Problemen met gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:05

Ik kan je maar één tip geven als de gemeente nogmaals een mail jullie verteld dat ze verder niets doen! Zoek de openbaarheid, rtl,sbs, krant, en alles wat je verder nog te binnen schiet. Wil je het eerst iets rustiger doen?? Ombudsman, radar, kassa, rijdende rechter(niet die ouwe) laatste als je alleen zeker weet dat de gemeente niet voldoende gedaan heeft en niet op jullie vragen verder reageert. Geloof me, één ding zijn ze erg gevoelig voor met het oog op de volgende verkiezingen en dat is slechte publiciteit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:09

Wat ??? Dit kan toch niet? Je mag toch nergens zomaar afval buiten dumpen op dagen dat er geen ophaal is :oo bizar dit en dat de gemeente er niks aan doet :?

Zou ook naar de media gaan als de gemeente niks doen. In aanvulling op wat hierboven staat misschien ook nog kanniewaarzijn. Want dit kan toch niet echt waar zijn??

Punz

Re: Problemen met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:10

Bij problemen met de overheid ( waar de gemeente onder valt) kun je naar de ombudsman. Doen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:14

Jemig het is gewoon een vuilnisdump , dat de gemeente dit toelaat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 17:20

Dank jullie voor jullie reacties!

Ombudsman en GGD is een goede, daar hadden wij nog niet aan gedacht. We hebben nu wekelijks contact met een wijkbeheerder/projectleider die sturen we regelmatig foto's en bellen en mailen we ook achteraan. We hebben ze 6 weken geleden aansprakelijk gesteld incl foto's, ze hebben nu nog 2 weken de tijd om te reageren. Ondertussen hebben ze ons al van alles beloofd maar komt er elke keer niks van, of er worden halve maatregelen genomen waardoor het alleen maar erger wordt. Bureau toezicht doet tot nu toe ook weinig er zijn een paar keer bekeuringen uitgedeeld maar daar blijft het bij. Op de vraag of zij dit zouden kopen en hier willen wonen krijgen we steevast nee te horen.

Wat betreft de containers, deze zijn voor huisvuil van mensen die een pasje hebben, die zijn alleen voor de bewoners van de andere complexen, niet eens voor ons. Het vuil dat hier ligt gaat om verschillende zaken. Plastic en papier dat voor de ophaaldag wordt neergezet en huisvuil van mensen die geen pasje hebben. Er zijn zelfs mensen die van verderop komen en boodschappen hier doen en dan het afval hier neergooien. Het is elke keer weer een verrassing wat er ligt, banken, kleden en zelfs emmers verf. Ook heeft er een zwerver gezeten die er zn huis wilde maken. Toen de politie kwam bleek hij ook nog een paar grote messen in het afval te hebben verstopt.

Waar de gemeente steken laat vallen is dat zij niet communiceren wie waar afval mag neerleggen en in welke tijden. Ook is er alleen deze locatie voor zo'n 400 appartementen en weigert de gemeente een ondergrondse plastic/papier container te plaatsen omdat dat te duur is.

Ondertussen zijn we de wanhoop nabij..

Zag nog een vraag over mijn rechtsbijstand, ik wist al van het probleem toen ik hier kwam wonen dus kan daar geen aanspraak op maken. Rechtswinkel is ook nog een idee om heen te gaan.

Verder vraag ik me af of er geen landelijke regels zijn over de afstand van zo'n plek ten opzichte van woningen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 17:35

Shadow0 schreef:
Waardeloos! Dit lijkt me inderdaad behoorlijk terecht kopers af te schrikken. Ik zou zeker juridische hulp zoeken, en volgens mij kun je dan de weg op waarbij je de gemeente verplicht te handhaven met een dwangsom voor als ze het niet doen. (En dat zet meer zoden aan de dijk dan vrijstelling van de afvalstoffenheffing.)

En ik vind het echt onvoorstelbaar. Zo te zien gaat het om redelijk netjes gescheiden en goed aangeboden afval - papier bij papier, vuilniszakken bij vuilniszakken... dus de mentaliteit van de buurtgenoten lijkt me nog wel redelijk mee te vallen ook. Als de voorzieningen beter worden en voldoende geleegd worden zou je toch verwachten dat het probleem snel is opgelost?
Je stuurt als gemeente een handhavingsbriefje naar de omwonenden, post er een paar weken een ambtenaar naast, en ik kan me niet voorstellen dat je na 3 weken nog troep hebt. Ja, dat kost wat geld, (maar volgens mij niet eens echt onmogelijk veel) maar echt moeilijk lijkt het me niet.

Thanks! Het zijn watjes wat betreft handhaven en zeggen doodleuk van ja we willen mensen die het afval scheiden niet bekeuren want ze zijn wel goed bezig. Dat het al vanaf woensdag 1 grote bende is dat maakt dan weer niet uit. Ga van de week eens bellen met juridisch loket.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:03

Tjesus zeg. Ik schrok gewoon van de foto's... echt niet normaal.

Snap overigens ook niet dat mensen het zelf hier zo neerzetten? (ik breng ook weleens plastic weg maar is de bak vol helaas dan heb ik pech en zet het weer terug in de auto).

Hopelijk kan de ombudsman iets voor je betekenen om word de gemeente aangepakt. Echt als de gemeente vaker zou ophalen en controleren en flinke boetes uitdelen (vuil storten is iets van 250 euro..) dan stopt het vanzelf hoor. ...maar ja als de gemeente daar te beroerd voor is.

PS ik zou constant melding maken van de aanwezigheid van ratten...

(heb je geen regio dagblad waarmee je in contact kan komen om dit aan de kaak te stellen)? dit is naast de overlast ook echt niet gezond. Wat denk je van eventuele spelende kinderen in de buurt etc.

Kwa verkoopbaarheid van je appartement. Hier schrik je hoe dan ook vele kijkers en kopers mee af.

(of je moet zoveel van de prijs af doen dat mensen het voor lief nemen).

Maar ik zeg altijd maar zo, van binnen kun je altijd alles naar wens maken...de omgeving/liggen niet.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:50

Miekje1979 schreef:
Alles in een aanhanger kieperen en bij het gemeentehuis op de stoep leggen? ....

beste oplossing om die lakse ambtenaren misschien wat duidelijk te maken.
Andere optie: krant en andere media erbij halen. Misschien hart van nl?? Ik zeg maar wat.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:24

WoW wat een bizarre foto's.

Ik zou de publiciteit zoeken en een advocaat zoeken. Juridisch gezien kun je er van alles aan doen. Bestuursrechtelijk en civielrechtelijk.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:17

zijn er niet meer omwonende die mee willen in het gevecht??

Ook al zou het niet tegen mijn gevel zijn...het is gewoon niet goed voor imago van de buurt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:22

Los van het feit dat er een berg zooi onder je balkon staat wat het uitzicht bederft en potentiële kopers afschrikt, maak je het inbrekers zo ook wel heel makkelijk om bij jou op het terras te klimmen.

Pff, ik kan me goed voorstellen dat je hier van baalt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:32

en denk eens aan het brandgevaar.. er hoeft maar 1 klojo een sigaret in dat papier te gooien.. brrr

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:37

Dat men uberhout nog maar toestemming hebben gegeven om daar een plaats voor vuilbakken te zetten vind ik al heel raar.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:40

Dit kan echt niet!
Ik zou dit mega groots aan gaan pakken. Ik ben echt niet van de (sociale) media opzoeken, maar in dit geval zou ik het wel weten zeg!
Verder toch een advocaat/jurist oid in arm nemen. Een eerste gesprek met DAS hoeft geen geld te kosten, net als een intake bij een advocaat.
Zou ze hier niet mee weg laten komen!!
Succes en sterkte!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 09:28

Thanks!

Ik heb ondertussen de ombudsman gemaild met foto's en ook in het landelijke afvalbeleid gekeken en daarover vragen gesteld bij de overheid. Ook heb ik in de gemeentelijke stukken het 1 en ander gevonden waarmee we nog wat munitie hebben. Hoop dat ze vandaag bellen anders gaat er weer een boze mail uit :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:01

Onvoorstelbaar die zooi.
Misschien ook even al de politieke fracties in je gemeente mailen?
Dat je hier al 3 jaar voor bezig moet zijn.... te gek gewoon.

HvN zou hier ook gek op zijn. Zoek publiciteit!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:03

Ja is ook te gek voor woorden.. vanmorgen weer een zeer onvriendelijke wijkmanager aan de telefoon gehad. Het kost ons zeer veel moeite om aardig en netjes te blijven. We wachten nog even af wat er uit de aansprakelijkheidsstelling komt. Als dat negatief is gaan alle remmen los en kan de gemeente de borst natmaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:04

Maar wat zeggen ze dan? Hoe kun je als gemeente uberhaupt denken dat dit geen probleem is?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:14

Tja wat zeggen ze haha uhh dat mensen wel goed hun afval scheiden en dat het niet goed geregeld is bij de nieuwbouw van de appartementen. En dat ze het niet zomaar kunnen verplaatsen want dat kost heel veel geld. Elke keer beloven ze weer wat om het daarna weer in te trekken. Intern is het ook niet goed afgestemd waardoor er ook nog wel eens rare dingen gebeuren.

Ondertussen geeft het enorm veel stress en weten we ook niet meer zo goed hoe we er mee om moeten gaan. Soms zijn we mega boos en de andere keer denk je van nu gaat het gebeuren het komt goed. Om dan een week later weer enorm teleurgesteld te worden. Kortom t is net een achtbaan.

We hebben nu een heleboel dingen in werking gezet en hoop dat er eindelijk eens wat gebeurt.. hoe moeilijk het ook is om de hoop te verliezen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:19

Melding doen bij de brandweer ivm brandgevaar? Je kan ze altijd eens bellen, zeker als er KGA (klein chemisch afval als verf enzo) tussenstaat

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:20

MarjanB schreef:
Tja wat zeggen ze haha uhh dat mensen wel goed hun afval scheiden en dat het niet goed geregeld is bij de nieuwbouw van de appartementen. En dat ze het niet zomaar kunnen verplaatsen want dat kost heel veel geld. Elke keer beloven ze weer wat om het daarna weer in te trekken. Intern is het ook niet goed afgestemd waardoor er ook nog wel eens rare dingen gebeuren.

Ondertussen geeft het enorm veel stress en weten we ook niet meer zo goed hoe we er mee om moeten gaan. Soms zijn we mega boos en de andere keer denk je van nu gaat het gebeuren het komt goed. Om dan een week later weer enorm teleurgesteld te worden. Kortom t is net een achtbaan.

We hebben nu een heleboel dingen in werking gezet en hoop dat er eindelijk eens wat gebeurt.. hoe moeilijk het ook is om de hoop te verliezen.

Wat een sjappies... Dat het niet goed geregeld is moge duidelijk zijn maar dat hoeft jullie probleem toch niet te worden :?
Op initiatief van wie zijn die appartementen gebouwd? De gemeente toevallig?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:25

Oeh dat weet ik niet, maar gemeente had er wel op toe moeten zien dat er wat geregeld werd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:26

Afval dumpen is een milieudelict, milieupolitie bellen dus. Gemeente als schuldige aanwijzen en die 2 het samen laten uitvechten. Wel elke keer als er wat ligt bellen en melden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:28

Met DAS heb ik goede ervaring :j Was een heel andere situatie dan deze, en kost ook wat, maar hun advies was het geld meer dan waard :)
Maar ik zie gelukkig meerdere goede tips hier voorbij komen.

In de gemeente waar we hiervoor woonden was dit ook altijd een groot probleem en handhaven ho maar... succes! Groot gelijk dat je dit flink wilt aanpakken!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:31

MarjanB schreef:
<KNIP>
Wat betreft de containers, deze zijn voor huisvuil van mensen die een pasje hebben, die zijn alleen voor de bewoners van de andere complexen, niet eens voor ons. Het vuil dat hier ligt gaat om verschillende zaken. Plastic en papier dat voor de ophaaldag wordt neergezet en huisvuil van mensen die geen pasje hebben. Er zijn zelfs mensen die van verderop komen en boodschappen hier doen en dan het afval hier neergooien. <KNIP>

Ik zit in de afvalbusiness en wat je hier ziet is niet zo raar. In onze gemeenten heb je ook altijd het risico op vervuiling bij straatclusters. Voor de mannen die de ondergrondse komen ledigen is dat ook geen lol: voordat ze aan hun eigenlijke werk kunnen beginnen 'mogen' ze eerst al dat losse spul opruimen, al is het maar om te voorkomen dat het losse spul die ondergrondse bak in duvelt op het moment dat ze die container eruit getild hebben......en je wil niet weten wat er allemaal groeit en bloeit op de bodem van zo'n bak, dus daar wil je niet in!

Oplossingen:
Korte termijn: Signaleren bij de gemeente, vragen om de inzamelfrequentie op te voeren. Onderbouwen met je foto's. In onze gemeenten rijden clusterwagentjes rond: kleine vrachtautootjes met een laadbak om al dat losse spul mee af te voeren. Afval trekt afval aan, dus gewoon elke dag op de route van een clusterwagen zetten. Is ook prettiger voor de mannen die de ondergrondse leeg maken;
Lange termijn: HANDHAVEN! BOA en/of cameratoezicht. En van de boetes gaan inderdaad je oren klapperen, dus dat werkt vrij rap.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 25-04-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt