naaimachine action

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:58

Maar de motor of toeren maken niks uit? Ik weet niet wat standaard is, dus herken ook niet een zwaardere motor bijvoorbeeld.

Mijn tante heeft er eentje in een bureau. Die van mn oma is weggegeven helaas. Moet nu al 30+jr zijn en had koffer erop. Dat zette je wel handig weg.

Je ziet bij dekenmakers weleens van die hele oude zware. Lijkt me niet handig om die steeds "even" te pakken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:16

Ik heb deze sinds een jaar of 4. Gekregen van mijn moeder.
Toyota JETB224
Moet zeggen dat hij absoluut zijn geld waard is. Ik ben niet zo'n freubelmuts die jasjes en jurkjes maakt.
Maar gewoon basic rits inzetten was geen probleem, was voor mij de eerste keer (en ape trots dat het gelukt was :D ) en het zag er goed uit.
Niet veel later gordijnen gemaakt voor in de slaapkamer. Ding had geen moeite om mijn fantastische vouwkunsten vast te naaien.
Spijkerbroeken omzomen met twee vingers in z'n neus. En dat doe ik meer frequent O:)

manonutjuh

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:20

Ik zag hier net bij de jysk voor 75,- z'n singer staan!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:27

superpony schreef:
Oke, hoe weet je dat hij dat kan? Welke gegevens maken dat duidelijk? Ik heb laatst met de hand klitteband op fleece genaaid. Dat was behoorlijk hard en pittig. Of moet je dan speciale naalden in je machine doen ofzo?
Bij paardendekens denk ik dat een 0gr nog gaat, maar 300gr lijkt me er ook niet tussendoor te passen?

Hoe je dat kan zien? Geen idee. Ik probeer het en dan lukt het meestal wel. Ik heb op m'n bucas deken wel eens een ander sluiting gezet. En dat ging prima.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:28

ik denk,als je een oudere machine zoekt op bv marktplaats,zo eentje die niet veel meer kan dan rechtdoor en zigzag,dat die over het algemeen gewoon sterk zijn en dekens aankunnen(toen bestonden er eigenlijk ook nog maar 'goeie' merken.
die vind je echt voor een appel en een ei!

hier ook vorige week een oude singer gaan ophalen voor 40 euro,ga er volgende week mee aan de slag!
(vroeger veel genaaid op de machine van mijn mama,was idem,ook zo'n loeizwaar oud ding die alles aankon)

owja,als je iets echt zwaar hebt om te stikken en je weet niet of het lukt,(en het zijn bv maar enkele cm-ers),dan doe ik dat altijd door handmatig aan het wiel te draaien,als je dat heel rustig doet,kunnen ze veeeel aan!)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:36

superpony schreef:
Maar de motor of toeren maken niks uit? Ik weet niet wat standaard is, dus herken ook niet een zwaardere motor bijvoorbeeld.

Mijn tante heeft er eentje in een bureau. Die van mn oma is weggegeven helaas. Moet nu al 30+jr zijn en had koffer erop. Dat zette je wel handig weg.

Je ziet bij dekenmakers weleens van die hele oude zware. Lijkt me niet handig om die steeds "even" te pakken.

Op zich wil dat wel, de deken is namelijk redelijk zacht. Het is alleen vraag of je dat wilt. Deken is nogal onhandelbaar en een deken die langer schoon is op een paard dan 2 minuten, heb ik nog niet meegemaakt. Je zal er dus mee in de stal moeten gaan zitten of daarna je tafel, machine en huis moeten schoonmaken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 17:55

Eigenlijk dacht ik dat een paardendeken nooit kon, dus daar had ik niet over nagedacht, tot ik het hier las dat mensen dat thuis doen.

Zelfde als ritsen. Ik heb een jas met kapotte rits en mn man 2 jeans, maar mijn moeder zei, dat dat echt het moeilijkste is. Zij is overigens ook een ster met naaien............Hadden we maar iets van mn oma geerfd.

Vast een stomme vraag en ga straks na het eten wat filmpjes zoeken. ( ben toch ziekjes :) )

Maar hoe kun je een broekspijp zomen? Dat is toch rond?

En het midden van iets? Stel een laken, deken of wat groots....Dan moet de helft ergens tussen de machine en naald gepropt worden?

Wat ik weleens met de hand doe, is achter een gaat een lapje naaien, met de hand dus.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:54

Ha ha, je leert een hoop in zo'n topic!
Een deken is inderdaad geen heel groot probleem, met een stevige, scherpe naald lukt dat best.
Dan is een spijkerbroek korter maken nog spannender, want een paar lagen spijkerstof (van een naad) is best dik.

Een rits is wel lastig inderdaad, je moet goed kijken hoe het vast zit voor je de oude rits eruit haalt. Anders weet je niet hoe de nieuwe er in moet.
Altijd beide kanten naar dezelfde kant stikken, anders kan je ongelijk uitkomen. En een speciaal voetje gebruiken zodat je langs de kartels van de rits kan stikken.

Een broekspijp doe je op een vrije arm, als je googled vind je wel een plaatje. De meeste moderne machines hebben dat wel meestal moet je een ding weghalen omdat een vrije arm niet altijd handig is.

En inderdaad, als je iets middenin een deken wil repareren moet je alles er tussen proppen, maar dat lukt wel!

En een gebruikte deken stinkt verschrikkelijk als je die repareert :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:24

Heb een oude Vendomatic in gebruik en die fietst over klittenband heen, nadeel is inderdaad dat die oude machines nogal wat wegen en ze lusten graag naaimachine olie.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:51

Grote voorwerpen. Paardendekens bijvoorbeeld... Rol ik vrij strak op dan ligt de rest niet zo in de weg tussen de naaimachine.
Al is het soms effe prutsen hoor om het allemaal goed onder de machine te krijgen en ook nog te kunnen naaien.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:33

Blij dat ik dit topic tegenkom, ik wil eigenlijk ook weer wat meer kleine reparaties zelf gaan doen. Nu wil het dat ik hier een bijna 50 jaar oude Vendomatic heb staan, maar die is al ruim 10 jaar niet meer gebruikt.
Iemand die mij hier kan vertellen waar hij waarschijnlijk wat olie kan gebruiken, of waar ik hem kan laten nakijken? Want ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik op zoeken moet.
Ik heb ook geen serienummer of niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:02

Siamsmeesje schreef:
Blij dat ik dit topic tegenkom, ik wil eigenlijk ook weer wat meer kleine reparaties zelf gaan doen. Nu wil het dat ik hier een bijna 50 jaar oude Vendomatic heb staan, maar die is al ruim 10 jaar niet meer gebruikt.
Iemand die mij hier kan vertellen waar hij waarschijnlijk wat olie kan gebruiken, of waar ik hem kan laten nakijken? Want ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik op zoeken moet.
Ik heb ook geen serienummer of niets...

Op internet staat heel veel over deze oude machines.
Is ie beige of groen???
https://www.onlineveilingmeester.nl/ima ... 179_00.jpg
http://images5.images-speurders.nl/imag ... _1_big.jpg
Meestal moet je de machine achterover kantelen in zijn bak.
Elke naaimachine handelaar kan deze nakijken voor je.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:49

Het is een groene, door mijn moeder nieuw gekocht, en voor zo ver ik weet zijn alle onderdelen nog compleet, inclusief de koffer/bak.
Dan gaan we eens op zoek naar een naaimachine-handelaar, al zou ik niet weten of die hier in de buurt zitten.

Edit: Inmiddels eentje gevonden in Terneuzen, dus als we de Vendomatic onder het stof vandaan hebben maken we gelijk een afspraak om hem eens te laten nakijken.
Laatst bijgewerkt door Siamsmeesje op 02-11-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:58

Ik lees even mee, ik heb geen naaimachine maar misschien wil ik er wel eens een om de beginselen te leren :j De naaimachine van mijn moeder is ontploft, kwam allemaal rook uit :+
Misschien dus eens de aanbiedingen in de gaten houden :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 15:30

Ik moet denk ik sowieso een machine met gebruiksaanwijzing erbij. Olie?? Ik heb inderdaad wel singer olie, maar meer voor scheermachine, tondeuse, scharen etc. Ik zou echt niet weten dat je dat in een naaimachine stopt.

Om een mouw of pijp te stikken moet je een losse voet hebben?

Was gisteravond ''op'', dus nog geen filmpjes gekeken.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:40

Ik heb 2 jaar geleden mijn eerste naaimachine gekocht een JAnome ik kan er ook niks van maar wilde m hebben om beetje te leren naaien hij doet t prima een ander gebruikt m meer als ik zelf. Ik zou voor iets duurdere gaan

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:48

superpony schreef:

Vrije arm heet dat. Die oude machines hebben dat overigens allemaal niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 15:54

Heb zitten kijken op mp, maar dat valt nog niet mee. Veel antieke. Leuk, zo eentje hadden we vroeger als deco in huis.

Vrije arm kom ik tegen, maar zie echt niet wat ze ermee bedoelen.
Overlock? Of lock machine??

En sommigen hebben een knoopsgat steek? Hoe dan? Je kan toch geen knoop vastzetten met een machine?

Nieuwe machines zijn computer machines?? Dan denkt ie zelf na?

Je moet spoeltjes hebben?

Ik zie wat machines, maar denk dat ik het niet zo 1,2,3 aandurf. Mensen schrijven eerlijk er zelf geen verstand van te hebben, of hem weinig te gebruiken. Bij de oude weet je ook niet of ze het nog doen en makkelijk gerepareerd kunnen worden, of er nog onderdelen beschikbaar zijn etc.

Ik kom ook losse voetjes en pedalen tegen.......

Volgens mij moet ik op les en eerst maar het verschil leren tussen de voor en achterkant ofzo, want het lijkt me nog best lastig.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:58

ik heb m in de aanbieding gekocht in een naaimachine zaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:30

superpony schreef:
Ik moet denk ik sowieso een machine met gebruiksaanwijzing erbij. Olie?? Ik heb inderdaad wel singer olie, maar meer voor scheermachine, tondeuse, scharen etc. Ik zou echt niet weten dat je dat in een naaimachine stopt.

Was gisteravond ''op'', dus nog geen filmpjes gekeken.

Dat soort olie heb je ook nodig bij naaimachines.
De oudjes zijn makkelijk te smeren, bij de machines zit een gebruiksaanwijzing met smeerpunten.
Als je nog nooit achter een machine heb gezeten is een cursus even makkelijk.
De huidige computergestuurde machines zijn leuk als je ze veel gebruikt.
Anders ben je langer bezig met leren hoe het moet dan dat je gaat werken ermee.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:07

superpony schreef:
Heb zitten kijken op mp, maar dat valt nog niet mee. Veel antieke. Leuk, zo eentje hadden we vroeger als deco in huis.

En sommigen hebben een knoopsgat steek? Hoe dan? Je kan toch geen knoop vastzetten met een machine?

Ik zie wat machines, maar denk dat ik het niet zo 1,2,3 aandurf. Mensen schrijven eerlijk er zelf geen verstand van te hebben, of hem weinig te gebruiken. Bij de oude weet je ook niet of ze het nog doen en makkelijk gerepareerd kunnen worden, of er nog onderdelen beschikbaar zijn etc.

Volgens mij moet ik op les en eerst maar het verschil leren tussen de voor en achterkant ofzo, want het lijkt me nog best lastig.

Vrije arm betekend dat je er iets af kan halen en je een arm overhoudt. Groot plat stuk of arm dus.

Lock of overlock moet jij niet hebben. Kijk maar eens naar de zomen van je tshirt, dat zijn locksteken. Gelijk afwerken en afsnijden.

Computer machines hebben gewoon meer techniek, net als moderne auto's. Vaak hebben ze ook siersteken. Leuk! maar moeilijker in gebruik en onderhoud.

KnoopsGAT!!!! de knoop leg je in een speciaal voetje, je stelt "knoopsgat" in en hij maak het dan op maat van je knoop. Knoop met je er zelf dat nog aanzetten met de hand.

Losse voetjes zijn voor verschillende manier van naaien, zomen, stikken, zigzag. Met het pedaal geef je gas, net als in de auto.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:12

superpony schreef:

En sommigen hebben een knoopsgat steek? Hoe dan? Je kan toch geen knoop vastzetten met een machine? Nee de knoop inderdaad niet. maar als je een bloesje of een spijkerbroek bekijkt zie de dat om het knoopsGAT gestikseld is, zodat het niet zo lubbert als je knoop er tig keer in gedaan hebt.

Spoelen komen meestal bij een nieuwe machine. Maar je kunt ze ook bij een naaiwinkel kopen. Dat is voor de onder draad, die zit daarop gewikkeld.

Losse voet zit over het algemeen bij de vrije arm. dan heb je een werktafeltje. iets meer ruimte om je werkje op te leggen.

Pedaal. daar geef je net zoals in de auto gas mee om de machine te laten werken. Geef je plank gas dan gaat de machine snel. Doe je het met beleid kun je de machine langzaam laten gaan. Vergt enige oefening om beide te kunnen beheersen.

Met overlock machines heb ik geen ervaring, net als met computermachines. Heb gewoon een HTK naaimachine.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:22

wijkhuijs schreef:
Ik heb een singer voor niet al te duur (99,-) bij de aldi of liddle gekocht een 2 jaar terug,
nog steeds zeer tevreden mee en zie de zelfde afbeelding vaker voorkomen nog steeds.
Die van de action ken ik niet.

Die valt in dezelfde categorie als die van de Action. De Singers van tegenwoordig zijn echt niet meer wat ze geweest zijn.

Ik ben begonnen met een tweedehands Singer uit eind jaren zeventig (toen nog wel een kwalitatief goed merk) en heb deze voor 50 euro op de kop getikt. Basic mechanische machine met een zware motor die zo door paardendekens heen jaagt. Deze had voor mij al vrij vlug beperkingen (actief met kleding maken en quilten) en dus een nieuwe aangeschaft. Ondertussen ben ik onlangs alweer doorgestroomd naar mijn derde machine.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:43

Niet doen, je hebt er alleen maar ellende van.

Ik had een naaimaschine Singer van kruitvat, koste 80 euro. Van begin al heb ik al problemen.
Eenvoudige stof kon ze niet naaien..rechtuit niet.. Bleef iedere keer hangen, en moter vastzitten..
Plezier in het maken van dingen had ik niet meer.. Naaien met hand ging 10 keer sneller.

Ik heb nu een naaimaschine van pfaff, koste meer als 300 euro. Maar hiermee kan ik alles, ook paardendekens repareren. Motor is zwaar, en dat is belangrijk bij een naaimaschine.
Hij is zo groot als een goedkope naaimaschine en gebruikt weinig plaats.

Koop liever een 2de handsje en goede 1, dan heb je er veel meer plezier eraan om te leren.
Bevalt het je toch niet dan heb je niet de 100% preis betaald.. En kan je hem weer te koop aanbieden.

Is er niet iemand die jij kent en een tijdje de naaimaschine wil uitlenen?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:53

Als ik het zo lees moet ik er ook een hele cursus bij zien te krijgen, wat een abracadabra :D