Water kosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:54

Hoezo KimD?

In principe kun je al het gebruik van water op je eigen conto bijschrijven.. op de een of andere manier verbruikt Goof toch minder water als jijzelf? waterverbruik zit m niet in wat je kleine huisdieren drinken.. 1x wc doorspoelen verbruikt al meer dan dat. Dus ondanks dat Goof lekker geniet van het douchen, ben jij toch een grotere 'verspiller'?

Hier 2 personen, 4 katten (voor zover die echt invloed hebben, hooguit 1/2 liter per bak (drie stuks) per dag), douchen gemiddeld 1x per 2 dagen.. bad gebruik ongeveer 1x per dag.. Afwasmachine 1x per 3 dagen.. wasmachine gemiddeld 1x per dag, want kussens en kleden van de dieren gaan met regelmaat ook in de was..

50 euro per kwartaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:59

elenaMM77 schreef:
Hoezo KimD?

In principe kun je al het gebruik van water op je eigen conto bijschrijven.. op de een of andere manier verbruikt Goof toch minder water als jijzelf? waterverbruik zit m niet in wat je kleine huisdieren drinken.. 1x wc doorspoelen verbruikt al meer dan dat. Dus ondanks dat Goof lekker geniet van het douchen, ben jij toch een grotere 'verspiller'?

Daarbij zet ik geen kinderen op de wereld die dan ook weer 90 jaar lang zouden douchen en voor andere vervuiling etc zouden zorgen, dus laat mij gewoon lekker lang en vaak douchen :o :
Het afzetten van de douche als je je haar of je lichaam in sopt vind ik ook een rare gewoonte trouwens. Ik heb lang en veel haar, maar ik heb het echt in no time ingesopt hoor. Ik ga daar niet kou staan lijden met nat druipend haar om wat water te besparen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:02

KimD schreef:
Goof schreef:

Mmm, douchen is mijn hobby, wij douchen ook gerust twee keer per dag. Gewoon, want het is lekker. En het kan. Daar bezuinig ik niet op.
Wij zijn met twee personen en betalen rond de 30 euro per kwartaal. Geen vaatwasser en wasmachine draait alleen als de wasmand echt vol zit, dus niet onnodig kleine wasjes.

Ik vind het vooral vreselijk om zoveel water te misbruiken. Mijn vriend kon dat eerst ook, zolang onder de douche staan. Heb ik hem afgeleerd.

Ook als haren of lichaam wordt ingezeept gaat de kraan uit.

Serieus de kraan uit als je je inzeept :? En je vriend afleren om lang te douchen. Dit vind ik toch wel wat overdreven :=

En dan alsnog een aardig hoge waterrekening hebben. Wij betalen vele malen minder en douchen p.p. een half uur per dag. Douchen is echt onze hobby :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:01

€20,- per maand
2 honden, vaatwasser en wasmachine, 2 personen.
Wij hebben hem expres wat hoger staan zodat we geld terug krijgen na een jaar en daar doen we altijd wat leuks van. Kregen afgelopen jaar 130€ terug.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:06

elenaMM77 schreef:
Hoezo KimD?

Hier 2 personen, 4 katten (voor zover die echt invloed hebben, hooguit 1/2 liter per bak (drie stuks) per dag), douchen gemiddeld 1x per 2 dagen.. bad gebruik ongeveer 1x per dag.. Afwasmachine 1x per 3 dagen.. wasmachine gemiddeld 1x per dag, want kussens en kleden van de dieren gaan met regelmaat ook in de was..

50 euro per kwartaal.

Dat komt nog door de vorige bewoonster, die had per kwartaal €90,- waar wij dus op begonnen zijn. We zijn nu al twee jaar gezakt en dus geld uitgekeerd gekregen, dit jaar ook weer €20,- gezakt.

Ik heb overigens ook lange haren, tot aan mijn billen. Die was ik sowieso maar twee keer per week, hoogstens.

Onze afwasmachine loopt sowieso één keer op de twee dagen, in de zomer in ieder geval, anders gaat die stinken.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:45

Ik werk bij een waterbedrijf :)

Gemiddeld gebruik je 50m3 per persoon per jaar. De m3 prijs hangt af van je waterbedrijf, maar ligt vaak rond de 1,00/1,15 per m3. Daar komen nog je belasting op leidingwater(BOL), precario (gemeentelijke kosten die het waterbedrijf berekend krijgt door gemeente om leidingen door gemeentegrond te mogen laten lopen) en vastrecht voor de meter bij. BOL is 0.36 incl. btw per m3. Vastrecht hangt af van de grootte van de meter en precario hangt af van de gemeente waar je in woont.

Bij een standaardmeter en een 2-persoonshuishouden betaal je bij gemiddeld gebruik van die 50m3 pp/per jaar zo'n 55/60 euro per kwartaal. (Dus als je zo'n 20 euro per maand rekent zit je redelijk safe)

Maureen88 ben jij net verhuisd en heb je dus een nieuw contract gekregen voor je nieuwe adres? Dat zou namelijk je hogere kwartaalbedrag verklaren en ook dat het nog niet precies om de 3 maanden afgerekend wordt. Heeft te maken met begindatum contract en het aantal maanden en het aantal factuurmomenten dat ze nog hebben tot aan je jaarafrekening. (Verschilt per postcodegebied in welke maand van het jaar je de jaarafrekening krijgt.)
Zo nee, dan heb ik niks gezegd :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:48

Omaro schreef:
Ik werk bij een waterbedrijf :)

Gemiddeld gebruik je 50m3 per persoon per jaar. De m3 prijs hangt af van je waterbedrijf, maar ligt vaak rond de 1,00/1,15 per m3. Daar komen nog je belasting op leidingwater(BOL), precario (gemeentelijke kosten die het waterbedrijf berekend krijgt door gemeente om leidingen door gemeentegrond te mogen laten lopen) en vastrecht voor de meter bij. BOL is 0.36 incl. btw per m3. Vastrecht hangt af van de grootte van de meter en precario hangt af van de gemeente waar je in woont.

Gemiddeld is het goedkoper:
https://www.brabantwater.nl/klantenserv ... arief.aspx
Citaat:
Tarieven 2016

​​​​In 2016 is het drinkwatertarief € 0,46 voor 1.000 liter (1 m³) drinkwater.
Dit is exclusief Belasting op Leidingwater (BoL) en 6% btw.
Inclusief deze belastingen betaalt u € 0,84 bij huishoudelijk verbruik (<300 m3 per jaar).
Een gezin verbruikt gemid​deld 100 m³ drinkwater per jaar.​

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:00

Ik zeg ook dat de m3 prijs afhangt van het waterbedrijf ;)

Ik weet niet welk waterbedrijf TS heeft dus ben voor de zekerheid aan de hogere kant gaan zitten (incl. btw overigens) :)
waterbedrijf waar ik werk is €1.10/m3 inclusief btw (randstad) in andere regio's, want een ander waterbedrijf, kan het inderdaad een ander tarief zijn zoals ik aangaf.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:05

Ik betaal alleen 12 euro per maand.
Zo ben ik tenminste ingeschaald woon nu een maand op mezelf. Was max 3 keer per week. Geen vaatwasser wel een grote tuin.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Water kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:16

35 pm. 4 personen en veel was...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:20

Ik betaal 16,20 per maand. Woon in een eengezinswoning met twee personen en een grote hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:28

Ons water kost niets.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:30

Hier betalen we net geen € 68 per maand incl waterschapbelasting.
4 Persoonshuishouden, wasmachine draait genoeg, vaatwasser, duo ligbad, hond, 2 katten, 2x aquarium en met de zomer altijd een zwembad (is ook maar iets van 4M³ wat erin gaat)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:18

kiki1976 schreef:
Hier betalen we net geen € 68 per maand incl waterschapbelasting.
4 Persoonshuishouden, wasmachine draait genoeg, vaatwasser, duo ligbad, hond, 2 katten, 2x aquarium en met de zomer altijd een zwembad (is ook maar iets van 4M³ wat erin gaat)

Een duo ligbad? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:55

Ja een whirlpool/ligbad waar je met 2 personen in kan zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:46

Omaro schreef:
Ik zeg ook dat de m3 prijs afhangt van het waterbedrijf ;)

Ik weet niet welk waterbedrijf TS heeft dus ben voor de zekerheid aan de hogere kant gaan zitten (incl. btw overigens) :)
waterbedrijf waar ik werk is €1.10/m3 inclusief btw (randstad) in andere regio's, want een ander waterbedrijf, kan het inderdaad een ander tarief zijn zoals ik aangaf.

Zo dat is geen kattenpis.
Ik zit bij Vitens en betaal 0.67 (incl BTW) en BOL is 0,36.
Vastrecht is 47,70 per jaar.

Dat de prijzen zo kunnen verschillen is eigenlijk wel apart.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:58

Nu ja, het lijkt een heel groot verschil, maar dan moet je het misschien even uitrekenen per liter, hoeveel het verschil dan is Brainless :P..

denk dat het te maken heeft met welke watervelden, hoe het dan gewonnen moet worden en hoeveel bewerking er gedaan moet worden om het een stabiele en goede kwaliteit te houden...

sommig water kun je bijna gelijk drinken, ander water moet bijvoorbeeld relatief zwaar gechloreerd worden en weer ander water moet van veel dieper komen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:07

Ik moest gisteren mijn meterstand doorgeven en wacht nu op de jaarafrekening. Ben heel benieuwd!

Woon sinds begin november '15 op mezelf. Heb in 2015 geen rekening gekregen. Voor jan-feb-mrt-april 2016 moest ik 58 euro betalen, en heb datzelfde betaald voor het tweede kwartaal t/m augustus.
Afgaande op de kwartaalprijs verwacht ik dus wel wat terug te krijgen, maar misschien wordt er nog eea verrekend met vorig jaar.

Toen ik mijn meterstand invulde zei de website dat ik sinds de vorige stand 12m3 verbruikt heb. Weet niet zeker of de vorige stand van november of januari is.
Maar heb dan sowieso niet veel verbruikt. Komt denk ik door kort en niet dagelijks douchen, met de hand afwassen, en door het feit dat ik pas sinds één maand een wasmachine heb.
Kraan uit tijdens inzepen en wc zo kort mogelijk spoelen helpt misschien ook?

Kwam er wel achter dat ik in de duurste regio woon mbt vastrecht, betaal daarvoor zo'n 88 euro per jaar! Daarmee vergeleken is het water incl heffingen en belasting niet duur.

Waterschapsbelasting en rioolheffing gaat via de gemeente toch? Ik heb gelukkig kwijtschelding gekregen voor alle gemeentelijke belastingen. Dus dan betaal ik dat niet?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:03

Hier 25 per maand, incl waterschapsbelasting.
2 persoons huishouden. 2 katjes en 6 ratjes. Vaatwasser aanwezig.
We douchen niet elke dag, maar houden geen rekening Hoe lang we eronder staan.