Nieuw autootje, welk merk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Re: Nieuw autootje, welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:02

Ik heb een Fiat Punto uit 2011 en ben daar heel blij mee! Ik zou je wel aanraden om een vijfdeurs auto te kopen, zelfs als je veel alleen in de auto zit en de achterbank dus weinig gebruikt. Als er wel eens mensen meerijden, is het wel zo fijn dat die niet half opgevouwen in en uit hoeven stappen. Voor jezelf is het ook prettig, want je pakt makkelijker eens iets van de achterbank.
Voor mijn werk rijd ik nog wel eens in een (nieuwe) Peugeot 206, dat is ook een fijne auto.

Mocht je de nieuwe Twingo overwegen, houd er dan rekening mee dat de motor achterin ligt. Dat kan invloed hebben op je wegligging. Maar dat merk je ook gauw genoeg tijdens een eventuele proefrit :).

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:44

Budget ligt op ongeveer 10.000 euro. Maar dat is alleen voor een nieuwe auto, een occassion ligt natuurlijk anders.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:16

Mijn vriend rijdt een Seat Ibiza. En die bevalt prima!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:29

Een Hyundai I10 rijdt ik nu 5 jaar, heerlijke auto! Ik ben nooit fan van Franse auto's geweest, maar ik heb niet het idee dat ik deze altijd langs de weg zie staan.

Vrijdag ruilen we onze gezinsauto in, van Ford Focus Station naar een 7 zitters Citoën C4. Met 3 ton op de teller heeft de Focus ons de afgelopen 15 jaar niks gekost, maar sinds 2 jaar steeds wat, dus nu toch de gok gewaagd.

Bij 4 personen vindt ik de I10 heel fijn, hij is hoger, je zit hoger, goed de ruimte en heel zuinig . Maar een Ford Fiesta ik ook zeker aan te raden

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:57

LZP > HTT

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:40

Ik had een Seat ibiza. maar dat is niet echt geschikt om lekker met zijn 4e in te rijden.
Dat was mijn eerste auto. Leuk om in rond te scheuren, maar voor mn lange afstanden is ie niet geschikt en te duur.
Nu heb ik sinds 2 dagen een ford fiesta. Erg degelijk autootje. Uit 2003, nog geen ton op de teller. Netjes onderhouden. Kun je makkelijk met zijn 4e in.
en niet eens zo duur:)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:00

Weet niet wat voor Ibiza je had? Maar de huidige ibiza's zijn wel echt groter dan de twingo. Prima middenklasse auto. En afhankelijk van wat voor motor er in ligt kun je er ook echt wel grote afstanden mee rijden! Dus die vlieger gaat niet helemaal op..

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:05

Ik rij heel fijn comfortabel veilig en makkelijk in m'n 5deurs hyundai i10. Genoeg ruimte voor vier volwassenen, ga vaak met wat vriendinnen ermee op pad.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:06

Afhankelijk van je budget maar ik rijd met plezier de nieuwe toyota aygo, hiervoor een aygo gereden uit 2006, nooit problemen mee gehad. Erg zuinig! Mijn vader rijd de toyot yaris (nieuwer model) maar dan heb je wel een wat grotere gezinsauto.

Al vind ik de Kia Rio ook erg mooi.

Wat ik je absoluut afraad is Opel.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:23

VW Polo of GOlf ! :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:18

miccamaaike schreef:
Weet niet wat voor Ibiza je had? Maar de huidige ibiza's zijn wel echt groter dan de twingo. Prima middenklasse auto. En afhankelijk van wat voor motor er in ligt kun je er ook echt wel grote afstanden mee rijden! Dus die vlieger gaat niet helemaal op..

nouja, die nieuwe ibiza's zijn niet te betalen. Weet niet wat het budget is... Maar ik reed een ibiza uit 2000 dus niet dat lelijkste model dat je ziet rijden(met een zwarte balk aan de achterkant) maar het type erna. 1.4 16v.

En geloof me, met 4 man in dat ding zat je echt op elkaar gepropt en ik met mn knieen tegen de stuurkolom.
Was niet heel comfy.
Nu weet ik niet hoe groot een twingo is, maar ik vond het geen pretje.
En bovendien, voor n seatje betaal je tegenwoordig nog best veel. (mijn seat die 214.000 km heeft gelopen, 16 jaar oud, roestplekken en weet ik wat nog meer, is tekoop gezet voor 1400 euro).
Ik heb nu dan een ford fiesta 5. 1.25 16v.
En daar kun je prima in zitten met zn 4e. en 4 tassen :P oh en mijn paardenspullen nog in de kofferbak:D zelfs een 5e persoon zou kunnen, maar dan moesten de tassen op het dak denk ik.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:22

Je moet doen waar jij je goed in voelt. Mensen hebben nou eenmaal een voorkeur op bepaalde automerken en zullen anderen daarom afraden. (En daar is niks mis mee) Maar ga gewoon op je eigen gevoel af. Een ander kan dat niet voor je bepalen.
Probeer gewoon veel verschillende auto's uit. :) Een auto moet bij je passen. Je moet je er goed in en bij voelen. Dat moet je toch echt zelf doen. :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:41

Twingo zou ik laten staan... Renault is nou niet echt het betrouwbaarste merk.

Je zoekt dus een stadswagen waar wel wat inpast? Maar dus niet teveel ruimte kwijt aan neus e.d.? Voorkeur voor soort motor/opties?
Je hebt namelijk best een ruime keus zo. Er zijn heel veel van die wagentjes die ondanks dat ze niet zo groot zijn toch lekker ruim zijn.
Klein overzichtje van stadswagentjes en hun net iets grotere broertjes

- Toyota Aygo & Yaris
- Suzuki Alto & Swift en Celerio
- Citroen C1, C2 en eventueel C3
- Kia Picanto, Venga en Rio
- vw Up, Polo en Golf
- Opel Corsa en Adam
- Ford Ka & Fiesta
- Seat Mii (een ibiza valt echt niet meer onder de 'stadsauto's).
- Smart Fortwo of Forfour (moet zeggen dat ik die nieuwe Forfour wel iets vind hebben)
- Mini
- Fiat 500
- Peogeot 107/108, 207/208 ect.
- Mitsubishi Colt ('nieuwere' versie is ongeveer hetzelfde als de peogeot 207).
- Hyundai i10, i20

En vooruit... de Renault Twingo en de Clio, al zou ik die nooit aanraden.

En dan moet je natuurlijk ook gewoon kijken naar wat je zelf fijn vindt rijden, wat Chasey al zegt, iedereen heeft toch een voorkeur en het moet wel bij je eigen rijstijl passen. Gewoon een paar dingen uitkiezen die jij in je eisenlijst vindt passen en dan wat gaan proefrijden.
Met jouw eisen en budget kan je zeker iets leuks kopen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:55

Ja. Een auto is heel persoonlijk. Dat kan een ander niet voor je kiezen.
Ik heb een sportauto met roze accenten. Veel vinden het doodzonde, maar ik vind het mooi :p
En betrouwbaarheid... tja... dat zegt mij niet zoveel. Ik moet zeggen dat - op de normale slijtage onderdelen na - ik nog geen cent uitgegeven heb aan mijn auto. En het is een Franse haha.
Kleine beurt geef ik hem zelf en houd dat zelf bij. Olie enzo. Filters ed.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:01

Mijn moeder heeft een c1. Heeft nooit wat met dat ding. Doet wat die moet doen. Komt mee met het verkeer, kan je prima inzitten qua ruimte, maar ik vind hem gewoon saai. Prima auto hoor. Maar ik heb er niks mee.
Voor mij is een auto net als een paard. Je moet er een klik mee hebben haha. :)
Als je trots bent op je auto ga je er ook met plezier mee de weg op. En niet omdat het moet.

Edit. Dus gewoon op je gemak rond neuzen en dan komt er een moment: "ja dat is em!"

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:39

@Ilse_123, dank voor het overzicht, precies wat ik nodig had :D

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:49

Ilse_123 schreef:
Twingo zou ik laten staan... Renault is nou niet echt het betrouwbaarste merk.

Je zoekt dus een stadswagen waar wel wat inpast? Maar dus niet teveel ruimte kwijt aan neus e.d.? Voorkeur voor soort motor/opties?
Je hebt namelijk best een ruime keus zo. Er zijn heel veel van die wagentjes die ondanks dat ze niet zo groot zijn toch lekker ruim zijn.
Klein overzichtje van stadswagentjes en hun net iets grotere broertjes

- Toyota Aygo & Yaris
- Suzuki Alto & Swift en Celerio
- Citroen C1, C2 en eventueel C3
- Kia Picanto, Venga en Rio
- vw Up, Polo en Golf
- Opel Corsa en Adam
- Ford Ka & Fiesta
- Seat Mii (een ibiza valt echt niet meer onder de 'stadsauto's).
- Smart Fortwo of Forfour (moet zeggen dat ik die nieuwe Forfour wel iets vind hebben)
- Mini
- Fiat 500
- Peogeot 107/108, 207/208 ect.
- Mitsubishi Colt ('nieuwere' versie is ongeveer hetzelfde als de peogeot 207).
- Hyundai i10, i20

En vooruit... de Renault Twingo en de Clio, al zou ik die nooit aanraden.

En dan moet je natuurlijk ook gewoon kijken naar wat je zelf fijn vindt rijden, wat Chasey al zegt, iedereen heeft toch een voorkeur en het moet wel bij je eigen rijstijl passen. Gewoon een paar dingen uitkiezen die jij in je eisenlijst vindt passen en dan wat gaan proefrijden.
Met jouw eisen en budget kan je zeker iets leuks kopen.

Ik mis hier toch wel de Mazda 2, past genoeg in en toch lekker klein!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:52

Ik rij zelf sinds een jaar rond in een Fiat 500, echt een zalig autootje! Ziet er ontzettend leuk uit, rijdt vlot en zuinig en je kan 'm haast overal kwijt :j

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:52

Snollygoster schreef:
Ik rij zelf sinds een jaar rond in een Fiat 500, echt een zalig autootje! Ziet er ontzettend leuk uit, rijdt vlot en zuinig en je kan 'm haast overal kwijt :j

Zelfde hier! Alleen maar lof over dat autootje haha.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:56

Als je voor degelijkheid en betrouwbaarheid kiest kom je al snel uit bij de Japanse merken. Mazda,Suzuki,mitsubishi etc. Ben zelf geen fan van Franse en Italiaanse automerken, hebben vaak trammelant met van alles en nog wat.
Suzuki swift, het nieuwste model vind ik wel n stoer ding.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:58

Wij hebben al jaren renault auto's gehad!

De enigste reanult die je NIET moet nemen is de Reanult Espace. De andere werken gewoon perfect!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:01

Een Opel Adam kan ik afraden wat ruimte betreft. Afgelopen vakantie hadden wij een gloednieuwe Opel Adam als leenauto en de ruimte viel mij erg tegen. De kofferbak was erg smal, waardoor twee handbagage koffertjes er al niet in pasten. Ook stonden de voorstoelen vast tegen de achterbank, daar had dus echt niet iemand kunnen zitten met zijn benen. Nu is mijn vriend dan wel lang en hadden we de voorstoelen helemaal naar achter, maar als je die iets naar voren doet dan hou je nog steeds niet veel ruimte over op de achterbank.

De auto reed wel heel fijn en was super zuinig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:04

Een Suzuki Wagon! :D Wij hebben er zo een naast onze Nissan Qashqai die niet geschikt is om door de stad mee te rijden.

Ding is ongelofelijk goedkoop, er past echt belachelijk veel in en hij is erg sterk en snel. Hij mag er dan een beetje raar uitzien maar uiteindelijk heb je er heel veel aan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:05

Met zo'n budget zou ik kiezen voor een nieuwe Volkswagen UP. Mooi autootje, Duitse degelijkheid, net even wat meer auto dan de C1/Aygo/107, ook gewoon in 5-deurs verkrijgbaar, zeer zuinig en super waardevast! Afschrijving is zoveel minder dan heel veel andere auto's.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:22

Resistance schreef:
Een Suzuki Wagon! :D Wij hebben er zo een naast onze Nissan Qashqai die niet geschikt is om door de stad mee te rijden.

Ding is ongelofelijk goedkoop, er past echt belachelijk veel in en hij is erg sterk en snel. Hij mag er dan een beetje raar uitzien maar uiteindelijk heb je er heel veel aan.

Ik heb ook een Wagon, oeeeeeerlelijk, maar inderdaad, ding is klein, toch super ruim en praktisch onverwoestbaar. En goedkooooop. Enige puntje is dat het wel een windvanger is op de snelweg.