Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:30

Wat ik eigenlijk mis in het verhaal van de TS is of het ook zo goedkoop mogelijk moet zijn. Want, zoals hier al eerder geroepen werd, gezond is meestal duurder.
Koop groentes zoveel mogelijk op de markt of bij de boer weg. Wel wat duurder dan de Aldi of de Lidl, maar vaak goed. Vlees koop ik ook zoveel mogelijk rechtstreeks. Hier in het dorp kan ik bij de kippenboer scharrelkip kopen, rundvlees koop ik bij koopeenkoe.nl.

Sheran

Re: Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 00:03

Nouja, het hoeft niet op het niveau te zijn van witte bonen in tomatensaus en macaroni met een uitje, maar goedkoop is wel erg fijn. Voor bijvoorbeeld de ecowinkel heb ik geen geld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 02:34

Lidl heeft volgens mij goede kwaliteit groenten voor relatief weinig.
Bij Aldi vind ik de kwaliteit vaak tegenvallen.
Turkse winkels zijn ook goedkoop.
AH heeft als je online besteld ook buitenbeentjes (een doos met ruim 2,5kg groenten en fruit minder perfect zijn) voor ik dacht €3,99. :)

Wat ik zelf nog weleens doe is een bepaalde selectie groenten en vlees halen en die in diverse gerechten verwerken.
Dus bijv broccoli, paprika, champignons, uien, mais, doperwten, boontjes, sla, een kilo gehakt, spekreepjes etc en daar maak ik dan quiche, pizza, wraps, wokschoteltje, salade, groentensoep en/of lasagne/macaroni van en alles wat ik teveel kook gooi ik in porties in de vriezer.
Wat overblijft of te lang moet wachten voordat het verwerkt wordt gaat ook de vriezer in nadat het geblancheerd is.

Ik gebruik overigens voor pasta's etc vrij weinig gehakt: max 350gr (maar vaker 200-250gr) en 800-1000gr groenten op een ruime pan (6-8 royale porties).

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 03:21

Leuk topic, even een stipje! In augustus ga ik het huis uit ivm mijn nieuwe studie, en gezond maar goedkoop eten is voor mij erg belangrijk. Het gaat een uitdaging worden als student zijnde, maar het moet vast lukken met wat tips en handigheidjes. :D

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Lidl en Aldi erg fijn en niet duur. Mijn ouders kopen vaak dingen in de bonus bij de AH of andere aanbiedingen, zo bespaar je al gauw een paar euro iedere week.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 03:46

Waar vinden jullie al die tijd? Markt lukt hier nooit, want dan ben ik aan het werk. Turkse winkels hebben ze hier in de buurt niet (nadeel van in een landbouwgebied wonen).
Wel veel boeren hier rondom die hun verse groenten/vlees/fruit verkopen, maar daar mag je alleen maar op bepaalde uren aankloppen (uren dat ik ook aan het werk ben, bijvoorbeeld van 12u tot 14u...).

Om dan nog maar te zwijgen over zelf sausjes maken, zelf desserts bakken, zelf soep maken. Ik doe het allemaal wel graag, maar vind er gewoon geen tijd voor, als alles snel snel moet, dan kook je ebst wel ongezond heb ik het idee... (Ja mijn leven is veel te druk, werk vaak in een 56-uren week...)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 06:22

Ik probeer ook zo gezond en goedkoop mogelijk te leven, en mij valt het erg mee.
Ik eet vrijwel helemaal plantaardig/veganistisch en dat maakt het al makkelijker om goedkoper te eten vind ik. Dierlijke producten; creme fraiche, kaas, melkproducten.. zijn gewoon duur. Terwijl ik twee draagtassen bomvol groente bij de Lidl haal voor niet meer dan 25 euro. Daar eten we bijna twee weken van.

Hoe meer je zelf maakt, hoe goedkoper.
Ik maak al tijden ons eigen brood bijvoorbeeld. Ik haal biologisch meel bij de molen, waarmee ik een bio volkoren speltbrood kan bakken voor minder dan €1,50 en als ik het goedkope tarwemeel uit de supermarkt haal dan kost een compleet witbrood niet meer dan €0,50!
(Plantaardige) yoghurt maak ik ook zelf. Daar kun je vervolgens weer een creme fraiche vervanger van maken.. Mayo kun je idd zelf maken..
Kruidenmengsels kun je zelf maken. Tempeh.. Siroop.. Frisdrank.. Pindakaas.. Jus.. Chocoladepudding.. Hummus.. Rijstmelk.. Kaas.. Chips.. Pasta/spaghetti.. Het is allemaal zelf te maken, vaak voor een fractie van de prijs uit de winkel.
Ik maak bv ook mijn eigen wijn. De vlierbloesemwijn die nu staat te pruttelen is heerlijk, gezond en kost me niet meer dan 10 cent per liter :=

Daarnaast heb ik ook een eigen moestuin. Daar heeft niet iedereen plek voor natuurlijk, maar het is ook goed mogelijk om in potten te tuinieren. Er zijn veel groentes met een hoge opbrengst die het bv prima doen op een balkon. Denk aan tomaten, komkommer, maar bv ook pompoen en courgette kun je prima in een grote pot of op een stukje grond houden in een klein achtertuintje.

Ik ben sinds kort een blog begonnen over het zelf maken van dit soort eten en drinken. Er staat nog niet heel veel in, maar ik probeer er minstens wekelijks iets bij te plaatsen. De mensen die het interessant vinden kunnen zich op mijn blog abonneren, dan krijg je een mailtje als er nieuwe posts zijn :)
http://www.abcreatief.com/LEKKER

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:19

Seltje schreef:
Waar vinden jullie al die tijd? Markt lukt hier nooit, want dan ben ik aan het werk. Turkse winkels hebben ze hier in de buurt niet (nadeel van in een landbouwgebied wonen).
Wel veel boeren hier rondom die hun verse groenten/vlees/fruit verkopen, maar daar mag je alleen maar op bepaalde uren aankloppen (uren dat ik ook aan het werk ben, bijvoorbeeld van 12u tot 14u...).

Om dan nog maar te zwijgen over zelf sausjes maken, zelf desserts bakken, zelf soep maken. Ik doe het allemaal wel graag, maar vind er gewoon geen tijd voor, als alles snel snel moet, dan kook je ebst wel ongezond heb ik het idee... (Ja mijn leven is veel te druk, werk vaak in een 56-uren week...)

Dat probleem heb ik ook, markt doordeweeks, geen Turkse winkels oid in de buurt. Niet eens een slager.
Ik heb inmiddels wel een adres voor biologisch vlees gevonden. Is 3 kwartier rijden (andere kant van het eiland :+ ), maar is de enige die ook fatsoenlijk verpakt voor een 1 persoons huishouden. En dan groter inkopen en in de vriezer gooien.

Als ik sausjes maak, maak ik dat vaak in het weekend, voor meerdere dagen en dan vries ik het in.
Dat werkt het beste :j

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:22

Seltje schreef:

Ik doe het allemaal tussendoor. Vrijdagavond, of donderdagvond, ga ik op het rustigste tijdstip even vlug naar de appie, binnen 10 mintuten sta ik weer buiten. Op zaterdag ga ochtends vroeg even naar de markt. Daar ben ik binnen 20/30 min ook weer klaar. Slager en visboer combineer ik dan. Al met al ben ik ongeveer uurtje,anderhalf max, bezig. Maar onze situaties zijn totaal niet vergelijkbaar. Ik studeer nog en kan mijn tijd heel goed zelf inplannen :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:38

Sheran schreef:
Nouja, het hoeft niet op het niveau te zijn van witte bonen in tomatensaus en macaroni met een uitje, maar goedkoop is wel erg fijn. Voor bijvoorbeeld de ecowinkel heb ik geen geld.

Maar schrijf de ecowinkel niet gelijk af hoor. Ook daar hebben ze minder dure producten. En soms is het het waard. Sommige dingen zijn daar nou eenmaal lekkerder. Het is een beetje de balans zoeken en afwegingen maken. En op een dag accepteren dat gezond en vooral lekker toch iets meer geld kost. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat je op andere fronten op de langere termijn er toch je voordeel uit haald.
Maar als ik zo vrij mag zijn om het te vragen; wat is je wekelijkse budget voor je boodschappen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:53

Omdat ik in het weekend werk heb ik een vaste vrije dag door de week. Die heb ik op zo'n dag gezet dat ik mooi naar de markt kan.
Maar ik kan op bijna iedere dag van de week naar de markt gaan, in al die plaatsen in de buurt zijn ze op een andere dag van de week en niet op dezelfde dag. Mijn eigen woonplaats heeft geen voorzieningen (een hele dure buurtsuper voor de vergeten producten, maar verder geen winkels of iets dergelijks en ook geen markt), ik moet sowieso al naar een andere plaats rijden voor boodschappen. In de 4 grootste plaatsen dicht in de buurt is er een markt op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag. Op woensdag en vrijdag zijn er ook markten, maar iets verder weg.

Turkse winkels weet ik zo ook niet te zitten, maar toevallig belde mijn moeder me gisteren op en die vertelde me dat ze bij een turkse slager was geweest en het vlees erg goed was. Geen idee waar die zat, en of dat ook nog redelijk in mijn buurt was (ouders wonen 10 km verderop, maar ik vrees dat die winkel dus precies nog verderop is, dat het ook bijna de moeite niet waard is).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:14

Groente van de markt is hier echt duurder dan bij de Lidl :=
Kaas ook. Wel staat hier op de markt altijd zo'n toko-kraam waar ik de kruiden haal.
Maar grotere hoeveelheden kruiden en dingen als gedroogde peulvruchten en gedroogd fruit koop ik bij pit&pit. Die zijn nog wat goedkoper en veelal biologisch.

Vlees kan ik weinig over zeggen. Ik kocht vroeger het biologisch rundvlees voor vriendlief bij AH als er de 35% sticker op zat. Dan was het wel betaalbaar, en dat voorkomt weer voedselverspilling.
Vlees van de turk, dat is dan waarschijnlijk halal? Dat zou ik dan weer nooit nemen.
Nu dat vriendlief ook geen vlees meer eet zijn we wel een heel stuk goedkoper uit!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:21

Ik eet gewoon nog vlees maar ben behoorlijk geminderd qua hoeveelheid.
Helemaal zonder vlees zie ik niet zitten, daar vind ik het veel te lekker voor maar zoals nu vind ik een mooi compromis.
Nu overall nog wat gezonder gaan eten ipv vnl makkelijk/lui.

Overigens hebben veel groenteboeren tegenwoordig ook fruit- en groentetassen.
Dan heb je een mooi gevulde tas met diverse soorten fruit/groenten (vnl seizoensspul) voor zo'n €5,- en qua fruit kun je met 1 persoon zeker wel een week vooruit meestal.
Ik heb tassen gehad waar kaki's, mineola's, peren, appels, sinaasappels, mandarijnen, ananas, meloen, kiwi's, aardbeien, pruimen, perziken, bananen, nectarines en/of druiven in zaten.
Wekelijks was er dan wel wat variatie, waardoor je niet elke week precies hetzelfde mee kreeg.

edit: aanvulling

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:46

Leuk topic :)

Even kijken, ik mag nog best wat besparen in mn boodschappen, want dat is een grote kostenpost. Ik ben wel aardig bewust in wat ik koop, maar houd van lekker eten en gerechten met veel ingrediënten.

Wat hier echt een uitkomst is is om op zaterdagmiddag boodschappen te doen in een kleinere buurt-AH vlak bij stal. Die zijn zondags' gesloten en hebben dan dus veel 35% korting stickers op producten. Zowel vlees, groente, fruit, melk en tegenwoordig ook nog een koeling vol. En altijd verschillende dingen te proeven, dus direct van de trek af tijdens het boodschappen halen :P

Ik eet weinig vlees, doordeweeks bijna geen, maar haal zo veel mogelijk biologisch in de supermarkt. De prijzen voor varkens en rundvlees vind ik niet eens zo gek veel duurder. Kip haal ik biologische kippendijen, lekkerder vlees maar veel goedkoper. Doet het ook heel goed in stoofpotjes <3

Markt is voor mij ook lastig gezien ik pas laat op de dag thuis ben. Hoewel nu in Groningen er regelmatig markt is en ik eigenlijk best wat eerder kan stoppen om met een volle tas de trein te nemen. Eind van de dag schijn je ook nog wel leuke koopjes te kunnen scoren.

Over groningen gesproken, zijn jullie bekend met de verpakkingsloze winkel(s) en wie is er al eens geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:02

Leuk! Wij eten behoorlijk gezond, goedkoop en snel!

We geven ong. 180 euro per maand uit aan boodschappen (2 pers.) ik eet vegetarisch en als we thuis koken eet mijn vriend eigenlijk ook nooit vlees (wel vleesvervangers).

Wij maken iedere week een weekmenu met 5 gerechten. Meestal houden we voldoende over om nog een 6e dag kliekjes te eten en de 7e dag word altijd wel gevuld met bij onze ouders eten/buiten de deur eten.
Iedere zaterdag ochtend (lekker burgerlijk :P ) gaan wij naar de lidl en kopen gelijk alles in voor de hele week.
Dingen die wij altijd in huis hebben zijn: tomaten puree, gezeefde tomaten, bonen (kidney, witte bonen enz.), bulghur, rijst en linzen. En natuurlijk een aantal soorten kruiden, soja saus enz.

Om het betaalbaar te houden kiezen we vaak voor 1 of 2 gerechten groentes uit de vriezer, die zijn lang goed te houden en smaken heerlijk! En mocht de week toch anders lopen dan vooraf gepland kunnen we de vriezer gerechten skippen naar de week erna en gooien we niks weg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:24

8nnemiek schreef:
Groente van de markt is hier echt duurder dan bij de Lidl :=
Kaas ook. Wel staat hier op de markt altijd zo'n toko-kraam waar ik de kruiden haal.
Maar grotere hoeveelheden kruiden en dingen als gedroogde peulvruchten en gedroogd fruit koop ik bij pit&pit. Die zijn nog wat goedkoper en veelal biologisch.

Is duurder, maar wel gezonder als bij de Lidl. Lidl staat iedere keer bovenaan qua groente en fruit, maar dat is van de supermarkten, en dat wil niet zeggen dat ze dus ook beter zijn dan groenteboeren of bij de boeren zelf.
Het gaat niet alleen om het goedkoopste in dit topic, ook om gezondste. Bij de Lidl weet ik niet wat ik aan groentes koop, wat er mee gebeurd is, bij mijn groenteboer op de markt wel, die kan me dat haarfijn vertellen, die supermarktmedewerker niet.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:19

Leuk topic, ik volg ook.

Gezond eten kun je volgens mij zo duur maken als je zelf wilt.
En eigenlijk zijn de producten in een supermarkt helemaal niet duur, wij betalen in Nederland heel erg weinig voor onze producten..
Maar goed dat is een andere discussie :')

Het beste is groente/fruit te kopen die - wat ik hier al eerder voorbij zag komen - de kortste weg naar de consument hebben gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:01

Neonlight schreef:
Is duurder, maar wel gezonder als bij de Lidl. Lidl staat iedere keer bovenaan qua groente en fruit, maar dat is van de supermarkten, en dat wil niet zeggen dat ze dus ook beter zijn dan groenteboeren of bij de boeren zelf.
Het gaat niet alleen om het goedkoopste in dit topic, ook om gezondste. Bij de Lidl weet ik niet wat ik aan groentes koop, wat er mee gebeurd is, bij mijn groenteboer op de markt wel, die kan me dat haarfijn vertellen, die supermarktmedewerker niet.

Gezonder in welk opzicht? Minder bespoten? Of heb je ook biologische groente op de markt?
Dat mis ik bij de Lidl wel nog een beetje, al zie je toch steeds meer biologisch spul in de rekken liggen.
Maar boeren en marktverkopers halen het grootste deel van hun groente en fruit toch ook gewoon van de veiling, toch? Dan weet je natuurlijk wel waar het ongeveer vandaan komt, maar of ze dan echt kunnen zeggen wat er precies mee gebeurd is..?
Nederland is zelfs recordhouder in het gebruik van landbouwgif was laatst nog op tv. Dus alleen het feit dat de groente uit nl komt betekent nog niet dat het gezonder is helaas.

Ik vind het verder wel interessant.. Liever idd iets duurder en dan echt gezond en biologisch. In de zomer haal ik bijna alles uit eigen tuin, maar 's winters moet ik ook weer in de winkels op zoek.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:03

Bij Lidl is de groente en fruit erg goedkoop.
Laatst heb ik 2 volle tassen groente en fruit gekocht en moest minder dan 15 euro afrekenen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:12

qua plasticreductie kun je het beste naar de markt gaan en daar alles gewoon los in je tas laten doen denk ik. Ook nog goedkoper! Jammer is dat het altijd op gezette tijden is en je er echt tijd voor moet vrijmaken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:14

Wat wel weer een voordeel is als de groente/fruit uit Nl komt is dat de reis korter is. Ik weet niet hoe de verhouding met gebruik van gif of kweekkassen is, maar een kort ritje met de vrachtwagen is natuurlijk veel minder belastend dan ingevoerd worden per vliegtuig.

@MelissaYM, krijg je dat dan allemaal op voordat het gaat rotten?

Ik heb wel mn standaard dingen liggen, maar dingen zoals paprika wordt toch snel rimpelig en zacht bij mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:15

Ik heb erg geluk dat we hier een slager hebben die eerlijk vlees verkoopt voor normale prijzen (ik koop zelf trouwens nauwelijks vlees) een een kruidenier die lokaal gemaakt/gekweekt spul allemaal los verkoopt. Je kunt daar dus gewoon gedroogde bonen scheppen en alle groenten zelf pakken. Ik laat alles in een plastic zak doen (als het nattig spul is, anders gaat het zo in mijn tas). Je zou ook wat van huis mee kunnen nemen om het in te doen.
Omdat het puur op gewicht gaat en lokaal verbouwd of gemaakt en gewoon de groenten en het fruit van de seizoen in de winkel komen, is het goed te betalen. Ik reken eigenlijk nooit meer dan 2 euro af, meestal minder dan 1 euro, terwijl ik dan toch diverse dingen heb.

Ik haal ook niet voorverpakte groente bij de Lidl.

Op de markt koop ik nog wel eens een emmer en laat ik daar alles in doen en ik heb zelf altijd vouwtasjes mee. Maar een kleine geitenkaasje gaat wel weer in een plastic zakje, en geschepte olijven ook. Ik vergeet altijd een bakje van huis mee te nemen.

Ik krijg ook veel groenten van buren uit de tuin en heb zelf wat fruitbomen bij huis, maar ik moet eerlijk zeggen dat de paardjes daar meer van profiteren...

Ik heb dan ook weinig afval, het meeste wordt gewoon gerecycled. Het meeste afval bestaat uit de blikje van de katten- en hondenvoer en als ik de schoon zou maken kon dat ook nog weggebracht, maar daar begin ik nou weer net niet aan.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:18

@RianneH Ik deed laatst een maand lang veganistisch eten samen met ons gezin dus toen ging het er aardig snel doorheen :Y)
Nu probeer ik nog steeds erg veel groente en fruit te eten.

Soms snijd ik de groente en gooi ik het daarna in de vriezer, gaat prima

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:01

Wekelijkse budget is hier ongeveer E 100,- voor 1 persoon tot nu toe (per maand). Meer heb ik op zich wel, maar ik wil graag sparen en ik denk dat je met slimme keuzes al een heel eind komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:04

Sheran schreef:
Wekelijkse budget is hier ongeveer E 100,- voor 1 persoon tot nu toe (per maand). Meer heb ik op zich wel, maar ik wil graag sparen en ik denk dat je met slimme keuzes al een heel eind komt :)

100 euro per week voor 1 pers? :wow:

Wij doen 40 a 50 euro per week voor 2 pers.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:05

per MAAND :P. Mits ik geen dingen op voorraad hoef te kopen, anders ligt het eerder tegen de 150 aan.