Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:28

Ik zou jullie inkomen bij elkaar leggen. Komen jullie samen hoger uit dan de sociale huurgrens dan gaan oriënteren op een koopwoning.
Huurwoningen worden alleen maar duurder en met kopen heb je dat probleem niet meer

F_Orumster

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:33

Als je koopt, zorg dan dat de maandlaste te dragen zijn op 1 persoon. Mocht het dan uitgaan dan kan diegene er prima blijven wonen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:55

Wellicht is een tijdje antikraaksamenwonen ook een idee?
Of in een vakantie samen opeen huis passen.
Of tijdelijk een vakantiewoning huren.

Kunnen jullie uitvinden of samenwonen werkt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:57

En eventueel een tijdje anti kraak?
Soms heb je mooie woningen die geen kont kosten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:04

M'n vriend en ik hebben na een relatie van 2,5 jaar een huis gekocht. We wilden eerst huren maar met de lage rente en een erfenis was kopen toch goedkoper. Ik woonde nog thuis, hij op kamers maar wel al een jaar 'samengewoond' bij m'n ouders. Het huis staat op zijn naam en hij kan het alleen betalen. Dus als het niet werkt, ga ik terug naar m'n ouders en blijft hij hier wonen. Er was voor ons dus eigenlijk geen risico om te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:34

Ik heb het topic van [STW] School, studie en werk naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek verplaatst, omdat ik denk dat het hier beter thuis past.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 02:19

[***] schreef:
Ik heb het topic van [STW] School, studie en werk naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek verplaatst, omdat ik denk dat het hier beter thuis past.

Bedankt! Ik heb getwijfeld :Y)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:13

Mijn vriend was eerst ook van, nee ik wil niet huren dat is geld wegsmijten. Hij wou ook direct een huis kopen. Maar nu zijn we toch aan het huren. Ik heb hem uitgelegd dat als wij een huis gingen kopen én het zou mis lopen dat we waarschijnlijk veel meer geld kwijt zijn dan als we een paar jaar huren. Uiteindelijk vallen onze gemeenschappelijke kosten ook enorm mee, als we zouden gaan kopen zouden we per persoon zeker het dubbele per maand kwijt zijn, dus misschien gooien we nu wel elke maand geld weg maar aan de andere kant kunnen we nu ook nog flink sparen elke maand.
Voor mij was het ook belangrijk om te testen of het samen wonen wel echt ging, ik zou niet na een paar maanden in je nieuwe huisje er achter willen komen dat het toch niet werkt en dan zit je daar met het huis. Ik wil niet zeggen dat dit zou gebeuren, maar ik heb helaas al in mijn omgeving gezien dat dit gebeurd.
Om○op je side question te antwoorden: Dat moet prima te doen zijn. Je moet er rekening mee houden dat je vriend die extra kost niet heeft en hij zich iets meer luxe kan veroorloven, dat vind ik soms wel vervelend maar het is het waard vind ik :D Kwa tijd is het ook wel te doen, tenminste voor mij (38 uur in de week en ik moet alles zelf doen). Nu rij ik niet meer elke dag maar dat heb ik wel altijd gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:20

Je kan niet in de toekomst kijken, hoe het gaat lopen...

Toen wij 10 jaar geleden voor het dilemma van samenwonen stonden, konden we het huis dat ons wat leek zowel kopen als huren. Mijn (nu) man was voor huren. Ik had dezelfde instelling als jou man, kopen! Huren is geld weggooien en een huis kopen is een mooie investering in de toekomst, wordt alleen maar meer waard.
En toen kwam de huizencrisis, en werd ons huis alleen maar minder waard. We zijn bij elkaar gebleven, als we uit elkaar waren gegaan had dat huis ons gruwelijk in onze vingers gesneden. Uiteindelijk weer verkocht met een grote restschuld. Het was handiger geweest als we gehuurd hadden achteraf, maar toen was kopen een logische keuze.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:22

Zelf hebben wij ook gehuurd voor een langere periode, dit heeft ons de mogelijkheid gegeven om juist te gaan sparen en een huis te kopen waar we echt voor een langere periode in kunnen leven. Ik kreeg altijd de kriebels van het advies dat we direct moesten gaan kopen en ben ook blij dat we dat niet gedaan hebben. Zo hadden we ook een buffer voor het aanpakken van het huis en de aanschaf van meubels en dergelijke. Uiteraard woonden we klein en niet in een grote stad. Een zwager van mij is aan het huren in Amsterdam en houdt aan het einde van de maand niets over, daar heb ik mijn bedenkingen wel bij. Onze hypotheekbedrag is hetzelfde als zijn huur (wij lossen dan ook nog af), dus dan vind ik het wel geld weggooien.

Dus ik zou op zoek gaan naar een kleine woonruimte, in mijn geval was het iets dat ik ook in mijn eentje kon betalen en dat we dus met het andere salaris vol konden sparen. Voordeel van een klein huis is ook dat je weinig koopt :D en ik wist dat we binnen een x aantal jaar gingen verhuizen, dus zorgde ook voor zo weinig mogelijk spullen :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 12:45

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk ook altijd, ben ik nu gek en de rest van de wereld dom, want er wordt best wel wat gehuurd :o. Ik ga dit topic bijhouden voor als er ooit toe komt, dan kan ik het hem voorleggen.

Ik heb trouwens wel het gevoel dat we het communiceren over zo'n dingen steeds beter onder de knie krijgen. We zijn jong, hij is jong, er kan nog veel veranderen tegen dan. Ik denk dat dit eerder helpt voor mijn gemoedsrust dan wat anders.

Bedankt! Reacties mogen blijven komen natuurlijk :*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:54

Ik weet niet hoe het in Belgie is,maar in Nederland moet je volgens mij getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben om een hypotheek te kunnen krijgen met z'n tweeen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:58

HUREN...... geen risico nemen. Sluit me aan bij @Sakura789

Dat huren geld weggooien is pure onzin. Kopen en uit elkaar gaan en in de financiële oliebol komen is pas geld weggooien.

Als het misgaat kan je de huur gewoon opzeggen. Via een woningbouw kan je altijd opzeggen. Als je vrije sector huurt moet je even kijken. Vaak is de uitzondering uit elkaar gaan een reden om op te zeggen.

Kopen is misschien gunstiger maar als het misgaat zit je met een huis in je nek en soms kan het snel gaan soms ook maanden duren.

Ik hoop dat een van jullie staat ingeschreven bij een gemeente? Dan zou je op basis van 1 persoon het kunnen gaan huren en dan later 2 inschrijven. Mocht dan misgaan heeft de originele huurder een huis. De inschrijving van de andere blijft dan gewoon staan en kan dan reageren.

Ik woon nu samen maar heb ook nog mijn oude huis. Omdat ik 2 kids heb kan ik het risico niet nemen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:59

anjali schreef:
Ik weet niet hoe het in Belgie is,maar in Nederland moet je volgens mij getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben om een hypotheek te kunnen krijgen met z'n tweeen.

Nee hoor onzin... ook 2 vrienden(innen) (zonder relatie) kunnen een huis kopen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:37

Ik ben in mei gaan samenwonen met mijn vriend, en ook wij zijn gaan huren hoor !
We hebben allebei dan wel een vast contract, maar wij kwamen beiden uit huis, en mijn vriend had heerlijk een huismoedertje thuis, dus die hoefde zijn bed nog niet eens zelf op te maken.
Vreselijk vond ik dat, echt waar :+ :')
Wij ( vooral ik ) wilden dus eerst zien hoe het was om samen te gaan wonen, alles zelf regelen/doen.

Nu moesten wij wel vrije sector huren, en zitten we een jaar vast aan het huis ( daarna maandelijks opzegbaar )
Als je eerder opzegt moet je een boete betalen ( bedrag max. 700 dacht ik ? )
Maar dat is nog altijd beter dan met een huis zitten die je niet verkocht krijgt imo.

Qua paard, tja die van mij kan ik ook nog steeds betalen.
Ik kan zelfs meer sparen op het moment dan mijn vriend, ik heb dan wel een paard, maar hij werkt parttime en dus verdien ik meer.
Wel betalen wij allebei evenveel maandelijks aan gemeenschappelijke dingen, dit omdat hij ontzettend veel spaargeld heeft al, en ik eigenlijk nooit de kans heb gehad om echt te sparen ( Naast studie ontzettend hard werken om paardje te kunnen blijven bekostigen )
dus ik begin daar eigenlijk nu pas mee.

Het was overigens zijn eigen idee om alles gescheiden te houden ( zijn spaargeld bleef ook zijn spaargeld ) :j

Het samen wonen zelf gaat ons eigenlijk goed af..
We zien elkaar wel minder ( Ik ben standaard 2 avonden in de week weg en hij werkt ook nog avonden )
Maar we slapen wel altijd samen wat fijn is.
Ook de huishoudelijke taken gaan ons prima af :D
Laatst bijgewerkt door nikilover op 01-12-16 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:43

anjali schreef:

Welnee!

Ik woonde op kamers toen ik mijn vriend ontmoette, hij was steeds vaker bij mij, maar dat paste dus écht niet. Toen samen een appartement gaan huren, maar dat was écht duur (helaas na 10 jaar inschrijving en 100 x reageren nog steeds geen sociale huurwoning). Toen samen een huis gekocht, de hypotheek lasten waren een stuk lager dan de huur voor het appartement.

Dus ja huren is in zekere zin wel weggooien, maar alleen als je voor hetzelfde bedrag of minder een eigen stekje kan hebben (want dan spaar je immers ook nog in het huis) én je moet er echt vertrouwen in hebben dat jullie relatie het aankan en bereid zijn er langere tijd te blijven wonen.
Twijfel je daaraan, ga dan eerst kijken hoe samen huren gaat.

De rentestand is nu historisch laag en de huizenmarkt is net over zijn dip heen, dus het is nu een zeer gunstige tijd om iets te kopen.
Verhuizingen leveren ALTIJD stress en spanning op en een hypotheek aanvragen is óók zéér stressvol, dus weet waar je aan begint.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:00

Wij zijn eerst gaan huren. Grootste reden was dat mijn vriend nog studeerde en zodra hij klaar was hij meer zou gaan verdienen en dus hogere hypotheek kan krijgen.

Ik heb het samenwonen in een huurwoning echter nooit gezien als "oefenen" of kijken of het werkt. Ik ging echt wel met de intensie van vanaf nu leven wij samen voor altijd.

Mijn vriend hoopt in de zomer een huis te kopen. Zijn hypotheek, zijn huis. Alleen andere vaste lasten zal ik dan meebetalen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:09

Wij hebben ook eerst gehuurd.

Mijn vriend eerst drie jaar alleen (ik woonde nog thuis, studie afmaken, mijn vriend en ik schelen wat in leeftijd)

Daarna twee jaar samen gehuurd en dan pas gekocht. We wilden liever meteen een huis kopen waar we langer (of zelfs "voor altijd") in wilden wonen. Belangrijk hierbij was plek voor de paarden, centrale ligging,... redelijk wat eisen die hebben gemaakt dat de zoektocht zo lang duurde.

Toen we begonnen met huren waren we al 8 jaar samen, maar vonden we geen reden om maar meteen te gaan kopen :P

Heb ook wel een vriendin die heel bewust een huis gekocht heeft waar ze max 5 jaar in wil wonen, opknappen en dan met winst verkopen en daarvan het huis kopen waar ze langere tijd willen wonen. Ze betalen hun lening ook heel snel af, is even enkele jaren flink op de tanden bijten financieel. Dat durfden wij ook niet aan, er moest maar iemand werkloos worden en dan heb je het zitten :)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:11

Wij hebben ruim 7 jaar geleden een huis gekocht, en is nu mijn man en hebben 2 kids :D
Maar ik had al eerder op mijzelf gewoond, maar hij toen nog niet, dus voor hem was het ook heel spannend want ja wat komt er allemaal op je af qua kosten, gaat het wel goed enz.

Maar huren of kopen maakte mij niet veel uit, vanuit een huurhuis kun je altijd nog kopen.
Maar hij wilde niet huren ook vanwege het weg gegooide geld, dus wij zijn op zoek gegaan naar een huis wat ons beide aansprak en die uiteindelijk gekocht.

Maar we hebben het huis op 1 loon gekocht, dat mocht 1 van ons iets overkomen dat we het huis dan nog wel kunnen betalen en er dus ook kunnen blijven wonen.
Nou maar goed dat we dat zo hebben gedaan, want een jaar na het kopen kreeg ik een ernstig auto ongeluk... dus mijn inkomsten vielen weg, en nu ben ik alweer 6 jaar huisvrouw en thuismoeder.

Maar hoe en wat qua inrichting maakt het hem weinig uit en laat hij mij daar wel vrij in, alleen ik vraag hem altijd of hij het mooi vind als ik weer wat nieuws heb, álles gaat hier in overleg!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:40

Wij hebben 2 jaar gehuurd voordat we een huis gekocht hebben. Ik heb ook een paar jaar alleen gewoond, maar mijn vriend woonde nog bij zijn ouders. Direct kopen was voor mij echt geen optie. Samenwonen is gewoon heel wat anders dan allebei bij je ouders, je leert elkaar beter kennen en dat gaat vaak prima, maar lang niet altijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:49

Kopen zou ik normaal zeggen, echter, zo twijfelachtig jij bent over of het wel gaat werken??? Ga maar huren voorlopig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:19

bigone schreef:
Kopen zou ik normaal zeggen, echter, zo twijfelachtig jij bent over of het wel gaat werken??? Ga maar huren voorlopig.

Want? heb je een onderbouwing... investering is het vaak namelijk niet meer.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:48

Wij hebben na een jaar huren onze eerste koopwoning gekocht.
Wel zou ik echt gaan kijken naar wat je gaat huren.
We kwamen op een leuk huisje met maar 1 slaapkamer, we dachten voor eerst groot zat.
Echter bleek het met 2 personen veelste klein te zijn! Vorige bewoonster woonde er in haar eentje en dat ging prima.
En vooral als je uitgesproken meningen hebt is het erg fijn om elkaar af en toe wat ruimte te geven in huis, en in een klein huisje gaat dat natuurlijk wat lastig!

Het is fijn om in het begin even te huren om te kijken of het werkt, maar alsnog hebben we er spijt van dat we een jaar lang geld hebben ''weggegooid''.