Auto op de zaak zonder rijbewijs...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Re: Auto op de zaak zonder rijbewijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:26

even over de genoemde bijtelling: als je een grijs kenteken ouder dan 15 jaar koopt en je houdt geen km administratie bij, dan heb je bijtelling over de boekwaarde/dagwaarde van de auto en niet over de cataloguswaarde. Dat scheelt echt enorm!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 20:29

frankiej schreef:
even over de genoemde bijtelling: als je een grijs kenteken ouder dan 15 jaar koopt en je houdt geen km administratie bij, dan heb je bijtelling over de boekwaarde/dagwaarde van de auto en niet over de cataloguswaarde. Dat scheelt echt enorm!

Heb er 1 op het oog van 2001....

Maar even over bijtelling: ik rij geen auto van de baas (ik heb geen baas) waarbij een auto een stuk van het salaris is.(ik heb ook geen salaris)
Is bijtelling dan wel van toepassing?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:32

Je bent toch eigen baas? Dus natuurlijk betaal je dan bijtelling. Heb je geen boekhouder die je kan vertellen hoe het in elkaar zit?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:19

als jij de auto op de zaak zet en er wordt niet meer dan 500km per jaar (registratie bijhouden) prive mee gereden, dan heb je geen bijtelling.
Voor de km's die je voor je werk maakt (naar klanten etc) kun je 19ct de km rekenen, maar je moet het wel kunnen bewijzen. Onderhoud, diesel en de btw daarover zijn aftrekbaar.

rij je meer dan 500km, of heb je net zoals ik geen zin in een km registratie, dan betaal je bijtelling over de nieuwwaarde vd auto.
De benzine/diesel zijn dan bedrijfskosten, evenals de btw die dan aftrekbaar is MAAR. Deze is aftrekbaar voor het % dat je de auto zakelijk gebruikt. dus 80% zakelijk en 20% prive = maar 80% van de btw, onderhouds en reparatiekosten als zakelijk (bedrijfskosten) opgeven.

Ook kun je de auto alleen voor het btw regime zakelijk rijden = je betaalt de aanschaf auto van je prive rekening maar kan dan de btw wel aftrekken voor het % dat je hem zakelijk rijdt. Dan betaal je geen bijtelling.

Wat handig is ligt aan wat je inkomsten zijn. Val je als zzp-er in de hoogste belastingschaal en rij je een dure auto dan is de auto prive kopen vaak een betere optie. Nadeel, je hebt geen zakelijke afschrijving.

grote voordeel van zakelijk is dat als je een auto koopt dit zonder bpm of btw kan. Maar de bijtelling blijft je achtervolgen, dit gaat wel over de consumenten nieuwprijs. En de berekening wat voor jou gunstig is valt of staat met welk belasting% je betaalt over je inkomen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:32

Ik heb mijn auto gewoon op grijs en staat niet op de zaak Dus ook niks te maken met bijtelling. Alle kosten staan op prive, enige is dat ik de zakelijke km's kan aftrekken a 0,19 per km. Wel km's goed bijhouden(alleen zakelijke). Je moet voor de wegenbel wel een kvk en btw nr hebben.
In jouw geval zou het dus gewoon moeten kunnen prive. Wat verzekering betreft moet je dat even navragen of je de regelmatige bestuurder moet aangeven of niet omdat jij geen rijbewijs hebt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:47

Als je er 1 van 2001 op het oog hebt, is de bijtelling op zich wel aantrekkelijk.

0,19 ct per zakelijke km is ook nog te overwegen ;) maar dat rekensommetje moet je zelf maken. Hoeveel verwacht je zakelijk te rijden, wat verwachte je als kosten?

Maar ;) om die 700 voor de fietsendrager te besparen, wil je:
- Een andere auto erbij aanschaffen
- kosten van de andere auto.. (verzekering, autokosten, onderhoud bij een oudere auto vaak hoger etc)

Voor een deel zijn de kosten natuurlijk aftrekbaar, kosten voor je zaak... Daar staat wel weer een bijtelling tegenover of een vergoeding van 0,19 euro per zakelijke km.

Dus bot gezegd... Bespaar je wel kosten? Ga eens die inschatting maken ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:55

Liannetje86 schreef:
Als je er 1 van 2001 op het oog hebt, is de bijtelling op zich wel aantrekkelijk.

de bijtelling blijft hetzelfde hoor of het een nieuwe is of eentje van 15 jaar

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:57

Wbt bijtelling en auto's van 15 jaar en ouder: hoeft geen grijs kenteken te zijn. Iedere auto ouder dan 15 jr. valt onder die regeling :)
de bijtelling is dan niet over de cataloguswaarde maar over de dagwaarde dus totaal niet te vergelijken! Daarbij mag je alle kosten aftrekken en heb je daardoor al gauw meer kosten dan bijtelling.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:00

Mist schreef:
Liannetje86 schreef:

de bijtelling blijft hetzelfde hoor of het een nieuwe is of eentje van 15 jaar

Ik betaal toch echt liever 35% van de dagwaarde van een auto die ouder is dan 15 jaar als 20% van de nieuwwaarde ;))

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _auto_2016

Auto's ouder dan 15 jaar

Bij auto’s die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer (dagwaarde). Als een auto bijvoorbeeld 15 jaar oud wordt op 1 mei, gaat u de eerste 4 maanden uit van de cataloguswaarde en de overige maanden van de waarde in het economische verkeer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:04

Waarom zou je een auto van ouder dan 15 jr op de balans willen hebben staan?? Kun je niet meer op afschrijven en boekwaarde is nul. Je betaalt dan de aanschaf al en je krijgt daar dan ook nog eens bijtelling over...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:11

Boekwaarde is gewoon de aanschafwaarde --> daarover ga je ook afschrijven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:27

Ik heb een Volvo V70 van 1998 en die rij ik zakelijk. Ik betaal bijtelling, belasting over 35% van 1250 euro. 300 euro per jaar geloof ik. Ik trek alles af. Brandstof, verzekeringen, wegenbelasting en onderhoud.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:40

Wij hebben onze grijskenteken auto privé gekocht en rijden er ook zakelijk mee. Om grijskenteken tarief te behouden moet minimaal 10% van de gereden km zakelijk zijn en dit houden we dus bij d.m.v. een km registratie. We hebben dus geen bijtelling, maar wel grijskenteken tarief en dat is best wel interessant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:44

Hoho, het gaat zoals te lezen is niet enkel om de fietsen.... Dat zou een privé bijkomstigheid zijn....
De rest ga ik even op m'n gemakje lezen... Teveel info ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:45

Ik denk net als cissy dat het best een overweging is om de auto-met-grijs-kenteken privé te kopen. Zolang minimaal 10% van de kilometers zakelijk zijn kan je genieten van de voordelen van rijden op grijs kenteken.

Verzekering: bij afsluiten manlief opgeven als regelmatige bestuurder, ook daar geen probleem.

Maar zet ook eens op een rijtje hoe vaak je die grotere auto nu écht nodig hebt. Ga met dat getal naar een plaatselijke garage / verhuurder en daag ze uit. Gegarandeerd dat je voor 24x per jaar of een 10-ritten kaart een heel ander bedrag betaald dan als je 1x los een auto komt huren. Of een vorm van deelauto als Greenwheels.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:05

Als hij op de zaak komt idd 15jr of ouder nemen. En houd in je achterhoofd dat je keuze prive of zakelijk, definitief is, je mag niet meer switchen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:50

Waarom zou je een auto nemen van 15jr oud voor de zaak ? mijn klanten stellen het niet op prijs als ik niet op kom dagen :-) en met een 4x4 trekauto heb je toch iets meer onderhoud en onbetrouwbaarheid (= kosten) dan een oude vw golf oid

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:55

ja hoor een eenmanszaak mag ook 100 auto's op zijn naam hebben ook al is het een eenmanszaak, en je mag ook iemand inhuren die je spulletjes bezorgd in jouw auto dus je man kan er gewoon mee rijden. Je krijgt dan wel bijtelling op je naam (trouwens ook als jij er in rijdt) omdat je boven de km. gaat komen die je zakelijk mag rijden doordat je hem ook prive gebruikt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:06

speurneusc schreef:
ja hoor een eenmanszaak mag ook 100 auto's op zijn naam hebben ook al is het een eenmanszaak, en je mag ook iemand inhuren die je spulletjes bezorgd in jouw auto dus je man kan er gewoon mee rijden. Je krijgt dan wel bijtelling op je naam (trouwens ook als jij er in rijdt) omdat je boven de km. gaat komen die je zakelijk mag rijden doordat je hem ook prive gebruikt.

Bij mijn weten kan een eenmanszaak geen auto op naam van de zaak zetten. Je mag hem wel op je eigen naam hebben en dan op de balans zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:25

Mist schreef:
Waarom zou je een auto nemen van 15jr oud voor de zaak ? mijn klanten stellen het niet op prijs als ik niet op kom dagen :-) en met een 4x4 trekauto heb je toch iets meer onderhoud en onbetrouwbaarheid (= kosten) dan een oude vw golf oid

Ik kom niet bij klanten, ik kom op beurzen, groothandels, en braderieën...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:27

LadyMadonna schreef:
Mist schreef:

Ik kom niet bij klanten, ik kom op beurzen, groothandels, en braderieën...

Het ligt eraan wat voor een auto het is. Een mooie V70 kan altijd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:31

janderegelaa schreef:
speurneusc schreef:

Bij mijn weten kan een eenmanszaak geen auto op naam van de zaak zetten. Je mag hem wel op je eigen naam hebben en dan op de balans zetten.

kenteken op je eigen naam, maar verder alles op naam van de zaak, dus grijskenteken bij belastingdienst etc. is alleen een detail dat er je eigen naam op staat ipv naam zaak,kosten etc. benzine gaat ook allemaal op de zaak... dat bedoel ik er officieel mee met auto van de zaak bij eenmanszaak hebben

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:31

janderegelaa schreef:

Eensch :D
Wij hebben ook een V70 uit '98. Executive lijn dus met leren bekleding ed, stoelverwarming, airco, alles zit er op. Je moet gewoon niet de goedkoopste versie van 15 plus uitzoeken maar een beetje een chique ding. Wat je vervolgens allemaal mag aftrekken maakt het idd zeer aantrekkelijk om zo lekker rond te rijden!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:01

M_i_R schreef:
janderegelaa schreef:

Eensch :D
Wij hebben ook een V70 uit '98. Executive lijn dus met leren bekleding ed, stoelverwarming, airco, alles zit er op. Je moet gewoon niet de goedkoopste versie van 15 plus uitzoeken maar een beetje een chique ding. Wat je vervolgens allemaal mag aftrekken maakt het idd zeer aantrekkelijk om zo lekker rond te rijden!

Dit is de mijne, ook alle opties. Zelfs achterbank verwarming:-)

Afbeelding
Maar het nieuwe model heb je ook al vanaf bouwjaar 2000.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:06

janderegelaa schreef:
[ [url=m/Pj7PxA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar het nieuwe model heb je ook al vanaf bouwjaar 2000.

Iets wat offtopic: maar, mooi! Wij wachten op de XC70, die zitten nu rond de 15 jaars grens. Nog een jaartje of twee en dan gaan we over denk ik :)