Verschil tussen biologische en uitloop eieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Verschil tussen biologische en uitloop eieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:01

Als je wil weten waar producten met een bio keurmerk aan moeten voldoen
Www.skal.nl

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:04

Waar haal je dat vandaan dat kippen die buiten lopen sneller ziek zouden worden? Ik denk dat de meeste kippen van gewone mensen nog het gezondst zijn van allemaal omdat die gewoon lekker mogen buiten lopen, in de grond pikken en voldoende plaats hebben. Van modder worden ze niet ziek hoor.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:17

Damned schreef:
Waar haal je dat vandaan dat kippen die buiten lopen sneller ziek zouden worden? Ik denk dat de meeste kippen van gewone mensen nog het gezondst zijn van allemaal omdat die gewoon lekker mogen buiten lopen, in de grond pikken en voldoende plaats hebben. Van modder worden ze niet ziek hoor.

Toen wij onze eigen kippen buiten hadden lopen liepen ze veel sneller ziektes op ondanks dat ze genoeg ruimte hadden ;) van modder zelf worden ze niet ziek nee , maar ik kan me voorstellen als ze in de blubber lopen te pikken dat ze sneller ziektes oplopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:43

Onze kippen lopen al een tijdje mee en dan alleen maar buiten op eigen terrein, pikken de hele dag in van alles en nog wat, blubber heb ik ze nog nooit in zien pikken, maar ze hebben ook genoeg ander dingen om in te pikken. Stenen, gras, zand enz. Ziek zijn ze nog nooit geweest.
Bij ons hebben ze onbeperkt de ruimte misschien dat dat nog scheelt.

Jolandeee hadden jullie ze soms in een ren?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 07:57

Nee niet in een ren. Zal eens aan mijn vader vragen hoe dat kwam :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:01

nou dan verkoop ik dus bio scharreleieren....volgens kennisen proef je dat, zelf vindt ik het grote nonsens.
Maar ik kan zo van die dieren genieten, het is een volkje op zich met eigen regels en dingen.
Ze zijn graag buiten maar gaan ook elke avond gewoon op stok in het hok.
niet iedere pluimvee houder is slecht voor zijn dieren dat vind ik echt vooroordelen, ik weet dat de buurman
erg goed is voor zijn dieren, die kippen eten hetzelfde voer als die van ons en zijn eieren zijn ook erg goed.
En een vieze zieke plofkip is er op heel zijn erf en schuur niet te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:21

amado7 schreef:
Nee niet in een ren. Zal eens aan mijn vader vragen hoe dat kwam :)

Ben ik wel benieuwd naar. Misschien kan ik nog iets extra's voor mijn kippies doen.
Kwita ik ben ook helemaal gek van die grappige beestjes. Kletsen de oren van je hoofd en maken veeeeel km. Kan er uren naar kijken. Eitjes verkoop ik niet. Geef ze weg en eet ze zelf. Proef ook geen verschil en ze zijn aan de kleine kant.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:31

kwita schreef:
nou dan verkoop ik dus bio scharreleieren....volgens kennisen proef je dat, zelf vindt ik het grote nonsens

Wij hebben sinds vorige week zaterdag een kip geadopteerd en om de dag legt ze een prachtig ei (waar ik haar heel hartelijk voor bedank :D ) Normaal kopen we altijd biologische eieren, maar het verschil tussen een ei van onze huiskip en een biologisch ei, merk ik wel. Ze zijn vetter en een donkerder dooier. Vader vind ik het gewoon leuk, straks krijgt ze een groter hok en dan krijgt ze twee zusjes erbij.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:00

Dar kan wel zijn dat tenminste toch verschil ziet in eieren : hoe beter hum eten is, hoe donkerder en meer oranje hun eidooier is. Vaak zijn de winkeleireren zo goed als geel, terwijl onze eigen dus meer oranje zijn.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:12

De betere smaak van een eigen ei kan ook komen door de versheid, je eigen eieren eet je vrijwel direct op of na een aantal dagen. Eieren van boerderijen staan soms als een week op transport te wachten, niet erg voor de houdbaarheid maar je proeft het wel :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:26

Ik ben zelf op een boerderij geweest die biologisch kippen hield. Vond ik heel leerzaam om het zelf eens te zien. 'S nachts zitten de kippen gewoon in de stal. Die ik eigenlijk niet eens super ruim vond. Echter is het voordeel dat in de ochtend de luiken naar buiten opengaan. Dan konden ze in een vrije uitloop zitten die afgerasterd was maar ook daar nog uit en in een mega grote kippen ren zitten. Mooi om te zien.

Het enige jammere is dat er in zo'n ren geen bomen staan. En een kip vind het niet leuk om midden op een vlakte te zitten. Dus je zag de kippen wel op specifieke plekken zitten. (Als je struiken en bomen plant is dat binnen no time kapot gepikt door de kippen, dus ook geen doen).

Vond het zelf wel mooi dat de dieren de keus hadden buiten of binnen te zitten. Sinds die tijd koop ik biologische eieren of minstens vrije uitloop.

Verder zijn collega van mij bij zo'n ronddeel bedrijf geweest en dat zag er nou juist wat minder uit. Het concept is goed maar klimaat technisch kunnen ze de stal niet optimaal krijgen als het waait. Die kippen zaten er niet zo prettig. Dus dan koop ik liever scharrel eieren dan ronddeel.

Wat betreft verenkleed die er glanzend uit moet zien: Als kippen aan het einde van hun leggende leven zijn, dan zien ze er allemaal verfromfaaid uit en missen ze een boel veren. Alle energie gaat natuurlijk naar het leggen van eieren. Ook bij bio kippen. Dus oordeel daar niet te snel op. Als ze dan minder gaan leggen is het tijd voor de boer om de kippen af te voeren en nieuwe kippen te nemen.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:33

Maar uiteindelijk is het nog de vraag of ze echt biologisch zijn... Hoe vaak je wel niet in het nieuws hoort dat iets wat als biologisch werd verkocht helemaal niet biologisch is....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:53

Dieuwertje92 schreef:
De betere smaak van een eigen ei kan ook komen door de versheid, je eigen eieren eet je vrijwel direct op of na een aantal dagen. Eieren van boerderijen staan soms als een week op transport te wachten, niet erg voor de houdbaarheid maar je proeft het wel :)

dit is dus idd de reden van verschil in smaak, leuk dat iemand dat nu eens benadrukt.
maar de kleur van de dooier zit hem in het voer, zo kun je met paprika poeder in het voer mooie donkere dooiers krijgen en dan zijn het echte batterij kippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:01

Citaat:
Dus je zag de kippen wel op specifieke plekken zitten. (Als je struiken en bomen plant is dat binnen no time kapot gepikt door de kippen, dus ook geen doen).

Daar begrijp ik werkelijk niets van, want mijn kippen lopen de hele dag tussen de bomen en de struiken en er wordt helemaal niks kapot gepikt.....

Ze pikken in de grond tussen de struiken en soms tussen wat bodembedekkers en heel af en toe tijdens het welbekende "achteruit krabben :D " om beestjes te zoeken, krabben ze wel eens een stukje tuinplant mee. Dus dat er op dergelijke boerderijen geen bomen of struiken staan of zouden kunnen staan is in mijn ogen de grootst mogelijke onzin.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:17

amado7 schreef:
Damned schreef:

Toen wij onze eigen kippen buiten hadden lopen liepen ze veel sneller ziektes op ondanks dat ze genoeg ruimte hadden ;) van modder zelf worden ze niet ziek nee , maar ik kan me voorstellen als ze in de blubber lopen te pikken dat ze sneller ziektes oplopen ;)

Als kippen buiten lopen komen ze natuurlijk veel meer in contact met (mest ed van) wilde vogels die ziektes kunnen dragen die besmettelijk zijn voor kippen. Immers werd er toen destijds vogelgriep heerste ook aangeraden je kippen op te hokken.
Als je je kippen echt buiten hebt lopen dan krijg je ook wat sneller te maken met roofdieren natuurlijk. Ik weet nog dat tijdens mijn studie ooit eens iemand een bedrijf had bekeken wat zowel vrije uitloop als scharrelkippen hield en daarbij was in de vrije uitloop de sterfte wat hoger omdat de havik zo af en toe langsvloog, ziekte ed was ongeveer gelijk binnen dat bedrijf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:32

Damned schreef:
Dar kan wel zijn dat tenminste toch verschil ziet in eieren : hoe beter hum eten is, hoe donkerder en meer oranje hun eidooier is. Vaak zijn de winkeleireren zo goed als geel, terwijl onze eigen dus meer oranje zijn.

Hoewel de dooierkleur inderdaad wel met de voeding te maken heeft, heeft het(extremen uitgezonderd) niet met de kwaliteit van het voer te maken.

http://www.eierencentrale.nl/wp-content ... ntrole.jpg

Als je de meest linkse 3 en rechtse 3 wegdenkt dan zijn ze allemaal gezond en natuurlijk. Welke kleur de dooiers bij winkeleieren zijn is afhankelijk van wat de consument wil.

Mais is een dooierkleurder, wortel ook.

Voor kippen is het zo dat buiten vaak een lagere ziektedruk is en een schonere lucht. Dat compenseerd weer voor de ziektes die van buitenaf makkelijker binnen komen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:57

Daarnaast is dit ook wel een leuk weetje: in biologische eieren/ eieren van eigen kippen zitten meer dioxines (Schadelijke kankerverwekkende stoffen) dan in eieren van kooi kippen of scharrel kippen. Dit komt door het eten/scharrelen in grond die vervuild is met dioxines.

Niet dat het mij stopt met biologische eieren kopen maar het is wel een leuke om eens over na te denken. Het predikaat gezonder bij biologische eieren kan er wat mij betreft dus wel af. ;)