Leuk hoor, katten. Maar die haren..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:54

Ik heb 2 katten, 1 donkere sealpoint mitted met wsl Brits Korthaar erin die wel kort haar heeft maar langer dan een normale korthaar en ook een beetje pluizig.
Daarvan vind ik regelmatig beige vlokken haar op zo'n beetje alles wat van stof is.
En een zwarte met een zeer korte vacht maar door de kleur zie je alle losse haartjes echt overal, nog beter als die van de sealpoint.

Ik heb een rubberen borstel gekocht bij de Action, kost ong €1,30 en die haal ik dagelijks over de bank heen en het kleedje wat daarop ligt, en 1-2x per week door het mandje en over de kleedjes in de vensterbank.
Verder heb ik wasbolletjes besteld bij aliexpress:
http://nl.aliexpress.com/item/6-PCS-Mag ... 02804.html
Maar een tennisbal met panty erom in de droger schijnt ook een hoop te schelen qua haar op je kleding en zowiezo helpt de droger al een heel eind als het gaat om de haren weer van je kleding te krijgen.
En ik heb altijd kleefrollers bij de hand, grotere voor in huis en kleintjes voor onderweg enzo.

Het zou ook aan het voer kunnen liggen, sommige katten verharen enorm op bepaalde soorten voer en op andere soorten (brok met geen/minder granen en hoog vleespercentage of rauw vlees/kvv) weer minder tot niet.
Verder idd zo min mogelijk borstelen, ik borstel de zwarte nooit en de sealpoint alleen in de verharing 1-2x om haar even door de ergste vachtwisseling te helpen.
Beiden hebben nooit klitten oid, dus het borstelen wat ik doe is echt puur om te voorkomen dat ik die 2 ruiperiodes per jaar niet verander in een verschrikkelijke pluismuis. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:36

Aranel schreef:
Ik borstel die van mij maximaal 1 keer per week met de furminator. En ook als ik dat niet zou doen klit hun vacht ook niet gelukkig.

Furminator schijnt helemaal niet goed te zijn voor de vacht, de haren zou je ermee afsnijden ipv uitkammen.

karuna
Drukke kabouter

Re: Leuk hoor, katten. Maar die haren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:21

Ik heb honden en heb het anders opgelost. Een stuk kast hangt en ligt alleen maar net spul en is haarvrij. De rest is kleding voor in huis. Trui oid kan ik nog aandoen thuis maar dan gaat er meteen een jas overheen. Een haargevoelige broek gaat aan op plaats van bestemming, maar heb zo veel mogelijk haarongevoelige nette kleding.

Witte herder heeft als raskenmerk het hele jaar door verharen en in de rui wat meer. Anders is haarvrij niet voor elkaar te krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:44

Furminator rennen ze hier heel hard voor weg, doet zeer, snijdt de haren ipv ze eruit te halen. Is feitelijk bovenmes van scheermachine en mijn katten haten m.
Heb herdershark en ontwoller en die wetken samen het beste. Ze vinden kammen heerlijk gelukkig.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:51

Mijn harige kat (heb ook 2 naakte ;) ) eet Orijen en Acana, en verhaart amper. Dus misschien kan je eens naar het voer kijken?

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:56

Hier een kortharige kat, maar ik herken het probleem van de kattenharen.

Ik ben overgestapt op ander voer met omega 3 en 6 vetzuren tegen het verharen.
Daarnaast 'aai' ik de kat een aantal keer per week met natte handen. De losse haren blijven op die manier aan m'n handen zitten (kat houdt niet van borstels). Daardoor is 't verharen wel minder geworden. :j

Verder hebben we een kleine turbo borstel voor de stofzuiger. Ideaal om de bank schoon te krijgen :j

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 02:40

Mijn oplossing :
Afbeelding :+

Zonder gekheid, naast het vreselijk leuke karakter en hoog knuffel gehalte was het geen haar hebben wel een heel groot voordeel.

Ik denk dat je niet meer kunt doen dan wat je al doet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 02:46

Maar nakerdjes hebben weer veel huidsmeer, wat ook jakkiebah is/kan zijn. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 05:34

Stofzuigrobot?
Werkt bij ons prima

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:04

Ik heb m'n hond gelijk geleerd om hem te stofzuigen en dyson heeft een super borstel voor op het apparaat. En dan geen uren maar snel even met de zuiger er over scheelt een hoop. Katten zijn lastiger om het aan te leren maar er zijn vast enkele exemplaren waarbij het prima gaat.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:42

Jennyj01 schreef:
Ik heb m'n hond gelijk geleerd om hem te stofzuigen en dyson heeft een super borstel voor op het apparaat. En dan geen uren maar snel even met de zuiger er over scheelt een hoop. Katten zijn lastiger om het aan te leren maar er zijn vast enkele exemplaren waarbij het prima gaat.

Handig,een hond die stofzuigt :))

Ook hier een langharig en een kortharig monster. Vooral de langharige (bijgenaamd fluffypoes,zegt dat genoeg?)
laat overal zijn spoor na. Hij is ook nog eens volledig wit,dus je ziet het OVERAL :roll:
We hebben hier dan ook een abonnement op kleefrollers. Vaak stofzuigen en aaien met een natte washand. Kammen wordt hier niet gewaardeerd,gelukkig geen klitten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:22

Kleding niet veel last van gelukkig. Alleen sommige stoffen trekken haren aan en op zwart zie je natuurlijk elk haartje.

Mijn kortharige htk kater borstel ik alleen in de rui met de furminator. Werkt prima en hij vind het heerlijk.
Onze maincoon borstel ik in de rui omgeveer 1 x per week, buiten de rui 1 x per maand zo ongeveer. De kraag kam ik wel vaker.Ik zie altijd aan de vacht wanneer ze gekamd moet worden, vacht staat dan wat uit elkaar. Onder de oksels van voorpoten, de kraag en bij haar broek heeft ze wel altijd wat klitten. Voor haar hebben we een vrij grove kam die fijn werkt.

De maincoon verhaard alleen plukken, die raap je zo op. De kortharige kat is een stuk lastiger vacht om op te ruimen vind ik. Dat blijft ook meer haken.
Verder stofzuig ik het hele huis om de dag en de katten kamer dagelijks.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:35

Hier ook twee- ik kan met name nette kleren beter pas aantrekken als ik echt de trap af kan lopen en de deur uit kan.

Ik heb de kamer met de was en mijn klerenkast afgesloten voor de katten.

Ducttape is overigens geweldig- niet op je katten maar op de kleren ;)

Een stukje van 20-30 cm afrollen, de uiteinden aan elkaar plakken, de plakkende kant naar buiten. Dan heb je een rolletje waar je je hand in kunt doen :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:49

Khirshanta,ik word toch zo vrolijk van je ava :):)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:08

Ik heb een Ragdoll en ik neem de volgende maatregelen:

- nette kleding (jasjes enzo) laat ik in de auto hangen.
- ik heb in elke tas en overal waar ik maar kan bedenken dat een logische plek is een kleefroller liggen
- ik kam hem met een speciale onthaar-kam die de haargroei niet stimuleert en wel veel haren uit z'n vacht trekt (echt trekt, vindt ie gek genoeg heeerlijk)
- hij gaat 4x per jaar naar een speciale kattentrimmer die hem plukt en zijn buik kaalscheert
- we stofzuigen thuis elke dag

... En als ie er niet meer is, neem ik een kortharige kat :o ik word stiekem helemaal GEK van al die haren :+

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:45

Hier ook iemand die helemaal gek wordt van verharende katten!

Ik heb 2 pluizenbolletjes rondlopen die een mooi vloerkleed neerleggen op mijn laminaat en alle banken, bedden en stoelen van een extra zacht kussentje voorzien.

Ik kam ze met de furminator, heb overal kleefrollers liggen en stofzuig elke dag. Pfff :+

@Ryder: ik zal je even uit de droom helpen.... ik heb 2 kortharige katten en word ook gek van de haren :x .
Maar ach, ze zijn het waard <3

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:55

Ach, daar heb ik mij al lang geleden bij neer gelegd.

Ik heb een lang en een kortharige thuis lopen en van beide heb ik haren.
Ik heb gewoon overal plakrollers, thuis op meerdere plekken, in mijn tas, in mijn auto en op mijn werk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:06

Voor de bank werkt een rubber handschoen het beste. Voor fleecedekens ook trouwens.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:00

En de rubberen veger. Je weet wel die ze bij de kapper hebben. Ideaal wanneer je gladde vloeren hebt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:23

Ik heb zo'n steelstofzuiger (op accu) gekocht. Dan kan ik in 3 minuten even de kattenbakkorrels opzuigen en de haren in de woonkamer. Ideaal ding.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:25

Juist niet kammen, met kammen stimuleer je de haaruitval nl enorm.
En al helemaal geen furminator oid gebruiken, daar snij je de haren mee af dus wat er verder nog aan losse eindjes in zit kom je later tegen.
Echt, ik borstel die van mij mss 2-4x per jaar, wanneer de ruiperiode op z'n ergst is en dat is meer dan voldoende als je geen (langharige) kat hebt met een klitvacht.

Rubberen borstels kun je bij de Action halen voor ik dacht €1,30 per stuk, ideaal voor je stoffen meubels, kussens, kattenmandjes/kleedjes, gordijnen etc.
Verder heb ik een opzetstuk voor op de stofzuiger, vergelijkbaar met deze (zat er standaard bij):
Afbeelding
Werkt icm de rubber borstel als een tierelier.
En voor m'n kleding gebruik ik kleefrollers en ik ben aan het sparen voor een nieuwe droger want dat scheelt ook enorm qua haar die aan je kleding etc blijft plakken.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:38

Cookies schreef:
Ik borstel mijn kat wel als hij aan het verharen is. Dat scheelt me een hoop haar overal. En hij vindt het geweldig. Helaas vindt ie het zo geweldig dat ie van opwinding geen 2 seconden stil kan zitten en constant rondloopt, rolt of met z'n kop op de grond en z'n kont omhoog staat. :roll:

:') zooooooo herkenbaar

Nee ook niet de ultieme oplossing gevonden voor mijn beestenbende. Maar die rubberen handschoen ga ik wel uitproberen :)*

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:03

Ik heb een maine coon en 3 ragdolls en heb hetzelfde probleem. Als je thuiskomt moet je eerst stofzuigen want anders kun je nergens zitten... Tja en de kids ploffen zo neer. En de oudste heeft altijd een zwarte broek aan...
Ook leggen we al krantjes en karton op de bank als we er niet zijn maar helpt allemaal geen sier. Rubber handschoen is ook nog wel een idee

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:08

Ja, handschoentje aan en aaien maar die bank. Ik maak er ook altijd zijn fleecemandje mee schoon.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:18

Ja vooral voor fleecemandjes idd een super idee. Zelfs mijn dyson trekt het niet haha...
Anders grote sprei over de bank(en) gooien als je weggaat...