Lepel in magnetron?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:29

ierusju schreef:
verootjoo schreef:
Je kan prima metaal in de magnetron doen als het de wanden, bodem en bovenkant van de magnetron niet raakt ;)
Als ik iets moet bakken in een springvorm in de ovenfunctie en tegelijkertijd magnetron functie zet ik de springvorm altijd op een bord.
Een metalen lepel kan prima in een beker omdat hij dan de magnetron niet raakt en het maakt je vloeistof gelijkmatiger warm.

Ons rooster en onze bakplaat zijn van metaal en hangen in de magnetron, dus die raken dan automatisch de zijkanten aan. Die hebben nog nooit geknetterd of iets dergelijks.

Niet als je er dus iets tussen zet wat niet geleidt ;) zoals een lepel in een beker of een metalen springvorm op een bord,

Urbiezira

Re: Lepel in magnetron?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:35

Betekent dat niet gewoon dat je tussentijds moet roeren? Dus als de totale opwarmtijd 60 sec is, je na 30 sec ff moet roeren? Ik heb ook altijd geleerd het bestek er niet in te doen, namelijk!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:42

Volgens mij kan een lepel wel, maar een vork bv niet. Dan kunnen vonken overspringen tussen de tanden.
Ik heb idd wel, dat als ik melk wil opwarmen, dat de bovenkant heet is en de onderkant nog koud. Maar dan roer je even door, dan is alles lauw, en dan zet ik hem nog even aan.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:46

Ik heb dat ook altijd geleerd, maar kan me voorstellen dat het aan het soort ligt? Als het erop staat, lijkt me het te kunnen.. Maar wij hebben een combi magnetron, al een tijd, en mijn jongste heeft er laatst iets in opgewarmd met lepel. Nu is hij overleden, maar niet meteen daarna. Of dat ermee te maken heeft gehad weten we niet, maar zelf nam ik het wel aan. (hij draait nog wel, verwarmt alleen niet meer)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:48

Wij doen altijd een metalen lepel in een beker met vloeistof als we dat willen opwarmen. Nog nooit problemen gehad, is me zo aangeleerd en doe het nu altijd zo. Wij hebben wel een rooster in de magnetron (die tegelijk ook een oven is), waar ik dan de beker op zet. En dan een lepeltje in de beker.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:57

ierusju schreef:
Het is niet dat ik het wil. Het is dat de magnetron aangeeft dat er een lepel in moet wanneer je een vloeistof wilt opwarmen

de mijne heeft zwarte plekken door een lepel..niet doen dus! Lepel raakte de zijkant

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:08

Ik gebruik daarom altijd keramieke lepeltjes.
Toen ik laatst bij de sligro was voor nieuwe, vroeg die man waarom ik die nu nodig had en toen ik hem uitlegde , voor in de magnetron, zag je een lampje gaan branden :)*

Maar mijn zoon vertelde ook dat metale lepels ook konden, ik doe het niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:22

Voor alle twijfelaars... Ik heb een minuut geleden dit filmpje gemaakt:

:D Het kán!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:27

Marocje schreef:
Ik heb dat ook altijd geleerd, maar kan me voorstellen dat het aan het soort ligt? Als het erop staat, lijkt me het te kunnen.. Maar wij hebben een combi magnetron, al een tijd, en mijn jongste heeft er laatst iets in opgewarmd met lepel. Nu is hij overleden, maar niet meteen daarna. Of dat ermee te maken heeft gehad weten we niet, maar zelf nam ik het wel aan. (hij draait nog wel, verwarmt alleen niet meer)

Ik dacht een split second dat je kind overleden was. :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:29

Punz schreef:
Voor alle twijfelaars... Ik heb een minuut geleden dit filmpje gemaakt:

[ Video ]

:D Het kán!

Nu ben ik ook wel benieuwd naar het verschil tussen met en zonder lepel. Zou het eerder koken met? Of enkel geleidelijker verwarmen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:33

Hierom:

( google was my friend.. :D )

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:40

Ik moet zeggen, wij doen altijd zonder lepel. Als we het dan niet lang genoeg in de magnetron hadden (weet ik nog van warme melk :') ), dan was de buitenkant van de melk wel warm en het midden niet. Zou het daarmee te maken hebben? Klinkt ergens logisch, mok zou dan sneller opwarmen dan de melk dus de melk wordt opgewarmd door de mok. Als je er dan ook een lepel in doet, warmt de lepel ook sneller op dan de melk en wordt zo niet alleen de rand maar ook de binnenkant van de melk opgewarmd..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:43

Iris82 schreef:
Marocje schreef:

Wij ook :') :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:43

laraxXxemma schreef:
Ik moet zeggen, wij doen altijd zonder lepel. Als we het dan niet lang genoeg in de magnetron hadden (weet ik nog van warme melk :') ), dan was de buitenkant van de melk wel warm en het midden niet. Zou het daarmee te maken hebben? Klinkt ergens logisch, mok zou dan sneller opwarmen dan de melk dus de melk wordt opgewarmd door de mok. Als je er dan ook een lepel in doet, warmt de lepel ook sneller op dan de melk en wordt zo niet alleen de rand maar ook de binnenkant van de melk opgewarmd..

Behalve dan dat de melk vooral opwarmt aan de buitenkant doordat dat de buitenkant is, en niet per se vanwege de mok. Sterker nog, wanneer je een gedeeltelijk gevulde mok even in de magnetron zet, dan is het gedeelte boven het vloeistofniveau lang niet zo warm als het deel dat de vloeistof raakt. Het oor kun je trouwens ook gewoon vastpakken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 02:10

hm weer een hoop geleerd

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:20

Iris82 schreef:
Marocje schreef:

Oeps, het staat er ook wel heel cru }:0 :Y)