Wie rijdt er in een Alfa Romeo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Re: Wie rijdt er in een Alfa Romeo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:11

Ik heb mijn alfa 147 op LPG al ruim 4 jaar en nooit problemen mee gehad, zolang je het reguliere onderhoud goed bijhoudt zijn het super auto's vind ik dan. hij heeft nu al ruim 3 ton op de teller en rijd als een zonnetje. Ik ben super tevreden met mijn Alfa en echt fan :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:11

Die van mij heeft als grootste nadeel dat 'ie zuipt als een ketter. En de sport vering is erg stug en dat is niet echt heel comfortabel.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:13

Wij hebben ook jaaaaaren probleemloos Alfa's gereden.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:15

Oh wat leuk zeg Alfa fans, ik ben inmiddels door m'n vriend ook wel een beetje fan! :D

Mijn vriend wil van het zomer een auto kopen en is hélémáál Alfa fan, word er soms gek van :')..
Hij heeft laatst in een 159 station gereden, super mooi maar ook wat te duur nu haha. Maar na het rijden in deze station twijfelt hij ook over een 156 station. Eerst was het een 156 met oude snuit (ik vind ze niet mooi, maar dat terzijde :+) toen over een 147, want die hebben wel een nieuwe grill en nu komt de twijfel van de 156 station er ook nog bij _O-.

Maar m'n vriend is 2 meter dus niet alles is mogelijk haha. Hij wil wel een gt maar dat vindt hij te klein (ook het dak), maar is een 147 wel groot? Iemand ervaring? Hij wil trouwens ook op LPG rijden. Hij hoort inderdaad ook van iedereen "oh onderhoudsgevoelig" en "kost een vermogen al dat onderhoud", maar goed hij is ook lekker eigenwijs en doet het gewoon! :D

Laatst stond hier een Brera, maar waúw wat is die bloedmooi <3

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:20

De Brera is heel gaaf. Ik heb er vaak in gereden maar zou hem toch niet willen ruilen tegen die van mij. Ik heb in vrijwel ieder model gereden, lang leve de zaak van paps

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:26

Ik heb een Alpha 146 Imola gehad en ook een Peugeot 206 Roland Garros (ik zag dat je die ook noemde in een post). Beide prima auto's, mijn voorkeur ging qua wagen wel uit naar de Alpha, die reed lang niet zo duur als de Peugeot. Maar die Peugeot was een automaatje en die Alpha niet.
Uiteindelijk heb ik hem wel stuk gereden met de trailer, eerlijk is eerlijk, leuke wagen maar ga er geen trailer achter hangen, daar is hij niet voor gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Myca op 07-04-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:27

Tazzey schreef:
De Brera is heel gaaf. Ik heb er vaak in gereden maar zou hem toch niet willen ruilen tegen die van mij. Ik heb in vrijwel ieder model gereden, lang leve de zaak van paps

Dan weet je vast ook wel hoe het qua grootte van de verschillende modellen zit? Haha. M'n vriend wil sowieso gaan kijken naar meerdere auto's, maar is de 147 bijvoorbeeld qua zitruimte vergelijkbaar met een 156/159?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:59

De Alfa heeft voor mij maar 2 nadelen. De ene is dat er de afgelopen 20 jaar geen bestelbussen meer zijn gebouwd en de ander is dat er de afgelopen 20 jaar geen B-vrachtwagens meer zijn gebouwd. Ik was eigenlijk op zoek naar iets qua ruimte van een VW transporter, dus qua ruimte heb ik wel moeten inleveren. Maar dat had ik over voor mijn droomauto'tje. Ik heb ook nog een vergelijkbaar type maar dan QV benzine onder een zeil staan, maar die moet eerst voor 15.000€ of meer opgeknapt worden dus dat zit er de komende jaren waarschijnlijk nog niet in.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:11

Mijn moeder heeft vroeger 13 jaar in een alfa gereden, volgens mij was dat een giulia. Na wat ouderdomskwaaltjes toch maar ingeruild voor een fiat 500 cabrio. Die mocht binnen een half jaar weer weg, want ze miste haar alfa. :') Toen heeft ze een Guilietta aangeschaft en daar is ze nog steeds heel blij mee!
Ik vind 'm ook heerlijk rijden. :D

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:14

Ik heb een Giulietta 2.0l diesel, was Audi/Volkswagen gewend en qua comfort is het allemaal iets minder soepel/wat stugger. Echter, sportief uiterlijk, relatief lage kostprijs, en qua onderhoud valt het me tot nu toe mee! Ik zou hem echter wel op een goed adres kopen zodat je weet dat er niet mee geknoeid is/verpest is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:24

Nicole21 schreef:
Tazzey schreef:

Dan weet je vast ook wel hoe het qua grootte van de verschillende modellen zit? Haha. M'n vriend wil sowieso gaan kijken naar meerdere auto's, maar is de 147 bijvoorbeeld qua zitruimte vergelijkbaar met een 156/159?

De 147 is een stuk minder ruim dan de 156/159.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:34

Hoewel het op zich waar is dat de 147 minder ruim is, vind ik de 156 achterin niet zo ruim. De kofferbakruimte kan ik niet inschatten (een gastank helpt namelijk niet). De 159 heb ik geen ervaring mee. Verhoudingsgewijs heeft de 147 flink meer ruimte dan de 156 in mijn ogen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:37

De kofferbak is niet heel verkeerd maar met een gastank is hij snel vol. Gelukkig geen gas hier dat zou zonde zijn. In een van 164 Twin Spark had ik wel gas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:41

Hier rijden werknemers op gas al gemiddeld 250€/maand weg. Op benzine ben je al snel het dubbele kwijt. Het moet ook nog een beetje leuk blijven. Ik ben nieuwsgierig waar ik met mijn auto op uit kom. Volgens de verkoper 1:20, ik was de eerste keer op 1:16 uitgekomen maar ik had het gevoel dat hij per ongeluk een beetje vol zat na het tanken, de tankstang was nat. Dus komende keer weer kijken en iets rustiger rijden. Hij rijdt echt zalig met 130-140 (en 150 trouwens ook, maar dan worden de boetes me al snel te hoog, zelfs op de 130-wegen). Als ik op 1:18 uitkom ben ik tevreden, op diesel is dat leuk rijden (maar 1:20 is nog leuker uiteraard).

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:46

Mizora schreef:
Hoewel het op zich waar is dat de 147 minder ruim is, vind ik de 156 achterin niet zo ruim. De kofferbakruimte kan ik niet inschatten (een gastank helpt namelijk niet). De 159 heb ik geen ervaring mee. Verhoudingsgewijs heeft de 147 flink meer ruimte dan de 156 in mijn ogen.

Ja m'n vriend wil ook LPG :j. Ben benieuwd waar hij uiteindelijk op uitkomt haha. Ja dat van 147 t.o.v. 156 dacht ik inderdaad ook al!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:48

Wij hebben een alfa spider uit '96, vriendlief heeft hem al bijna 10 jaar.
Laatste 2 jaar staat ie al stil met dubieuze problemen. We zijn nu ook een beetje aan het kijken naar een donorblok.
Als ie rijdt is het wel een wereldbak :D

Gelukkig zijn we er niet van afhankelijk, ooit is ie weer goed :j heeft al zoveel gekost dat ie beter kan blijven :P

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:53

Met LPG is het echt de moeite waard om te kijken wat voor tank erin ligt. Sommige vormen gastank komen namelijk veel banketstaaf uit dan andere tanks. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar ik zie wel de verschillende kofferbakken met gastanks langskomen en in sommige kan je nog net je aktetas kwijt en in sommige gewoon de wekelijkse boodschappen voor 4 man. Deels hangt dat natuurlijk van het model auto af, maar ook binnen hetzelfde model zit er best veel verschil in.

Ah, de laatste Spider met de nummerplaat in het midden. In het zwart zijn ze ook mooi, dan hebben ze wel een heel andere uitstraling dan in het zilver. Ze zijn trouwens verbazingwekkend breed voor de mensen die ze niet in het echt kennen.

De gaafste auto die ik gereden heb was trouwens wel een Italiaan, maar geen Alfa:
http://bestcarmag.com/sites/default/fil ... papers.jpg

Met parkeren moet je wel opletten dan, want je kunt de (ontzettend schattig) omhoogkomende koplampen niet gebruiken gebruiken om de voorkant van de auto in te schatten, daarna zit er nog 20-25cm aan auto minimaal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:57

Als je voldoende kilometers maakt dan kan gas inderdaad een hoop geld schelen. Ik maak niet meer voldoende km's en bij mijn auto is het gewoon eeuwig zonde om er gas in te bouwen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:08

Hier best wel veel gezeur gehad met de mito. Gelukkig was het een leaseauto, anders waren we blut geweest qua garage kosten :')

We hebben de auto nieuw gekregen en ik denk 4 jaar gereden. Problemen die wij hadden was dat de trekkracht ineens weg viel. Gevaarlijk, want ik heb een keer midden op een kruising stil gestaan omdat het vermogen weg was. Ook rookte de mito heel veel op de snelweg. Echt zwarte rook. Dit was een erg duur onderdeel, wat om die reden ook niet is vervangen. De auto is ook erg gevoelig voor kwaliteit van banden. Een steentje in de band, of iets goedkopere banden en het hobbelt en dreunt. Daarnaast zijn winterbanden voor deze auto erg duur. Ook is de achterbank niet geschikt voor volwassenen. Je stoot er gegarandeerd je hoofd :Y)

Zonder deze klachten is het een ontzettend fijne auto. Trekt goed op (in NL dan, in de bergen kan die waardeloos zijn, heb je echt een aanloop nodig ) en ook het verstellen in standen vind ik erg fijn (all weather, dynamisch, normal).

Edit: nu de Guillietta. Fijne auto. We hebben um nog niet zo lang, dus wat die verder doet in onderhoud hebben we nog geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door igor001 op 07-04-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:11

Mito deed het prima bij mij. Ik heb er het laatste jaar toch ruim 35.000 km mee gereden. Toch ben ik overgestapt naar een Mercedes want ik vind voor ruim 40.000 per jaar een mito te weinig comfort hebben maar dat heeft niets te maken met het onderhoud. Gewoon standaard onderhoud en 1 keer iets anders. Geloof de koelvloeistof kapot, het reservoir dan. Tsja dat kan gebeuren natuurlijk.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:16

Hier ook een fan. Ik heb een aantal jaar geleden een 145 gehad. Heerlijke auto. Wel een paar keer gezeur mee gehad, maar weet niet of je dat nu aan het merk kan wijten, of dat het iets is dan inharent is aan het rijden van een oude auto. Heb ook vaak versteld gestaan van hoeveel spullen ik erin gepropt kreeg, hardstikke die 145 praktisch met zo'n een platte achterkant.

Daarna poos auto met mn zus gedeeld, een oude kia. Wat was dat afzien in het begin zeg.... Maar ik heb hem uiteindelijk min of meer van haar gedoneerd gekregen, dus heb hem nog maar even gehouden. Ik zou graag een 147 willen, want heb dat altijd mooie auto's gevonden.

Maar nu hebben we besloten een vrij nieuwe 2e hands te nemen. Het wordt waarschijnlijk een renault clio (ook leuke auto) maar ik probeer nog steeds mijn vriend te manipuleren richting de Giuietta.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:34

Ja klopt LPG kan het vrij lastig maken. M'n vriends buurman doet het ook, dus dat scheelde ook en hij zei dat je er inderdaad wel goed naar moest kijken!

M'n vriend maakt in ieder geval de eerste 2/3 jaar minmaal 300 km. per week maar hij zei dat Alfa's vrij snel uitkonden op gas?

Ik wil ook wel een Giulia anders :~

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:47

Mijn vader heeft heel wat jaren alfa gereden. Ik weet alleen dat de spider oldtimer altijd een lekkend dak had en af en toe niet startte in de winter :')
Toch was ik als kind al verliefd op het rode autootje <3
Zoiets was het:
Afbeelding

Later heeft hij zo'n zwarte spider gehad zoals hierboven en een model nieuwer volgens mij. Enige waar ik van baal is dat de laatste weg ging vlak voordat ik m'n rijbewijs had :') _O-
Qua mankementen en kosten weet ik het niet...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:49

Waar je op moet letten is of er G3 ingebouwd wordt/kan worden. Dan vallen de kosten alleszins mee en is het voornamelijk het inbouwen. Een LPG-installatie is een ander verhaal (in beide tanks gaat LPG, maar wegenbelastingtechnisch is het anders).

Auto van 1000kg in zuid-holland:
Benzine: 424€/jaar
Diesel: 944€/jaar
G3/LPG3: 540€/jaar
LPG: 1008€/jaar

Oftewel: Benzine en G3 liggen dicht bij elkaar en Diesel+LPG liggen dicht bij elkaar. Doordat een hoop Alfa's toch wat minder zuinig rijden (afhankelijk van bestuurder en type uiteraard) kan het wat sneller uit. Qua km-kosten scheelt het ongeveer de helft. LPG is 0.70€ en Benzine is 1.50€, maar LPG is iets minder zuinig dan benzine (scheelt ongeveer een km per liter brandstof), vandaar dus de helft.

120€/jaar aan extra wegenbelasting met een auto die gemiddeld 1:10 rijdt, 0.075€/km verschil = 1600km/jaar. Heb je pech en zorgt de gastank net dat je in een zwaardere klasse valt dan wordt het 696€/jaar, dus 272€/jaar verschil is zo'n 3600 km/jaar.

Bij een auto die 1:15 rijdt is het verschil 0.05€/km. Dus dan kom je uit op resp. 2400km/jaar en 5500km/jaar. Het is dus al snel rendabel (en niet alleen bij een Alfa).

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:56

Ja klopt! Maar G3 is eigenlijk, bij de types vanaf minimaal 2002, wel mogelijk toch? Inbouwen kost ook al gauw een E 2.000,-..

Haha wat een berekening zeg :=.. Ja klopt! M'n vriend is sowieso gek van Italiaanse auto's en wil mij wel een Punto op gas toestoppen :+, maar hij zegt ook dat kan al bijna uit vanaf 12.000 km. per jaar (? Ik weet het niet zeker, maar het was echt verbazingwekkend weinig vond ik..)