Extra bewoner koophuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:56

Dani schreef:
420BlazeIt schreef:
Als zij schulden heeft kunnen de deurwaardes naar jouw huis komen en daar spullen wegpakken, spreek uit ervaring.

Dat gaat niet zomaar, hoor. :) Als TS kan aantonen dat het hun spullen zijn gebeurt er niks mee. Het is niet zo dat zodra iemand bij je inwoont al jouw bezittingen ineens gezamelijk bezit zijn en in beslag genomen kunnen worden. Overigens kent die procedure ook nog een heel voortraject, ze staan niet zonder aankondiging op de stoep om je inboedel mee te nemen.

Meestal is dat juist andersom..
verhuurder heeft immers op contract welke kamer van de huurder is..
de gewone ruimte zijn meestal dan gezamelijk gebruik, waarin de huurder hooguit wat losse spullen zet.. een schuldeiser gaat niet zondermeer de ruimte van een verhuurder leeghalen..

daarnaast heb ik ook geen bonnetjes meer van spullen die ik 10 jaar terug heb aangeschaft (bank, tv, eethoek etc etc etc) dus dat 'aantonen' is lastig.. dmv huurcontract maak je het wel aannemelijk..

als huurder heb je een groter probleem als een verhuurder schulden heeft.. vooral als er spullen van jou in de gezamelijke ruimten staan.. dit heb ik bij de hand gehad.. wij hebben tijdelijk een woning gedeeld met een 'vriend'. schuldeisers aan de deur voor beslag.. Gelukkig konden wij aannemelijk maken dat zijn spullen (uit een scheiding) een bijeengeraapt zooitje was en al maanden in de tuin stond weg te rotten omdat hij de moeite maar niet nam om het af te voeren, terwijl keurig onze verhuisbonen van de verhuizer konden laten zien met het aantal kuub dat vervoerd was, en een aantal foto's van onze verhuizing waar gelukkig onze meubels op zichtbaar waren. (onze opslag laten zien, slaapkamer plus aankoopbonnen voor de kast en bed die daar nieuw stonden) en de foto's die aantoonden dat de meubels in de woonkamer van ons waren.. anders waren we zwaar de pineut geweest.. deurwaarder gaat er namelijk vanuit dat de eigenaar/hoofdhuurder ook eigenaar is van de spullen in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:23

GamblersCup schreef:
Ik zou er zelf niet al te moeilijk over doen. Prima om wat regeltjes op papier te zetten, maar niks "verhuren", gewoon inwonen en je hoeft niks om te zetten of op te geven. Gewoon een maandelijks bedrag afspreken en wanneer dit uiterlijk betaald moet zijn. Als het om een relatief korte periode gaat. Mocht het om langere tijd gaan (maand of 2, 3 zou ik zo prima vinden, verwacht half jaar of langer vindt ik niet "kort") dan is de kans op ergernissen etc groter en dan zou ik serieus een contract opstellen.

Nja ze wil zich misschien ook inschrijven op ons adres :) Dus vandaar dat ik aan het kijken ben hoe het verder zit. Als ze zich elders inschrijft, maakt het niks uit. Maar het ideale zou gewoon zijn dat ze zich bij ons inschrijft.

Liselot

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:31

Inschrijven op jullie adres zou geen probleem moeten zijn hoor. Wel moet ze bij de gemeente een brief met toestemming van jou of je vriend afgeven.
Enige waar inschrijving effect op heeft is zijn de gemeentelijke belastingen en het rioolrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:07

Liselot schreef:
Inschrijven op jullie adres zou geen probleem moeten zijn hoor. Wel moet ze bij de gemeente een brief met toestemming van jou of je vriend afgeven.
Enige waar inschrijving effect op heeft is zijn de gemeentelijke belastingen en het rioolrecht.

Ja en dat heb ik dus gecheckt bij de gemeente, en 1 inwoner extra heeft daar blijkbaar geen invloed op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:37

Tegenwoordig werken de meeste gemeentes met 1 persoons of meer persoons huishoudens voor de heffingen etc
Dus of je er met 2 of 10 woont makt daar biet echt voor uit

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:50

Hoe het technisch en juridisch allemaal zit, heb ik geen verstand van. Maar maak wel hele goede afspraken en spreek ook een proefmoment en evaluatiemomenten af. Iemand in huis nemen kan soms best tegen vallen door andere gewoontes en verwachtingen. Leg dit ook goed vast en leg ook de betaaltermijnen en het bedrag netjes vast en wat daar eventueel qua boodschappen wel onder valt en wat niet. Verwacht je logee bijvoorbeeld elke avond wijn en iets lekkers na de avondmaaltijd kan het aardig begrotelijk worden.
Ik zou het voor een langere periode met gedeelde voorzieningen (keuken en badkamer) niet meer doen. Voor een weekje of iets langer met een duidelijke einddatum zijn veel mensen wel bij mij welkom.