Benzinekosten per km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:12

Dammie schreef:
iirrssjjee schreef:
Je kan het ook via routenet uitrekenen. dan kun je je kenteken invoeren en dan beginpunt en eindpunt invullen en dan krijg je de benzinekosten te zien!

Dat doe ik ook altijd. Het zal in werkelijkheid misschien een euro of zo schelen, maar ik vind het voordeel dat er dan voor iedereen duidelijkheid is over de kosten die gedeeld worden.

Routenet stelt de benzine per liter ruim 20 cent duurder dan wat ik tank... en mijn auto een stuk minder zuinig.
Dat scheelt op 60 km meer dan 3 E...

Daarnaast loopt de auto van mijn heel zuinig volgens routenet, wat hij echt nooit aan toe zou kunnen komen.

Anomien

Re: Benzinekosten per km

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:14

60 km 3 euro verschil is op jaarbasis en dagelijkse rit veel. Maar verwaarloosbaar als je af en toe eens iemand meeneemt als bijrijder.

Ik wist het wel... Ik liet de bus of trein er wel om staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:16

Ik vraag nooit wat als ik iemand mee neem.
Vandaar dat ik het wel een groot verschil vind.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:47

Brainless schreef:

Nee ik ook niet. Tenzij we echt richting Amsterdam ofzo gaan. Maar meestal als iemand meelift regelen we dat door middel van een warme chocomel of latte ofzo.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:14

KimD schreef:
Brainless schreef:

Nee ik ook niet. Tenzij we echt richting Amsterdam ofzo gaan. Maar meestal als iemand meelift regelen we dat door middel van een warme chocomel of latte ofzo.

Ik ben vorig jaar met een paar vrienden naar de Franse Ardennen gegaan, dan verdelen we de kosten, want het gaat dan niet meer om een omrijden voor een euro.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:16

@Dammie
Maar dan verdeel je de kosten telkens als je tankt.

Als ik ergens heen ga, en er willen mensen meerijden, dan vraag ik niets.
Gaan we met een groep echt op vakantie en je rijdt bewust samen in 1 auto, is dat anders.

Als ik naar bv de HE ga, dan betaal ik de benzine en rij ik toch, meestal betaald de rest dan mee met de parkeerkosten; dan ben ik al tevreden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:22

Brainless schreef:

Ik ook niet. Tenzij het om structurelere afspraken gaat als carpoolen naar het werk.

Maar als je wel wat vraagt is het verschil niet zo groot.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:22

Als ik echt voor iemand moet rijden, reken ik gewoon rijkste wat ik ook van het werk vergoed krijg, nl 0,19ct/km.

En idd kwamen we toen ik vanuit Brabant naar schiphol zou moeten op 50€ vergoeding uit.
Maar je hebt er tijd, benzine, en slijtage aan. Dus is ook maar net hoe de situatie ligt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:25

En zal ik het nog even leuker maken?

Het scheelt ook nog of je veel in de stad rijdt, of gewoon door kunt rijden op de snelweg ;)

Merk nu duidelijk verschil: werk nu ongeveer op de helft afstand (maar toen doorrijden/snelweg) en nu zit ik op de rondweg waar ik steeds moet stoppen, optrekken, veel stoplichten.... En rij qua km's minder, maar die benzine is niet evenredig gedaald!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:26

crazyshar schreef:
Als ik echt voor iemand moet rijden, reken ik gewoon rijkste wat ik ook van het werk vergoed krijg, nl 0,19ct/km.

En idd kwamen we toen ik vanuit Brabant naar schiphol zou moeten op 50€ vergoeding uit.
Maar je hebt er tijd, benzine, en slijtage aan. Dus is ook maar net hoe de situatie ligt.

Dat is overigens echt belachelijk, zou ik niet eens durven.

Voor €50,- ga ik op en neer naar Den Helder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:28

@Liannetje
En dat verscheelt dan ook nog eens wat voor auto je hebt.
Mijn man heeft een polo bluemotion (diesel 3 cilinder)... die is juist met stadsverkeer heel zuinig (1:25/26) en boven de 100... zuipt hij als een gek.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:29

Dat mag je belachelijk vinden, maar als iemand perse mede auto midden in de spits wil gaan rijden, en ik moet vrij vragen van mijn werk, terwijl je mede trein 20€ niet eens kwijt bent...

Is die keuze gelukkig geheel aan mij, en kan de persoon er of meer akkoord gaan of een alternatief zoeken.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:31

0,19 cent is nog te weinig eigenlijk he? :p Maar als ik iets uitreken, gebruik ik die ook altijd... Gewoon omdat het gebruikelijk is.

Je haalt dan wel de benzinekosten, maar dan heb je nog afschrijving auto, verzekering en al die zooi, je tijd en alles... :)

http://www.anwb.nl/auto/autokosten#stap1

@Brainless, dat klopt ja :p maar dat is ook nog wel een punt waar je rekening mee moet houden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:31

KimD schreef:
crazyshar schreef:

Dat is overigens echt belachelijk, zou ik niet eens durven.

Voor €50,- ga ik op en neer naar Den Helder.

Dat zou ik ook teveel vinden.
Ik heb een onzuinige auto... BMW 5-serie, en die kost 11cent per km.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:32

Maar verzekering en belasting betaal je ook als je de auto op de dam hebt staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:32

Toen ik nog af en toe wat paarden scheerde hier en daar, rekende ik ook gewoon de gereden kilometers. Maar dit reken ik uiteraard direct af als ik klaar ben met scheren.

Dan werkt het dus niet als je dan eerst moet gaan kijken hoeveel brandstof er gebruikt is.

Hiervoor keek ik gewoon hoeveel km het was, en dan naar de actuele brandstofprijs. Met het gemiddelde verbruik van de auto (net welke auto ik mee had) bepaalde ik zo de prijs vooraf, zodat de mensen kunnen zorgen dat ze genoeg geld hebben :D

Maar als er iemand een keer mee wil rijden maak ik daar niet zo'n probleem van. Als ze dan een keer wat drinken of het parkeergeld ofzo betalen is dat uiteraard wel meegenomen ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:33

palousa_boy schreef:
Toen ik nog af en toe wat paarden scheerde hier en daar, rekende ik ook gewoon de gereden kilometers. Maar dit reken ik uiteraard direct af als ik klaar ben met scheren.

Dan werkt het dus niet als je dan eerst moet gaan kijken hoeveel brandstof er gebruikt is.

Hiervoor keek ik gewoon hoeveel km het was, en dan naar de actuele brandstofprijs. Met het gemiddelde verbruik van de auto (net welke auto ik mee had) bepaalde ik zo de prijs vooraf, zodat de mensen kunnen zorgen dat ze genoeg geld hebben :D

Maar als er iemand een keer mee wil rijden maak ik daar niet zo'n probleem van. Als ze dan een keer wat drinken of het parkeergeld ofzo betalen is dat uiteraard wel meegenomen ;)

Dat is anders, dat is zakelijk. Zakelijk krijg ik ook €0,28 per gereden kilometer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:34

men tankt de auto vol.
Men zet de dagteller op 0
mem rijd de tank leeg.

Men tankt .
deelt het aantal kilometers door de totaalprijs van het tanken

en je weet hoeveel je auto per km kost.

:)

wil je het verbruik weten dan deel je het aantal km door het aantal liters.

Dus ik rij 600 km op 60 liter.

dan rijd ik 1:10

tank ik voor 60 euro en rijd ik 600 km
deel dan 60 euro door 600 .

dan kost het je dus : 0.10 cent per km

:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:37

Liannetje86 schreef:
0,19 cent is nog te weinig eigenlijk he? :p Maar als ik iets uitreken, gebruik ik die ook altijd... Gewoon omdat het gebruikelijk is.

Je haalt dan wel de benzinekosten, maar dan heb je nog afschrijving auto, verzekering en al die zooi, je tijd en alles... :)

http://www.anwb.nl/auto/autokosten#stap1

@Brainless, dat klopt ja :p maar dat is ook nog wel een punt waar je rekening mee moet houden!

Dat ding klopt van geen kant... mijn auto zou aan vaste kosten 230E per maand zijn...
Ik betaal verkering en belasting 100E per maand... en heb echt geen 130E onderhoud (zonder banden) en afschrijving per maand.
Zou aan 32cent per km komen... gelukkig niet zeg.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:48

Brainless je zegt zonder banden, maar die slijten nu juist meer.

Overigens begrijp me niet verkeerd, mijn voorbeeld was voor iemand die ik niet ken een vriend van een vriend. ... heel anders als onderling, dan interesseert het me weer niks, zoals palousa boy zegt, een drankje doen ofzo is dan leuk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:56

crazyshar schreef:
Brainless je zegt zonder banden, maar die slijten nu juist meer.

Overigens begrijp me niet verkeerd, mijn voorbeeld was voor iemand die ik niet ken een vriend van een vriend. ... heel anders als onderling, dan interesseert het me weer niks, zoals palousa boy zegt, een drankje doen ofzo is dan leuk.

Die kosten mij geen 130 E per maand hoor.

En die kosten zijn weer onder een ander kopje ondergebracht.. die rekent de ANWB geeneens onder die 230E.
Volgens hun betaal ik 2000E per jaar aan onderhoud....
Nou, gelukkig niet zeg; want dan was hij allang weer de deur uit.