Het 'oma weet raad'-topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:09

Zelf heet water toevoegen.
als ik een negentig gradenwas draai met een afwas machine tablet,gooi ik er ook nog 10 liter heet water bij.
een wasmachine gebruikt te weinig water om hem goed te kunnen reinigen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:12

Das wel een goeie, zou mbv de waterkoker of een grote pan op het fornuis natuurlijk als hij bijna volgelopen is, bijna kokend heet water kunnen toevoegen. Zag mezelf nog geen hele wasmachine hoeveelheid aan water kokend heet krijgen anders :')
Ga ik proberen, thanks!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:33

Ik mis de Dasty en de wondersponsjes van de Action nog in dit topic. Menig ding wat je amper schoonkrijgt met alle dure rommel is zo schoon met gele Dasty. Topspul.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:37

Azijn voor alles:
* Streepvrij lappen van de ramen
* Tegen schimmel in bv de badkamer
* Verdund een zeer goed middel tegen roos in het haar
* Bladluis vlucht weg van planten, verdund gebruiken
* Een prima ontvetter van pannen e.d
* RVS word glimmend schoon
* Schimmelnagels worden ermee verholpen
* Desinfectie bij wonden als er niets anders voorhanden is: prikt wel!
*Vlooien zijn er niet dol op: te gebruiken in de hondenmand e.d
* Ontkalkt de wasmachine of vaatwasser
* Etc etc etc

En: balsamicoazijn en mandarijntjes geven een meer dan heerlijke saus bij eendenborst :D

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:05

Heeft iemand de tip voor een zere keel? Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er maar niet vanaf.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:34

geerte schreef:
Heeft iemand de tip voor een zere keel? Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er maar niet vanaf.

Thee met honing? En wat ook helpt is Cola, in kleine slokjes drinken. En anders morgen een haring halen, wel een verse, en die op eten, dat verzacht ook heel erg!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:36

Thee met honing al geprobeerd, en haring hou ik niet zo van. Ik zal vanmiddag even cola halen en dat proberen.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:41

geerte schreef:
Thee met honing al geprobeerd, en haring hou ik niet zo van. Ik zal vanmiddag even cola halen en dat proberen.

Ik heb toen der tijd een hele fles cola op, ondanks dat ik het echt vies vind.. Maar het hielp! Hopelijk bij jou ook!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 03:03

Nu we het toch over Cola hebben. Het helpt bij mij altijd heel erg tegen misselijkheid. Als ik misselijk ben drink ik een paar slokjes Cola, even gaan liggen, en tadaa. Niet de meest gezonde oplossing, maar het werkt wel. Wel alleen de echte Cola trouwens (dus niet suikervrij ofzo, die helpen bij mij nooit)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 04:05

__Sannne schreef:
Nu we het toch over Cola hebben. Het helpt bij mij altijd heel erg tegen misselijkheid. Als ik misselijk ben drink ik een paar slokjes Cola, even gaan liggen, en tadaa. Niet de meest gezonde oplossing, maar het werkt wel. Wel alleen de echte Cola trouwens (dus niet suikervrij ofzo, die helpen bij mij nooit)

Jep! Toen ik zo misselijk was tijdens mijn zwangerschap, werkte cola als een tierelier!

Baking soda+Azijn bruist... Handig als je doucheputje niet doorloopt of als je je wc pot schoon wil bruisen :)

Verse gemberthee met citroen helpt bij grieperigheid.

Avocado gegeten? De binnenkant van de schil kun je over je gezicht smeren, lekker maskertje!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 04:11

Ik was mijn ramen met auto shampoo. Wel 1 nemen waarbij er op de verpakking staat dat het streepvrij opdroogt zonder na te spoelen.
Zag de glazenwasser dat doen op het werk.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:33

slimme tip Jorika! Ik heb mijn auto altijd graag schoon :P

Azijn voor mijn RVS waterkoker? Om hem te laten glimmen? Dat ga ik proberen, vind dat ding er altijd zo 'vies' uitzien!

Heeft iemand ooit cola in zijn WC geprobeerd tegen de kalk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:37

Krassen in een houten vloer kun je een stuk minder zichtbaar maken door het in te smeren met het binnenste van een walnoot :) Goed laten intrekken.

Azijn in mijn RVS waterkoker werkt hier helaas niet :(

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:04

Azijn werkt ook heel goed tegen onkruid,wel bij droog weer doen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:09

Cola helpt ook tegen kauwgom in je haar, dat moet je even laten intrekken en dan krijg je dat gemakkelijker los.

Cola helpt tegen verbrande pannen, ook laten intrekken en dan zijn ze weer als nieuw.

Cola verwijderd roest gemakkelijk en cola kan bloed- en vetvlekken uit textiel halen.

En dan te bedenken dat je dat drinkt, zal vast goed zijn voor je.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:11

geerte schreef:

laurierdropjes!
(van die stukjes staaf zeg maar)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:14

Cola in de plee kan, maar makkelijker is het om er een flinke scheut huisdhoudazijn in te gooien (is zuurder dan gewone azijn) en een beetje heet water (grote mok of zo, alleen om de temperatuur te laten stijgen). Even borstelen en als het heel erg is met borstel en al een nachtje laten staan. Volgende ochtend nog een keer flinke scheut heet water erin (liter of zo) goed borstelen en voila pot en borstel weer schoon.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:33

geerte schreef:

Een warme, vochtige doek om je nek en dat liefst nog afdekken met plastic. Helpt ook bij beginnende keelontsteking.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:46

cola is ook een wonder middel

* schoon maken van het toilet
* bij keel klachten, drinken
* bij maag en darm problemen (of voedsel vergiftiging)

drupel benzine in een mieren nest, dan verhuizen ze gelijk.
baking soda is echt fantastisch,
*super tegen schimmel
*mee spoelen als je een wondje in je mond hebt of aften
*vieze geurtje in je kleiding, even laten weken in azijn en of baking soda
* prima om de tanden te poetsen bij gebrek aan beter
*schoonmaken van filters ook in combinatie met azijn

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:47

Wat een handig topic!
Heeft iemand een tip tegen schimmel in de afzuig van mn badkamer?
Ik heb pas een nieuw huis gekocht en de rest van de badkamer is nu schimmelvrij alleen in de randen van de afzuig zit nog schimmel.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:16

Papje van baking soda en water maken en erop smeren :)

Heeft iemand een tip tegen een witte waas over zwarte badkamervloertegels?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:44

Baking soda aanwezig hier, azijn idem ken veel trucjes maar die combineren voor mijn eeuwig verstopte afvoer nog niet eerder gedaan.

Tips voor vies fornuis. Schoonmaken meteen nadat je klaar bent met koken. Voor je gaat eten dus. Dan is ie zo schoon omdat er nog niets is oogedroogd. Vieze geuren in magnetron of oven. Bakje met azijn erin doen en aanzetten even.

Soda in de wasmachine doen maakt ook schoon als je hem wilt wassen op 90 graden. Ik doe er altijd handdoeken bij. Verder gebruik ik afwasmiddel ook voor alles. Alleen let op bij ramen lappen met de citroen versie. Dat kan je schilderwerk en stopverf aantasten.

Bij bloed en koud water wil een schepje keukenzout erbij ook wel helpen.

Echte cola wordt ook wel in ziekenhuizen gegeven op de afdeling interne geneeskunde is samen met zure sinaasappelsap het enige dat hier helpt bij erge misselijkheid en diarree

Witte waas is kalkaanslag. Wat water met azijn wil wel helpen. Maar niet gebruiken op marmer of erg poreuse tegels. Probeer eerst in een onopvallend hoekje

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:07

Ik vind azijn altijd zo stinken. Al die foefjes kunnen ook met soda ipv. azijn. Stinkt niet, werkt als een tierelier.
Binnenkant water koker met soda of een vaatwas tabletje en water. Ff laten koken en laten staan. Na een paar uurtjes is het brandschoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:16

phormicola schreef:
Wat een leuk topic!

Het enige waar ik nu op kan komen is dat ik bij een nieuwe stofzuigerzak eerst even wat waspoeder opzuig. Zo ruikt je huis altijd lekker als je stofzuigt. Helemaal fijn als je huisdieren hebt en de stofzuiger gaat stinken. Werkt beter dan die speciale parfums en het is veel goedkoper!

Bazentip, nu al _O_. Ga ik proberen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:19

Ja, dit topic heb ik nodig! :j Heeft iemand misschien een tip tegen theeaanslag op glazen? Ik was het zo beu dat ik bijna nieuwe glazen had gekocht, tot we weer een vaatwasmachine kregen. Eén keer daarin en ze blonken als nieuw! Maar nu we een paar maanden verder zijn, zit die rotte aanslag er toch weer op. Er zit altijd genoeg zout en glansspoelmiddel in de machine. Wat doe ik fout? :\