reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:51

Dat is idd ook een goede eepie!
Prijzen die ik bespreek met onze particuliere klanten is standaard inclusief btw. Maar meld dit altijd extra idd! Ik ben benieuwd wat ze maandag zeggen TS!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:00

En dan nog.. Zelfs met 4 nieuwe banden ( dat ben ik niet eens kwijt voor mijn Landcruiser!) wat was er dan ineens extra mis mee dat het 50% duurder werd?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:36

Inclusief of exclusief btw, moet niks te maken hebben met de prijsafspraak. Ts is particulier, dus hoeft niet te gaan vragen in of ex. Btw. Een particulier heeft niks te maken met btw. Laat je niet afschepen Ts. Ik zou ook niet zo amused zijn, met zo'n afwijkende rekening.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:08

Nee daarom bridget, maar toch krijg ik heeeel vaak de vraag van mijn particuliere klanten of dit in of ex is. Omdat ze vaak wel denken dat het ex prijzen zijn die wij afgeven.

Bij onze zakelijke klanten is alles idd standaard ex btw.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:04

hagelslag schreef:
Zo dat is niet netjes.
Ik weet niet wat officieel wel of niet mag.
Wel weet ik dat ik bij de garage waar ik altijd heen ga een ongeveerprijs vraag.
Heel precies kunnen ze het niet altijd zgen ivm een uurtje langer of korter ermee bezig zijn.
Tot dusver hebben ze altijd de kosten te groot geschat. Oftewel was 50-150 euro goedkoper uit.

Ik vraag/eis haast := dat ook altijd heel specifiek; de prijs van een grote of kleine beurt of apk is standaard, maar álles wat ze daarbuiten tegenkomen daarvoor moeten ze me bellen.

Ik ben namelijk ook eens "slachtoffer" geweest van de welbekende 'Fitte' garage en moesten er ineens 3 (en dus 4, want 3 banden veranderen mag niet?) i.p.v. 2 vervangen worden en nog allerlei andere "ditjes en datjes" en was een gewone APK ook ineens 700 euro. -O-
Overigens met dezelfde auto later "totaal verroeste" remleidingen aldus diezelfde garage. Oké met je remmen neem je geen risico's, maar ik heb éérst de auto maar eens mee naar huis genomen en mijn zwager (en zijn monteur-buurman) gevraagd.
Voor 100 euro materiaal gekocht, de buurman 100 euro gegeven en toen was het opgelost (en zó "totaal verroest" was het niet, zei de buurman) en kostte het geen 600,- :roll:

Kortom: ALTIJD een prijsopgave vragen en ALTIJD eisen dat ze bellen, als ze andere dingen tegenkomen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:33

Wat ben ik dan blij met mijn eerlijke garage. Wij hebben 1 goede auto en 1 oude auto voor de paarden. Hoe vaak ik wel niet met mijn rammelbak bij de garage heb gestaan wegens rare geluiden. Hij heeft er dan naar gekeken, soms wel een reparatie de andere x niet. Hij heeft ook wel eens materiaal bij de sloop gehaald omdat nieuwe onderdelen bij zo'n oude auto niet meer van toepassing zijn. Voor de nieuwe keuring gedaan moet worden ga ik langs, kijkt hij de auto na en dan wordt er besloten of de auto nieuw gekeurd wordt of weg (naar de sloop/ijzerhandelaar) gaat

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:45

Niet mee akkoord gaan, je staat in je recht. Als ze duurdere reparaties uitgevoerd hebben zonder van te voren te overleggen is dan hun verlies ! Dit mag niet.
Mijn dochter heeft dat ook gehad en als je vol houdt, krijg jij je gelijk.
Zeg gewoon, als je geen gelijk krijgt dat ze het er dan maar weer uit moeten halen. Je gaat niet betalen voor iets wat niet afgesproken was. En als ze er langer over gedaan hebben, dan gedacht, is ook hun probleem. Afspraak is in dit geval afspraak.
Die regel geldt dus nog steeds.

Oja en vraag naar de oude onderdelen ! Laat ze maar bewijzen dat ze echt gedaan hebben wat ze beweren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:59

Niet mee akkoord gaan hoor! Laat ze die twee andere banden maar weer omwisselen voor de oude. Jij hebt geen opdracht gegeven voor 4 nieuwe banden begrijp ik uit je verhaal.
Die garage man maar duidelijk laten weten dat dit niet de afspraak is. Zijn ze helemaal zeg.. Als ik bij de patatboer 10 euro patat bestel dan is het 10 euro patat. Als hij er dan ongevraagd nog frikandellen en mayo bij doet ga ik er niet voor betalen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:46

Hopelijk kunnen ze bij de BOVAG iets voor je doen. Wij hebben er hele slechte ervaring mee. Zij behartigen namelijk de belangen van het garagebedrijf en niet van de klant!
De motor van onze auto is overgekookt tijdens de testrit van de apk. Monteur kon er zogezegd niks aan doen (gewoon geen zin gehad om de auto aan de kant te zetten, toen er lampjes gingen branden). Garagebedrijf wilde ons niet tegemoet komen voor de hele dure reparatie. BOVAG ging helemaal met garagehouder mee. Einde vertrouwen in garagebedrijf en BOVAG dus.
En rechtsbijstand kon ons ook niet helpen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:04

MamaMiesje schreef:
hagelslag schreef:
Zo dat is niet netjes.
Ik weet niet wat officieel wel of niet mag.
Wel weet ik dat ik bij de garage waar ik altijd heen ga een ongeveerprijs vraag.
Heel precies kunnen ze het niet altijd zgen ivm een uurtje langer of korter ermee bezig zijn.
Tot dusver hebben ze altijd de kosten te groot geschat. Oftewel was 50-150 euro goedkoper uit.

Ik vraag/eis haast := dat ook altijd heel specifiek; de prijs van een grote of kleine beurt of apk is standaard, maar álles wat ze daarbuiten tegenkomen daarvoor moeten ze me bellen.

Ik ben namelijk ook eens "slachtoffer" geweest van de welbekende 'Fitte' garage en moesten er ineens 3 (en dus 4, want 3 banden veranderen mag niet?) i.p.v. 2 vervangen worden en nog allerlei andere "ditjes en datjes" en was een gewone APK ook ineens 700 euro. -O-
Overigens met dezelfde auto later "totaal verroeste" remleidingen aldus diezelfde garage. Oké met je remmen neem je geen risico's, maar ik heb éérst de auto maar eens mee naar huis genomen en mijn zwager (en zijn monteur-buurman) gevraagd.
Voor 100 euro materiaal gekocht, de buurman 100 euro gegeven en toen was het opgelost (en zó "totaal verroest" was het niet, zei de buurman) en kostte het geen 600,- :roll:

Kortom: ALTIJD een prijsopgave vragen en ALTIJD eisen dat ze bellen, als ze andere dingen tegenkomen.

Je had rustig 3 banden mogen laten vervangen! Je mag 4 verschillende merken erop hebben. Zolang de maat en het draagvermogen/snelheidscodering maar hetzelfde is.

Wat wel is, is als die 4e band 2.3 mm is ( nog boven de apk norm) en je legt er een nieuwe band langs, dan slijt die nieuwe band harder dan normaal. Dus dan zou ik ook 4 aangeraden hebben. Maar niet verplicht hebben.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:37

Een vorige garage was ook goed in voorschotelen van extra apk-kosten. Onze koplampen waren nogal wazig geworden, daar wisten ze wel een adresje voor die ze voor €100,00 wel mooi zouden polijsten tegen de tijd dat hij gekeurd moest worden.
Toch maar naar een andere garage gegaan, die hebben ongevraagd en zonder kosten te berekenen de koplampen gepolijst... het kan dus best anders.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 04:24

Ik heb afgelopen oktober mijn auto weggebracht voor apk.
Werd s middags om 2 uur gebeld dat het een duur geintje zou worden om hem door de apk te krijgen. En als er dan ook nog onderhoud bij zou komen. Ik moest rekenen op zo'n €2500!
Ik was uiteindelijk voor €700 euro klaar voor de apk. En voor de keuring zelf €27,50 betaald. Met vlag en wimpel!

De garage waarbij ik de initiële keuring heb laten uitvoeren ging nog geen week later over de kop.
Ik durf te wedden dat ze nog even de opkaas premie bij elkaar wilden harken...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:21

@TS; nog contact gehad met betreffende garage? Ben benieuwd wat ze gezegd hebben :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:03

We zijn inderdaad maandag langs gegaan. Hij begon al een beetje van ja ik moest wel want die onderdelen waren gewoon echt niet meer goed etc. etc.
Hierop heeft m'n moeder dus gezorgd dat ze gewoon liever had gehad dat ze eerst was gebeld, en er eigenlijk gewoon heel erg teleurgesteld in was.
Meneer snapte het wel, en omdat we altijd vaste klant geweest zijn komt hij met een oplossing waarmee ze beide tevreden gaan zijn! Dus even afwachten!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:19

Ben benieuwd wat hij gaat doen dan. Niet zomaar af laten schepen hoor. En eventueel om oude onderdelen vragen.

Wij laten deze standaard al aan de klant kijken. Of ik vraag zelfs of de klant in de buurt is zodat hij/zij samen met de monteur onder de auto door kan lopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:28

Ben ik de enige die stijl achterover zou slaan als ik ineens een rekening van bijna 1000 euro zou krijgen voor mijn auto terwijl iets meer dan de helft is geindiceerd? Serieus als iemand zegt kost ongeveer 600 euro en het wordt 700 vind ik dat niet zoon punt. Maar als er in 1 keer even 300 euro bovenop geknald wordt, zonder telefonisch overleg, hebben ze aan mij best wel een boze klant. Ook al heb je het niet zwart of wit. Jij mag toch altijd zelf beslissen of je voor 1000 euro die auto wilt laten maken. Ik zou voor 600 euro met mijn auto zeggen: doen. maar voor 900 zeg ik laat maar zitten. dan is een andere auto goedkoper

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:31

Zeker met je eens RM! Daarom moet TS zich dalijk echt niet af laten schepen! Die garage moet hier van leren en zeggen sorry, onze fout, je betaald zoals we het hebben afgesproken. Ik vind dat TS niet mag boeten voor de fout van de garage.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:18

De rekening is toch 600 euro geworden! :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:36

Dat is netjes opgelost! Fijn :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:15

Goedzo! Fijn om te horen! De rest is echt pakkie aan van de garage :) Afspraak is afspraak, of ze hadden je alsnog van te voren in moeten lichten!

Fijn dat het is opgelost TS!

Maar kun je nagaan... Dat er gewoon daadwerkelijk mensen zijn die hier niets van (durven) zeggen?
en garagisten die dit gewoon 'proberen' soms in de optie, niet geschoten is altijd mis?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:59

Dat is fijn.
Alsnog wel veel geld.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:18

Netjes opgelost.

Helaas bestaan er veel nare garages.
Ooit eens naar kwik fit gegaan voor apk. Nou er was van alles mis. Cylinders moesten allemaal vervangen worden. Van alles met de remmen. Was duur grapje. Minstens 600 euro. Heb gezegd dat ze niks mochten doen.

Auto opgehaald en naar mijn vader gereden (180 km rijden). Die is monteur. En grote dingen door hem laten doen is veel goedkoper.
Bleek dat er niks mis was met mijn Cylinders en alleen de remslang vervangen moest worden. Ik was 20 euro kwijt. Ok, geen man uren gerekend. Maar dat zou nog niet uitkomen op 600... vieze oplichters

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:50

Da's kwikfit inderdaad. Mijn vriendin ging er eens naar toe omdat dr band zachtjes leeg liep en wilde m laten proppen. Nah, dat kon niet, er moesten gelijk 4 nieuwe banden onder. Want ja, 1 vervangen kon niet, dus t moesten er sowieso twee zijn, maar dan kon ze maar beter alle 4 doen.
Mijn vriendin neemt alles van iedereen aan, maar gelukkig was ik mee, ik heb gezegd dat we dat dus even mooi niet gingen doen, en we zijn naar een garage gereden. 10 euro later hadden we een gepropte band.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:16

Ellentjuh12 schreef:
Ik vraag mij af of je verplicht bent dit te betalen. Ik heb ooit hetzelfde mee gemaakt, volgens de apk waren mijn remkabels e.d. niet goed meer. Ik heb zelf echter verstand van auto's en ben aan het repareren gegaan en kwam erachter dat er niets mis was met de bekabeling. Toen ik hierover boos heb gebeld werd het af gedaan met dat de receptioniste er weinig verstand van had en dat ik de auto kon terug brengen voor de goedkeuring. Ik vind dit ronduit onbeschoft dat dit soort dingen geflikt worden!

Klopt. Dit is de reden dat ik hem altijd naar een apk breng waar ze echt alleen apk doen en geen reparaties. Zijn vaak wel wat duurder maar zijn gratis herkeuringen. Een kwikfit die voor 12.5 keurt us altijd wat mis omdat hun op de reparatie kosten rond moeten komen plus dat daarna nog eens 12.5 komt om hem te herkeuren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:19

Ik heb een Peugeot en ga gewoon naar de Peugeot garage.
Nooit meer problemen gehad. Bellen netjes over de kosten. En die vallen altijd weer lager uit.

Apk is 20 euro. Dus ook niet zo rampzalig duur.