gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:43

Rocamor schreef:
En ik zou het huis Heeeeeel goed afsluiten als je er niet bent....

Wellicht ver gedacht, maar voor hetzelfde geldt dat hij je huis heeft staan scannen

Nou, adresgegevens, tel. nr. e.d. die in de brief staan kloppen gewoon. Staan ook op internet. Maar morgen eens kijken of ik op mijn werk een belletje kan plegen.

BartVB schreef:
Ben je toevallig lid van Vereniging Eigen Huis? Lijkt me ook handig om even contact mee op te nemen.

En stel dat je idd iets moet doen, dan lijkt me een simpele terugslagklep meteen na je watermeter een prima oplossing. Als je een beetje handig bent dan kan je dat zelf organiseren voor een paar euro.

Nee, geen lid van VEH. En ja, dat zei mijn man ook al, dat als hij dat stuk leiding dan maar ging vervangen, dat hij dan meteen die terugslagklep erop zou zetten.

Rocamor

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:49

Ts. Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;).

Zoals ik al schreef, waarschijnlijk is het van mij ver gedacht.

Maar tegenwoordig zijn ze zo Gehaaid metdie gegevens. Ook bij ons op het werk, mails van buitenlandse collega's om je inloggegevens te ontfutselen. Uiteraard is die mail niet verstuurd Door die collega. ... en het lijkt echt net echt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:57

Aan de ene kant vind ik het een verdacht verhaal. Maar aan de andere kant vind ik het argument 'Zij vervuilen het drinkwater ook' nergens op slaan. Zo blijf je bezig en zal nooit iemand wat veranderen natuurlijk.

Helaas ben jij nu alleen de pineut.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:09

hier ook gehad ivm paardenstallen dat we er wat tussen moesten maken van zon meneer. hij kwam ook terug omdat te controleren dat we het gedaan hadden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:56

Ik gok dat het idd om een terugslag/keer-klep gaat. Veel wasmachines/vaatwassers hebben die ingebouwd in de aanvoerkraan, maar bijv. een vulslang voor de CV heeft die niet én met een vaste aansluiting op de waterleiding (met de kraan ook nog eens open) loop je hier idd de kans op terugstromen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:22

Volgens mij kan een gegalvaniseerde leiding wel degelijk voor gezondheidsproblemen zorgen, waarmee denk je dat het is gegalvaniseerd?
En in de loop der jaren kan het door de doorstroming van water voorkomen dat er deeltjes loslaten en in het water terecht komen die niet goed zijn voor je gezondheid. Meestal wordt tegenwoordig tot het huis(watermeter) in tyleen slang gebruikt en daarna gewoon koperen leidingen dat is het meest normaal. gegalvaniseerd gebruik je wel voor je CV pijpen.

Snap wel dat ze een keerklep in het systeem willen, alles tot de meter is voor het waterleiding bedrijf en daarna voor de huiseigenaar.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 11:00

Rocamor schreef:
Ts. Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;).

Zoals ik al schreef, waarschijnlijk is het van mij ver gedacht.

Maar tegenwoordig zijn ze zo Gehaaid metdie gegevens. Ook bij ons op het werk, mails van buitenlandse collega's om je inloggegevens te ontfutselen. Uiteraard is die mail niet verstuurd Door die collega. ... en het lijkt echt net echt

Ik heb net WML gebeld :D . Het was een echte controle.

Ik had ook mijn mail met reactie naar een ander mailadres gestuurd als wat in de brief stond en die hadden ze ook ontvangen.

Als het om een collectieve aansluiting gaat, in geval van een bedrijf dus waar werknemers er ook gebruik van maken, dan kunnen ze dus eisen dat de leiding vervangen wordt.

In dit geval zouden ze het aan de teamleider voorleggen om te vragen wat hij er van vond, omdat het een privé adres betreft.
Hij had het nog over de achterliggende stal en zei dat meneer die situatie ook bekeken had. Niet dus.
IK had hem dat verteld en die meneer is helemaal niet ter plekke achter gaan kijken. Hij had alleen verondersteld dat we wel eens een waterslang in een emmer bij de dieren zouden laten hangen (wat dus niet zo is). Dat heb ik deze persoon aan de telefoon dus ook gezegd. Want zei hij: als het goedgekeurde KIWA drinkbakken zijn, dan is er niets aan de hand.

Dat heb ik nu dus even vlug bij de leverancier van de drinkbakken opgevraagd, want ik heb de drinkbakken nog niet zo lang :). Lijkt me dat ze toch aan de laatste eisen moet voldoen, maar voor de zekerheid toch maar even nagevraagd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:09

rumay schreef:
Volgens mij kan een gegalvaniseerde leiding wel degelijk voor gezondheidsproblemen zorgen, waarmee denk je dat het is gegalvaniseerd?
En in de loop der jaren kan het door de doorstroming van water voorkomen dat er deeltjes loslaten en in het water terecht komen die niet goed zijn voor je gezondheid. Meestal wordt tegenwoordig tot het huis(watermeter) in tyleen slang gebruikt en daarna gewoon koperen leidingen dat is het meest normaal. gegalvaniseerd gebruik je wel voor je CV pijpen.

Snap wel dat ze een keerklep in het systeem willen, alles tot de meter is voor het waterleiding bedrijf en daarna voor de huiseigenaar.

Nou, met zink, denk ik zomaar. En leg eens uit, wat is daar mis mee? Het is nota bene een noodzakelijk mineraal!

Dat ze zich druk maken om loden waterleidingbuizen, dat is te begrijpen, maar staal?

Overigens, je wil ook niet weten hoeveel asbest waterleiding er nog ligt in NL......

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 11:12

Sannens schreef:
Aan de ene kant vind ik het een verdacht verhaal. Maar aan de andere kant vind ik het argument 'Zij vervuilen het drinkwater ook' nergens op slaan. Zo blijf je bezig en zal nooit iemand wat veranderen natuurlijk.

Helaas ben jij nu alleen de pineut.

Zodra het verplicht is, MOET iedereen het doen. Maar als die verplichting er niet is, waarom zou ik het dan wel doen, terwijl mijn buurman het niet doet? Ik wordt zo onnodig op kosten gejaagd.

Ze hebben op hun website wel staan dat ze bezig zijn met de loden leidingen : Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu streeft er naar om alle loden waterleidingen in Nederland te laten vervangen.
Nergens staat iets van gegalvaniseerde leidingen.

OK, het is beter voor mijn eigen gezondheid en van die van mijn gezin, dus we zullen het wel (te zijner tijd) gaan vervangen...al drink ik al 20 jaar dit water :P . Maar het gaat me ook om het principe. Kunnen ze me op kosten jagen, terwijl er geen wetgeving voor particulieren is. Ze bleven het nl. maar hebben over een collectieve aansluiting. Dat heb ik dus NIET. Wij hebben een particuliere aansluiting. Volgens mij wisten zelf niet echt wat ze er mee aan moesten, vandaar dat de teamleider de beslissing mag nemen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:26

@ikke het kan ook chroom of nikkel zijn en al deze metalen incl. zink is echt niet gezond. En zeker niet al leidingen wat ouder zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:44

rumay schreef:
@ikke het kan ook chroom of nikkel zijn en al deze metalen incl. zink is echt niet gezond. En zeker niet al leidingen wat ouder zijn.

Een gegalvaniseerde leiding is van een zinklaag voorzien, anders heet het verchroomd (zeer onwaarschijnlijk voor een waterleiding) of vernikkeld en dat verschil is door een blinde nog waar te nemen (mat en ruw (zink) versus glad en glanzend (chroom en nikkel))

@Isabonny: ik blijf bij mijn advies om hier je rechtsbijstand op te zetten. Als het nodig is, slepen die gasten WML rustig voor de rechter om hun gelijk te halen zonder dat jij daar een risico mee loopt.
Daarnaast (veel simpeler) kunnen zij de WML dwingen tot een bindende uitspraak zodat ze er ook niet meer op terug kunnen komen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:06

ikke schreef:
rumay schreef:

Nou, met zink, denk ik zomaar. En leg eens uit, wat is daar mis mee? Het is nota bene een noodzakelijk mineraal!

Dat ze zich druk maken om loden waterleidingbuizen, dat is te begrijpen, maar staal?

Overigens, je wil ook niet weten hoeveel asbest waterleiding er nog ligt in NL......

ah joh, zolang je dan maar geen asbesthoudend water in je longen krijgt (om twee redenen), zal het wel meevallen :+

TS: goed dat je gebeld hebt. Hebben ze nog aangegeven wanneer ze antwoord verwachten / heb je nog bevestiging gekregen van dat telefoongesprek?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:11

er spelen verschillende dingen, een bedrijf heeft meer verantwoording en dus strengere eisen.
Een van die eisen is dat er zaken zijn om legionella te voorkomen. Dus doorspoelen van leidingen en de keerklep. De drinkbakken kunnen daarbij een gevaar voor een besmetting zijn.

Over de gegalvaniseerde leiding heb ik geen kennis van de WML eisen, ik kan mij bij een particulier daar geen verplichting bij voorstellen.

Het lijkt mij dat je de zaken netjes moet opsplitsen. Dus particulier en niet volgens categorie 3 wat dat ook mag inhouden.
Verder zou ik bezwaar maken op de wijze van controle en de brief en eisen niet accepteren!
De manier waarop dit is gegaan is niet netjes.

Ik adviseer je om na te gaan of je met de drinkbakken geen regels hebt overtreden, zoals aan het eind een aftap doorspoel afsluiter. Het belangrijkste is daarbij dat schoonleidingwater sanitair gescheiden is door lucht met stilstaand water in de drinkbakken. een tuinslang in een bak kan ook die problemen veroorzaken (Legionella). Maar dat is geen reden om het vervangen van een gegalvaniseerde leiding te eisen plus het plaatsen van een goedgekeurde keerklep.

Dan zou ik verzoeken om een nieuwe eerlijke controle op basis van de juiste gegevens.

Ik denk dat het WML dan niets kan eisen alleen maar adviseren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:22

Weer tel. gehad van WML gistreren. Nu komt maandag een andere inspecteur de boel nog eens bekijken. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.

Het risico zit er natuurlijk in dat ze hun collega niet zullen afvallen, al zou die misschien geen gelijk hebben. Maar dat ze dan maar met wettelijke onderbouwingen komen, waarin staat dat elke NL-er verplicht is aan die en die eisen te voldoen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:35

Isabonny schreef:
Weer tel. gehad van WML gistreren. Nu komt maandag een andere inspecteur de boel nog eens bekijken. Ik ben benieuwd wat die er van zegt.

Het risico zit er natuurlijk in dat ze hun collega niet zullen afvallen, al zou die misschien geen gelijk hebben. Maar dat ze dan maar met wettelijke onderbouwingen komen, waarin staat dat elke NL-er verplicht is aan die en die eisen te voldoen.

+:)+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:07

Isabonny schreef:

ik zou beginnen met de vraag volgens welke norm ze insecteren / keuren: particulier of bedrijf?

Als hij begint zoals zijn collega dat je een bedrijf bent, protesteren en de controle afbreken. Zwart op wit melden dat je particulier bent en dat je niet akkoord gaat met controle,s volgens bedrijfsnorm.

als ik het goed heb begrepen is het nl. zo dat particulieren niet worden gecontroleerd!
Dat betekent volgens mij ook dat ze alleen een advies kunnen geven, tenzij je echt grove fouten maakt zoals een tuinslag in een groene (van de alg) metselkuip en aangesloten op de WL.

succes

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 15:40

Hehe, wifi doet het weer :). Kon een 2 weken maar moeilijk het internet op thuis.

Maandag is dus een ander geweest.
Ze controleren dus niet alleen bij bedrijven, ook bij particulieren. Ze gaan nl. ook bij nieuwbouw altijd kijken of alles goed is aangesloten. Alleen was in ons geval dus eigenlijk het niet de bedoeling geweest dat ze langs zouden komen, als ze over de juiste gegevens hadden beschikt. Ze kwamen echter wel, zagen dingen die blijkbaar niet klopten en dan mogen ze dus eisen om het te veranderen.

Voor wat betreft de waterleiding naar de achtergelegen stallen: dat was een aansluiting naar een ander gebouw en daarom moest er een keerklep tussen zitten. De drinkbakken heeft deze meneer WEL bekeken en die waren in orde. Doordat de uitlaat van het water hoger zit dan het waterpeil in de bak, kan er nooit sprake zijn van terugzuiging.
Door de paardenstallen vallen we nu alleen opeens in een risicoklasse 5 (i.p.v. 3 waarop ze kwamen controleren ) :roll: ....ook als particulier gelden die risicoklasses dus. Ze kunnen dus in de toekomst vaker komen controleren, maar zolang ik niets verander aan de situatie is er niets aan de hand zei die man.

Omdat er dus blijkbaar geen klep in de watermeter zit (ik meende dat dat standaard erin zat) moeten we dus dat stuk oude leiding vervangen, maar dat is gelukkig maar een klein stukje.

Houdt mijn man van de straat, zullen we maar zeggen :+ .

Dus al met al....we moeten dus precies doen wat meneer nummer 1 gezegd heeft en we zitten nu een paar risicoklasses hoger.....dus of ik er op vooruit ben gegaan :o? Ben bang van niet, maar deze man was in elk geval een stuk duidelijker dan nr. 1, die na een half uur nadat hij weg was terug belde om te zeggen dat hij wat vergeten was te zeggen....dat ik de boel MOEST veranderen.
Nou, dat moet dus ook. Er zijn dus regels waaraan je je moet houden, als je een nieuwe aansluiting maakt naar een nieuw/ander gebouw. Dat hadden wij dus niet gedaan.

In geval van de oude waterleiding, vindt ik het nog steeds vaag. Die lag er al toen we het huis 19 jaar geleden kochten. Maar goed, het is maar een klein stukje, we zullen ons er maar niet te druk meer om maken. Als we toch die keerklep ertussen moeten zetten, dan kan dat stukje leiding wat ervoor zit ook meteen vervangen worden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:07

jeetje, wat een gedoe zeg...
wat houden die categorien precies in? hebben ze daar uitleg over gegeven?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:40

Pfffff wat een gedoe, gelukkig valt het mee, maar het is wel weer een gedoe. Hoe lang hebben jullie de tijd?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 20:18

Peelie schreef:
jeetje, wat een gedoe zeg...
wat houden die categorien precies in? hebben ze daar uitleg over gegeven?

Nee, heeft alleen gezegd dat risicocategorie bijv. was voor collectieve installatie gebruikt door opvang van gehandicapten en risico categorie 5 voor bv. boeren/ particulieren met vee.

Is wel allemaal op te zoeken op internet.
Citaat:
Risicoklasse 3 = controle 1 x per 9 jaar
Risicoklasse 5 = controle 1 x per 3 jaar

De risicoklasse wordt bepaald door maximaal vijf parameters, te weten: de
vloeistofklasse waarmee het drinkwater in de installatie in aanraking kan komen, de
grootte van de aangesloten installatie, risico’s van een verbinding met andere
waternetten, risico na wijzigingen en de kwetsbaarheid van de verbruiker. Het gaat
daarbij dus niet alleen om de kans op verontreiniging, maar in sommige gevallen ook
om het mogelijke effect. Grotere kwetsbaarheid kan leiden tot een hogere risicoklasse.
Als kwetsbare verbruikers zijn aangemerkt: zij die in aanraking kunnen komen met de
installaties van de legionelladoelgroepen die zijn opgenomen in artikel 35 Dwb.
De risicoklasse-indeling van een installatie is daarmee een afspiegeling van de mate
van het gezondheidsrisico voor derden, zowel via de tap (artikel 24.2 Dww) als
teruggeleverd via het distributienet (artikel 24.1 Dww).
De risicoklasse-indeling is beschreven in de Vewin-publicatie: “Richtlijn voor de
indeling in risicoklassen van drinkwaterinstallaties die aangesloten zijn op het
drinkwaternet” (17 februari 2014).

Nu heb ik zitten zoeken op de site van Vewin, maar kan niet vinden wie nu precies onder welke categorie valt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 20:19

Mer1980 schreef:
Pfffff wat een gedoe, gelukkig valt het mee, maar het is wel weer een gedoe. Hoe lang hebben jullie de tijd?

31 oktober heb ik de afspraak voor hercontrole staan.
Mijn man kwam net al met de nieuwe leiding aanwandelen :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:20

Dan nog snap ik noet precies hoe ze jou nu opeens in classe 5 indelen. Al deze dingen lijken helemaal niet van toepassing? Misschien denk ik er te nuchter over :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 20:35

Peelie schreef:
Dan nog snap ik noet precies hoe ze jou nu opeens in classe 5 indelen. Al deze dingen lijken helemaal niet van toepassing? Misschien denk ik er te nuchter over :P

Nou, ik dus ook niet.
Maar blijkbaar stelde het niet zoveel voor als het leek, zolang ik maar geen rare drinkbakken erneer zet, zoals hij bij sommige boeren zag, zoals drinktrog met slang die water inspuit onder de waterspiegel. Als daar de druk wegvalt, dan heb je water vol bacteriën wat teruggezogen wordt in de leiding.
Ach ja, was ik toch al niet van plan.