Welke auto als eerste auto? en overige tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:58

Ik heb een Suzuki Swift. Vier jaar geleden gekocht, komt uit 1998.
Geen problemen mee, rijd altijd. Kost mij 16 euro wegenbelasting en 30 euro verzekering per maand.
Hij rijdt 1:19 ongeveer, dus ook zuinig. Ik rijd ongeveer 300km per week.

Momenteel ben ik aan het rondkijken naar een andere auto, puur omdat ik iets wil dat 1200 kilo mag trekken, anders zou ik hem niet eens wegdoen. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:59

Er worden hier regelmatig topics over geopend, lees die eens door.

Verder: Ga kijken wat er beschikbaar is met dit budget, pik daar de beste opties uit en ga die auto's eens bekijken met je vader. Pin je niet vast op 1 merk.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:59

maliejane schreef:
Wat een hoop reacties meteen al! Leuk!

En ik weet dat verzekering ook nog een puntje is... Mijn vader heeft het al eens nagevraagd hoe dat zit met wel al 4 jaar schade vrij rijden in mijn ouders auto's, maar dit telt helaas niet. Maar eerst een auto kiezen op aankoop, zuinigheid, algemene betrouwbaarheid en wegen belasting denk ik dan maar. Laatste stap is dan kijken hoeveel een verzekering zou kosten en waar ik die dan zou afsluiten.

Ik weet niet wat je situatie is, maar als je nog full-time aan het werk bent zou ik hem lekker op de naam van je ouders laten zetten.
Kan per maand als snel 50 euro schelen!
Jaren opbouwen kan altijd nog als je daar het geld voor hebt ;)

@ikke, mijn auto's krijg je ook niet want heb er pas 1 en het is mijn eerste :') Jammer dat je me zo aanvalt.
Ga maar vragen bij dealers en garages dat je bij auto auto's echt wat km van het verbruik af moet halen.
Alles wat op papier staat is onder perfecte omstandigheden en in het nu. Auto's van nu worden ook gebouwd op snelheden van nu. Met een oud autootje 130 op de snelweg rijden kost toch echt wat meer benzine

RianneH

Re: Welke auto als eerste auto? en overige tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:09

Ja kan ook even met de verzekering bellen. Als jij al jaren zonder problemen gebruik maakt van de auto van je ouders (laten we zeggen dat je op je 18de je rijbewijs haalde) en bij diezelfde verzekering jouw autotje verzekerd, dan willen ze je wel eens wat schadevrije jaren toe geven. Scheelde voor mij behoorlijk :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:10

Ik heb mijn auto gekocht nog voor ik mijn rijbewijs had. Zodra ik dat papiertje had de verzekwring op mijn naam laten zetten, kostte me toen 35 euro per maand.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:11

RianneH schreef:
Ja kan ook even met de verzekering bellen. Als jij al jaren zonder problemen gebruik maakt van de auto van je ouders (laten we zeggen dat je op je 18de je rijbewijs haalde) en bij diezelfde verzekering jouw autotje verzekerd, dan willen ze je wel eens wat schadevrije jaren toe geven. Scheelde voor mij behoorlijk :)

Heb jij behoorlijk geluk gehad :)

Tipje: Als je onder de 26 bent (pin mij er niet helemaal op vast) en je doet een slipcursus erkent door jouw verzekeraar (kan soms gratis) krijg je er een schadevrij jaar bij :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:11

@KellyR
Het klopt dat auto's op papier (volgens hun boekje) zuiniger zijn dan in het echte verbruik.
Dat is algemeen bekend.

Een oudere auto verbruikt vaak iets meer olie.
Maar qua brandstofverbruik heb ik nog niet gemerkt dat een auto meer gaat verbruiken naarmate hij ouder wordt.

Mijn man heet een nieuwe polo die in de stad heel goedkoop is, maar op de snelweg zuipt.
Zijn oudere grote wagen (mazda 5) was juist veel voordeliger op de snel weg boven 110..., dan gaat die polo nl heel veel zuipen.
Terwijl de mazda juist boven die 110/120 het zuinigst liep.

Ik heb een BMW 5 (1999) die zuiniger loopt dan dat er op papier staat..
Maar omdat ik weet dat deze niet gebouwd zijn om zuinig te lopen, rijd ik er wel naar.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:14

RianneH schreef:

Hebben we geprobeerd, maar daar doet deze verzekering niks mee. Ze zeggen dat we niet kunnen aantonen dat ik sinds ik mijn rijbewijs heb er veel in gereden heb. Ik heb mijn rijbewijs nu ruim 4 jaar dus dat zou zeker gescheeld hebben.

KellyR schreef:
Ik weet niet wat je situatie is, maar als je nog full-time aan het werk bent zou ik hem lekker op de naam van je ouders laten zetten.
Kan per maand als snel 50 euro schelen!
Jaren opbouwen kan altijd nog als je daar het geld voor hebt ;)

Dat is iets wat ik inderdaad nog overweeg. Er bestaat wel iets dat ik via mijn vaders verzekering een auto kan verzekeren op mijn naam zolang ik bij hun woon. Hierdoor betaal ik iets meer dan als hij op mijn vaders naam staat, maar ik bouw wel schadevrije jaren op. Op deze manier krijg ik overigens wel een korting O:) Dus zodra het concreet is ga ik zeker kijken naar wat verstandig is.. Als ik voor 10 euro per maand meer zelf schade vrije jaren op kan bouwen is dat me wel waard, maar met 50 euro wordt het op dit moment een ander verhaal :)
Laatst bijgewerkt door maliejane op 07-03-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:14

Geluk was het niet, is gewoon een kleine verzekeraar waar alles in ondergebracht en daardoor waarschijnlijk wel graag wat mee wil denken. Ik kan me voorstellen dat grote, onpersoonlijk verzekeringen daar minder voor open staan, maar het kan voor ts zeer voordelig zijn om er even in te duiken :)

Edit, ah, zie jouw reactie, dat is jammer -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:20

RianneH schreef:
Geluk was het niet, is gewoon een kleine verzekeraar waar alles in ondergebracht en daardoor waarschijnlijk wel graag wat mee wil denken. Ik kan me voorstellen dat grote, onpersoonlijk verzekeringen daar minder voor open staan, maar het kan voor ts zeer voordelig zijn om er even in te duiken :)

Waren dat echt schadevrije jaren of een inschalingstrede?

Je wordt ingeschaald op een bepaalde trede en klimt omhoog door schadevrije jaren op te bouwen. Die inschalingstrede die kan afwijken. Maar dat is niet een 'schadevrij jaar' dat je mee kan nemen naar een andere verzekeraar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:24

Dat is een goede! Ik gok inschalingstrede. Heb ook niets op kunnen bouwen want de auto hield er na 3 maand mee op..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:57

blackstar schreef:
Toyota starlet
Daihatsu charade (werkelijk waar niet kapot te krijgen, heb er alles aan gedaan om het ding kapot te krijgen maar ging echt niet)
Mazda 323/121
Nissan Micra
Suzuki Alto

Stuk voor stuk goede autootjes. Maar als je ga kijken neem een monteur of iemand die verstand heeft van auto's mee.
Wij hebben een autobedrijf en zeggen altijd tegen de klanten als ze ergens anders een auto hebben gezien dat ze langs moeten rijden zodat we even kunnen kijken en luisteren of ie goed is. En er zijn er zoveel die dat niet doen en daarna met de gebakken peren zitten omdat er vanalles kapot is enz.

Ik ben ook met een vriendin wezen kijken voor een auto voor haar. 1e die we meenamen dachten wij dat het een leuke auto was, maar vriendlief van mij (monteur) die hoorde wat en zag ook dingen die wij niet hebben gezien en daardoor hebben we de auto weer terug gebracht en laten staan. De 2e auto was wel goed en mocht ze kopen. Ze heeft er een super auto aan.

Succes met je zoektocht

Dit is ook absoluut een hele goede tip! Maar als je vader verstand heeft van auto's dan hoeft het misschien niet eens (al is het ideaal om de auto even een brug op te kunnen rijden).
Als je die 200euro kan gebruiken voor je autootje dan zie ik geen problemen en zou ik er gewoon voor gaan. Lekker wat km's maken in een goedkoop autootje en dan kan je later altijd nog een duurder autootje kopen mocht je dat willen.

Hou er rekening mee dat je vaak in het begin even wat kosten hebt aan een tweedehands auto. Je kan natuurlijk geluk hebben maar hou wat geld achter de hand zodat je in het eerste jaar eventueel achterstallig onderhoud kan oplossen.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:09

Even wat betreft de verzekering. Ik heb afgelopen oktober ook mijn eerste auto gekocht (een Hyundai Getz) en bij de autoverzekering van mijn vader is het mogelijk om er nog iemand bij te zetten.
De auto staat op naam van mijn vader, maar ik ben de hoofdbestuurder van de auto en ik bouw dus schadevrije jaren op, terwijl ik ongeveer de helft minder betaal, dan dat ik zou doen als ik zelf een verzekering zou afsluiten en de auto dus op mijn naam zou hebben staan.
Dit concept bestaat volgens mij nog niet zo lang, maar is voor mij wel ideaal. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:19

Ik heb een Fiat Seicento uit 2000. Kostte me 830 bij aanschaf en is volledig goed, zat ook nog een aantal maanden APK op :j
Autootje kost 16 euro wegenbelasting per maand en nog geen 40 euro verzekering (heb net mijn rijbewijs). Kijk, het is geen luxe karretje, maar ik kan ermee van A naar B en geen rare fratsen :) Rijdt gemiddeld 1 op 17, ook niet zo slecht!

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:28

Fee_ schreef:
Even wat betreft de verzekering. Ik heb afgelopen oktober ook mijn eerste auto gekocht (een Hyundai Getz) en bij de autoverzekering van mijn vader is het mogelijk om er nog iemand bij te zetten.
De auto staat op naam van mijn vader, maar ik ben de hoofdbestuurder van de auto en ik bouw dus schadevrije jaren op, terwijl ik ongeveer de helft minder betaal, dan dat ik zou doen als ik zelf een verzekering zou afsluiten en de auto dus op mijn naam zou hebben staan.
Dit concept bestaat volgens mij nog niet zo lang, maar is voor mij wel ideaal. :)

Dit klinkt intressant! Ga me er ook zeker verder in verdiepen of dit bij de verzekering van mijn ouders ook kan. Wat ik begreep van laatste keer bellen is het bij hun iets anders, maar nogmaals goed navragen kan geen kwaad.

[quote="phormicola"]Ik heb een Fiat Seicento uit 2000. Kostte me 830 bij aanschaf en is volledig goed, zat ook nog een aantal maanden APK op :j
Autootje kost 16 euro wegenbelasting per maand en nog geen 40 euro verzekering (heb net mijn rijbewijs). Kijk, het is geen luxe karretje, maar ik kan ermee van A naar B en geen rare fratsen :) Rijdt gemiddeld 1 op 17, ook niet zo slecht![/guote]

Dit klinkt inderdaad naar wat ik op het moment zoek qua kosten. Ga hem bij mijn lijstje zetten en een keertje kijken wat het beste bij mij past!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:13

Ik heb als eerste auto een Opel corsa B gehad! Af en toe mankementje maar karretje was ook al 15 jaar oud. Heb hem verkocht en nu knort en nog iemand gelukkig mee rond!
Stukken kosten bijna niks, net zoals een onderhoud of verzekeringskosten.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:24

Ik heb afgelopen maand voor dezelfde keuze als jou gestaan.
Besloten onder mn eigen naam te verzekeren.
Als je een ongeluk gebeurt en ze komen erachter is t zuur, dat risico heb ik nu iig niet.
Maar zo bouw je ook al schade vrije jaren zelf op.

Als je nog woon achtig bij je ouders bent kan er soms iets qua verzekering geregeld worden. Ik was dat niet haha.

Qua auto merk kan ik je niet helpen helaas, ben voor een autootje van 3 jaar oud gegaan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:39

Beste optie: een bejaardenbak.

Als die auto'tjes een jaar of 10-20 zijn gaan veel ouderen ze inruilen voor een beter exemplaar met meer opties. Voordeel van de bejaardenwagens is dat ze over het algemeen weinig kilometers hebben en dat ze niet compleet zijn afgeragd. Aan de andere kant zijn ze wel goedkoop omdat ze al wat ouders zijn, en over het algemeen zijn het ook geen extreem blitse wagens met grote motors erin.
Mn eigen voorbeeldje:
Suzuki Wagon (ja, gruwelijk lelijk, maar ook gruwelijk praktisch), 15 jaar oud, 58.000 km op de teller, 1:16 verbruik, alles helemaal goed en in orde en maarliefst 800 euries. Heb hem nu 2 jaar en hij rijdt nog steeds als een zonnetje. Kosten per maand zijn ongeveer 150 euro, 30 aan verzekering, 20 aan wegenbelasting en ongeveer 100 aan bezine (2x tank in Duitsland, goed voor 2x 450 km).

Qweeny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:09

Mijn eerste auto, is een Nissan Micra uit 2005 hij is niet zuinig label d en de wegenbelasting is iets van 107 euro, ik ben nu opzoek naar een ander auto die gewoon veel zuiniger is ik denk aan een fiat 500, in elk geval een auto met een a label.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:38

@Ilse_123 Bejaardenauto's kunnen zowel een voor als nadeel zijn xD Die van mijn opa heeft weinig km maar wordt nog wel regelmatig gebruikt. Daardoor dus niks mis mee. Die van mijn oma heeft nog veel minder km, maar is helemaal lui door het veel te vaak stil staan :P Zonder proefrit koop ik dus ook niks! Maar das wel logisch denk O:)

Maar zoveel verschillende auto's :wow: ben voorlopig wel even zoet aan het uitdenken :P

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:24

LZP >> HTT

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:31

phormicola schreef:
Ik heb een Fiat Seicento uit 2000. Kostte me 830 bij aanschaf en is volledig goed, zat ook nog een aantal maanden APK op :j
Autootje kost 16 euro wegenbelasting per maand en nog geen 40 euro verzekering (heb net mijn rijbewijs). Kijk, het is geen luxe karretje, maar ik kan ermee van A naar B en geen rare fratsen :) Rijdt gemiddeld 1 op 17, ook niet zo slecht!

Ik heb ook een Seicento uit 2000. Heerlijk autootje! Die van mij heb ik nu 4.5 jaar en ik rij er 12.000km per jaar mee. Goedkoop in de wegenbelasting, redelijk zuinig, en in de jaren dat ik hem heb heb ik weinig onderhoudskosten gehad. Maar dat kan natuurlijk toeval zijn. Hij heeft inmiddels 124.000km gedraaid en is nu 16 jaar oud, maar roest nog niet. En ik ben er niet heel erg zuinig op. :o

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:38

Ik rij zelf een Hyundai i10. Laag in maandelijkse kosten en zuinig qua verbruik.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 20:28

Ik heb alles op een rijtje gezet en er goed naar gekeken met mn pa ;) Nog lang getwijfeld tussen de Mazda 323, Seat Ibiza en de peugeot 206. Seat viel uiteindelijk af doordat ik het interieur wel erg simpel vond. Daarna kwam ik erachter dat de Mazda toch wel een stuk zwaarder was dan de 206 en daardoor ook een stuk duurder in wegenbelasting.

Dus nu ben ik vooral de peugeotjes aant bekijken en morgen ga ik er een paar bekijken met mijn pa *\o/* Ben heel benieuwd hoe ze in het echt zijn en vooral hoe ze rijden O:)

Nu vroeg ik mij af of er hier nog mensen zijn met ervaring met de 206. Zijn er specifieke kwaaltjes waar ik extra op moet letten? Ik kijk vooral auto's van rond de 150.000 km en meestal is de distributieriem dan recent vervangen. Tips zijn welkom O:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:32

Denk dat het een goede keuze is, zijn fijne auto's.

Dingen om op te letten: weet niet welke leeftijd je zoekt, maar de 'nieuwere' Franse auto's zijn vaak een beetje gevoelig in de elektronica ;).
De oudere 206 is ook erg populair onder jongeren, dus let op dat je geen afgeragde bak meekrijgt ;).
En neem iemand mee die er ervaring mee heeft ;) (het lijkt eigenlijk wel op paarden zoeken)