JenniferU schreef:dus dat betekent dat als wij de eerste bezichtiging hebben gedaan en er komt bijv zaterdag iemand met een bod dat hij dat mag accepteren en alsnog de woning verkopen?
bij een andere woning vertelde de makelaar namelijk dat als we interesse hadden dit graag hoorde zodat ze ons mee kon nemen met de onderhandelingen omdat er nog meer geinteresserde waren.
is het bijv handig (als we vrijdag echt denken bij de 1e bezichtiging dit is de woning die we willen) om meteen een startbod op te brengen?
of is dit erg snel? wij hebben geen aankoopmakelaar.
we weten inmiddels wel wat de mogelijkheden zijn ook omdat we (nog) geen eigen geld hebben zijn daar gelukkig ook opties voor.
Ja dat mag dus. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Wat betreft dat tweede is eigenlijk alleen in het voordeel van de makelaar en de verkoper zelf. In theorie mag je nl. ook met twee partijen tegelijk onderhandelen.
Als de woningen waar jullie naar kijken heel snel gaan is het een idee om een startbod uit te brengen, maar helaas betekent ook dat niet dat je perse die woning krijgt. Het is op dat gebied ook een kwestie van gunning. Het volgende komt zelden voor, maar ter illustratie als wij beiden naar dezelfde woning gaan en jij bied 200k en ik 210k maar de verkoper vindt mij een grote eikel of vertrouwt mij niet kan hij alsnog zeggen. Sammie zoek jij het maar uit, ik ga akkoord met het bod met JenniferU.
Houdt in je achterhoofd dat altijd wel een ander woning komt die je leuk vindt, dus doe het rustig aan. Als de woning bij de 1e bezichtiging je aanspreekt dan kun je idd evt. alvast een openingsbod neerleggen en gelijk een 2de bez. plannen. Krijg je een bod terug dan ben je in onderhandeling en kun je altijd nog afzeggen mocht er bij de 2de bez. dusdanige gebreken of opvallende zaken zijn die het geboden geld niet waard zijn.
Kijk anders rond in je omgeving of je iemand kent (desnoods via via) die financieel wat meer onderlegd en/of vaker met die bijltje gehakt heeft. Een aankoopmakelaar is niet persé nodig, maar als je zelf helemaal bleu bent dan kan het wel zn voordeel hebben. Ook op een markt waar de huizen rap gaan.