ph waardes (paarden)shampoo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:10

The_Cat schreef:
RianneH schreef:
Interessant! Is het vast gesteld met pH papier of met een (digitale) geijkte pH meter? Mijn ervaring is dat het pH papier heel erg kan afwijken :=

Met teststrips had TerraHowrse het gedaan geloof ik. Ik denk niet dat iemand mogelijkheid heeft momenteel tot de digitale manier := Ik wil thuis ook nog zoeken want ik denk dat we dat nog moeten liggen hebben van onze vijver vroeger, en ik heb gelukkig een hele hoop shampoo :D

Ik meld me ook weer even :D klopt, met die teststripjes.

Dancyy

Re: ph waardes (paarden)shampoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:12

Deze:Afbeelding

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:14

Waar haal je die stripjes vandaan?
Werk zelf bij een Kruidvat, genoeg shampoo om te testen dus.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:20

Ik wil bij de meest uiteenlopende shampoos wel even een meting met een digitale versus papiertje doen. Heb alleen geen paard(enshampoos) dus als iemand een beetje sturen kan zou dat schelen. Ik weet niet hoe makkelijk zo'n dikke vloeistof te meten is.

Je zou miss ook rapporten (msds sheets voor veel stoffen) kunnen aanvragen bij fabrikanten?

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:45

F_Orumster schreef:
Ik wil bij de meest uiteenlopende shampoos wel even een meting met een digitale versus papiertje doen. Heb alleen geen paard(enshampoos) dus als iemand een beetje sturen kan zou dat schelen. Ik weet niet hoe makkelijk zo'n dikke vloeistof te meten is.

Je zou miss ook rapporten (msds sheets voor veel stoffen) kunnen aanvragen bij fabrikanten?

Als het te dik is kun je het altijd nog verdunnen.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:57

_Ezra schreef:
F_Orumster schreef:

Als het te dik is kun je het altijd nog verdunnen.

Maar door verdunnen verandert de ph toch ook?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:05

Met het risico op een scheikundige blunder... Als het goed is veranderd de pH niet als je verdund met water. :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:08

safina schreef:
Het water waarmee ik het vervolgens uitspoel heeft een PH van bijna 8, volgens de site van mijn waterleidingbedrijf.

Dat is Dh; dat is de hardheid van het water. Niet de zuurgraad.

Citaat:
In het grootste deel van het land ligt de hardheid van het leidingwater rond 8 °DH. DH betekent Duitse Hardheid, en is een maat voor de hardheid van water. Tot 11 ° DH spreken we in Nederland volgens de officiële meting van een gemiddelde hardheid.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:16

pH = -log[H3O+] toch?
Als je een oplossing verdunt met water heb je minder mol/L deeltjes en wordt de pH hoger.
(En ja, ik heb hier net een hoofdstuk scheikunde over gehad en nee, ik snapte er niks van dus ik weet ook niet zeker of dit wel klopt :') )

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:41

pH = -log(a*10^(-pHgem))

Hierbij is pH de oorspronkelijke zuurtegraad, 'a' de waarde voor hoeveel je het verdunt en pHgem de pH waarde die je meet bij de verdunde oplossing.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:08

Wanneer je water toevoegt gaat de pH meer richting 7, want [H3O+] is een concentratiemaat. Dat is ook de reden waarom de pH niet heel belangrijk is: je verdunt shampoo, wanneer je het gebruikt, altijd met water.

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:05

Ik vind dit heel erg interessant. Volgens mij hebben wij ook nog wel ergens van die strips. En ik heb nog een beetje paarden shampoo.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:10

nuscaniels schreef:
Waar haal je die stripjes vandaan?
Werk zelf bij een Kruidvat, genoeg shampoo om te testen dus.

Ehmm, meegepikt uit het lab :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:40

Brainless schreef:
safina schreef:
Het water waarmee ik het vervolgens uitspoel heeft een PH van bijna 8, volgens de site van mijn waterleidingbedrijf.

Dat is Dh; dat is de hardheid van het water. Niet de zuurgraad.

[/quote]

Hoe kom je daar nou bij? Je weet niet eens waar ik woon. De hardheid is in mijn postcodegebied 9. PH is 7.85, bijna 8 dus.