Welk soort ongedierte is dit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Majolen

Re: Welk soort ongedierte is dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:25

Hij lijkt het meeste op de huisboktor ...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:26

Brainless schreef:
LadyMadonna schreef:
Is geen boktor...

En is compleet onschadelijk (maar dat had ik al geschreven...)

Het is geen soldaatje, die heeft nl een dunne nek (zoals een wesp).
Een boktor heeft deze smalle overgang niet.

Een soldaatje heeft vooral ook de voorzijde van het pronotum (halsschild) over de hals heen liggen, zoals op de foto van TS te zien lijkt.
Vgl.
Afbeelding

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:33

Zoek anders even hier. http://www.ahw.me/indexkevers.html Je moet wel even scrollen, maar dan heb je ook wat. Ik vind het zelf het meeste op een soldaatje lijken.
Er zijn hier ook meerdere soorten van. Gewoon naar buiten brengen, dood hoeft ie echt niet. :Y)

DearLove

Re: Welk soort ongedierte is dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:09

Beste bokkers, na nog wat verder gezocht te hebben denk ik dat het een veranderlijke boktor is. Deze sluit het meest aan qua uiterlijk (bruinig hoofd richting oranje kant en een donkerder schild, icl. Lange voelsprieten). Helaas kan deze wel schadelijk zijn voor het hout binnenshuis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:05

DearLove schreef:
Beste bokkers, na nog wat verder gezocht te hebben denk ik dat het een veranderlijke boktor is. Deze sluit het meest aan qua uiterlijk (bruinig hoofd richting oranje kant en een donkerder schild, icl. Lange voelsprieten). Helaas kan deze wel schadelijk zijn voor het hout binnenshuis.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik er bij nader inzien te stellig over was dat het een soldaatje was. Nu ik nog eens terugkijk naar de foto uit de OP, denk ik inderdaad 4 tarsleden te zien, wat een kenmerk van boktorren is.