Wat te doen met muizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:48

Denk ook niet dat andere mensen het op prijs stelt als je ze vangt en bij hen in de buurt uitzet, wanneer ze zich gaan voortplanten kan het echt een ellende zijn om de plaag weg te krijgen.....

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:02

Ik snap heel goed dat je ze op een ''diervriendelijke'' manier wilt vangen.
Echter is er geen beginnen aan.
Bovendien is bij de manege uitzetten ontzettend vervelend want op de manege is er van alles wat ze kapot kunnen gaan knagen.

Het beste is toch echt om een gewone muizenval neer te zetten of een ander bestrijdingsmiddel gebruiken.

Nies_

Re: Wat te doen met muizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:12

Ik zet altijd Sorkil G weg. Werkt als een tierelier. Vallen werken sowieso maar beperkt omdat je er niet veel tegelijk mee kunt vangen. Met gif pak je de hele meut in een keer aan, mits je genoeg weg zet natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:16

Mits je buren hebt die genoeg eten laten staan, kan je redelijk van muizen af komen door je huis erg goed schoon te houden en al je voedsel muisvrij op te bergen. Bij een plaag is dat toch aan te raden, want zolang er ander voedsel is dan gif werkt dat minder.

Diervriendelijkst (als in minste muisjes dood) is combi van goed schoon huis, voedsel opbergen en klemmen zetten. Mijn voorkeur hebben de ouderwetse houten klapvalletjes met pindakaas, gif is ook riskant voor bv een kat en ze kunnen er resistent tegen worden. Daarnaast heb ik ze op de wei in de schuur en dan is gif geen optie ivm andere roofdieren, de dode muisjes composteer ik (gratis bloed en beendermeel voor de extra mineralen), dus gif in de compost is geen optie.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:36

Ik zou geen gif doen, dat is een hele nare dood voor de muisjes. Een echte lijdensweg.. Doden van muizen heb ik geen moeite mee. Een plaag is een plaag, maar zet dan valletjes. Eén klap en ze zijn dood.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:52

Niet al het gif werkt op een nare manier, dat ouderwetse gif dat stolt in de maag is veelal vervangen voor net iets betere opties met minder lijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:07

Meeste gif van tegenwoordig zorgt ervoor dat het bloed niet stolt. Ze bloeden dus inwendig dood. Vast niet heel prettig, maar ik vind het tegengaan van een muizenplaag toch net wat belangrijker. Het gif van vroeger gingen ze wel gelijk dood aan, maar dan worden ze aasschuw en het is verboden sinds 1960 omdat het niet diervriendelijk zou zijn.

Vallen zetten niet echt zoden aan de dijk, dat is leuk voor een paar verdwaalde muizen, maar niet voor een hele kudde die komt overwinteren in jouw schuur. Vanaf dit jaar moet er trouwens met vallen gewerkt worden en ongediertebestrijders vrezen voor een plaag. Aangezien je zelf gewoon dat spul kan kopen en neerzetten zal dat nog wel meevallen denk ik, maar daar bel je de bestrijdingsdienst niet voor op natuurlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:20

Men strooie gif op plekken waar andere dieren er niet bij kunnen

en verder neme men een muizenval
Stukje kaas/worst er op
en zodra je PANG hoort (of je checkt dagelijks ff) dan haal je de dode muis uit de val, ruim je evt. bloed op, nieuw stukje kaas/worst en opnieuw spannen (en oh, pas op voor je duim en je eigen vingers, die kunnen daar lelijk gekneusd van raken).

Niet zo moeilijk toch?

Vangen en elders weer uit zetten?
:')

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:34

Kun je niet gewoon een kat nemen ts?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 03:07

Dat bleek bij mij DE oplossing. Geen muis meer gezien met een kat in huis.

Ik woonde in een appartement in een veldschuur met stro-opslag en een paar paardenstallen. Het was horror... Ik ben bang van muizen. Muizen die vrolijk met 5-en tegelijk tegen de muur van de woonkamer opliepen tijdens een verjaarsfeestje, muizen die me gezellig met een groepje opwachtten op de salontafel als ik moe van mijn werk kwam. Het toppunt was een muis op het nachtkastje naast mijn bed toen ik 's nachts wakker werd van geritsel en nietsvermoedend in 2 muizenoogjes keek. Direct klaar wakker. :=

Gif kon niet in verband met de katten van mijn verhuurders.
Vallen hielpen onvoldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 04:56

Dees schreef:
magda_90 schreef:
Of je nu een kitten of een konijn voert maakt geen donder uit. ;) Waarom de een wel en de ander niet?

Mee eens. Konijnen voer je ook niet aan slangen.

Ongedierte als muizen en ratten, ala.... maar beter is het om helemaal geen slang te willen houden. Die dingen horen hier niet.

Wat een onzin. Ik ken veel reptieleigenaren en kwekers, maar geen van hen heeft ooit kittens aan hun slang gevoerd. Voedseldieren kosten een paar euro, en slangen eten niet elke dag. Dus met gratis kittens zal je niet besparen. Daarnaast weet je nooit welke ziektes en afwijkingen die katten hebben, dus dat ga je ook niet opvoeren aan je slang. Onnodige risico's en gedoe waar niemand op zit te wachten.

Dit soort uitspraken komen opvallend genoeg bijna altijd van mensen die geen enkele ervaring met de reptielenhobby hebben, maar op deze manier wel de hobby zwart maken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:07

Dees schreef:
Muizen is ongedierte.
Ik zie niet waarom je ze zou willen vangen om ze weer uit te zetten.
Vangen en vernietigen, niet moeilijk over doen. Zijn er meer dan genoeg van.

Tja gelukkig denkt niet iedereen zo. Ik had ook muizen op mijn slaapkamer liep een soort gang achter om spullen op te bergen. Ik heb er 4 gevangen in een levende val en een aantal kilometer verder weer uitgezet.
Sindsdien geen last meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:35

Tooske schreef:
Dees schreef:
Muizen is ongedierte.

Tja gelukkig denkt niet iedereen zo. Ik had ook muizen op mijn slaapkamer liep een soort gang achter om spullen op te bergen. Ik heb er 4 gevangen in een levende val en een aantal kilometer verder weer uitgezet.

Nee jij niet meer nee.
De mensen een paar km verderop nu wel.

Ik snap werkelijk waar niet dat mensen zo kortzichtig zijn om die beesten elders weer uit te zetten.

Als je die beestjes zo leuk en lief vind en ze niet wil doden, dan stel je toch fijn je eigen huis/schuur/stal voor ze ter beschikking??
Ipv anderen er mee op te zadelen?
Neem dan ook je verantwoordelijkheid.
Als anderen er last van hebben dan gaat 90% vd mensen ook gif strooien en/of klemmen zetten....

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:17

Ik heb ooit zelfgevangen muizen aan een reptielenhouder "cadeau" gedaan, één keer en nooit meer.... Die slangen konden de wilde muizen niet grijpen... Eén slang werd zelfs gebeten door mijn muizen....
Wilde muizen laten zich niet zo gewillig opeten als witte gekweekte muizen.

Uiteindelijk is het hier ook gif geworden. Liever niet, maar een muizenplaag is het laatste wat je wenst...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:27

Ken je niet iemand met kippen?

Wel alleen doen als je zeker weet dat het killerkippen zijn, anders maak je iemand echt niet blij met de combinatie van muizen en kippenvoer.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:30

Een kat is een echte aanrader. Onze kat vangt bijna dagelijks muizen buiten, mochten we ze ooit weer eens binnen hebben dan laat ik onze kat in de desbetreffende ruimte los ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:33

Tooske schreef:
Dees schreef:
Muizen is ongedierte.

En die muizen hebben echt ongelooflijk veel stress gehad tijdens het opsluiten en uitzetten. Overlevingskansen zijn ook zeer beperkt. Ik denk niet dat je hiermee diervriendelijker hebt gehandeld dan met een klapval.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:38

Eleadoras schreef:
Een kat is een echte aanrader. Onze kat vangt bijna dagelijks muizen buiten, mochten we ze ooit weer eens binnen hebben dan laat ik onze kat in de desbetreffende ruimte los ;)

Behalve dat er ook genoeg katten zijn die de muizen levend meenemen om er binnen mee verder te spelen tot ze ze beu zijn. Bij mijn schoonmoeder vonden zulke muizen het een goed idee om vervolgens weg te kruipen achter de keukenkastjes om daar wel of niet dood te gaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:40

Sokje_6 schreef:
Ik denk niet dat je hiermee diervriendelijker hebt gehandeld dan met een klapval.

Ach, je hebt net als bij een biefstukje uit de supermarkt het doodmaken niet actief zelf gedaan, dus je kunt er nog steeds een (onterecht) goed gevoel bij houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:42

oomens schreef:
Sokje_6 schreef:
Ik denk niet dat je hiermee diervriendelijker hebt gehandeld dan met een klapval.

Ach, je hebt net als bij een biefstukje uit de supermarkt het doodmaken niet actief zelf gedaan, dus je kunt er nog steeds een (onterecht) goed gevoel bij houden.

:') _/-\o_

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:46

Oké, interessant topic dit. Maar soms valt me de bek wel los als ik dingen lees... :wow:

Dees schreef:
Jacquel schreef:
Kittens aan slangen voeren? Echt?!?

Echt.
Een reden om nooit nooit nooit kittens gratis weg te geven.
Gelukkig beseffen meer en meer mensen dit en vragen ze ook op marktplaats al keuring minimaal 25 euro.
Ik ken heel veel slangeneigenaren en geen 1 die kittens aan zijn slangen voert. Ik zal binnen mijn netwerk en tijdens de lezing 'voederdieren aan koudbloedigen' bij Burgers' Zoo nog eens navragen in hoeverre deze fabel nog bestaat.
Maar alvast een tip voor nu: geloof niet alles wat op internet staat }:0

Dees schreef:
Ongedierte als muizen en ratten, ala.... maar beter is het om helemaal geen slang te willen houden. Die dingen horen hier niet.
Slangen leven in Nederland gewoon in de natuur ;) Papegaaien, tropische vissen, hamsters, tropische vogels enz daarentegen niet. Wat hoort hier dan wel en wat niet? Best een aparte (en interessante) discussie losstaand van dit topic :j

Zidore schreef:
Kun je niet gewoon een kat nemen ts?
'Gewoon' een kat nemen? Please...

Antwoord op TS: meest diervriendelijke wat je kunt doen = een snelle efficiënte dood. Met vangen en verplaatsen naar het bos 'dood' je de muizen al omdat je ze heel veel stress geeft. En gif is inderdaad een langzame en pijnlijke dood + daarmee breng je roofvogels en katten in gevaar die op muizen jagen. Succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:03

ElineS schreef:
Ik zou geen gif doen, dat is een hele nare dood voor de muisjes. Een echte lijdensweg.. Doden van muizen heb ik geen moeite mee. Een plaag is een plaag, maar zet dan valletjes. Eén klap en ze zijn dood.

Dus niet!
Heb met klapvallen gewerkt en ik vond het afschuwelijk dan kwam ik in de stal en zaten ze levend ertussen dat is gruwelijk!

Nu leg ik muizengif in afgesloten bakjes neer waar alleen muizen inkunnen en het probleem is opgelost. Veel dode muizen in het begin opgeruimd daarna rust geen spullen meer ondergepiest niks meer kapot gevreten en geen nieuwe bewoners meer gezien.

Als die muisjes beginnen met jongen is er geen houden meer aan.
Ik ben een absolute dierenvriend maar met muizen en ratten moet je even doorpakken anders creëer je problemen die je echt niet wilt hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:03

Sabini schreef:
Slangen leven in Nederland gewoon in de natuur ;) Papegaaien, tropische vissen, hamsters, tropische vogels enz daarentegen niet. Wat hoort hier dan wel en wat niet? Best een aparte (en interessante) discussie losstaand van dit topic :j

Hamsters zijn zelfs inheems, en worden voor jaarlijks een behoorlijk bedrag geholpen om in (nog net)ons land te blijven overleven.
Tropische vogels zijn dat uiteraard niet, maar ze leven inmiddels met behoorlijke aantallen in de grote steden (Halsbandparkieten) of met iets minder grote aantallen maar ondanks bestrijding nog steeds standhoudend in hun enige Nederlandse leefgebied (Huiskraaien).

Verder wel een hele interessante discussie waar soorten nou wel of niet thuishoren. Kan iedereen het boek 'Where do camels belong?' van Ken Thompson aanraden. Vanuit o.a. de kamelen geeft hij aan met welke argumenten zo'n vraag beantwoord kan worden, en hoe tegenstrijdig die antwoorden soms kunnen zijn.
Kamelen zullen bijvoorbeeld bij iedereen het beeld oproepen van woestijnen (Sahara), Midden-Oosten, eventueel Centraal-Azië, maar ze zijn als familie ontstaan in Noord-Amerika, kennen hun grootste huidige diversiteit in Zuid-Amerika (Lama's!) en zijn qua aantallen het talrijkst in Australië. Waar horen ze dan echt thuis?

Maar dat voert volledig weg van dit topic.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:14

oomens schreef:
Hamsters zijn zelfs inheems, en worden voor jaarlijks een behoorlijk bedrag geholpen om in (nog net)ons land te blijven overleven.
Dat is de zwartbuikhamster/Korenwolf/Europese hamster (Cricetus cricetus), maar die bedoel ik niet. Hamsters die gehouden worden als huisdieren zijn Roborovski's, Syrische hamsters (ook wel goudhamster genoemd) of Russische dwergjes.

oomens schreef:
Tropische vogels zijn dat uiteraard niet, maar ze leven inmiddels met behoorlijke aantallen in de grote steden (Halsbandparkieten) of met iets minder grote aantallen maar ondanks bestrijding nog steeds standhoudend in hun enige Nederlandse leefgebied (Huiskraaien).
Klopt. Deze exoten kunnen een bedreiging vormen voor de biodiversiteit in een ecosysteem :j

oomens schreef:
Verder wel een hele interessante discussie waar soorten nou wel of niet thuishoren. Kan iedereen het boek 'Where do camels belong?' van Ken Thompson aanraden. Vanuit o.a. de kamelen geeft hij aan met welke argumenten zo'n vraag beantwoord kan worden, en hoe tegenstrijdig die antwoorden soms kunnen zijn.
Kamelen zullen bijvoorbeeld bij iedereen het beeld oproepen van woestijnen (Sahara), Midden-Oosten, eventueel Centraal-Azië, maar ze zijn als familie ontstaan in Noord-Amerika, kennen hun grootste huidige diversiteit in Zuid-Amerika (Lama's!) en zijn qua aantallen het talrijkst in Australië. Waar horen ze dan echt thuis?

Maar dat voert volledig weg van dit topic.
Thanks voor de tip! :) Wel erg off topic idd..

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 13:16

Hé, er is nieuw leven geblazen in mijn topic ;-)

Even een update. Met pijn in mijn hart heb ik besloten over te gaan op gif, want het liep de spuigaten uit. Waar de muizen in het begin in de keuken bleven, liepen ze op het laatst dwars door de kamer. Dan voelen ze zich wel erg thuis, want ik heb begrepen dat ze liever langs de muren lopen. Omdat niet alle gif even goed blijkt te werken, heb ik de manege-eigenaar gevraagd of hij iets gebruikt en wat. Blijkt dat hij de muizen in de stallen aan de katten overlaat, maar in de kantine met gif te lijf gaat. Ik heb van hem een doosje overgekocht en dat leek te werken. Het werd gretig gegeten en enkele dagen was het stil in huis. Maar nu is het weer begonnen. Ze eten het gif niet meer, ongeacht waar ik het neerzet. Ik begon zelfs te denken over die klapvallen, maar een van de posts over een levende muis in zo'n val doet me weer ernstig twijfelen.

De buurman is trouwens met hetzelfde gif bezig (Luxan, van de Welkoop). Wij beiden laten regelmatig de katten van de buren binnen, maar dat is niet voldoende om de plaag te bezweren. Helaas kan ik niet meer aan een kat (heb ze jaren gehad en was dan ook muisvrij), omdat ik binnen een jaar naar een flatje ga verhuizen. En ik doe niet aan binnenkatten, ik wil dat ze naar buiten kunnen.