Nieuwe of gebruikte auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:03

Liselot schreef:
Met een nieuwe auto ben je imo een dief van je eigen portemonnee, zodra je de garage uit rijdt heb je er al 30% op verloren.
Ik zou voor een jonge 2e handse gaan bij een bovag dealer met garantie

Dat dus. Plus dat als je een auto van bijvoorbeeld een jaar koopt, zijn ook alle 'kinderziektes' er al uit.
Ik zou dus eerder voor een jonge tweedehands gaan

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:12

Ik heb een toyota aygo automaat en dan de sportversie met andere uitlaat. Ik ben heel tevreden over de auto en ik ben 1.83 en pas er fijn in. Voel mij zeker niet te groot voor de auto. En door de sportversie en automaat een hele snelle maar zuinige auto, zeker in stadsverkeer.
Is alleen een goedkoper segment dan de swift dus qua luxe heb je daar meer aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:32

Heb je ook al eens naar de Fiat 500 gekeken? Of vind je die ook niet mooi? Voldoet wel aan al je eisen :j En die zijn over het algemeen heel luxe uitgevoerd.

Semi-automaat doet inderdaad gewoon alles automatisch, maar kun je daarnaast ook op handmatig schakelen zetten. Ik vind het juist ideaal. De versnellingsbak is gewoon een handbak maar wordt elektronisch geschakeld en dat betekent dat hij zuiniger is dan een echte automaat, en een semi-automaat kun je op de automatische stand gewoon handmatig mee schakelen, bijvoorbeeld als je even wat meer toeren wil dan zet je hem handmatig terug naar de 4 door even aan de pook te duwen en vervolgens neemt de automaat het weer gewoon over. Enige waar je op moet letten is dat je de hellingproef even moet oefenen als je alleen automaat gewend bent, want een semi-automaat rolt wel achteruit op een heuvel ;)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:58

8nnemiek schreef:
Enige waar je op moet letten is dat je de hellingproef even moet oefenen als je alleen automaat gewend bent, want een semi-automaat rolt wel achteruit op een heuvel ;)

En don't forget de handrem! Semi automaat zet je in de N (vrij), vol automaat op de P!

8nnemiek

Re: Nieuwe of gebruikte auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:00

Nee dat is niet waar. Semi-automaat laat je staan waarin je parkeert, in de 1 is dat meestal, en die blokkeert dan automatisch als je de motor af zet. Ik heb nooit mijn handrem erop staan terwijl ik altijd op een helling parkeer :)
Zet je hem in de N, dan uiteraard wel de handrem erop, maar dat is nergens voor nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:11

Bismarck schreef:
Ik heb een toyota aygo automaat en dan de sportversie met andere uitlaat. Ik ben heel tevreden over de auto en ik ben 1.83 en pas er fijn in. Voel mij zeker niet te groot voor de auto. En door de sportversie en automaat een hele snelle maar zuinige auto, zeker in stadsverkeer.
Is alleen een goedkoper segment dan de swift dus qua luxe heb je daar meer aan.

Mijn zwager is ongeveer 2 meter en rijdt ook in een aygo :j Dus ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat dat type auto te klein zou zijn voor lange mensen?

Mijn citroen saxo is wel wat aan de kleine kant voor mijn man (1,95m) omdat hij met zijn knieen mee kan sturen, maar de aygo dus niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:18

Ik koop nooit een nieuwe auto privé, omdat ik de afschrijving te hard vind gaan de eerste jaren, plus dat in het segment waarin ik auto rijd dat bedrag niet ga betalen ( dik boven de 60.000,-). Die zijn 2e hands veel leuker te betalen.
Heb je geen vaste garage waar je de auto in onderhoud hebt?
Persoonlijk koop ik liever een 2ehands bij een garage waar deze ook in het onderhoud is geweest, dan weet je het verleden en ook de onderhoudshistorie.
Is een jonge 2e hands die net uit de lease komt niets? Daar is ook de volledige historie van bekend, tot elk lampje wat vervangen is geweest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:21

Veel verschil dus in automaten...

Mijn automaat zet je in P om te parkeren.(doet ie ook automatisch als je de motor uitzet.)
Ik kan ook handmatig schakelen(was dat nu semi-automatisch?)

Net maar even gezocht...ik heb een half-automaat. Maar 8 traps dus dat schakelen voel ik niet.

Okee sorry TS...on-topic maar weer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:25

Aygo zou ook zeker het bekijken waard zijn,
Als ik zou moeten kiezen tussen de Opel of de Suzuki zou ik voor de Suzuki gaan.
Ik heb een oud opeltje gehad (Corsa uit 99). Dat was een geweldig autootje
Mijn vriend is uiteindelijk voor een Corsa van toen een jaar oud gegaan
Maar wij zijn beide niet echt onder de indruk
Heb pas een rondje in een swift van een paar jaar oud gedaan en dat vond ik een fijnere auto
En 5 jaar is echt nog wel jong te noemen

En idd het feit dat je gruwelijk afschrijft op nieuwe auto's
Dat is met kleine zuinige autootjes al een stuk minder als met grotere auto's maar tikt nog steeds door

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:30

Mijn bod is geweigerd, maar hij biedt nu wel 2 jaar garantie aan... Dan kost de auto rijklaar dus nog 10500, exclusief inruil (1500). Wat vinden jullie van dit aanbod?

Mijn ouders verklaren me voor gek dat ik het misschien wil doen, omdat ze denken dat ie over 5 jaar niets meer waard is en ik dan geld erin pomp terwijl een nieuwe over 5 jaar een stuk meer waarde heeft...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:34

Ik zou eerst eens vragen naar de voorwaarden van die garantie. Vaak is dat als je pech hebt namelijk op dingen waar je niet zoveel aan hebt. Ik vind het wel veel geld voor een auto die in 5 jaar zo weinig heeft gereden. En roest moet je sowieso niet aan willen beginnen. Dat is vaak een gebed zonder eind als je dat niet netjes laat maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:38

Liselot schreef:
Met een nieuwe auto ben je imo een dief van je eigen portemonnee, zodra je de garage uit rijdt heb je er al 30% op verloren.
Ik zou voor een jonge 2e handse gaan bij een bovag dealer met garantie

Precies... ik koop echt nooit een nieuwe auto. Dan ga ik liever voor een excenplaar waar max 10.000km op staat... kan je meteen een klasse hoger rijden voor dezelfde prijs. En garantie is ook op occasions te regelen. Mijn ervaring is dan kia en mercedes nog best een tijd garantie erbij geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:42

xLoki schreef:
Mijn bod is geweigerd, maar hij biedt nu wel 2 jaar garantie aan... Dan kost de auto rijklaar dus nog 10500, exclusief inruil (1500). Wat vinden jullie van dit aanbod?

Mijn ouders verklaren me voor gek dat ik het misschien wil doen, omdat ze denken dat ie over 5 jaar niets meer waard is en ik dan geld erin pomp terwijl een nieuwe over 5 jaar een stuk meer waarde heeft...

Wat voor garantie heb je dan?

En ik vindt bijna elf honderd nog best veel voor een swift. Al zijn het wel hele betrouwbare en doorontwikkelde auto's.
Ik zou er sowieso nog wel 500 vanaf willen hebben

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:48

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:53

Ik heb zelf twee uur moeten rijden voor mijn auto, hier in de buurt was nergens iets te koop wat ik zocht tegen een goede prijs. Ik heb mijn tweedehands auto (zelfde prijsklasse) nu bijna 4 jaar, en hij is pas 2000 euro in waarde gezakt, dus dat valt echt mee. Een nieuwe auto zakt al zoveel in waarde vanaf de garage tot thuis :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:56

Ik heb 2 uur moeten rijden om mijn vorige auto te verkopen :') was een hele mooie, maar zeer ernstig zuipende amerikaanse Ford Edge... prachtige auto, maar 100 euro aan benzine in een week haalde wel wat van de lol er af :+

Hij heeft erg lang te koop gestaan... en uit eindelijk kunnen ruilen tegen een bijna nieuwe alfa romeo.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:14

xLoki - Een nieuwe auto zakt veel meer in waarde dan een tweedehands auto, dus het argument van je ouders zou ik persoonlijk niet meewegen in mijn beslissing. Ja, misschien krijg je €1000,- meer, maar hij kost je nu ook ruim €1000,- meer. Daarnaast geef je ook aan het een "opa-en-oma"-auto te vinden, waarom geef je er dan zoveel geld aan uit? Ik zou geen auto kopen waar ik niet helemaal gek op ben, dan liever even verder zoeken.

Mag ik vragen waarom je tussen deze twee auto's wil kiezen? Zijn deze twee overgebleven uit een grote(re) selectie? Er is namelijk nog zoveel meer te vinden, dus mijn advies zou zijn om gewoon even verder te kijken naar tweedehands auto's en dan te vergelijken.

Garantie valt overigens bijna overal wel te regelen. Dit jaar heb ik een Volkswagen uit '97 gekocht en daarop kreeg ik zelfs nog garantie. Bij nieuwere tweedehands auto's moet dat dan ook geen groot probleem zijn, lijkt me. :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 12:02

Ik heb binnen nu en 2 weken een nieuwe auto nodig en niet zeer veel tijd om door het hele land auto's te bekijken.
Ben de afgelopen dagen bij een stuk of 5 dealers geweest en heb o.a. de Toyota Aygo & Yaris, Hyundai i10, Fiat (verschillende, van 500 tot panda) en de Peugot 108 bekeken. Echter zijn deze twee auto's inderdaad overgebleven, kijkend naar de prijs, leeftijd en km stand. Maar ook kijkende naar het koekblik-gehalte (ik vind de aygo, 108 en fiat 500 te klein, ik heb een flink lang bovenlichaam en zit met mijn hoofd haast tegen het plafond) en hoe fijn ze rijden.

Dus helaas is het voor mij niet mogelijk om 2 uur te rijden om auto's te bekijken, ik heb er gewoon de tijd niet meer voor :(

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:07

xLoki - Bedankt voor de verduidelijking, dan begrijp ik het.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:11

En de Hyundai i20 dan? Die is een slag groter dan de i10. Ik zou namelijk wel verder kijken dan de auto's die je nu op het oog hebt. Die roestplekjes van de suzuki kan echt niet met 5 jaar al.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:39

Brrrr... hyundai :x
Ik heb zulke slechte ervaringen met hyundai, niet alleen de auto's zelf maar ook de service. En het personeel.. bij meerdere vestigingen. "De auto trekt nog steeds naar rechts" " ja dat komt omdat de weg af loopt aan de rechterkant" "ook als ik op de linker baan rij?" Pas toen we met een van de monteurs een stukje gingen rijden en de wagen bij een vrij normale bocht op twee wielen ging, werd die weer in reparatie genomen _-:( Wij hadden toen een nieuwe terracan. Flink geld voor neergelegd en enkel maar problemen. Ook alle leen autotjes die wij kregen als hij weer eens in reparatie stond, reden bagger, zeker met de wegligging. Nu ik erover nadenk is de terracan volgens mij de reden waarom ik nooit meer nieuw koop :+ :') Er was toen 20.000 km mee gereden en bijna een gelijk aantal aan euros van de prijs af gegaan.
Anderen zullen er vast andere ervaringen mee hebben... maar ik krijg nog steeds de rillingen van dan merk :+ zo dat is er uit :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:51

Hyundai mits de goede garage heerlijk. Mijn oudje atos wordt 18 dit jaar em super service. Alleen ga ik wel naar een garage 90 km verder op met reden dus. Geen roest te bekennen. Fijne automaat ook. Hiervoor de enige semi automaat gehad van ze. Dat was wel versnellingspook geen koppelingspedaal.dat was een drama.

Maar als ik kan kiezen heb ik liever een schakel auto of een shift click systeem. Dat wat jullie hier aangeven als semi automaat. Voordeel daarvan is dat die meestal zuiniger rijden, je zelf je schakel moment kunt bepalen wat in sommige situaties beter en fijner rijdt.

Een suzuki van 5 jaar met nu al roest zou ik laten staan en doorzoeken. Schakel desnoods wat garages in dat ze voor je gaan zoeken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:56

Als ik het zo zie zou een Swift zeker een prima keuze zijn, alleen bij déze Swift zet ik ook mijn vraagtekens.

Vroeger had je inderdaad alleen de handgeschakelde versnellingsbakken en de automaten. Inmiddels heb je ook diverse tussenversies. Meestal een redelijk "gewone" versnellingsbak maar gebeurt het schakelen niet door met de pook te roeren maar door de auto zelf (gerobotiseerde bak). En dan kan/moet je soms zelf zeggen wanneer die robot moet gaan schakelen, soms laat je 'm gewoon zelf z'n beslissingen nemen. Net welke auto het is en hoe je pet staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:06

xLoki schreef:
Volkswagen valt helaas buiten budget.. Tenzij je er een koopt uit 2007 of met 100.000km, maar dat durf ik niet aan.

VW is Duitse degelijkheid. Daar betaal je dan ook naar. Zeker duurder dan een Swift. 100.000km is prima te doen voor een vw, alleen let even op de distributieriem. Die moet dan over 20k tot 50k zeker vervangen worden. Ik heb in het noorden van het land een automaat gezien. Leuk vlot ding. Was wel een diesel. Voor 7000 a 8000 euro heb je een diesel uit 2007/2008 met max 160-180 op de teller. Die kunnen met gemak 300k > aan. Een kennis heeft een Golf uit 1994, met 465k. Loopt nog als een trein. Las laatst op autoweek een verhaal van iemand die een golf 1 uit 1986 heeft. Dik 500k op de teller. Hilarisch :D Hij doet het nog steeds!

Mijn eerste auto was een golf, daarna opel, renault, peugot, ford en citroen gereden maar ik ben weer terug gegaan naar vw.

Op basis van deze twee zou ik zeggen de Opel, maar nog liever eentje van 1 of 2 jaar oud! Nieuw is echt zonde geld. Je rijdt de garage uit en bij inruil diezelfde week ben je al zo paar honderd tot paar duizend euro kwijt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:10

Duitse degelijkheid is echt niet meer wat het geweest is, ik had een jonge VW fox met nog geen ton op de teller en had binnen 1,5 jaar 2 keer de versnellingsbak aan gort. En nee, dat lag niet aan mijn rijkunsten :)
Europees rijden hou ik persoonlijk niet van, geef mij maar een jap of koreaan. Die zijn imo een stuk beter onder de motorkap dan de europeese auto's.