Energie en gas overstappen. Hulp nodig.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:59

Let ook goed op wat je tot nu aan voorschot hebt betaald. In de winter gebruik je meer dan je betaalt, in de zomer betaal je meer dan je verbruikt, zodoende kom je aan het eind van het jaar meestal goed uit. Stap je in de winter over, terwijl je abonnement in de zomer is afgesloten, kun je nog een navordering krijgen, omdat je dan verhoudingsgewijs meer verbruikt hebt dan wat je al hebt betaald aan voorschotten. Kwamen wij leuk mee op de koffie. :\
Als ik nu zou overstappen, zou ik dat dus exact op de datum doen dat mijn contract met mijn huidige leverancier is ingegaan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 21:01

Maar wat ik gek vind is dat de prijs voor gas en elektriciteit bijna hetzelfde zijn maar toch bv eneco hoger jaar prijs heeft.
En dan staat er nog- 191 euro.

Dan zijn er toch heffingen of iets anders hoger bij eneco dan nuon.

Voor dat soort dingen ben ik bang voor dat we dan met de onbekende energie maatschappijen dikke jaar afrekening krijgen.

Linnie050

Re: Energie en gas overstappen. Hulp nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 21:03

Ja dreamybol dat klopt inderdaad ook ja.
Contract loopt tot einde van de maand.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:08

Heb je je transportkosten nu in- of exclusief en hoe zit dat bij de nieuwe aanbieder? Ik ging destijds van NUON én aparte transportkosten naar energiedirect, waar alles inclusief was.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 21:09

Ik heb nog niet naar de transport kosten gekeken.
Zal eens kijken of ik die bedragen kan vinden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:11

Ik ken iemand die dat jaarlijks voor me uitzoekt, solid energy solutions heet hun bedrijf.
Het eerste jaar scheelde dat 25 euro pm en nu vergelijkbaar bedrag pm maar, krijg ik aan het eind van het jaar 80 euro terug, das meer dan een maandbedrag.
Nu is wel een goed moment om over te stappen, ik zou het ook voor 2-3 jaar vastzetten, want de prijzen gaan weer langzaam aan stijgen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:01

Ik lees even mee. Net een jaarcontract afgesloten bij Nuon (met nog 14 dagen bedenktijd vanaf vandaag). Berekening was gemaakt en kwam neer op een netto jaarbedrag van 1075 euro. Daar zou dan nog 225 euro welkomstpremie vanaf gaan. Kan niet beter dacht ik, goed geregeld.
Staat er nu op het contract dat het gaat om een minimaal netto bedrag van 2564 euro voor een jaar, dus gemiddeld 200+ euro netto per maand.
Wordt mij ook niet duidelijk waar dit 'm nu precies in zit. Heeft één van jullie hier ervaring mee? :=

En wat zijn jullie maandelijks ongeveer kwijt aan de energieleverancier?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:20

Verkeers

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:50

Julia, ik zou Nuon bellen met je vragen over dat bedrag. Was die eerste berekening ook van hen of van jezelf? Het heeft niet zo'n zin om te vragen wat anderen betalen, omdat dat van zoveel factoren afhankelijk is. Wij wonen met 2 in een hoekhuis en betalen dus heel wat anders dan iemand alleen in een appartement omgeven door buren.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:55

De eerste berekening was ook van hen. Heb inmiddels PB ontvangen van een behulpzame bokker. :)

Ben gewoon benieuwd wat er gemiddeld wordt uitgegeven aan energie, ongeacht de woning. Of dat nu zin heeft of niet, wie weet komen er wel goede tips om nog meer te besparen. Maar als je daar geen openheid over wilt geven is dat natuurlijk ook prima. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:10

Het heeft geen zin, maar goed. Destijds bij nuon betaalden we 180 euro exclusief leveringskosten. Ben overgestapt van nuon naar energiedirect voor 170 euro inclusief leveringskosten. Maar inmiddels zijn de energieprijzen gedaald en de laatste keer wilden ze mijn maandbedrag verlagen naar 135 euro, maar heb ik hem zelf op 165 gezet, omdat ik liever verrassingen voorkom als het op de eindafrekening aankomt. We hebben afgelopen jaar bijvoorbeeld een zachte winter gehad, als het dit jaar wel flink gaat vriezen, dan stijgen de stookkosten waarschijnlijk flink.
Wij betalen relatief gezien veel aan electra, manlief heeft een hobby op stroom en ik ben al wat jaren ziek thuis, dus veel laptop aan om nog wat contact met de wereld te houden. Qua stoken ben ik het type dat wel een extra trui aantrekt of een dekentje pakt (en ik lig sowieso veel op bed). Wel hebben we dit jaar een nieuwe CV aangeschaft, dus dat zou ook weer zuiniger moeten zijn.
Oftewel, ik ben benieuwd naar de eindafrekening, eind januari. Ik zou het zelf natuurlijk per maand bij kunnen houden, maar neig al lichtelijk naar OCD, dus begin daar maar niet aan. :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:18

United consumers, goedkoop en wat ik misschien wel belangrijker vind is dat ik goed contact kan krijgen zonder daar voor te moeten betalen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:23

Oh, inmiddels denk ik wel dat je als 'normale' consument alleen voordeel ondervindt van de concurrerende energiemarkt als je echt elk jaar overstapt, omdat je dan telkens kortingsacties en voordeeltjes krijgt die een vaste klant niet krijgt. Dat was dus eigenlijk ook mijn idee toen ik voor het eerst switchte. Maar vervolgens moet je je eerste jaar betalen naar wat het nieuwe bedrijf je inschat en heb ik toen wel ervaren dat dit niet altijd helemaal correct is. Enige jaar dat ik moest bijbetalen was mijn eerste jaar na overstappen. Niet veel, maar ik kreeg altijd terug, dus was toch een tegenvaller.
Dus nu zit ik weer een luie consument stand. Het zal vast goedkoper kunnen, maar je moet wel het juiste moment nemen (bij voorkeur gewoon wanneer je huidige contract afloopt) en rekening houden met die schatting omdat je nieuwe klant zonder verleden bent. Ik heb het dus afgeleerd en kijk liever naar waar ik zelf op kan bezuinigen. Als er een apparaat in huis stuk gaat, koop ik AA, maar ja, het vervangt meestal iets van een aantal jaar oud en alles wordt steeds energiezuiniger ontwikkeld. Dus wat dat betreft moet je er al op vooruit gaan.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:53

Dreamybol: dan heeft het geen zin, maar wel bedankt voor je reactie. :D Snap je beredenering wel hoor! Ik ben gewoon benieuwd door de berekening die wij hebben gekregen. Want dat verschilt meer dan 100 euro per maand met wat was afgesproken. Ik vond 89 euro per maand voor een ruim hoekhuis al wel heel goedkoop, maar wat weet ik ervan. :') Voor de eerste keer dat ik een huis koop en dat alle kosten losgekoppeld worden ipv dat je 'all in' wat huurt en je eigenlijk niet precies weet wat je betaalt aan wat/waarvoor.

Wel slim om die kosten hoger aan te houden. In de zomer gebruik je natuurlijk aanzienlijk minder dan in de winter.

Wij hebben ook A++ apparaten aangeschaft en de spouwmuren laten isoleren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:00

Julia, misschien dat je op de site van het Nibud nog wel wijzer kunt worden over gemiddelden qua verbruik. Wij zitten er iets boven voor 2 personen, geloof ik, maar 89 euro is wel heel laag. Tenminste, gaat om gas én electra toch? In mijn eentje in een appartement met onder en naaste buren betaalde ik zoiets. Was wel even slikken toen ik ging samenwonen dus. Haha.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:10

Dreamybol klopt niet helemaal wat je zegt van de schatting die je elke keer krijgt bij een nieuwe maatschappij.
Via de netbeheerder/vorige maatschappij word altijd je verbruik opgevraagd en daar word je maand bedrag op gemaakt.
Als je er net nieuw komt wonen word het maand bedrag gemaakt op het verbruik van de vorige bewoner tot 3 jaar terug word er dan gekeken. Mits je aangeeft dat meer hoeveel mensen je komt te wonen dan pakken ze het gemiddelde verbruik van zo'n soort gezin.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:12

Of wat ik altijd doe, gewoon je maandbedrag zelf verhogen, ik zet hem altijd een stuk hoger een soort van verkapt sparen :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:48

Ashleytjuhh schreef:
Dreamybol klopt niet helemaal wat je zegt van de schatting die je elke keer krijgt bij een nieuwe maatschappij.
Via de netbeheerder/vorige maatschappij word altijd je verbruik opgevraagd en daar word je maand bedrag op gemaakt.
Als je er net nieuw komt wonen word het maand bedrag gemaakt op het verbruik van de vorige bewoner tot 3 jaar terug word er dan gekeken. Mits je aangeeft dat meer hoeveel mensen je komt te wonen dan pakken ze het gemiddelde verbruik van zo'n soort gezin.

Zo zou het moeten zijn, ik heb zelf ook ons verbruik van het jaar ervoor door moeten geven, maar toch waren we te laag ingschat en moesten we bijbetalen. Hoorde vast ook bij de lokkertjes van het overstappen en heb ik zelf blijkbaar ook niet goed genoeg opgelet, omdat ik er vertrouwen in had.

Overigens namen wij dit huis over van een stel met 2 kinderen, ik kon toen zonder problemen het maandbedrag naar beneden bijstellen. Gelukkig. Maar dit verschilt ook weer per bedrijf, het huis van mijn man kwam leeg te staan en zelfs dat was voor essent destijds geen reden om het bedrag naar beneden te mogen bijstellen. En natuurlijk krijg je het uiteindelijk wel terug, maar fijn is anders, want het moet wel eerst betaald worden.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:14

Wij nemen dit huis over van een stel met 4 kinderen, dus hoop ook dat het naar beneden bijgesteld kan worden. :=

Nibud heb ik er al bij gehad, Dreamybol. Zij geven een gemiddeld bedrag aan van 145 euro voor een huishouden van 2 personen in een hoekwoning (wat wij hebben). Betreft zowel gas als elektra.
Dat is trouwens wel inclusief belastingteruggave.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:20

Ik zou even kijken op www.unitedconsumers.nl

Eigenlijk altijd als ik mensen van nuon of essent ed aan de deur krijg (oke dat is niet heel vaak) maar als je zegt dat je hierbij zit dan zijn ze al uitgepraat want UC staat bekend om de laagste prijzen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:25

Hoe kan het dat zij zulke lage tarieven kunnen hanteren? Heb het even berekend, en het is inderdaad een stuk goedkoper.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:26

Ik stap elk jaar over. Elk jaar met zo'n vergelijkingssite (paar uitproberen, vaak geven ze dezelfde uitkomst) kijken wat de goedkoopste is (het helpt als je je precieze gebruik weet) en dan naar die goedkoopste gaan. En ik sluit nooit meer dan 1 jaarcontract af.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:44

Vergelijken doe je aan de hand van je JAARSTANDEN...van je laatste afrekening.

Deze vul je in op bijvoorbeeld vergelijkingssite en dan heb je je keuze.
Je krijgt dan Jaar totaal bedragen en heb je inzicht.

Prijzen op andere manier is niet te vergelijk omdat er nog diverse andere kosten bijkomen die soms hoger en soms lager uitvallen.

Ik zit bij energie Direct scheelde met de grote jongens 20 euro per maand. Ze zijn absoluut niet flexibel en met verhuizen met je ook rekening houden. Maar uiteindelijk scheelt het per jaar een hoop geld.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:52

Wij zitten bij Pure Energie omdat we 100% duurzame stroom heel belangrijk vinden en zij kunnen dit garanderen. Ze zijn ook niet duur!
https://pure-energie.nl

Wat betreft het jaarlijks overstappen. Mijn vriend doet jaarlijks wat belletjes naar de maatschappijen waar we klant zijn. 'Als ik overstap naar die maatschappij krijg ik zoveel korting. Wat kunnen jullie voor ons betekenen?'
Bespaart ons in een paar minuten tijd veel geld! Wellicht ook iets om naar te kijken (ook telecom abonnement etc.)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:35

UrbanL schreef:
Vergelijken doe je aan de hand van je JAARSTANDEN...van je laatste afrekening.

Deze vul je in op bijvoorbeeld vergelijkingssite en dan heb je je keuze.
Je krijgt dan Jaar totaal bedragen en heb je inzicht.

Prijzen op andere manier is niet te vergelijk omdat er nog diverse andere kosten bijkomen die soms hoger en soms lager uitvallen.

Ik zit bij energie Direct scheelde met de grote jongens 20 euro per maand. Ze zijn absoluut niet flexibel en met verhuizen met je ook rekening houden. Maar uiteindelijk scheelt het per jaar een hoop geld.

Dat snap ik, maar in mijn geval gaat dat wat lastig. We hebben net een hoekwoning gekocht en nog geen idee van ons verbruik. Dus ik heb opgezocht wat het gemiddelde 2 persoonshuishouden in een hoekwoning per jaar aan gas en stroom verbruikt. Maar zelfs dan lopen de prijzen behoorlijk uiteen.

Anyway, betalen moeten we toch. Komt allemaal goed. :D