Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:32

Ook wij hebben een Ikea-keuken. Tien jaar terug hadden we de Adel uitgezocht. De laag op kastdeurtjes bij de vaatwasser en bij de oven begonnen vrij vlot helemaal los te laten. Van Ikea mochten we nieuwe deurtjes bestellen (ik geloof dat je wel 25 jaar garantie hebt op de keuken), maar we waren het vertrouwen in de deurtjes een beetje verloren. Toen hebben wij Ikea gevraagd of we misschien wat bij mochten betalen voor de Ikea eikenhouten deurtjes en dat vonden zij goed. Inmiddels hebben we alweer een tijd de houten deurtjes, nog naar volle tevredenheid. Deze deurtjes zijn trouwens niet meer verkrijgbaar, dat vinden we jammer, want we vinden deze mooier dan de nieuwe eikenhouten deurtjes. Maakt ons nu natuurlijk verder niet uit, maar voor als we ooit nog eens gaan verhuizen...

Wij hebben trouwens een Siemens oven, die hebben we er gewoon in kunnen plaatsen. Het paste niet helemaal, maar met een bijpassend opvulstukje is er niks van te zien.

Hier een foto van de keuken toen ie bijna af was (let niet op de troep eromheen! ;-) ):

Afbeelding

Letizia

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 17:11

Ooh, die is ook gaaf zeg! :j Snap dat je voor die deurtjes bent gegaan :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:16

Wij hebben zo'n 5 jaar terug een ikea keuken gekocht (en geplaatst). En nog steeds zeer tevreden over. Lades lopen goed (we hebben alleen lades, ook geen bovenkasten), onze siemens oven, kookplaat en vaatwasser pasten prima. Alleen onze kraan begon te lekken. Jammer genoeg geen bon meer, dus net een nieuwe gekocht en geplaatst.

Wij hebben houten aanrecht en de grote dubbele wasbak (ondanks dat ikea vond dat niet kon in een kookeiland :Y) ) Ziet er nog steeds prima uit!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:25

Toen wij ons nieuwbouwhuis kochten hebben we er naar gekeken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Grando Keukens, de budgetlijn. Die was uiteindelijk goedkoper dan Ikea, beter van kwaliteit. Op kosten hebben we nog kunnen besparen door hem zelf in elkaar te zetten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:25

Afbeelding

Wij hebben ook laatjes en zelfs een bovendeur direct tegen de wand geplaatst, gaat prima. Heb even snel een foto gemaakt van ons keukentje. :D Bij veel vrienden zie ik wel dat het houden aanrechtblad snel zwart/grijs wordt rondom de kraan en wasbak. de eerste keren goed in de meegeleverde olie zetten en daarna ook bijhouden. Weet niet of ik een tweede keer weer voor een houten blad zou gaan. Het is echt een mooi aanrecht, niet duur , wel duurzaam, maar ook super bewerkelijk. Zit er over na te denken om zelf een betonnen aanrecht te maken. Eerst nog even oefenen :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:03

Hoe snel/in hoeverre het blad verkleurd heb je zelf in de hand. Wij hebben een paar verkleuringen, maar verder nauwelijks. Maar we letten wel op dat natte plekken snel droog gemaakt word, niks te heet op het blad wordt gezet en zodra het hout iets droog word gaat er een dot olie overheen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 11:16

Beton is ook wel gaaf he! Heb daar ook al aan zitten twijfelen, maar m'n pa is niet echt bedreven in beton, dus durft het niet erg aan! Wel een goede tip van de werkblad, misschien is een gelamineerd werkblad dan toch handiger!

Leuke keuken ook weer!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:53

Afbeelding

Afbeelding
Dit is onze keuken van Ikea, behalve de apparatuur, de Quooker en het blad (hardsteen composiet). We wilden een betonnen bald, maar dat is helaas een mislukt project geworden. Het was een blad van 200kilo en deze ligt nu in twee delen in de tuin. Waarschijnlijk gaan we van een deel een buitenkeuken maken.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:01

Afbeelding

Ik heb nu 2 jaar mijn ikea keuken en ben zeer tevreden. Ik wilde graag simpel en strak. Ik krijg met regelmaat nog complimenten over mijn keuken. Mijn werkblad is op maat gemaakt. 2 standaard bladen samengevoegd tot een hoek.

Ik had ook wat ruimte over maar dat is met plaatsen keurig dicht gemaakt. Ikzelf vind het totaal niet opvallen.

Alleen geen ikea vaatwasser nemen. Die kappen er te snel mee. Maar de rest van hun apparatuur is echt prima.

Hoekkeuken is lastig in 1 foto te vangen maar hier een indruk.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 23:51

Wederom weer 2 leuke keukens, waarvan je niet eens direct zou zeggen dat ze van IKEA af komen! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:18

Maar veel is ook een vooroordeel he?!

Als je echt een goede keuken wil, kun je beter echt houten kastjes en deurtjes nemen. Die kunnen ook beschadigen, maar dat is wel anders.

Belangrijk zijn scharnieren bijvoorbeeld en die vind ik van Ikea netjes. Wij hebben soft close en dat voorkomt ook al dat het snel stuk gaat.

Wij hebben een houten aanrecht/werkblad en ik vind hem erg fijn. Goed in de olie gezet en je kan er alles wel op. We hadden van een beschuitbus een zwarte cirkel en die hebben we weg geschuurd en weer olie overheen gedaaan.
De witte dubbele bak heeft inmiddels wat krasjes, maar dat is bij een keuken van 20.000 net zo.

Ik vind dus de vaatwasser goed en de afzuigkap echt minder, net als de 90cm gasfornuis en kranen. De kranen zijn al vervangen en de afzuigkap en het gasfornuis doen hun werk, maar het is geen kwaliteit en dat voel je wel bij gebruik zoals de knoppen.
De vaatwasser is echt prima en stil ook.

Wij hebben de zijkanten extra gekocht en ook als planken. Dan heb je exact dezelfde kleur en die zijn dan ook rondom afgewerkt.

De keuken van bijv mn moeder komt bij een dure zaak vandaan en is slecht geplaatst. Haar kwaliteit valt enorm tegen. Maar het is niet vervangbaar door losse Ikea elementen, omdat Ikea wel andere maten heeft, Kastjes zijn echt stukje dieper. Die van ons tenminste tegenover die van haar. Verder zit ik niet in mensen hun keukens, dus voel niet hoe ze sluiten of zie niet hoe ze er van binnen uit zien.

De opbergmogelijkheden zijn wel weer vaak erg handig. Wij hebben daar niks van behalve bestekbak. Maar als je keuken meer ruimte heeft of aansluit op je bijkeuken is het soms wel erg handig.
Voor glas, statiegeld flessen en wat voorraad hebben we wel van die witte stapelbakken in de schuur.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:51

Wij hebben een Ikea keuken sinds februari. Omdat onze nieuwbouwwoning al genoeg geld kostte, zijn we expres voor Ikea gegaan. Keuken hoeft ook geen jaaaaren mee te gaan.

Wij hebben de betaalde planservice gedaan, was voor ons heel verhelderend :)

We hebben zo'n standaard werkblad. Tip: neem wat anders. Ik vind het 3x niks.
Binnen 3 weken hadden we wat krasjes op frontjes (keuken toen nog amper gebruikt). Hier is iemand voor langs geweest en ze gaan er niks aan doen.
We kregen een kapotte pannendrager binnen. Na een paar keer bellen, hebben we nog steeds geen nieuwe pannendrager..

Verder is het een prima keuken. Ik vind vooral de lades e.d. fijn. Ikea heeft goed over bepaalde praktische zaken nagedacht. Ook het feit dat je je keuken helemaal zelf samen kan stellen, vind ik erg leuk :) dus, Ikea heeft leuke budget keukens, maar als je er jaren mee wilt doen,kan ik het niet aanraden.

Ik vind de klantenservice trouwens helemaal ruk. Ik heb voor een aantal dingen moeten bellen (i.v.m. niet kloppende factuur, verkeerd geleverde materialen) en ik heb werkelijk nog nooit zulke onvriendelijke mensen aan de lijn gehad!

Voor de mensen met een Faktum keuken... Ik dacht dat Ikea ergens nog een plek had waar ze alle Faktum frontjes en onderdelen op voorraad hebben!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:56

Klopt. Ik heb recent nog nieuwe deurtjes gekocht.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:04

Hier ook al 10 jaar tevreden over onze Ikea keuken, inclusief vaatwasser, combi-magnetron, koelkast/diepvries, kookplaat en afzuiger. Alles ziet er nog net zo netjes uit en werkt nog hetzelfde als 10 jaar terug.
Alleen het werkbad hebben we zelf gemaakt van hardhout en speciale vernis.

We hebben een onpraktische vorm keuken, Ikea was ideaal om betaalbaar de ruimte optimaal te gebruiken.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:17

Wij hebben thuis ook een IKEA keuken. Hij zit er nu al dik 10 jaar in en nog steeds erg netjes. Al met al hier dik tevreden met een IKEA keuken. Ze zien er vaak ook gewoon erg mooi uit vind ik.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 23:44

Bedankt weer voor de reacties :j Alle tips worden meegenomen!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:49

Mijn vriend en zijn ex hadden een ikea keuken ook uitgekozen op budget. De keuken staat al 14 jaar en is nog heel mooi. Mijn vriend is timmerman dus heeft sommige dingen wat aangepast, als je handige familie heb zoals je als je al zei moet het goedkomen. Mijn moeder heeft een keuken van -schrik niet- 18.000 euro en daar is veeeeeeeel mis mee. Dus koop nooit bij de keuken kampioen is mij tip! :D

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:52

Wij gaan (voorlopig) winnen, zie ik... Onze ikea keuken is al 20 jaar oud ! Ik geloofde het zelf ook niet, maar hij zat er al in toen wij het huis kochten. En....alles is nog origineel en doet het nog. We hebben alleen de combi oven/magnetron een keer moeten laten maken.
De magnetron was kapot. Maar maken was goedkoper dan een nieuwe !
En eerlijk is eerlijk, hij ziet er nog steeds niet oud of afgeleefd uit.
Stenen aanrechtblad en kersen houten (kleur) kastjes. Als je zegt hij zit er een paar jaar in, zou je het ook geloven. Stevig en degelijk !!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:52

Mijn vriendin (en haar gezin) hebben een ikea keuken.
Hij is nu helemaal klaar en ook erg mooi!
Maar de weg ernaar toe, voordat het klaar was, was een grote ramp.

De tekenaar had zich vergist dus er pasten onderdelen niet.
En toen dit verholpen was, bleek het nog steeds niet te kloppen bij sommige onderdelen.
En je kan nooit iemand bellen, alles moet via een klachtenformulier online.
En dan duurt het weer dagen voor je sowieso een reactie hebt.
Ik geloof dat hun een paar maanden een nood aanrechtblokje in de schuur hebben gebruikt.
Doordat de tekenaar zoveel dingen fout had gedaan, konden ze ook nog geen water aansluiten.

Maar goed, toen het eenmaal uiteindelijk toch goed is gekomen, is het resultaat wel heel mooi. :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:56

Ik volg jullie even, wij denken ook aan een ikea keuken voor onze nieuwbouwwoning die over 1,5 jaar pas klaar is. Vind het wel fijn om wat ervaringen te lezen.

Alles kost al genoeg namelijk, we moeten een heel huis inrichten e.d., dus we willen eigenlijk een zo goedkoop mogelijke keuken en dan komen we toch al snel bij ikea uit. Hij hoeft ook geen 20 jaar te staan, maar een jaar of 10 zou toch wel fijn zijn :P

Ik lees mee :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:59

Wat jammer dat het bij sommigen zo tegenvalt. Wij hebben wel de family pas gebruikt. De oven is apart bezorgd en was kapot. Die is wel omgeruild, maar duurde eventjes.

1 frontje te weinig, maar kregen we zo bij de klantenservice.

Wij hebben van tevoren stopcontacten verlegd en ook de gasleiding een stukje. Alles stond zo.

Mijn moeder heeft voor een dure keuken 2000 euro apart betaald dat het neergezet werd. Kastjes kwamen in elkaar en die man is nog 1,5 dag bezig geweest. Daarna heeft mijn man nog dingen moeten verbeteren en helaas is die keuken al wat beschadigd na 6 jaar.
Ook heeft zij als oudere vrouw slecht advies gekregen en daar baal ik van, maar ze was met familie die ook een keuken ging kopen, dus wij waren er niet bij. Wij woonden toen ook 180km verder.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 05:34

Wij hebben een Ikea keuken met hun apparatuur maar met een ander blad. Hou er rekening mee dat Ikea het blad niet inmeet en dat je dus geen scheve muren moet hebben zoals wij. Wij konden het Ikea blad te koop zetten (praktisch weggeven) en een ander blad aan schaffen. Dit hebben we gedaan via 123 keukenapparatuur. Netjes ingemeten en geplaatst en was goedkoper dan het blad van Ikea. Zij vertelden ook dat wij niet de eerste waren die op deze manier bij ze terecht kwamen :)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:20

Onze keuken staat nu 3,5 jaar en opzich is de prijs-kwaliteit verhouding goed, maar toch al wel wat problemen gehad.
Bij levering miste een paar frontjes, hier zijn we zelf de zelfde dag nog om gereden maar anders zouden ze 2 dagen later nageleverd worden.
Zo was de afzuigkap in het begin kapot(maakte een hoog geluid tijdens het draaien) maar hier kwam binnen een week een monteur voor langs en heeft de motor vervangen waarmee het probleem is opgelost.
En verder begint nu ons maatwerk werkblad te bobbelen naast de kookplaat. Een mail met foto's was genoeg, nieuw blad is nu besteld. Dus de service is prima. Echter wel jammer dat de rvs rand die we erop hebben niet meer in het assortiment zit waardoor ik nu niet precies hetzelfde blad terug krijg, wel kregen we de mogelijkheid om evt iets anders te bestellen qua kleur en materiaal.
Verder heb ik nog altijd spijt van mijn middenklasse vaatwasser, die wast toch niet altijd even schoon en je kunt ook de starttijd niet uitstellen. Als die kapot gaat komt daar zeker een duurdere voor terug.

Dus of ik het zou aanraden weet ik niet. Opzich denk ik dat dit met iedere keuken kan gebeuren en problemen worden dus wel netjes opgelost.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:18

Wij hebben idd wel voor duurdere apparatuur gekozen. Wel van Ikea trouwens :) toen we een onderdeeltje nodig hadden, kregen we die van Whirlpool trouwens, dus ik denk dat Ikea daarmee samenwerkt?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:15

Goed, ik schop dit topic even flink omhoog 8-)

Toch nog even jullie mening nodig! Soms echt waardeloos om alles alleen te moeten beslissen en dan is de mening van een ander best fijn :)

Ik ga dus definitief voor een IKEA keuken, ik ben druk bezig geweest met de keukenplanner. De indeling zal niet veel anders worden dan dat het nu is, als je van de gang de keuken in loopt heb je aan de rechterkant het kook en was gedeelte (vaatwasser zal nieuw gaan worden, die heb ik nog niet) en aan de linker zijde de koelkast, magnetron en voorraad kast. Dat blijft het zelfde, alleen alles nieuw en links zal ook inbouw gaan worden.
Alleen zit ik een beetje te twijfelen over de hoogte van de kasten, op dit moment is rechts 230 hoog en zal 240 hoog worden. Links is nu 180 hoog en had ik in eerste instantie ook op 240cm gezet. Maar nu ik er over nadenk lijkt het mij zo bombastisch B-). Dus inmiddels weer op 2 meter gezet. M'n moeder zegt dat ik beter alles op de zelfde hoogte kan houden, maar ik twijfel zo :')

Even om een beetje een idee te krijgen, die is alles nog op 240cm hoog :) En volgens mij klopte op dit plaats de maten van de ruimte niet :Y)

Afbeelding

Afbeelding