Zaadjes van een onbekende boom/plant! Volgen jullie mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 08:09

Jindai schreef:
Iejoor schreef:
Mocht je nog een ontwerp zoeken: https://steigerhout-bouwtekeningen.nl/s ... wtekening/ Deze gaan wij namaken! Ik wil ook nog zoveel dingen kweken! Maar ik denk dat ik dan eerst nog een extra geldboompje moet kweken! :))

Ik ben ook wel dingen vergeten hoor! Laatst had ik basilicum zaadjes gepoot.. 2 weken later vroeg iemand hoe het er mee ging.. Uh vergeten.. oeps! :')

Serieus? Dan ga ik nu naar buiten en mijn munt plant een plens water geven! *\o/*

Leuke bak ga je maken, ben benieuwd hoe er in het echt uit gaat zien! En dankjewel voor de site, heb al wat leuke dingen daar gezien! :j

Haha, ben dus niet de enige! Een beetje het 'uit het oog, uit het hart' idee :D Zodra ik ze weg zet vergeet ik ze gewoon.

Ja, bij mij werkt dat! Al staan ze er hier nu ook wel wat slapjes bij hoor, denk dat het ook aan de tijd van het jaar ligt. Soms, als ik het idee heb dat er weinig meer aan te redden is, dan kook ik wel eens wat water, los er wat suiker in op en als het dan lauw is, dan gooi ik dat bij het zielige plantje. Dacht dat ik dat ooit ergens had gelezen, maar kan het niet terug vinden en ook niemand uit m'n omgeving kent het. Gek genoeg heb ik er al heel wat plantjes mee gered en zelfs een Spaanse margriet 2 winters bloeiend in de pot gehad. :') Dus ik blijf het lekker doen. :+

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe die eruit gaat zien!! Nu alleen nog een leuke kleurtje bedenken! Mijn nichtje kwam met roze :+ . Graag gedaan! :D

ja precies! Hier staan deze plantjes voor het raam dus vergeet ik ze niet zo snel maar anders ben ik ook bang dat ik ze ga vergeten!

Hmm ik heb hem gisteren een plens water gegeven! :)) Ik ben benieuwd! Hmm suiker en kokend water? Ga ik ook een keer proberen! Nu ben ik best wel benieuwd want het klinkt best spannend :')

Marieke_K schreef:
Of acacia boom zaadjes? Die zitten ook in zo'n peul die jij hebt open gebroken.

Ik volg! :)

leuk dat je gaat volgen! :D
Ik ga eens kijken! :)

Tarenko

Re: Zaadjes van een onbekende boom/plant! Volgen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:14

Ik volg ook! Ben heel benieuwd :D

Ik heb nu zelf een vensterbank vol met aardbeiplantjes en tomatenplantjes :o

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:20

Ik las de topictitel en hoopte op marula, maar het lijkt er niet op. Helaas voor jou, want marula's geven fantastische vruchten! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:56

Dat van suiker en water koken vind ik wel logisch klinken. Heb je wel eens snijbloemen van de bloemist? Krijg je ook een zakje suiker bij. Schuin afsnijden en in warm water.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:56

Sokje_6 schreef:
Ik las de topictitel en hoopte op marula, maar het lijkt er niet op. Helaas voor jou, want marula's geven fantastische vruchten! :D

Ja, er zijn wel meer planten die er niet op lijken maar wel fantastische vruchten geven.

TS, je kunt het misschien proberen na te vragen bij http://www.onszaden.nl . Grote kans dat de eigenaar daar weet wat het is, en mochten ze nu niet kiemen, dan kun je daar misschien ook nieuwe vinden, met zaaiadvies. Komt bij sommige soorten nogal nauw (zaadhuid licht aanschuren of niet, licht bevochtigen of juist enige tijd volledig onderdompelen, even in de koeling om de kiemrust te doorbreken, of juist kort verwarmen of zelfs schroeien...), al kun je ook gewoon eerst proberen wat er opkomt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:22

Leuk hoor,ik volg je ook.Ben ook zeer benieuwd of en wat eruit gaat komen.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 18:03

Tarenko schreef:
Ik volg ook! Ben heel benieuwd :D

Ik heb nu zelf een vensterbank vol met aardbeiplantjes en tomatenplantjes :o

Leuk dat je volgt! :D Wat leuk! Willen ze een beetje groeien? :)

Sokje_6 schreef:

Haha het zou wel leuk zijn! :D

Koper schreef:
Dat van suiker en water koken vind ik wel logisch klinken. Heb je wel eens snijbloemen van de bloemist? Krijg je ook een zakje suiker bij. Schuin afsnijden en in warm water.

Ik koop nooit bloemen van de bloemist.. :+ Maar dan klinkt het wel logisch! Misschien dat ik dat ook wel ga doen bij mijn munt plant, die is wel heel erg dor...

oomens schreef:
Sokje_6 schreef:

Ja, er zijn wel meer planten die er niet op lijken maar wel fantastische vruchten geven.

TS, je kunt het misschien proberen na te vragen bij http://www.onszaden.nl . Grote kans dat de eigenaar daar weet wat het is, en mochten ze nu niet kiemen, dan kun je daar misschien ook nieuwe vinden, met zaaiadvies. Komt bij sommige soorten nogal nauw (zaadhuid licht aanschuren of niet, licht bevochtigen of juist enige tijd volledig onderdompelen, even in de koeling om de kiemrust te doorbreken, of juist kort verwarmen of zelfs schroeien...), al kun je ook gewoon eerst proberen wat er opkomt.

leuk! Bedankt voor de tip! Ik ga even kijken! :D

gohya schreef:
Leuk hoor,ik volg je ook.Ben ook zeer benieuwd of en wat eruit gaat komen.

Leuk dat je volgt! :D Ik ben ook heel erg benieuwd! :D
--
Er is nog niks uitgekomen.. Ik zit te twijfelen of ik ze wel goed doe.. Ze staan we voor de vensterbank maar toch.. -O-

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:40

Leuk! Succes! :-)

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 19:44

Andra_S schreef:
Leuk! Succes! :-)

Dankjewel! :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:45

Zo probeer ik voor de 2de keer een mango boompje/plant te kweken.Lukt nog niet echt,er zit een joekel van een pit in de mango,en daarbinnen in zit een grote zaadpeul,het lijkt op een embryo,echt heel raar.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:06

gohya schreef:
Zo probeer ik voor de 2de keer een mango boompje/plant te kweken.Lukt nog niet echt,er zit een joekel van een pit in de mango,en daarbinnen in zit een grote zaadpeul,het lijkt op een embryo,echt heel raar.

Dat is ook heel erg jammer! Hmm ik eet nooit mango maar ik ga het eens opzoeken! :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:07

Moest je met mango's niet die hele grote pit rechtop in de aarde zetten en dan wachten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:18

Wat leuk zeg, zo'n onbekende zaden planten!
Hoe oud zijn de zaden? Ik hoop voor je dat ze nog kiemkrachtig zijn.
Als ze uit afrika komen hebben ze waarschijnlijk veel warmte nodig, er zijn zaden die pas bij 28 graden beginnen te kiemen, dus zet ze maar lekker warm en vochtig neer. Ik ben erg benieuwd!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:21

Koper schreef:
Moest je met mango's niet die hele grote pit rechtop in de aarde zetten en dan wachten?

Ik heb geen idee? volgens mij kan dat embryo er dan niet uit,die pit is steen hard.Ik heb dat met een mes open moeten breken,lijkt wel kokosnoot,zo hard.

Ik heb wel een Avocado plant gekweekt,die doet het aardig goed.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:32

8nnemiek schreef:
Wat leuk zeg, zo'n onbekende zaden planten!
Hoe oud zijn de zaden? Ik hoop voor je dat ze nog kiemkrachtig zijn.
Als ze uit afrika komen hebben ze waarschijnlijk veel warmte nodig, er zijn zaden die pas bij 28 graden beginnen te kiemen, dus zet ze maar lekker warm en vochtig neer. Ik ben erg benieuwd!

Ik heb geen idee hoe oud ze zijn.. Ik gok best oud.. -O-
Ik doe er vannacht nog een kleedje over heen denk ik.. :P Ik ben bang dat het in de kasjes geen 28 graden is.. Ik moet ergens een thermometer hebben! Ik ga het eens op meten!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 02:22

gohya schreef:
Ik heb geen idee? volgens mij kan dat embryo er dan niet uit,die pit is steen hard.Ik heb dat met een mes open moeten breken,lijkt wel kokosnoot,zo hard.

.

Dit klopt; mango´s worden in de natuur door olifanten gegeten dus die harde schil wordt nogal "mishandeld". De methode is inderdaad dat emryo (voorzichtig) uit de schil halen en te planten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:29

Kuggur schreef:
gohya schreef:

.

Dit klopt; mango´s worden in de natuur door olifanten gegeten dus die harde schil wordt nogal "mishandeld". De methode is inderdaad dat emryo (voorzichtig) uit de schil halen en te planten.

Owww ik heb die harde schil wel erom gelaten,maar wel zo open gemaakt dat het embryo er wel uit kan om te kiemen.Staat nu al 3 weken in de aarde,maar er komt nog steeds niks.Miss. duurt dat gewoon lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:38

Ceratonia geeft als de peulen gedroogd zijn donkere peulen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 1.3.89.jpg
Zaden lijken er inderdaad op.
Acacia kan ook nog.
Verschil zie je wel als de zaden uitkomen.
Op internet staan veel foto's van beiden.
Nog meer leveranciers van leuke zaden
http://seedgardenofeden.nl/
https://www.vreeken.nl/?gclid=COX2ipjIh ... tAodJxUAag

Mango's zijn lastig. Grote pot of anders in de volle grond(warm schaduwrijk plekje) en voor de rest van het jaar vergeten tot de herfst. Daarna toch maar even kijken. Als je de pit in een pot zet wel een beetje vochtig(niet nat) houden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:04

Ik heb hem in een grote pot aarde staan en zorg dat de aarde niet uitdroogt,houd het vochtig.Hij staat voor het raam op het Zuiden,warmte genoeg.Ik hoop toch zo dat het gaat kiemen.
Het kiemen duurt dus vrij lang?

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:29

Koper schreef:

Nou ja, zo dacht ik dus uiteindelijk ook, nadat niemand er ooit van gehoord had. En ach, baat het niet dan schaadt het niet, er is bij mij nog geen één plant aan dood gegaan. :+
Hoop dat het wat doet voor je muntplant, Iejoor!

Gohya, ik ben dol op avocado's, lijkt me een leuke uitdaging om ze zelf te kweken! Heb jij de hele pit in de grond gestopt, of moet je die ook eerst openbreken?

Morganlefay, dank je voor de leuke site! Ik ga eens kijken of ik daar wat apartere zaden kan vinden, hou wel van een uitdaging! :D

Edit: Niet teveel twijfelen hoor, Iejoor! Soms kan het best een tijdje duren voordat je ook maar iets op ziet komen. :) Denk dat je ze, omdat het uit Zuid Afrika komt, wel op een warme, lichte plek neer moet zetten en dan niet te nat moet houden. Maar volgens mij doe je dat al, toch? In dat geval is het echt afwachten, meer kan je denk ik niet doen. :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:42

Bij avocado's moet je tandenstokers er in prikken en op een glas water leggen (dat het kontje er net in hangt) en dan veel, heel veel, geduld hebben.

Mijn zus had vorig jaar pitten in een kakhi vrucht dus die UD ze nu aan het opkweken, njam njam

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:10

@ Jindai Ik doe de pit v.d. avocado goed schoonmaken,dan laten drogen en dan voor de helft in een pot aarde zetten [punt naar boven].Over de pot gaat een plastic zakje totdat de pit gekiemd is,dan gaat het zakje eraf.Mijn plant is nu ongeveer 50cm hoog met veel bladeren.Maar ze groeien erg langzaam.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:16

Ik volg ook! (Gister al een stipje gezet :D)
Ik heb op het lab op school okselknoppen van een watermeloen plant op steriel medium gekweekt, maar één van de 16 heeft uiteindelijk een piek klein blaadje gekregen van nog geen 5 mm en daarna op wortelgroei medium gezet en die heeft nu al aardig wat worteltjes gekregen... Hij staat sinds een paar dagen op aarde, nog wel helemaal afgesloten van de lucht want hij is nog niet aan het CO2 level gewend.. :+
Heb ook van een andere groep van school een klein kiwi plantje gekregen, die is verkregen vanuit het embryo. Die staat al wel een tijdje in een normaal potje met aarde en geef ik nu extra voeding met pokon, sinds dat er bij is krijgt die ook al aardig wat blaadjes, hoop dat die het wel gaat overleven (in tegenstelling tot alle dode watermeloenbaby's) :=

Wat betreft je zaadjes, ik kan niet echt iets duidelijks vinden op google.. Vind de schil waar ze in zaten apart, vooral de lichte kleur...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:24

Dit is de pit met embryo van de mango.Ik had eerst alleen het embryo opgepot,dat ging mis. Nu heb ik dus de pit [open] incl. embryo opgepot.
Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:26

Het embryo moet groeien met de voedingsstoffen van de rest van de pit (/zaadlobben), zonder kunnen ze in de meeste gevallen los niet groeien (daarvoor doen ze dus embryo rescue in het lab, ze worden dan op speciale voedingsmedia gezet). Niet zo gek dus dat hij eerst niet groeide! Maar ik ben benieuwd naar je plantje of hij uitkomt! :D