Is een tuin goedkoop op te knappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:22

Afbeelding

Wij troffen de tuin van ons huurhuis vooral met heel veel onkruid aan.
Zo ziet het er inmiddels uit. Alles wat je ziet is aangepakt eigenlijk (alleen het terras naast de schuur moet nog )

Heel veel gratis van fb. Ik dek dat tot nu toe de ruin ons maximaal 100-150 euro heeft gekost.

We hebben geen enkele plant gekocht. Of gratis van iemand gekregen of stekjes van planten uit mijn vaders tuin.

Nu stonden die stapels tegels tegen de schuur er al wel. Maar wij hebben ook veel gewisseld met wat er stond en wat erin lag zeg maar.
Voortuin is ook helemaal af nu maar daar zo snel geen foto van

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:24

Van alles betegelen krijg je spijt. Het regenwater kan niet weg en je krijgt toch ook veel onkruid tussen je tegels, ik zou ook voor graszoden gaan met een tegelpad of als je tegen het maaien opziet voor worteldoek met een paar aanhangertjes grind erop. Met wat potten met vrolijke planten in de zomer krijg je een mediterraans effect.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:26

Bomen en struiken kan je het beste in het najaar planten. Rond die tijd hebben winkels als Intratuin vaak een sale en heb je voor weinig leuke boompjes en struikjes.
Hosta's( let wel op met slakken) en Hortensia's zijn dankbare planten
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-08-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:27

Oktober! Pracht tijd om je tuin aan te leggen. Vraag aan iedereen in je kennissenkring om
hun tuinplanten te scheuren dit najaar. Je zult zien: binnen no time heb je een border vol met gratis planten.

Bora2013

Re: Is een tuin goedkoop op te knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:09

Leuk je eigen huis en ja inrichten kost geld maar de kunst is natuurlijk om creatief te zijn met zo min mogelijk geld. Grindtegels kun je via MP zeker gratis vinden en als je deze dan op-de-kop legt heb je betontegels, super modern en strak effect.
En als je nu familie/vrienden laat weten dat je komend voorjaar je tuin moet inrichten kunnen ze stekjes voor je verzamelen. Zelfs buxus kun je stekken (maar duurt wel heel lang hoor).

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:39

Zo zag onze achter tuin er uit toen we er kwamen wonen.
Afbeelding

Dit is het nu;

Afbeelding

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:45

monique t spijt van je tuin helemaal betegelen??
wij hebben onze tuin van ong 125 m2 helemaal betegeld,tegels via een veiling kunnen scoren!
aan de randen ong een 30 cm voor beukenhaag en wat mooie hortensias en siergras en een zalige tuin.
weinig tot geen onderhoud.
de tuin zo laten betegelen dat er een lichte bolling in zit met een afloop naar achteren,water loopt altijd weg!ik zou echt niet anders meer willen!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:48

Je kunt het helemaal naar je eigen smaak inrichten, dat heeft voordelen.
Check bij een deskundig tuincentrum in de buurt wat voor planten het goed doen op jouw grond en bij de ligging die je hebt.
En koop alleen die planten. Of hang een briefje in de buurtsuper op, dat je graag stekjes etcetera op komt halen.
Vele tuinliefhebbers zullen blij zijn dat ze geen goede maar te groot groeiende planten weg hoeven gooien EN jij krijgt gegarandeerd planten die het goed doen in je tuin.
Deze aanpak scheelt enorm met water geven, mest geven, grondverbetering, speciale mixjes tegen luis etc.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:56

Steeds meer dorpen en steden hebben last van wateroverlast bij hevige regenbuien. Deels omdat de regenbuien heviger zijn geworden, maar voor een groot deel ook omdat grote delen van tuinen betegeld zijn en het water daardoor niet rechtstreeks de bodem in kan en dus druk op de straten/riolen legt.
Ik zou marktplaats en fb afstruinen naar een paar aanhangers vol zwart zand en daar vervolgens gras in zaaien of graszoden op leggen. Ziet er ook nog veel gezelliger uit, toch?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:03

tjaakje schreef:
Steeds meer dorpen en steden hebben last van wateroverlast bij hevige regenbuien. Deels omdat de regenbuien heviger zijn geworden, maar voor een groot deel ook omdat grote delen van tuinen betegeld zijn en het water daardoor niet rechtstreeks de bodem in kan en dus druk op de straten/riolen legt.
Ik zou marktplaats en fb afstruinen naar een paar aanhangers vol zwart zand en daar vervolgens gras in zaaien of graszoden op leggen. Ziet er ook nog veel gezelliger uit, toch?

Ik ben het bijna helemaal met je eens.
Geen tegels, behalve voor een paadje en terras, ja, gras nee.
Gras is best veel onderhoud, en als de ligging in de schaduw is, of de grond verkeerd voor gras, is het erg veel werk het goed te houden. Dan kun je beter een andere bodembedekking zoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:13

MoniqueT schreef:
Van alles betegelen krijg je spijt. Het regenwater kan niet weg en je krijgt toch ook veel onkruid tussen je tegels, ik zou ook voor graszoden gaan met een tegelpad of als je tegen het maaien opziet voor worteldoek met een paar aanhangertjes grind erop. Met wat potten met vrolijke planten in de zomer krijg je een mediterraans effect.

Ons perceel is iets groter dan 500m2, hierop staan een schuur en ons huis. ALLES is betegeld op één border na, maar daar zijn lavastenen in gelegd.
Wij hebben nooit last van het water. Alles is op afloop gelegd, er zit gewoon een gootje in naar onze waterput. Maar ook zonder dat gootje hadden we er geen last van gehad.
Onkruid? Nope... Nauwelijks... Grof zand onder de tegels en er tussen scheelt een hoop. Zeker ook een goede laag wit zand er onder.

In het voorjaar spray je met schoonmaakazijn en je hebt nergens last van.

Verder leuke plantenbakken, waarin onder andere parasols van hedera staan. Kan je ook prima zelf maken :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:00

connie64 schreef:
monique t spijt van je tuin helemaal betegelen??
wij hebben onze tuin van ong 125 m2 helemaal betegeld,tegels via een veiling kunnen scoren!
aan de randen ong een 30 cm voor beukenhaag en wat mooie hortensias en siergras en een zalige tuin.
weinig tot geen onderhoud.
de tuin zo laten betegelen dat er een lichte bolling in zit met een afloop naar achteren,water loopt altijd weg!ik zou echt niet anders meer willen!

Met helemaal, bedoelde ik ook echt helemaal. Jullie hebben blijkbaar toch nog ruimte voor een haag en wat planten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:06

En als je geen zin hebt in het maaien van gras (en je wilt geen cavia's :D) heb je tegenwoordig uitstekend kunstgras, óók 2e hands op MP.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:14

Ik had het geluk dat vrienden hun tuin gingen opknappen en ik mocht hun tegels hebben. Zijn simpele stoeptegels, maar alles was beter dan de zandhoop waar ik al 3 jaar tegenaan keek (iets met sleutels gekregen, meteen de voortuin leeggetrokken en toen bleek dat álles in het huis in zulke slechte staat was (slechter dan bouwrapport had gezegd), dat daar al het geld in ging en er dus geen geld meer over was voor de voortuin). Het zijn geen mooie tegels, maar het zijn tegels. En met een paar grote plantenbakken die meteen de inkijk een beetje tegengaan en wat leuke hortensia's in de hoeken geplaatst, is de voortuin nu wel af. Zijn broertje is hovenier, die heeft het legzand netjes egaal gelegd en die vriend en ik hebben het samen gelegd. Kosten: 2 kratjes bier en een fles bacardi voor mn vader om de werkwagen te gebruiken om ze op te halen :D.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:18

Hou er rekening mee dat tenzij je zelf kunt straten of iemand kent die het goed kan, goedkoop duurkoop is. Als het verkeerd ligt watert het af richting je huis, gaan tegels verzakken of komt er speling op.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:26

wij zijn ook met terras bezig wij hebben 40m2 klinkers gekocht voor 50 euro opsluitbanden en planten gratis. We hadden ook gratis stenen kunnen krijgen maar dan moesten we eind rijden met auto en aanhanger deze stenen komen van naast de deur!. En we hebben veel hergebruikt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:10

Ik heb trouwens min of meer hetzelfde probleem. Mijn hele tuin lag juist vol met stoeptegels, ik miste nog wat krijsende kinderen anders was het een schoolplein geweest.

Ik heb er zelf een vijver in gegraven (€35 van marktplaats, maar ze zijn er ook zeker gratis te vinden), een flink gedeelte van de stoeptegels weggegeven en vanaf 31 augustus komt er iemand om het te straten zoals ik het hebben wil. Als je zelf kan straten en je bent niet al te kieskeurig op welke planten je erin hebt staan is het best goedkoop te doen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:14

Wij hadden t geluk dat er verschillende kleuren stoeptegels lagen dus dat maakt t wat minder schoolplein. Was met straten wel een ramp wat ze waren niet even dik.
Gelukkig zijn we heel goed bevriend geraakt met de buren en hij is hovenier dus kan echt goed straten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:16

Mijn tuin was helemaal betegeld , water bleef staan en natuur ver weg :+ . Tegels deels eruit en meerdere borders gemaakt door die tegels op de stapelen , grond was gratis 3 kuub bij de woningbouw . Uit de voortuin grind gehaald voor de paden , en nu hamster ik rustig aan planten :') (had laatst bij de pets place gratis planten , half dood stonden die buiten en die doen het goed in de voortuin )

Kwa kosten zit ik op max 40 euro in de tuin tot nu toe

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:24

Ik heb hier nog een prachtige Japanse sering staan die gratis opgehaald mag worden. Is echt prachtig paars in het voorjaar, helaas wordt hij te groot voor mijn tuintje ;(

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:33

Booooo schreef:
Haha inderdaad Bloemetje75 dan blijf ik stofzuigen! :=

En ben inderdaad heeeeel blij dat er geen onkruid in staat!

Voor de tuin hoef ik het dus niet te laten.. Nu scheelt er nog 1 ding, een gekke buurvrouw

Ik weet niet of je al beslist hebt? Maar een gekke buurvrouw?..... dat moet je echt niet willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:51

Afbeelding
Afbeelding

Zo lag mijn tuin erbij

Momenteel drama met onkruid (achterstallig onderhoud ook wat)

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:56

Booooo schreef:
Haha inderdaad Bloemetje75 dan blijf ik stofzuigen! :=

En ben inderdaad heeeeel blij dat er geen onkruid in staat!

Voor de tuin hoef ik het dus niet te laten.. Nu scheelt er nog 1 ding, een gekke buurvrouw

Daar zou ik me meer zorgen over maken dan over een tuin.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 08:52

Goof: Waar woon je? :=

Leuk om te zien hoe al die tuinen zijn opgeknapt met niet zo veel geld! Ik ga maar eens nadenken over hoe ik het ingedeeld wil hebben :D

Wij hebben inderdaad JA gezegd voor het huis *\o/* Wacht nog even de controle van de woningbouw af voordat alles definitief is.

De huidige bewoners gaan verhuizen ivm ruzie met de buren. De andere kant van die buren hebben overigens geen ruzie met ze. Wij reden weg met de auto, en er kwam iemand ons achterna gerend en seinde dat wij moesten stoppen. Dus ik deed mijn raam open, en hij/zij zei hallo ik ben je nieuwe buurvrouw! (Ik zeg hij/zij het is een travestiet :+ )
Dat wij absoluut niks van ze moesten overkopen want alles zou kapot zijn, en ze zou er alles aan doen om hun tegen te zitten dus ook nu. Ze zijn alcoholisten blabla..
Heb contact opgenomen met de huidige bewoners, en die zeggen dat ik alle rolluiken etc mag testen voor dat ik iets over neem (nu ken ik hun dochter, dus vertrouw hun wel meer dan de buur'vrouw'). Maar de buren treiteren hun dus echt weg, als hun de was buiten ophangen gaan hun expres de tuin sproeien etc.

Maar goed daar laten wij ons niet door tegen houden, als ze niet naar buiten was komen rennen had ik ook niet geweten dat ze er woonde en het huis bevalt ons erg goed!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 16:18

Daar ben ik weer! Ik had een tijd geleden dit topic aangemaakt. Dankzij jullie tips heb ik dus 20 m2 om een terras aan te leggen (gratis klinkers), en voor een koopje nieuwe tegels voor het tuinpad. Ik wil een gedeelte gras, maar overal ligt witzand. Ik heb inmiddels al iemand die witzand gratis wilt komen afhalen.

Nu het bestraten, ik heb niet echt hele handige mensen in mijn omgeving :+
Hoe hebben jullie het zo goedkoop mogelijk bestraat/laten bestraten? Weten jullie misschien nog iemand in de buurt van Oosterhout (Breda).