temporarily decreasing the temperature setting on a building's programmable thermostat (e.g. at night or when it is unoccupied) rather than maintaining a steady temperature can save a significant amount of energy.[406] A common myth is that if the building is allowed to cool, its furnace has to "work harder" to reheat it to a comfortable temperature, counteracting or even exceeding the energy saved while the temperature was allowed to drop. Actually this practice can result in energy savings of five to fifteen percent as the heat lost by a warm structure in a cold environment is proportional to the temperature difference between the inside and outside of the structure.
En voor wie nog altijd denkt dat Wikipedia niet betrouwbaar is: https://www.google.nl/search?q=thermost ... wgLF4qeACg
Overigens laat ik dat ding 's winters soms hele dagen uit. Het is hier nu 14,5 graad en met trui aan best uit te houden.
_Ezra schreef:Het is niet helemaal onzin dat warm maken zoveel meer energie kost dan warm houden. Tijdens het verwarmen staan de radiatoren vaak als een gek te loeien, waardoor ze veel warmer zijn dan de rest van de kamer en daar dus ook veel meer energie verloren gaat naar buiten. Zeker omdat de warmtestroom door straling met een macht 4 oploopt met de temperatuur is het beter als de warmte goed over de kamer verdeeld is. Hoe groot de invloed hiervan is, geen idee. Ik kan me niet voorstellen dat het heel veel scheelt.
Het is net zo'n discussie als of langzaam optrekken met een auto zuiniger is dan snel optrekken.
Captain schreef:21.5 overdag, ook als we weg zijn en 17.5 's nachts. Wat hebben veel van jullie het koud in huis zeg!Met de houtkachel aan is het hier zo'n 23-24 graden in huis
_Nelleke_ schreef:Ik denk wel dat het per systeem verschilt. Als het hier afkoelt naar bijv. 15 graden heeft het systeem zo'n 24-48u nodig om terug op temperatuur te komen. Dan staat hij dus continu te pompen. Op temperatuur houden kost echter veel minder tijd en energie.
Het schijnt ook gezonder te zijn, en dan heb je het buiten ook minder koud.
8nnemiek schreef:Bij vloerverwarming zeggen ze vaak dat het beter en zelfs goedkoper is om altijd dezelfde temperatuur te houden, maar of dat echt goedkoper is vraag ik me af. Bij gewone verwarming is het altijd beter om hem lager te zetten.
Wij hebben hem zelf eigenlijk altijd vrij laag staan (16 graden) en stoken alleen als we het echt koud hebben. Bijna nooit eigenlijk
?
. Zou echt niet graag bij je op visite gaan. Ja, in 80 berenvellen over elkaar heen
20 - 23 graden en dus loop ik daar rond in poli met korte mouwen, terwijl thuis trui erover. Yv_ schreef:8nnemiek schreef:Bij vloerverwarming zeggen ze vaak dat het beter en zelfs goedkoper is om altijd dezelfde temperatuur te houden, maar of dat echt goedkoper is vraag ik me af. Bij gewone verwarming is het altijd beter om hem lager te zetten.
Wij hebben hem zelf eigenlijk altijd vrij laag staan (16 graden) en stoken alleen als we het echt koud hebben. Bijna nooit eigenlijk
En als er dan visite overkomt?
16 graden, dat is serieus vriesstand voor mij. Zou echt niet graag bij je op visite gaan. Ja, in 80 berenvellen over elkaar heen
Als ouders over de vloer zijn zet ik hem soms zelf al graadje hoger als ze bezoek aankondigen. Komen ze onaangekondigd hebben ze even pech en vraagt mijn mams zelf soms of hij graadje hoger mag.
bruintje123 schreef:Captain schreef:21.5 overdag, ook als we weg zijn en 17.5 's nachts. Wat hebben veel van jullie het koud in huis zeg!Met de houtkachel aan is het hier zo'n 23-24 graden in huis
Ja dat verbaasd mij ook![]()
Als de houtkachel de 24 aantikt vind ik het te warm worden. Dan kruip ik onder de deken uit
Maar 22-23 lekker
).
. Met een blouse en een trui komen we er hier niet trouwens
. 8nnemiek schreef:Je went heel snel aan een koudere temperatuur in huis hoorHet schijnt ook gezonder te zijn, en dan heb je het buiten ook minder koud.
Zeker als je de hele dag bezig bent vind ik 18 graden echt te warm.
Ik loop ook zonder problemen met alleen mijn vestje naar buiten nu, ik heb het bijna nooit meer koud. Heerlijk
Yv_ schreef:8nnemiek schreef:Bij vloerverwarming zeggen ze vaak dat het beter en zelfs goedkoper is om altijd dezelfde temperatuur te houden, maar of dat echt goedkoper is vraag ik me af. Bij gewone verwarming is het altijd beter om hem lager te zetten.
En als er dan visite overkomt?
16 graden, dat is serieus vriesstand voor mij. Zou echt niet graag bij je op visite gaan. Ja, in 80 berenvellen over elkaar heen
. Captain schreef:21.5 overdag, ook als we weg zijn en 17.5 's nachts. Wat hebben veel van jullie het koud in huis zeg!Met de houtkachel aan is het hier zo'n 23-24 graden in huis
GDG schreef:Yv_ schreef:En als er dan visite overkomt?
Dan doe ik de kachel aan en zonodig ook de CV (maar meestal is de kachel genoeg).