Zuinige, lichte auto gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Zuinige, lichte auto gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:47

Ik zou zeggen opel corsa. Heb zelf er 1 uit '95 en ook automaat. Die zijn vaak wel iets duurder in wegenbelasting omdat ze vaak net wat zwaarder zijn. Ik betaal 26 euro aan wegenbelasting maar ik zit in Limburg daar is de wegenbelasting sowieso goedkoper.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:04

Kijk eventueel ook eens naar een auto op gas(lpg G3 variant), wij hebben een Mazda 2 en betalen qua brandstof zo'n €15 per 400km. Om dat met benzine voor elkaar te krijgen moet je ongeveer 1:40 rijden :+
Wegenbelasting is wel iets hoger (maar lager als diezel) en onderhoud mogelijk iets duurder (afstellen brandstofkleppen) maar door de lage brandstofkosten waarschijnlijk toch voordeliger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:14

Heb een opel gehad en wil het nooit meer. Wat een miserie en nog duur in stukken ook. Nu een Koreaan (Korando) die zijn idd wat duurder in stukken maar heb ook veel minder stukken nodig dan met die opel.
Toyota van mijn broer heeft nog nooit gehaperd.

Ik zou ook eerder naar Toyota/nissan gaan kijken dan naar opel. Betere service in mijn ervaring en fijnere auto's. Want voor "duitse kwaliteit" te zijn viel opel me lelijk tegen. (en dat was een versie uit dus geen oud wrak.)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:21

Krijg gemiddeld 2x per week een Yaris binnen voor de apk en deze komen er zelden niet doorheen. Als er iets is dan is het een slijtage onderdeel. Remmen, banden enz. Qua rot enz echt niets

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:52

Toyota Yaris of Opel Corsa.

Ik zou persoonlijk dan voor de Corsa gaan, die is voor mijn gevoel net wat meer auto . Mijn schoonzusje heeft er net 1 weggedaan van 20 jaar oud, dat ding reed echt nog als een zonnetje.

De aygo vind ik erg klein.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:56

Ik heb een ford fiesta.
Hij weegt 950 kg meen ik en rijdt 1 op 16.
50 euro heb ik een volle tank. Rijdt heerlijk en je hebt ook nog het gevoel dat je in een echte auto zit en veiliger bent bij een eventuele aanrijding. (ik heb dat gevoel dus niet in een aygo, twingo, enzo).

Ik betaal 40 euro verzekering (eerste auto op eigen naam) en 35 euro wegenbelasting ofzo. weet het niet zeker. Ik heb hiervoor een seat ibiza gereden en dat kwam ongeveer op dezelfde bedragen neer alleen is mn auto nog zuiniger.

Verder zijn onderdelen prima te verkrijgen.
Ik raad je aan geen franse auto te nemen. die zijn duur in onderhoud en je kunt neit zelf even een lampje vervangen ofzo (alhoewel, dat kan bij de ford ook niet, moet je even laten doen in de garage).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:38

lifaya schreef:
- Automaat
- zuinig (minimaal 1l/15km)

- een automaat heeft over het algemeen en wat hoger verbruik dan een handbak.
- een heel belangrijk deel zit in je rechter voet!
- kleine motor met weinig vermogen kan meer verbruiken dan sterker blok als je dat kleine blokje moet uitpersen om met verkeer mee te komen.

Succes met je zoektocht.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:50

Als je een Aygo wat vind, kijk dan ook eens naar de Citroën c1 of de Peugeot 107. Zijn in essentie dezelfde auto's, alleen cosmetisch iets anders.

Heb zelf een C1 en mijn oma een Aygo. Rijden heerlijk, erg zuinig en goedkoop in de wegenbelasting omdat ze licht zijn. Ik ben er helemaal gelukkig mee :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:15

C1 is inderdaad ook een goede, vriendin van mij rijd er 50.000 km per jaar mee en ze heeft hem nu 4 jaar en zelden problemen buiten de normale beurten en slijtage onderdelen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 20:09

Ik wil sowieso een automaat, dus begrijp dat je dan net iets minder zuinig bent dan met schakel. Maar ik rijd prettig in een auto maar :p ik ga na werk even verder zoeken.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:20

Opel (sowieso Duitse auto's) zal ik laten staan.

Japanners zijn een stuk betrouwbaarder, dus zou idd kijken naar toyota, kia of hyundai.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:24

Neem iemand mee, moeder, vader, vriend, (nuchtere) vriendin. Om te voorkomen dat je te snel beslist. Kijken naar meer dan 1 auto mag.

2 zien, horen en vragen meer dan 1, een dure auto kan net zo goed kapot als een goedkopere. En als je iemand weet te strikken die er wat verstand van heeft hoef je alleen maar te zorgen dat je lekker zit. Onderhoudshistorie is heel belangrijk.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:30

Ik heb nu een Renault Clio 1.2 automaat uit 2005
Ben nooit een fan van Renault geweest, maar eerlijk is eerlijk "ik ben gek op dat karretje"
Ligt super op de weg ook snelweg perfect, rijdt 1/18 en tot nu toe geen problemen mee gehad.
Erg comfortabel en niet TE klein.
Betaal €25 wegenbelasting.

Ook ik ben een jappen fan maar m'n Clio is tot nu toe geweldig!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:02

LiiNd_Y schreef:
Opel (sowieso Duitse auto's) zal ik laten staan.

Japanners zijn een stuk betrouwbaarder, dus zou idd kijken naar toyota, kia of hyundai.

Kia en Hyundai komen uit Zuid Korea maar zeker het overwegen waard.

Of deze, paar euro af kletsen en zit binnen budget: http://link.marktplaats.nl/m1063597972

Of Daihatsu. Niet alleen Japans merk maar de auto's worden ook in Japan gemaakt (Toyota Aygo b.v. in Tsjechië): http://link.marktplaats.nl/m1061493876

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:10

Haha dat klopt, daar heb je gelijk in :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:48

Vw polo? Ik heb ook een vw polo, ook mijn eerste autotje. Betaal 72 euro wegenbelasting voor 3 maand en iets van 15 euro benzine voor 2 weken en gebruik hem echt regelmatig. Hij rijd ook nog eens super lekker en vlot. Mijne is dan wel wat ouder, van 1997 maar wat betreft rijden merk je daar weinig van. De nieuwere modellen polo zijn ook ontzettend leuk om te zien en leuke zuinige autos.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:51

Mijn vorige auto was een Corsa uit 99 , geweldig autootje
Reed 1:16 en inmiddels bij nieuwe eigenaar nog Zuiniger (mijn broertje)
Was een 1.2 motor, reed echt verrassend vlot en kon je heerlijk on een rotonde heen slingeren
Helaas hadden we een grotere auto nodig voor de honden, twee rottweilers en trainingsmateriaal ging echt niet meer passen in de Corsa :(:)

Ex van me had een oudere swift
Onverwoestbaar gebakje
Ooit eens een geknapte distributieriem gehad maar daar zaten buiten het vervangen van de riem geen gevolgen aan door hoe de motor in elkaar zit, zuigers/kleppen of weet ik veel wat er normaal beschadigt word bij het knappen van die riem komen niet in de buurt van de riem , dus blijven heel.
Onderdelen van een swift zijn ook geen issue , Universeel is er veel te krijgen

Micra vind ik Ook wel een leutig autootje om te zien en ken een aantal tevreden rijders
Zelf zou ik nog wel een oude panda willen gewoon omdat ik het leuke auto's vind
Maar zolang we de honden hobby hebben zit een kleine auto er niet in
We hebben nu een Dacia logan oud model(deurtjes ipv klep achterin)
Das geen kleine lichte auto maar wel nog beschaafd kwa wegenbelasting(40 p/m )
Naar die doet net geen 14 km op een liter
Niet heel erg zuipen, maar niet zo zuinig als mijn oude lieve groene corsaatje

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:58

Onze Corsa 1.2 uit 2006 gaat binnen een maand weg voor ik gok 2500 euro Haha. Da's ook een easytronic met airco, cruise control, af fabriek mp3 radio etc.

De easytronic is een handbak met een robot er overheen. Wel het gemak van de automaat, niet het verbruik ervan. Ik rijd er 1:17.5 mee.

onderhoud aan de versnellingsbak is wel belangrijk. Om de 30.000 KM moet het aangrijppunt opnieuw ingeleerd worden maar dat kan je zelf, en om de 60.000 KM moet de olie van de robot vervangen worden. Dat kost je ongeveer 60 euro, en ik vervang de versnellingsbak olie ook gelijk mee omdat het weinig werk is, en het amper wat kost.

Als je een 2003 of eerder hebt, kan je op de 1.2 geen cruise control zetten. Bij de 2004-2006 versie kan dit heel makkelijk, alleen hendeltje vervangen en 1 draadje trekken in geval van een easytronic.

Wij hebben in 10 jaar, van 13000 naar 155000KM geen enkel probleem gehad anders dan het normale onderhoud. Hele fijne auto, en inderdaad heerlijk vlot en zuinig voor een 1.2/1.4!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:05

onze buurman heeft een peugeot 106 gekocht voor 250 euro en is er helemaal weg van,ding ziet er super netjes uit en rijdt bijna 1 op 20... :+

misschien kan je ook naar zo'n type auto kijken... :)

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:21

Ik zou de Opel Corsa met Easytronic laten staan..

http://www.problemcar.nl/nl/particulier ... het-e.html

Als ik jou was, zou ik je kilometer eis weglaten en vooral opzoek gaan naar een auto waarbij de onderhoudshistorie klopt, dus met ingevulde boekjes. Dat zegt namelijk veel meer als het aantal kilometers wat de auto heeft gelopen.

Ik weet niet precies welke automaten goed zijn in een kleine auto, maar je kunt het beste eens Googlen: Hier staat bijvoorbeeld al wat informatie; http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5400217

Ik vind zelf deze Panda een hele nette: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... =lr&pos=17

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:03

Easytronic is zeer betrouwbaar als je de olie maar ververst. Al die problemen zijn door achterstallig onderhoud :-)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:13

Geen opel corsa, je hebt niet voor niks zoveel onderdelen. Ze roesten onder je kont vandaan (oudere types). Ik heb hem na 3 maanden ingeruild voor een toyota aygo oudere type. Reed 1:20 ongeveer. Gemiddeld 600/630km op 1 tank.
Na een klein jaar heb ik wegens vele kilometers die ik rijd de nieuwste aygo gekocht en omdat het budgettechnisch mogelijk was. Maar met beide nog nooit problemen gehad en anders een goede service bij de dealer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:17

Mijn oude corsaatje had geen roest :n
Ja 1 plekje op een geeikte plek, de deurstijl.
Maar dat was simpel op te lossen
Onderzijde etc was en is nog steeds keihard terwijl jij inmiddels 17 word

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:17

Ik rijd in een handgeschakelde Suzuki Alto. Het type dat ik heb is wel wat ouderwets,maar goed. Ik rijd over de snelweg nog steeds 1-18 ongeveer (rijd vooral 80-wegen, daar 1-21).

Ik heb geen idee hoe het bij Suzuki zit met automaten. Geen idee ook qua prijs. Mijn altotje gaat voor ongeveer 2000, misschien zou je dus ook kunnen kijken naar een oudere Swift (maatje groter). Van de Alto zijn onderdelen erg makkelijk te krijgen en goedkoop, maar eigenlijk gaan ze nooit stuk.

Ik ben echt heel blij met mijn goedkope en zuinige koekblik! (Ok, eerlijk, met windkracht 6 over een hoge brug is niet zo heel grappig. Alles daarbuiten gelukkig wel)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:27

Sonja_vR schreef:
Mijn oude corsaatje had geen roest :n
Ja 1 plekje op een geeikte plek, de deurstijl.
Maar dat was simpel op te lossen
Onderzijde etc was en is nog steeds keihard terwijl jij inmiddels 17 word

Ook voor roest geldt: onderhoud en aandacht!

90% van alle ellende die je vindt op internet is terug te voeren op mishandeling van de auto.
De eerste commonraildiesel in de Vito is intussen een bekend probleem (ontwerpfout) evenals de DSG automaten in de jonge VW's (ook geen best ontwerp) maar voor de rest.......

En goedkoop? Ik heb nu een auto op de korrel die 12 euro per maand wegenbelasting kost. Verzekering ligt ook in die orde van grootte. weliswaar 2x het budget van TS maar vooruit........